Jump to content

Welke muziek staat er nu op (part 5) ???

Ome Henk
 Share

Recommended Posts

Jeu, hebbie daar een lijssie van? Op welke plaats heb je de Mattheus Passion? ^_^

OT

Daarnet, tijdens het repareren van het display van mijn Olive, op LP:

tumblr_l0f11f54jt1qbntrco1_500.jpg

Dire Straits, met het album Dire Straits

En nu, na de geslaagde operatie, op HD:

220px-Private_Investigations_-_Warner.jp

The best of Dire Straits & Mark Knopfler

Private Investigations

Over Bach gesproken: wat is je hele kamer toch opeens totaal en overrompelend vòl van muziek, wanneer het Derde Brandenburgse Concert losbarst! 

In de popmuziek ken ik van dat verschijnsel ook een voorbeeld: "Questions 67 and 68" van The Chicago Traffic Authority.

Hoe serieus moet ik zo'n lijst nemen als er dingen als Destiny's Child, Christina Aguilera, Kanye West, Britney Spears en KLF in staan? Ok, er staat ook een hoop goede muziek in, maar toch... Een paar van mijn favorieten ontbreken dan weer (Tool, Dream Theater, The Gathering, The National, QOTSA...).

Ik heb twee LP's van The Cure, Seventeen Seconds en Faith. Ik kreeg ze van een kennis die ze te somber vond. :ph34r:

Als ik aan Seventeen Seconds denk, gaan altijd weer de gedachten terug naar Vara's Popkaravaan, waar zo ooit ook indruk op mij maakten. Prachtig concert.

Gisteravond bij een vriend van ons. Voordat we vertrokken, het was al wat laat, toch nog even zijn mooie, nieuwe installatie bewonderd. Keff-boxen, en een draaitafel met PE40 als merk of type. Hij vertelde dat hij daar 's avonds graag naar luisterde, met een glaasje wijn en gordijnen dicht (dat laatste verzin ik). Enthousiast was hij over de prachtige geluidsweergave, en natuurlijk zette hij gelijk een plaatje op ter illustratie.

WoW! Baroemmmm...

Eerlijk gezegd herkende ik er niet onmiddellijk iets aan. Maar hij drukte de hoes in mijn handen, en meteen zat ik daar weer in dat kleine kamertje van een klasgenoot van me, die wel iets wist van mijn klassieke belangstelling, en daar iets aan wilde doen. Hij had me uitgenodigd om een beetje de smaak van pop te krijgen, en liet me iets horen, waar duidelijk zowel een pop-band als een symfonie-orkest aan te pas kwamen. Het was de pas uitgekomen plaat van de Moody Blues, Days of future past.

En die plaat zette onze vriend gisteravond op. :wub:

In een sentimental mood liepen we gisteravond naar huis, en nog voor ik het bed in dook zocht ik in mijn platenverzameling naar de Moody Blues. Vreselijk, die smalle strookjes met pietepeuterige namen in de schemer, en hoe ik ook keek, geen Moody. Wel Blues dus. Ik hád die plaat toch zeker? Mijn administratie oftewel kaartenbakje vertelde me dat dat echt zo was, tussen de Steve Miller Band en Mike Oldfield. Maar daar stond-ie niet...

Vanochtend nog maar eens goed gezocht, en ja hoor, helemaal bij de Z, helemaal fout weggezet, maar wel degelijk.

cover_28391121102008.jpg

En die staat nu dus op.

Ik kan niet zeggen dat ik toen, als scholier, al werd gegrepen door een popvirus. Ik vond de plaat eigenlijk een beetje bombastisch, en met de haren er bij gesleept. De liefde voor pop bloeide dan ook pas later op, en dat behoort nu, allemaal, tot het jeugdsentiment. Zo ook de Moody Blues. En plaatjes draaien...

Days of future passed...

Ja Ove, al doende leert men. Maar toen er cd's kwamen, werd het rubriceren mij snel te veel, al had ik wel lol in het opzetten van een soort van relationele database op de microcomputer.

En nu komt daar de panacee in de vorm van een streamer, met ingebouwde database, geënt op muziek. Of ik nu zoek op Miller dan wel Steve, in beide gevallen vind ik hem. Heerlijk.