Jump to content

Welke muziek staat er nu op (part 5) ???

Ome Henk
 Share

Recommended Posts

Beste Spido,

Kan ik hieruit opmaken dat je nu op zoek bent naar betere speakers?

Beste Mumsoft,

Het komt mij voor dat jij in staat bent moeiteloos àlles uit àlles op te maken.

Maar wat ik bedoelde het volk duidelijk te maken, is dat ik voor het beoordelen van weergavekwaliteit veelal gebruik maak van mijn kennis van de uitspraakregels van de Engelse taal.

Daarvoor is een goede bron nodig: een goed geschoolde Britse spreker of zanger (m/v/?) met een uitstekende uitspraak, en een goede opnamekwaliteit.

Daarvoor is ook goede afspeel- en weergave-apparatuur nodig: een goede element/arm/voorversterkercombinatie en uitstekende luidsprekers, met name.

Ik nam de opname van Cleo Laine Live!!! at Carnegie Hall (1974) als voorbeeld van een goede bron.

Van de afspeel- en weergave-apparatuur gaf ik geen beschrijving, maar ik zal er kort iets over zeggen.

Om te beginnen zijn er maar weinig pick-up elementen die in staat zijn de kleine details in articulatie goed te verwerken.

Alleen de allerbeste elementen kunnen dat in voor mij bevredigende mate, en dat zijn (toevalligerwijze?) MC-elementen met een inwendige weerstand van minder dan een halve ohm, mits afgesloten op ca. 10 Ω.

Wat de luidsprekers betreft: ook hier zijn er maar heel weinig die er iets goeds van bakken. De meeste luidsprekers klinken neuzelig, slisserig, hees, brommerig... hebben, kortom, zèlf geen goede articulatie.

De weergave moet vanzelfsprekend van hoog tot laag goed zijn, maar voor het gebruiken van articulatie voor het beoordelen van weergavekwaliteit moet vooral de hogetonenweergave (>1 kHz) prima in orde zijn.

In de rubriek "Vintage" vroeg ik onlangs aandacht voor de Engasound 3KF luidspreker, die uitgerust was met ofwel een massaloze ionisatieluidspreker (IonoFane), ofwel een vrijwel massaloze Kelly DK30 of Decca London Ribbon hogetonenluidspreker.

Zulke hogetonenluidsprekers waren, indien gecombineerd met goede middentoners, in staat "minor differences" in de articulatie aan het licht te brengen. (Zij konden ook strijkerskoren laten glanzen, koperblazers laten stralen, enzovoorts... Maar daar heb ik het nu niet over.)

Jan Endenburg combineerde zijn hogetonenunits met Fane 501 of 601 middentoners; Hans Baan, bijvoorbeeld, en je onderdanige dienaar, combineerden die met Jordan Watts modules.

Al die prachtige units van toen zijn er nu niet meer, maar de combinatie van 5 cm titanium dome met foil tweeter die ik nu gebruik doet er kwalitatief niet voor onder en is bovendien veel zwaarder (en langer) belastbaar.

Dus nee, ik ben niet op zoek naar betere speakers. Waarom zou ik?

• Members

Tussen alle eindejaars-perikelen door (garage, boekhouder, boekhouding en voorraad opmaak) hier en daar toch nog tijd voor wat vinyl. Daar ook mijn mono elementje een paar dagen uit logeren is, heb ik  me maar weer eens gewaagd aan het ''Love'' album van the Beatles. Moet toch weer zeggen, wie geen zin heeft in die mono 60's sound, met dit album heb je een aardig stukje oeuvre in huis welke klinkt alsof hij gisteren was opgenomen. Voor de niet mono klanten: een aanrader!

Er komt weer een goed uur niets van werken!

love.jpg

Jij hebt duidelijk het cd/br-pack nog niet gezien. Luxe doosje, zelfde boekje, zelfde binnenhoesjes, enz. Het is allemaal wat kleiner natuurlijk, maar dat is ook wel weer zo praktisch. LP's hangen bij mij aan de muur, daar zijn ze dan wel weer heel geschikt voor... ;)

Zoals je schrijft Henrie doosJE, boekJE, binnenhoesJES, ...

Ik mag van mezelf weer even lekker knallen:

MI0003178071.jpg?partner=allrovi.com

Brendan Perry - Ark

Volgens sommigen saai, maar als je deze gewoon lekker hard draait, met zo´n 88 dB, dan lijkt het wel aardig "live", of te leven dus  :wub:

De zanger van Dead Can Dance dus, op die platen had hij wat mij betreft meer mogen zingen, maar met deze plaat wordt ik dus op mijn wenken bediend  :) . Prachtig mooie, "zware" stem.

Vandaag een paar oude lp's op de Thorens gelegd (dubbel lp van Al Stewart en Comes a Time van Neil Young). Klonk eigenlijk best goed...

De lift van mn RB900 is we een beetje aan het inkakken. Is daar nog iets aan te doen (zweeft nu maar 2 mm boven de plaat)?