Jump to content

Welke muziek staat er nu op (part 5) ???

Ome Henk
 Share

Recommended Posts

'T lijkt wel zondag :rolleyes:  :huh:

Is het ook ! :huh: Maar ik heb nu toch geen ''zondags'' muziek opstaan. Nee ik ben nu naar deze cd,s aan het luisteren.

MAHAVISHNU ''mahavishnu'' 1984 (Warner/Wounded Bird)

5190.jpg

Sterke come back van deze legendarische jazzrock gitarist, maar met een deels ''oude'' bezetting. Vooral het gebruik van een revolutionair instrument de ''Synclavier Digital Guitar'' val hier erg op. Met Billy Cobham ,Bill Evans, Mitchel Forman, Jonas Helborn, ea.

SCOTT HENDERSON ''illicit'' 1992 (Enja/Blue moon)

illicit2.jpg

Contains WARNING. Explicit melodies ,suggestive harmony, graphic rhythms !! :)

Om het weekend in te luiden deze schijf.....

B000002NJD.01.LZZZZZZZ.jpg

Een collectie artiesten die bij Letterman optraden....eens

David Letterman's The Late Show always had a long tradition of excellent musical performances — indeed, it's one of the few places on American network television where live music thrives — so the question that surrounds the 1997 release of Live on Letterman: Music from the Late Show isn't why, but why did it take so long. There's been enough remarkable performances to fill several CDs, so hopefully this disc is the first in a series, but even if it isn't, there's plenty of great music on this 14-track album to make it satisfying. Not everything here will suit the tastes of every listener, but there's a number of wonderful moments, whether it's one-off duets from Elvis Costello & Burt Bacharach ("God Give Me Strength"), Lyle Lovett & Al Green ("Funny How Time Slips Away") Jerry Garcia & David Grisman ("Friend of the Devil"), Jewel & Flea ("You Were Meant for Me") and Van Morrison, Sinead O'Connor and the Chieftains ("Have I Told You Lately That I Love You?") or dynamic performances from R.E.M. ("Crush with Eyeliner"), Sheryl Crow ("Strong Enough"), Lenny Kravitz ("Are You Gonna Go My Way"), Rod Stewart ("Reason to Believe") and Patti Smith ("Who Do You Love"). The end result is one of the few soundtracks that is more than a momento. — Stephen Thomas Erlewine

Kijk even of er wat voor jou bij zit...

Friend of the Devil performed by Jerry Garcia / David Grisman - 3:41

2. Strong Enough performed by Sheryl Crow - 3:06

3. Sweet Jane performed by Lou Reed - 3:23

4. Too Much performed by Dave Matthews - 3:44

5. Think performed by Aretha Franklin - 2:32

6. I Don't Want to Wait performed by Paula Cole - 3:39

7. God Give Me Strength performed by Elvis Costello / Burt Bacharach - 3:49

8. Funny How Time Slips Away performed by Lyle Lovett / Al Green - 3:29

9. Have I Told You Lately performed by Van Morrison / O'Connor, Sinead & The Chieftains - 4:12

10. You Were Meant for Me performed by Jewel & Flea - 3:41

11. Reason to Believe performed by Rod Stewart - 3:35

12. Crush With Eyeliner performed by R.E.M - 4:31

13. Are You Gonna Go My Way performed by Lenny Kravitz - 3:30

14. Who Do You Love? performed by Patti Smith - 3:08

Mooi opgenomen met verstand van zaken.

--Hans.

Van de helaas veel te vroeg overleden saxofonist :(

d1172307o17.jpg

Art Porter - For Art's sake

Dan kun je eigenlijk beter eens deze cd van hem nemen cq beluisteren.

ART PORTER ''pocket city'' 1992 (Verve 511 877-2)

B0000046KL.01.LZZZZZZZ.jpg

Prima en zeer toegankelijk sax fusion .Alleen vind ik het soms irritant dat producer Jeff Lorber te zeer een vinger in de pap heeft gehad bij de opname van deze plaat (als producer) . Met Buzzy Feiten, Pauhlinho Da Csta, Paul Jackson, Jeff Lorber (Tevens produktie :ph34r: ) ea.

De dag met jazz doorgebracht:

e043366zg6b.jpg

Jan Garbarek: Madar

Samen met Anouar Brahem op de 'oud' en Ustad Shaukat Hussain op tabla.

Op een of andere manier heeft het werk van Garbarek vaak wat on-aards. De klank van z'n sax, de "afwijkende" begeleiding.

Later heeft hij nog o.a. twee opnames gemaakt met het Hilliard ensemble. Een ontmoeting van middeleeuwse stemmen met de jazz ('Officium' en 'Mnemosyne').

Playground.jpg

Micheal Petrucciani: Playground

Een zeer intense pianist, hier met een wat uitgebreidere begleidings band, twee drummers, een percussionist, een bassist en synthesizers. Die laatste had hij van mij weg mogen laten, ze laten alles op een of andere manier wat gladjes klinken. AMG typeert z'n werk als post-bop en dan mag het best wat pit hebben. Pit heeft vooral "Brazilian suite #3" een heerlijke zuid-amerikaanse toestand.

e24372k8oly.jpg

Gary Peacock & Ralph Towner: Oracle

Een prachtig duo van acoustische bas en twaalfsnarige gitaar met duetten en duellen. Het geheel is tamelijk verstild en ingetogen maar af en toe willen de heren wel vlammen. Een typische, ietwat droge, ECM opname met veel ruimte.

f57208ig97o.jpg

John Patitucci: Heart of the Bass.

Een van de solo opnames van de bassist van Chick Corea, zowel in z'n electrische- als acoustische band. De eerste drie tracks vormen het "Concerto for Jazz Bass& Orchestra" geschreven door Jeff Beal. m.i. een beetje raar stuk waar het wel lijkt of de jazz mannen en de klassieke strijker elkaar steeds in de weg zitten. Zeer fraai daarentegen zijn de 6 door Corea geschreven " Miniatures for SoloBss, Piano & String Quartet.

d81478ytuj0.jpg

Maynard Ferguson: Big Bop Nouveau.

Bigband jazz van de man die de hardste en hoogste noten uit z'n trompet tovert zonder er de krul uit te blazen. Bijna alles aan deze opname is over de top, maar zodanig dat het het clichee voorbij is. Zwelgen dus.

Prachtig blues-album van een blues-man bij uitstek.

Niet de grootste blues-man,maar wel een van de beste !

B0000005RY.01.LZZZZZZZ.jpg

Blues-folk....Modern blues...contemp.-blues ect,ect

Komt nog bij dat het een prachtige recording is,zoals het eigenlijk altijd hoort,maar te weinig voorkomt helaas.

En......ik heb het lang niet meer geschreven,maar....

een dikke Witte Bal plaat,'n 10 met 'n griffel :)

--Hans.

Gisteravond ook nog met jazz doorgebracht, te beginnen met een wat vreemde eend in de bijt:

d524561ooyd.jpg

Ian Gillan, Clear Air Turbulence

Het tweede solo project van Gillan na z'n vertrek uit Deep Purple. Er wordt hier zwaar geflirt met jazz. Jazz Rock, nu eens vanuit de optiek van een rocker. Niet een erg evenwichtig album maar zeker niet oninteressant.

d15666371o2.jpg

Rahsaan Roland Kirk: Verve Jazz Masters 27

Een verzamelaar van deze blinde en excentrieke saxofonist / fluitist / trompetist met werk uit de vroege jaren 60. De man maakte en modificeerde z'n eigen instrumenten, bespeelde er twee of drie tegelijkertijd en beheerste "circular breething" als geen ander. Probeer dus niet je adem in te houden bij een van z'n extreem lang gerekte noten of solo's :) Ondanks al deze dingen er om heen, maak hij ook nog eens heerlijke muziek aan de avanygardistische zijde van het post-bop spectrum.

d28713m27p1.jpg

Stanley Jordan: Magic Touch

Zijn het een, twee of drie gitaren? Het is er slechts een! 'sMans fabuleuze en lichtvoetige 'tapping' techniek geeft hem de mogelijkheid twee melodie lijnen tegelijkertijd op een enkle, of zelfs twee, gitaren te spelen. Op dit album zitten virtusiteit en muzikaliteit elkaar niet in de weg, op z'n andere werken wil het nog wel eens mis gaan.

d92917r68rc.jpg

Andy Narell: Down The Road

Jazz & Steeldrums. Een prachtig album met afwisselend latijns amerikaans percussie vuurwerk, jazz ballads, world fusion en experimenteler werk.

octave.gif

Jonas Hellborg, Buckethead, Micheal Schrieve: Octave The Holy Innocents

Heftige drum beats, acoustische bas gitaar en acoustische gitaar, van een stel mannen die normaal electrisch versterkt een soort crossover van heavy metal en jazz maken. Hier acoustisch klinkt het allemaal net even wat vriendelijker, doch niet minder freaky. In het duits zou men het een "geheimtipp" noemen.

Na al deze opwinding, tot besluit van de avond, als een cooling down, wat rustigers,

f51256rqzc4.jpg

Carla Bley & Steve Swallow, Duets

Piano in samenspel met de hoge nootjes van de basgitaar. ... en er staat zelfs een tango op ...

En......ik heb het lang niet meer geschreven,maar....

een dikke Witte Bal plaat,'n 10 met 'n griffel

Keep 'm coming, Hans & Harry :)

Wat ik nu op heb staan beluister ik via haar website, en ik denk da'k haar meest recente CD maar eens ga bestellen. :rolleyes:

B0000C0FF8.01.LZZZZZZZ.jpg

(zou ook niet verkeerd klinken in de Witte Bal B) )

Groeten,

Alco

Nou Alco,daar komt er weer eentje voor je verzameling ;)

Nu van deze Alt.country/roots-rocker artiest,en jesus wat een debuut zeg!

Alweer van '94,maar nog steeds een knaller om naar te luisteren,en zeer zeker Witte Bal!

B000002OSR.01.LZZZZZZZ.jpg

Todd Snider.....Songs For The Daily Planet

Als alle debuut albums nou eens zo zouden klinken :rolleyes:;)

--Hans.

Klinkt inderdaad niet verkeerd Hans. :)

Heb net even via Amazon.com wat van dat album beluisterd.

En heb net via NLstore nog geen half uurtje geleden toch maar de CD besteld van Shelby Lynne :wub:B)

Heb zojuist deze weer effe opgezet. (zij 't via m'n PCtje, als achtergrond muziek)

B000000NRG.01.LZZZZZZZ.jpg

(niet alleen een alt.country/roots-rocker die prima in De Witte Bal zou passen, maar....die er tot mijn verbazing ook optreed 15 Februari a.s :) )

Zie hier een quote van Jonny Cash over Jesse Dayton:

Johnny Cash once told guitarist-singer Jesse Dayton, "You're different, so it might take you a little longer to break than these other young guys ... but you'll have a lot longer career."

Groeten,

Alco

De volgende lp maar es uit de kast getrokken,

Ik weet niet welke ik mooier vind ,deze of the trinity sessions

f54403z6234.jpg

Aaah, die is inderdaad wel errrug mooi Siep!

Van al m'n CD's (circa 680) staat dit album in m'n persoonlijke CD top-5! :)

Heb je de nieuwe live CD al van Cowboy Junkies ?

Het is een live opname uit de periode van 'Caution horses' en 'the Trinity Session'

"In the time before Llamas"

(vraag me niet hoe ze aan zo'n titel komen :blink::rolleyes: )

Klik hier voor info over deze CD.

Sting - Nothing like the sun

Wat een mooie opname is dat toch.

Vooral die tablars zijn erg mooi!

Vind ik ook een mooie CD, en een mooie opname, maar... wat zijn tablars ? :unsure:

Groeten,

Alco

Volgens mij zijn dat een soort '' kleipotten'' die als je daar op trommeld een ''hol'' achtig geluid weergeven .Op de ECM cd SHANKAR ''song for everyone'' die ik heb wordt ook zo,n ''instrument'' bespeeld. :blink::unsure:;)

SongForEveryone.jpg

Sting - Nothing like the sun

Wat een mooie opname is dat toch.

Vooral die tablars zijn erg mooi!

Vind ik ook een mooie CD, en een mooie opname, maar... wat zijn tablars ? :unsure:

Groeten,

Alco

Volgens mij zijn dat een soort '' kleipotten'' die als je daar op trommeld een ''hol'' achtig geluid weergeven .Op de ECM cd SHANKAR ''song for everyone'' die ik heb wordt ook zo,n ''instrument'' bespeeld. :blink::unsure:;)

Het is inderdaad een trommel. Maar eentje die door middel van de handpalm getuned kan worden. Net als een pitch bender. Hierdoor kunnen die trommelslagen enorm varie