carl Posted 10 maart 2018 Report Share Posted 10 maart 2018 1 hour ago, mumsoft said: Volgens mij draai jij nu veel meer dan toen je nog aan de plaat zat Een probleem voor mij is natuurlijk wel waar vind ik nieuwe muziek en vind ik "vergeten" oude. Daar is Tidal natuurlijk prima voor. Geluidsmatig vaak fraai, maar ik heb ook veel slechte streams gehoord. Met de Kenwood ben ik vandaag weer bezig en ben weer volop vinyl aan het spelen en wassen. Voor betere tijden zeg maar. Veel te druk bezig geweest de laatste tijd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 11 maart 2018 Report Share Posted 11 maart 2018 (edited) strijkkwartetten en het piano kwintet van Thomas Ades uitgevoerd door het DoelenKwartet. https://www.cybele.de/thomas-ades-streichquartette-klavierquintett Edited 11 maart 2018 by hansko Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 11 maart 2018 Report Share Posted 11 maart 2018 Jouw muzieksmaak komt wel akelig dichtbij die van mij, zeg. Maar ok, als je dichtbij het vuur zit, verbrandt je gemakkelijk. Ben aan mijn tweede cursusjaar bij het Doelenkwartet bezig, en dan ontkom je moeilijk aan de cd's van dit mooie gezelschap. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 11 maart 2018 Report Share Posted 11 maart 2018 (edited) 1 hour ago, mumsoft said: Jouw muzieksmaak komt wel akelig dichtbij die van mij, zeg. Maar ok, als je dichtbij het vuur zit, verbrandt je gemakkelijk. Ben aan mijn tweede cursusjaar bij het Doelenkwartet bezig, en dan ontkom je moeilijk aan de cd's van dit mooie gezelschap. Wat moderne strijkkwartetten muziek betreft zeker. En deze? Let vooral (naast het geweldig blazen van Eric Dolphy) op het piano spel van Mal Waldron en het trompetspel van Booker Little Edited 11 maart 2018 by hansko Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 11 maart 2018 Report Share Posted 11 maart 2018 (edited) Die heb ik niet. Maar horen gaat nu ook niet, nu ik even mijn oude pc gebruik. En downloaden ook al niet daarom. Maar ik hoop volgende week wel weer. Eric Dolphy speelt wel mee met Teenie's blues bij Roy Haines op een van mijn cd's Edited 11 maart 2018 by mumsoft Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 12 maart 2018 Report Share Posted 12 maart 2018 (edited) 13 hours ago, mumsoft said: Teenie's blues bij Roy Haines Ik denk dat dat nummer van een lp/cd komt van Oliver Nelson. The blues and the abstract truth. Prachtige plaat. Gelijk maar even beluisterd, de lp dan. Edited 12 maart 2018 by hansko Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 12 maart 2018 Report Share Posted 12 maart 2018 En deze Eric Dolphy op bas clarinet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 12 maart 2018 Report Share Posted 12 maart 2018 2 hours ago, hansko said: Ik denk dat dat nummer van een lp/cd komt van Oliver Nelson. The blues and the abstract truth. Prachtige plaat. Gelijk maar even beluisterd, de lp dan. Klopt. Maar hier staat die plaat genoteerd als zijnde van Roy Haynes - The blues and the abstract truth (with Oliver Nelson) En dat legt m.i. ook de vinger op de zere plek, hoe je Jazz en Blues platen/cd's rubriceert. Ben daar nog niet uit. De Olive heeft bij Jazz een veld 'side men', maar daar kun je niet op zoeken. Dus heb ik die vooralsnog genoteerd als artists, want daarop kun je wel zoeken. En zo vond ik dus meneer Eric Dolphy als mede-artist in het laatste nummer. Ik ben voornemens om die Jazz-rubriek nog eens kritisch in ogenschouw te nemen (hoor mij), want het ziet er nu heel onoverzichtelijk uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 12 maart 2018 Report Share Posted 12 maart 2018 Quote En zo vond ik dus meneer Eric Dolphy als mede-artist in het laatste nummer. Heb de lp zelf. Dolphy speelt op meer nummers. Ik zou rubriceren op de "hoofd" artiest en dan de naam van het album. Ik ben blij dat ik alles redelijk goed heb opgeslagen in mijn eigen hoofd. Niet alles, want soms ben ik vergeten dat ik een album heb. Deze niet, want het is een geweldige plaat, die ik veel draai Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 12 maart 2018 Report Share Posted 12 maart 2018 Eigen hoofden zijn bepaald niet feilloos. Albums gaan hier zonder uitzondering als 'Artiest - Albumnaam' door het leven. Zoek je een album met die artiest, dan vind je die zo. Maar Dolphy is niet de hoofdartiest van dat album, dat is Roy Haynes. Dus het album heet bij mij Roy Haynes - The blues and the abstract truth. Dolphy zie je daar niet in. Die staat weer wel bij de artists, en is dus wel op te snorren. Bij mij heeft het album 7 tracks, en Dolphy staat alleen in de laatste track. Maarrrr... ik zie dat ik de eerste 6 tracks helemaal niet goed heb ingevuld. Enfin, het toont voor mij eens te meer aan, dat ik er nog eens grondig naar moet kijken. Jazz staat hier op de tweede plaats, klassiek op 1, en ergens ver weg heb je de pop en rock, wat ook bij mij slecht gerubriceerd is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 12 maart 2018 Report Share Posted 12 maart 2018 2 hours ago, mumsoft said: Eigen hoofden zijn bepaald niet feilloos. Albums gaan hier zonder uitzondering als 'Artiest - Albumnaam' door het leven. Zoek je een album met die artiest, dan vind je die zo. Maar Dolphy is niet de hoofdartiest van dat album, dat is Roy Haynes. Dus het album heet bij mij Roy Haynes - The blues and the abstract truth. Dolphy zie je daar niet in. Die staat weer wel bij de artists, en is dus wel op te snorren. Bij mij heeft het album 7 tracks, en Dolphy staat alleen in de laatste track. Maarrrr... ik zie dat ik de eerste 6 tracks helemaal niet goed heb ingevuld. Enfin, het toont voor mij eens te meer aan, dat ik er nog eens grondig naar moet kijken. Jazz staat hier op de tweede plaats, klassiek op 1, en ergens ver weg heb je de pop en rock, wat ook bij mij slecht gerubriceerd is. Volgens mijn hoofd is niet Roy Haynes de hoofdartiest maar Oliver Nelson.Bij klassiek lijkt het me nog lastiger. Daar heb je drie hoofdvariabelen. Componist, werk en uitvoerenden. Ik ken maar twee mensen die vanuit een digitale muziek database werken en bij beiden is het soms wel veel zoeken om de juiste opname te voorschijn te halen. Mijn hoofd werkt vaak sneller. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 12 maart 2018 Report Share Posted 12 maart 2018 Zou best kunnen, dat van dat hoofd. Maar ik ga er geen 5000 cd's in stoppen. Mijn platen heb ik in de loop van een jaar of 40 gekocht, en ik ben blij dat ik er een kaartenbakje voor heb gemaakt. Klassiek is helemaal een probleem, als je op één cd tig componisten hebt, en nog meer tig composities. Klassieke albums heten hier 'componist - albumnaam' en bij verscheidene componisten gewoon 'DivC - albumnaam'. De Olive heeft voor klassiek een aparte indeling op componist, dus die DivC-cd's worden daarin uiteengerafeld naar componist. Bij Jazz is dat niet zo, de componist is daar veelal helemaal niet belangrijk. Jazz wordt onderverdeeld naar arti(e)st. Als je dan alleen de hoofdartiest noteert, vind je dus onder Roy Haynes al 'zijn' albums. Maar noteer je alle meespelers ook als artist, dan verzuipt Roy Haynes een beetje, en als niet alle artiesten meespelen in alle tracks van het album, wordt het album ook in stukjes gehakt. (maar je kunt bij Roy Haynes bij de albums die weer compleet terugvinden). Enfin, nu de zaak zelve... Ik heb hier een doosje 'Eight Classic Albums' van Roy Haynes. Het zijn 4 cd's, maar op de Olive zijn het 8 albums geworden, met de originele namen. Daarbij ook The Blues and the abstract Truth uit 1961. Haynes is de drummer. Goed mogelijk dat het album niet naar hem vernoemd moet zijn. Dit is de hoes zoals de Eight Classic Albums die laten zien, maar dit: is dezelfde muziek waar Oliver Nelson de boventoon voert (volgens de hoes). Dat wordt wel gokken voor de niet-ingewijde. Ik ga denk ik maar gewoon door met alle artiesten met hun instrumenten te benoemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 12 maart 2018 Report Share Posted 12 maart 2018 Volgens Wikipedia is het een album van Oliver Nelson. https://en.wikipedia.org/wiki/The_Blues_and_the_Abstract_Truth Rubriceren doe ik normaliter met als eerste de naam van de uitvoerende en dan het albumtitel. Klassiek heb ik niet zoveel, maar in dat geval eerst de componist dan het werk en dan de uitvoerende(n). Ik gebruik nu nog 4 mappen, CD (met vnl. pop en rock), Jazz en Blues, Klassiek en Samplers met daarin demo tracks etc. Jazz en Blues ga ik nog splitsen om het zoeken wat te vergemakkelijken. 't Is wel een hoop werk om het een beetje netjes te houden naarmate de collectie groeit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 12 maart 2018 Report Share Posted 12 maart 2018 Sjuust. Bij mij heet het album dus Roy Haynes - dingetje dangetje, en bij jou (terechter) Oliver Nelson - dingetje dangetje. Maar om dat uit te zoeken als je cd's aan het beschrijven bent... In die doos zit o.m. ook: Jazz Abroad (met Quincy Jones), We Three (met Paul Chambers en Phineas Newborn), Soul Battle (met Oliver Nelson) en Domino (met Roland Kirk). Goed mogelijk dat dat de eigenlijke hoofdartiesten zijn. Heel belangrijk vind ik het niet, zolang het maar opzoekbaar is. Dan kun je bv met succes alle muziek waar bv Herbie Hancock op meespeelt opdiepen, of die nou wel of niet de hoofdpiet is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 12 maart 2018 Report Share Posted 12 maart 2018 5 minutes ago, mumsoft said: Heel belangrijk vind ik het niet, zolang het maar opzoekbaar is. Dan kun je bv met succes alle muziek waar bv Herbie Hancock op meespeelt opdiepen, of die nou wel of niet de hoofdpiet is. Belangrijkste is toch het luisteren naar de muziek, belangrijker dan van alles vast te leggen in databases. Gelukkig kun je ook op 't internet prima zoeken, vaak staan ook de "collaboraties" van een artiest vermeld. Krijg je een hele lijst en dan maar zoeken welk album je zelf bezit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
johankraus Posted 12 maart 2018 Report Share Posted 12 maart 2018 (edited) 1 hour ago, TL 200 said: Volgens Wikipedia is het een album van Oliver Nelson. https://en.wikipedia.org/wiki/The_Blues_and_the_Abstract_Truth Rubriceren doe ik normaliter met als eerste de naam van de uitvoerende en dan het albumtitel. Klassiek heb ik niet zoveel, maar in dat geval eerst de componist dan het werk en dan de uitvoerende(n). Ik gebruik nu nog 4 mappen, CD (met vnl. pop en rock), Jazz en Blues, Klassiek en Samplers met daarin demo tracks etc. Jazz en Blues ga ik nog splitsen om het zoeken wat te vergemakkelijken. 't Is wel een hoop werk om het een beetje netjes te houden naarmate de collectie groeit. Ik heb het opgegeven om het precies te doen. werk met mappen. Klassiek per achternaam componist of uitvoerende, pop jazz, fado african east balkan midsea op voornaam/achternaam artiest. klassiek luister ik per "cd", voor pop jazz etc zet ik een stelletje cd's in de playlist die ik dan random afspeel. Op de Logitech kon je op random op genre spelen, maar de Lumin kan dat niet. Van zowel de jazz als klassiek heb ik een selektie bij elkaar gezet in mappen met beste uitvoeringen cq beste cd's. Er zijn lijstes genoeg te vinden op google. Die vul ik dan aan met persoonlijke voorkeuren en ik haal er ook wel wat af die me niet aanspreken. Het punt is dat je zoveel muziek hebt, die je in je resterende leven misschien een of twee keer beluistert, wat is de zin van dat rubriceren dan. Wat ik nog wel probeer is de dubbele eruit te halen (16-44 24 44 24 88 96 172 192 SACD) , verder sla ik de achterkant of inlay met de sideman en klassiek uitvoerenden erop Als je wat wilt weten zijn er tientallen sites met info per CD. Eerlijk gezegd kijk ik er maar af en toe naar als ik "geraakt" wordt door een uitvoering / compositie/ artiest. Edited 12 maart 2018 by johankraus typos Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 13 maart 2018 Report Share Posted 13 maart 2018 9 hours ago, mumsoft said: Zou best kunnen, dat van dat hoofd. Maar ik ga er geen 5000 cd's in stoppen. Mijn platen heb ik in de loop van een jaar of 40 gekocht, en ik ben blij dat ik er een kaartenbakje voor heb gemaakt. Klassiek is helemaal een probleem, als je op één cd tig componisten hebt, en nog meer tig composities. Klassieke albums heten hier 'componist - albumnaam' en bij verscheidene componisten gewoon 'DivC - albumnaam'. De Olive heeft voor klassiek een aparte indeling op componist, dus die DivC-cd's worden daarin uiteengerafeld naar componist. Bij Jazz is dat niet zo, de componist is daar veelal helemaal niet belangrijk. Jazz wordt onderverdeeld naar arti(e)st. Als je dan alleen de hoofdartiest noteert, vind je dus onder Roy Haynes al 'zijn' albums. Maar noteer je alle meespelers ook als artist, dan verzuipt Roy Haynes een beetje, en als niet alle artiesten meespelen in alle tracks van het album, wordt het album ook in stukjes gehakt. (maar je kunt bij Roy Haynes bij de albums die weer compleet terugvinden). Enfin, nu de zaak zelve... Ik heb hier een doosje 'Eight Classic Albums' van Roy Haynes. Het zijn 4 cd's, maar op de Olive zijn het 8 albums geworden, met de originele namen. Daarbij ook The Blues and the abstract Truth uit 1961. Haynes is de drummer. Goed mogelijk dat het album niet naar hem vernoemd moet zijn. Dit is de hoes zoals de Eight Classic Albums die laten zien, maar dit: is dezelfde muziek waar Oliver Nelson de boventoon voert (volgens de hoes). Dat wordt wel gokken voor de niet-ingewijde. Ik ga denk ik maar gewoon door met alle artiesten met hun instrumenten te benoemen. De lp is eerst in mono uitgegeven en later in stereo. De eerste hoes is de eerste stereo opname waarbij inderdaad de opname aan alle artiesten wordt toegewezen. De tweede hoes is van de latere stereo opname en daar wordt de "fout" hersteld en is de plaat op naam gezet van Oliver Nelson. Oliver Nelson was geen Impulse artiest, wellicht dat hij daarom op de eerste hoes niet als leading wordt genoemd. Op de latere wordt wel vermeld dat hij is uitgeleend door zijn label Prestige. Maakt allemaal niet uit. Het is een geweldige opname. Alle artisten benoemen met hun instrumenten is ook een hele klus. Dolphy speelde net als veel blazers meerdere (blaas) instrumenten. Digitaliseren heeft voordelen en nadelen. Nadeel is volgens mij dat nadenken en uitzoeken niet wordt gestimuleerd. Met een Tom/Tom kom je overal, ook als je topografische kennis die van een koe niet evenaart. Vroeger kende ik vanuit mijn werk elke Nederlandse plaats boven de 15.000 inwoners. Kon er blind naar toe rijden en kende alle belangrijke straten. Nu gebruik ik al jaren met een navigatiesysteem en is die "kennis" bijna helemaal verloren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 13 maart 2018 Report Share Posted 13 maart 2018 Niet eens over dat nadenken en uitzoeken. Zie mijn Snape-topic Maar dat gaat over muziek, en niet over het wegenstelsel, dat in de loop van je leven aardig is veranderd. Wat er in 1985 op die eerste cd stond, staat er nog steeds op. Als je dat één keer goed uitzoekt, klopt het voor de rest van je leven. hoe lang of kort ook En verder beschouw ik dat rippen en beschrijven als een hobby, wat mijn geest hopelijk levendig houdt en mijzelf van de straat. Natuurlijk is het een mega-klus, maar aan alles komt een eind. Ik stel wel steeds meer 'eisen' aan mezelf wat dat betreft, nu noteer ik bv bij voorkeur ook de opname-plaats en opnamedatum, maar daar heb ik verder niks aan (kan er niet op zoeken). Levert soms wel een mooi plaatje op. En soms kom ik erachter dat ik een cd geen recht heb gedaan, zo ook met deze van Roy Haynes c.q. Oliver Nelson. Ik was wel begonnen alle instrumenten te benoemen, maar niet de bespelers. Toevallig wel weer in dat laatste nummer van de cd. Dat ga ik binnenkort verbeteren, al heb ik niet de illusie het 100% goed te krijgen. Maar met een zesje ben ik zeker niet tevreden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 13 maart 2018 Report Share Posted 13 maart 2018 22 hours ago, johankraus said: Op de Logitech kon je op random op genre spelen, maar de Lumin kan dat niet. Ik speel vanaf m'n PC, ben nog niet zo lang aan het streamen en gebruik Foobar. Ik ben al tevreden met de info die ik op het scherm krijg. Had al eens een screenshot gepost maar doe dat nog maar een keertje. Ik luister nu naar een HD track (24/176) van Dave Brubeck. Ziet er zo uit: Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 13 maart 2018 Report Share Posted 13 maart 2018 Ted Sirota's Rebel Souls; "Propaganda" Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 14 maart 2018 Report Share Posted 14 maart 2018 Julian Bream: " Baroque Guitar Recital" met een belachelijke hoes, hij speelt nl. zónder plectrum. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 16 maart 2018 Report Share Posted 16 maart 2018 Binnenkort (nou ja) naar drie voorstellingen op achtereenvolgende dagen van de late Beethoven kwartetten, door het Brodsky Quartet. Dus eerst maar even wennen: Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 16 maart 2018 Report Share Posted 16 maart 2018 Is C-sharp minor hetzelfde als Cis-mol? Van die dingen heb ik weinig kaas gegeten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 16 maart 2018 Report Share Posted 16 maart 2018 Ik ook niet. Die aanduidingen zijn ook verschillend per taal. C-sharp minor is Engels, cis-mol Frans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 16 maart 2018 Report Share Posted 16 maart 2018 Hij zou 2 maart 70 geworden zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts