Jump to content

Welke muziek staat er nu op (part 5) ???

Ome Henk
 Share

Recommended Posts

toyletshoes.jpg

The Toylets - It's like a daydream, exploding again

Wellicht in geen 20 jaar gedraaid, LP uit 1982, stond al langer in de kamer om hem weer eens te draaien. Nu was ik er aan toe  ;)

Als je het kent, is dit http://www.jpvanmierlo.nl/Serenes/Serenes/toy.htm leuk om te lezen....

the-third-decade1.jpg

The Third Decade - the Art Ensemble of Chicago

Mumss post een verzamel cdeetje.................................................................................................................................................................................... en zit nu vol plannen om op de beurs in Utrecht  nog enkele mij ontbrekende Art Ensemble platen te gaan scooren.

Ben nu maar eens begonnen aan de serie Jazz at the Concertgebouw. De volgende is een opname van wat heet een legendarisch concert dat Thelonious Monk gaf in het Concertgebouw in 1961. Ik was er niet bij, als achtjarige!

CoverMonk-300x267.jpg

Jackie-ing, Thelonious Monk, featuring Charlie Rouse (tenor-sax), John Ore (bass) en Frankie Dunlop (drums).

Ik heb laatst zowat alle cd's van het Nederlands Jazzarchief aangeschaft, toen ik niet de 1000e sponsor bleek te zijn. Damn!

• Members

Zojuist een ''kleine'' dynamiek test gedaan, heb nu geloof ik voor het eerst ruzie met de buren! Of ik niet goed bij mijn harses was! Westlander he...

516iC3eqQtL._SS500_.jpg

Felipe de la Rosa - Flamenco Fever

Nu dus maar even rustig aan met Paul Weller's Stanley Road

Paul_Weller_Stanley_Road_10_Anniversary.

Zojuist een ''kleine'' dynamiek test gedaan, heb nu geloof ik voor het eerst ruzie met de buren! Of ik niet goed bij mijn harses was! Westlander he...

Eerstvolgende "upgrade": huisje zonder buren?  :blink:  :D

branford-marsalis-in-my-solitude-live-at

Branford Marsalis – In My Solitude: Live at Grace Cathedral – Available now!

Oct 20, 2014 Branford Marsalis’ new album “In My Solitude: Live at Grace Cathedral” is now available in stores!

From his early acclaim as a saxophonist bringing new energy and new audiences to the jazz art, Branford Marsalis has refined and expanded his talents and his horizons as a musician, composer, bandleader and educator – a 21st Century mainstay of artistic excellence.

One setting notably absent from Marsalis’s resume until now has been the unaccompanied solo concert. This most daunting of formats poses particular challenges that were met with his signature blend of serious intent, technical rigor and emotional directness when Marsalis brought his soprano, alto and tenor saxophones to Grace Cathedral. This San Francisco landmark, which has been documented on his new album “In My Solitude: Live at Grace Cathedral”, proved an ideal setting for a program spanning early and post-bop jazz, baroque and contemporary classical music and spontaneous improvisation.

“So I went out on stage with spaces intentionally left in the program, where I could create improvisations clearly based both on what I had just played and the feeling of the room and the audience.”
Getting the most out of the moment may be illustrated most clearly on Improvisation No. 3 where Marsalis’s tenor saxophone engages in conversation with a passing siren, while each of the 11 tracks reflects his appreciation of the vast cathedral space.

As might be expected from someone with such a refined appreciation of musical excellence, Marsalis prepared by listening to solo recordings by a range of preferred artists, including Sonny Rollins, Steve Lacy and Sam Newsome from the jazz world as well as Anner Blysma, Angela Hewitt and Arno Bornkamp among classical players.

“From my time playing r&b and rock and roll, I can listen like a casual listener, but the challenge for 80 % of any audience, for any kind of music, is hearing melody and improvisation based on melody. Playing a lot of notes can be impressive at first, but will quickly make every song sound similar. So everything I played at Grace Cathedral was based on songs with great melodies, not being too `notey,’ and utilizing the feeling in the room.”

One of the biggest challenges and clearest signs of Marsalis’s evolving mastery is his interpretation on alto saxophone of the track “MAI”, a through-composed piece by Japan’s Ryo Noda that tests the mettle of the most accomplished recital-hall saxophonists. “This is a great piece, with multiphonics and other fingerings not typical for the saxophone, that captures the spirit of the shakuhachi, the bamboo flute on which a purely Japanese form of music has been created….”

Regardless of its starting point, each track confirms that, whether playing soprano, alto or tenor saxophone, Marsalis possesses one of the warmest, most direct and expressive sounds of any instrumentalist. “I don’t think about creating something people will think of as my sound. When it’s time to play the gig, I just let it happen.”

Hallo,

Ik kijk regelmatig in dit topic of er wat leuks voor mij bij zit.

Probleem is echter dat velen van jullie hier gewoon een plaatje neer zetten en meer ook niet.

Hoe kan een ander dan weten wat voor muziek dit is. Google'n kan natuurlijk, maar het zou leuker zijn als er wat meer info gegeven wordt. Genre bijvoorbeeld, zou al wat zijn. Ik houd bijv. helemaal niet van jazz, maar als er wat jazzy invloeden in volksmuziek of klassiekachtige muziek zit vind ik het vaak wel weer leuk.

Kan dat soort info erbij gezet worden?

Groet,

Leobus

Edit: de laatste twee reacties zijn dan weer een wel weer wat ik bedoel.

OK Leobus je hebt gelijk, info moet beter.

De Branford Marsalis In my Solitude is een solo saxofoon album door een Jazzmuzikant.

Opgenomen in de zelfde kerk waar Duke Ellington 50 jaar geleden zijn Sacred Concerts heeft gedaan.

Ken je jazz allergie, deze plaat kan jij wel waarderen ( denk ik )

Zal je de bijgesloten download pmen.

p.s. gisteren avond het concert bezocht van het James Carter Organ Trio. aan het einde, na de gebruikelijke bloemen hulde, stapte er een klein kaal manneke, met een muziekkoffer op de rug, het podium op.

Branford Marsalis, dus! Een toegift was onvermijdbaar, ode aan Coleman Hawkins.

Na afloop een kort gesprek met Branford gehad en ...........zowaar aan het cd stalletje achter in de zaal de voor noemde plaat kunnen scooren.

Minj dag kan niet meer kapot. :)

• Members

Ik denk dat Leobus wel een soort van punt heeft, we kunnen het hier zien als een voorzet en er maar vanuit gaan dat een eventuele geïnteresseerde lezer verder zijn eigen huiswerk gaat doen, maar we zouden er een meerwaarde aan kunnen geven.

Henrie is op zijn manier een redelijke autoriteit aangaande het genre ''teringherrie'' zoals hij het zelf noemt, daar kan ik zelf ook nog wel een aardig woordje over meespreken.

JD zou misschien juist wat meer over de technische uitvoering van de muzikanten kunnen mededelen, van Tomatamot krijg ik regelmatig tips en soms een ''verassingspakket'' opgestuurd aangaande Jazz en zo is KT88 is altijd wel een Fusion wondertje geweest. Edwin 16 heeft bij iedere post een link naar zijn blog waar hij uitgebreid verteld over wat hij draait, ik denk dat we ruim voldoende echte muziekliefhebbers met goede kennis van zaken onder de leden hebben om dit wat extra fleur te geven en ook daarmee weer een leuk digitaal naslagwerk kunnen organiseren.

Misschien moeten we dit part V dan ook maar sluiten (ook al weer ruim 750 pagina's groot), en doorgaan met part VI zoals voorgesteld? 

77Punk 60's garage 80's garage psychedelica alternative obscure ... ben ik de enige hier of zijn er nog wel meer die dit volgen? Vroeger had je Rbh

Vergeet Roger zijn allround kennis niet

Mss is het beter om enkele grote subrubrieken te maken ...

Ik heb niets met klassiek en heel weinig met de Diana Kralls en Barbers van deze wereld. Door alle genres in 1 grote post te hebben, raakt alles versnipperd en nodigt het ook minder uit om het secuur te volgen (vind ik)

The Endless River heeft net de eerste keer zn rondjes gedraaid

Persing 3/5 plaat 1 is ook niet echt vlak bij mij, plaat 2 is beter

Opname zeer zeer goed (vind ik)

Artwork Top ... Het fluweel aanvoelen is knap gedaan, mooi boekje, verzorgd

Muziek 3/5 Ik vind het geen wow album, niet spannend en aangrijpend genoeg

Kant A doet mij bij momenten aan Welcome To The Machine denken ... Kant B vind ik na deze eerste luisterbeurt slaapverwekkend, kant C gaat terug in stijgende lijn maar dermee is alles gezegd

Kant D kent redelijk wat afwisseling en is indringender, typisch Pink Floyd maar nu ook weer niet wow deze laatste kant ...

Voilà dat was het na 1 luistersessie

Ik heb de laatste tijd wel eens wat Youtube-links gepost waar het hele album te vinden is, waar ik naar aan het luisteren was. Ik kan natuurlijk een heel epistel opstellen bij een plaatje van een cd die ik aan het draaien ben, maar ik denk dat zo'n Youtube-link meer zegt dan welke woorden dan ook. Ik zou hooguit nog een tip kunnen geven voor een bepaald nummer...

Nummer 7 van dit fantastische album bijvoorbeeld (begint op 24:51):

http://www.youtube.com/watch?v=GNFnl66jmnU&t=24m51s