dick jansen Posted 10 november 2003 Report Share Posted 10 november 2003 Amici, Recent gelezen, na door iemand op het spoor te zijn gezet, een deel van de Norton Lectures van Strawinsky met als een van de hoogtepunten de volgende vaststelling: "Muziek drukt niets uit behalve zichzelf". Nu ben ik geen bewonderaar van de muziek van Strawinsky maar een dergelijke uitspraak geeft stof tot nadenken. Abusievelijk schijnen overigens de laatste twee woorden vaak te worden weggelaten, naar boze tongen beweren om de discussie beter op gang te krijgen. Ik vind echter dat een citaat niet mag worden verminkt uit effectbejag, vandaar de volledige tekst. Ik zou zeggen, barst u maar los. Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 10 november 2003 Report Share Posted 10 november 2003 G. Mahler: Het belangrijkste van de muziek staat niet in noten. L. van Beethoven: U bent een prins omdat u als prins geboren bent. Ik ben een groot componist omdat ik heb gevochten en geworsteld en mijn hele leven me te pletter heb gewerkt! Er zijn een heleboel prinsen....er is maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 10 november 2003 Report Share Posted 10 november 2003 Zeker als er geen text bij zit dan kun je met muziek elke kant op. Een mooi voorbeeld is bv techno. Daar wordt niets beweerd naulijks gezongen en toch spreekt 't boekdelen. Jullie geloven 't niet en zien techno als een druk op een of twee knoppen. Maaaaaaaaar......... Ik ben de ontvanger en kan er heel veel mee. Ik ben 't helemaal eens met Strawinsky en stel bij deze techno gelijk aan klassiek!! Kom maar op!!! Wederom een knuppel in het hoenderhok gegooid door: simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 10 november 2003 Report Share Posted 10 november 2003 Deze draad brengt mij op de gedachte dat er stellingen bestaan die met welke vorm van reactie dan ook overgewaardeeerd worden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 10 november 2003 Report Share Posted 10 november 2003 Geplaatst door dick jansen: ......"Muziek drukt niets uit behalve zichzelf"..... Wat te kort door de bocht vindt ik. Het drukt een invalshoek van een componist uit,en dus wel degelijk iets. Het is de bedoeling dat het dan ook wat los maakt,een soort XTC,een stemming-versterker. --Hans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
DVD Fiel Posted 10 november 2003 Report Share Posted 10 november 2003 "Mr. Wagner has beautiful moments but bad quarters of an hour." - Gioacchino Rossini Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts