Jump to content

Welke muziek staat er nu op (part 5) ???

Ome Henk
 Share

Recommended Posts

De tip van Mumsoft maar eens toegepast: "blind" een LP pakken. Dus maar 2 uit de "2e keus-kast" gepakt:

MI0002113582.jpg?partner=allrovi.com

Kate Bush - Never for Ever

en

MI0002550757.jpg?partner=allrovi.com

John McLaughlin - Devotion

Zo meteen maar weer eens een nieuwere aanschaf draaien  ;)

Eigenlijk doe ik het zo de hele tijd. Scrol wat door de muziek denk, eh, Britten, leuk, en klik op iets nog onbekends.

Nu: Cello Suite No.3, Op.87 (Truls Mørk)

Plaatjes vullen geen gaatjes, kosten me ook teveel tijd.

Aan 2e keus doe ik niet. Je muzieksmaak blijft niet constant tijdens je leven, tenminste, dat mogen we hopen.

Vandaag de CD "Postcard" van Mary Hopkin binnengekregen en meteen gedraaid.

Het is materiaal van de oorspronkelijke LP (1969), geproduceerd door Paul McCartney, met medewerking van o.m. Donovan Leitch en George Martin. Plus een aantal bonus tracks.

Veel van het materiaal had ik al op LP's maar ik wilde wel eens horen wat digitale remastering allemaal voor moois had opgeleverd.

En ja, inderdaad: hier en daar was inderdaad wat verbetering van de tòch al heel fraaie opnamen te horen.

Bij de laatste bonus track waren de verschillen echter gigantisch!

Dat is het aangrijpende liedje "The Fields of Saint Etienne": een meisje loopt door de velden waar haar geliefde is gesneuveld.

Hij was naar het slagveld getogen "filled with God and Country... never knowing he would not return".

Allemaal heel erg Eerste Wereldoorlog, als je 't mij vraagt.

Op de oude LP zingt Mary Hopkin het liedje met heel simpele begeleiding, zodat de tekst - althans op mij - een geweldige impact maakt. (A)

Maar op de CD klinkt er opeens een strijkerskoor, galmt er een mannenkoor, tettert luid trompetgeschal en weerklinkt tromgeroffel... die drukken het zangeresje zelfs weg, zo nu en dan. 

Laat de CD dan opeens zo veel méér van de muziek horen dan de LP?  :o

Het boekje bij de CD gaf het antwoord: de producer (Paul McCartney, dus) had dit overdreven arrangement laten maken en het zomaar over Mary's eenvoudige vocal track heen gesmeten.

Mary Hopkin vond het maar niks zo, en drong er op aan om deze versie niét op de plaat (LP) te zetten.

Dat gebeurde toen ook niet.

Maar bij de CD-heruitgave werd wèl gebruik gemaakt van deze zwaar georkestreerde versie.

Jammer. Less was more.

A: 

B: 

Helemaal met je eens! Alle ''vernietigende'' reviews ten spijt, ik vind het een waar kunststukje. Een feest der herkenning, who needs Roger Waters!

Gaat bij mij heel hoog scoren (misschien wel het hoogst) op het eindejaars lijstje...

Edit: ik zie dat de prijzen van de vinyl versie nu al beginnen te stijgen! Koop dat album, zolang het nog kan, ik voorzie weer een P.U.L.S.E fenomeen!

Heb hem gister besteld bij Bol, voor 36.99euries, staat bij andere verkopers al voor 67.50 :mad2:  :mad2:  klik:http://www.bol.com/nl/p/the-endless-river/9200000033258044/prijsoverzicht/?sort=price&sortOrder=asc&filter=new

• Members

Ja, ja Marc, zo zie je maar weer...

Deze is misschien niet zo ''schaars'' maar vind hem niet minder mooi...

R-5343304-1398187457-8838.jpeg

Malia & Boris Blank - Convergence

Op momenten ook voorspelbaar, absoluut, maar zeker de moeite waard. Meer dan dat!

Platenkast van ... materiaal voor 6 december, zeker de Fever cover...

Het zwarte goud. Nou snap ik het! :P

Tja, kwestie van wat de gek er voor geeft? Er is een acetaatopname vande eerste Velvet Underground (de banaan) op een garagesale voor 1 dollar gekocht, schijnt nu in de buurt van een ton te kosten...........

• Members

Dat heet schaarste. Niks mis mee, heeft de natuur ook een handje van (goud, diamanten etc). Een herpersing is net zo iets als een industriële diamant, het net niet...

Daarbij, ieder zijn ding. Zag pas wat de eerste nummers van Spiderman (comics voor wie buiten audio geen leven hebben) in mint staat opleveren, daar zijn lp's nog niets bij!

Dank je, zojuist besteld! Zojuist drie nummers via YouTube geluisterd. Het nummer it's what we do vind ik wel bijzonder geslaagd. Mooi ook dat dit album een wat meer ambiente (spirituele) inslag heeft.

Volgende week vrijdag komt ie hier binnen, ben reuze benieuwd maar wat ik toch nog toe heb gehoord klinkt veelbelovend. :wub:

Ik had eigenlijk niet meer op een nieuw album van de Floyd gerekend.

Pas een stapeltje 2e hands vinyl van een particulier gekocht.

Zat ook deze tussen...

B000001E3V.03.LZZZZZZZ.jpg

Wat waren die lui toch goed...

Ik was aan het zoeken en kwam daarbij deze posting tegen van je Marco, ik zal "In Concert" nog eens van zolder halen en draaien ;)  

Nou, dat was het dan, zo'n anderhalf uur lang, beide platen beluisterd ;) :

MI0002933308.jpg?partner=allrovi.com

Midden jaren 70 eindeloos gedraaid, kon helemaal wegdromen op de eindeloze solo's en uitgesponnen nummers. Maar nu pakt het mij niet meer. Ik kan nog wel genieten van muziek uit die tijd (Jethro Tull, Frank Zappa en Genesis bijvoorbeeld), maar deze gaat weer naar zolder  ^_^ . Ik doe hem niet weg, dat dan weer niet, want daarvoor is hij voor mij te belangrijk geweest in die periode....

Ook van zolder gehaald, maar deze blijft beneden staan:

MI0000513141.jpg?partner=allrovi.com

Stanley Clarke - School Days

Met het prachtige "Desert Song", want ook John McLaughlin-fan, met mooi samenspel tussen akoestische bas en dito gitaar. Wat een subtiele akkoorden weer van John.  :wub: