Jump to content

Welke muziek staat er nu op (part 5) ???

Ome Henk
 Share

Recommended Posts

Hm, ik dacht, kom, ik pak die LP van Michael om te zien welke uitgave het is... heb ik die niet eens. Wel "Off the wall", "Bad" en "Thriller". Marrillion heb ik daarnet opgezocht in Tidal, is genoeg over te vinden, maar toch niet mijn muziek. U2 wel! Ben een beetje gek op die acopalyptische sfeer. Heb dan weer niet "Achtung Baby", maar Tidal natuurlijk wel. Maar ja, dan kruipt het bloed waar het niet gaan kan, en zocht ik op Bear's Den https://en.wikipedia.org/wiki/Bear's_Den_(band). Die hebben zo'n schitterende video gemaakt bij Agape.

Echt een mooi liedje over een verloren liefde.

13 hours ago, Ivan10 said:

U2 - Achtung Baby (remaster 2018)

Mooi om dit album op LP te hebben. De plaat is geremasterd onder leiding van The Edge. Ook hier klinkt alles wat luider en mis je het breekbare of fragiele wat liedjes als One hadden. Of die ik denk dat ze hebben op de CD. Het donkere in het apocalyptische geluid is ook wat weg in The Fly. Maar alle instrumenten en Bono's zangstem zijn duidelijk van elkaar te onderscheiden. Het knalt vrolijk verder met Mysterious Ways.

De plaat is een mindere persing dan Zooropa, aan het eind van kant A  komt een flinke snerp voorbij. Gelukkig is het nummer aan het uitfaden en blijft het bij deze ene kant. Maar wel jammer. Het gat voor de spindle is perfect, deze hoeft niet groter gemaakt te worden. Het album bestaat uit 2 platen. Er staan drie nummers per LP kant. Alle tracks hebben daardoor wel een mooie ruime dynamiek.

Eigenlijk klinken alle platen van U2 plat op een bepaalde manier. Ik kan het niet zo goed uitleggen wat ik er mee bedoel. De basgitaar van Adam Clayton zit er mooi in gemixt en het is niet zo dat The Edge zichzelf en zijn elektrische gitaar centraal stelt. Misschien is dit wat ik mis: Bono wat meer op de voorgrond, maar misschien is dat het geluid van U2 wel: iedereen gelijk in de mix. Een mooie uitschieter is Who's gonna ride your wild horses op kant 2.

Ik draai nog even door. Wat ik in ieder geval leer is dat niet iedere remaster een verbetering is, maar deze les had ik al eerder geleerd bij Marillion - Brave (remaster 2018). Het is bijvoorbeeld niet dat het luide geluid te irritant is. Daarvoor houdt U2 of The Edge zich netjes binnen de perken, maar het zit er wel tegen aan bij sommige nummers. Conclusie: Als je een studie wil maken van het Achtung baby muziekmateriaal dan is dit dé perfecte kans. Je kunt alles minutieus volgen van Adam's basgitaar tot de drums van Larry Mullen Jr. Genieten maar.

PS: wil je echt een slechte loudness ervaring ondergaan op LP gebied draai dan de Michael Jackson - Dangerous LP van Music on Vinyl. Deze kan ik persoonlijk niet volhouden voor 3-4 nummers. Het geluid is te luid, dan zet ik liever de CD op.

Je hebt gelijk Ivan de meeste platen van u2 zijn een beetje vlak.

9 hours ago, mumsoft said:

Hm, ik dacht, kom, ik pak die LP van Michael om te zien welke uitgave het is... heb ik die niet eens. Wel "Off the wall", "Bad" en "Thriller". Marrillion heb ik daarnet opgezocht in Tidal, is genoeg over te vinden, maar toch niet mijn muziek. U2 wel! Ben een beetje gek op die acopalyptische sfeer. Heb dan weer niet "Achtung Baby", maar Tidal natuurlijk wel. Maar ja, dan kruipt het bloed waar het niet gaan kan, en zocht ik op Bear's Den https://en.wikipedia.org/wiki/Bear's_Den_(band). Die hebben zo'n schitterende video gemaakt bij Agape.

Echt een mooi liedje over een verloren liefde.

Best lekker doet me aan andere band denken welke geen idee

Die is zeker mooi. Ben nu even aan het zoeken naar een mooie klassieke zender, liefst eens met alleen kamermuziek. En dat valt niet mee! Je begint bij genres, dat is al een flinke berg, maar daar staat precies één genre classical tussen. Maar kies je die, dan begint het pas. Een plaat uit de platenkast trekken is beslist gemakkelijker.

6 hours ago, mumsoft said:

Een plaat uit de platenkast trekken is beslist gemakkelijker.

Googelen is nog gemakkelijker.: Zoekopdracht chamber music radio station

https://www.internet-radio.com/stations/chamber/      320kbps!

https://www.classicalradio.com/chamberworks

https://tunein.com/radio/Calm-Radio---Chamber-Music-s191785/ 

Gisteren de plaat, vanochtend de rip op Tidal: Madrugada van Melanie (niet: Melanie de Biasio, niet Melanie x of y, nee Melanie, tout court, maar misschien heet ze voluit Melanie Safka?)

Dat was gisteren wel adequaat, maar nu schijnt hier weer het zonnetje.

4 minutes ago, mumsoft said:

misschien heet ze voluit Melanie Safka?)

Ja zo heet ze inderdaad, is 71 jaar nu.

En hier is ook mooi weer. Fijn dat het zonnetje ook voor jou  weer schijnt;).

Edited by TL 200

Een van mijn favorieten is Fink. Helaas heb ik 'm nog nooit live gezien, behalve op YouTube dan. Hier staan diverse hele mooi liveconcerten van hem op, zoals degene die ik hier nu plaats. En nog eens in heel acceptabele geluidskwaliteit (voor YouTube begrippen dan).

Edited by edwin16

6 hours ago, edwin16 said:

Een van mijn favorieten is Fink. Helaas heb ik 'm nog nooit live gezien, behalve op YouTube dan. Hier staan diverse hele mooi liveconcerten van hem op, zoals degene die ik hier nu plaats. En nog eens in heel acceptabele geluidskwaliteit (voor YouTube begrippen dan).

Ik heb hem nu 2 keer gezien, in Maastricht en Nijmegen. Beide keren vond ik heel jammer dat hij vaak licht van achteren gebruikt, ik wil de artiest ook wel een béétje zien.... De concerten waren goed, maar ik kan juist thuis helemaal los gaan op het stuwende ritme. En dan die mooie stem erbij, hoewel ik me kan voorstellen dat mensen het wat monotoon kunnen vinden. Ik ga zo weer een plaatje opzetten :) :) :)