Jump to content

Muziek

Kermit
 Share

Recommended Posts

Bij veel moderne muziek heb ik het gevoel dat we in de loop der jaren wel het een en ander 'kwijtgeraakt' zijn. Als je bijvoorbeeld de opname van Robbie Williams zet naast dezelfde muziek uit de jaren '50 en '60, dan hoor je precies wat ik bedoel. Nu lijkt het me een leuk idee om eens wat van die muziek bij elkaar te zetten en te btranden, zodat forumbezoekers de gelegenheid hebben om er eens naar te luisteren. Ik denk dan aan nummers als Sing, sing, sing van Louis Prima, wat van Frank Sinatra, Louis Armstrong, Ella Fitzgerald, Oscar Peterson en meer uit die tijd. Verbaas je over de muzikale en opnametechnische kwaliteiten (hoewel het op dat laatste vlak niet allemaal even goed is). Is dat een leuk idee?

Nee, want ik weet al de dat Robbie Williams qua geluidskwaliteit niet veel meer om het lijf heeft. Net zoals bijna alle "top-acts" uit de hedendaagse pop.

De muzikale kwaliteiten mag je er niet bij betrekken. Dat is een smaakkwestie.

Overigens vind ik de laatste cd van Robbie Williams best goed, muzikaal gezien. Leuke plaat !

Paul.

Paul

Ik denk dat we juist op het muzikale vlak een hoop zijn kwijtgeraakt. Het is toch juist leuk om anderen dat zelf te laten beoordelen? Misschien hebben die wel een heel andere mening. En krijgen we toch een discussie, terwijl het dan niet eens over kabeltjes gaat. Wat wil je nog meer, mijn waarde!

Ik geloof 't meteen dat we wat zijn kwijt geraakt. Maar is ook heel veel voor terug gekomen.

De elektronica heeft een hele intresante manier van muziek gebracht. En och het is geen viool maar oh zo lekker.

En daar gaat 't toch om!!

Grtz Simon

Dat is inderdaad mogelijk. Dat betekent, dat de opname tecneuten van toen deels op hun gevoel en theoretische kennis moesten varen. Sommigen van hen blijken nu achteraf dus van zeer hoog niveau geweest te zijn. Andere opnames vallen weer door de mand

Paul.

Dan hebben we het dus over het populaire genre. Ja het blijft daar toch de 3/4 en 4/4 maat die het 'm doet. Hoe en waarmee die gebracht wordt is minder relevant. Iedere tijd zijn eigen genre. Moet toegeven dat een lekker potje rock en roll mij ook meer aanspreekt dan house en techno.

Vergeet ook niet dat 10,20,30 jaar geleden en nog veel langer terug, er ook veel puin gemaakt werd. Wat we nu uit vervlogen tijden nog horen en waarderen is gewoon wat de tand destijds heeft weerstaan. Dat kun je over 30 jaar van de huidige muziek ook weer zeggen.

Daar hebje gelijk in. Maar aan de andere kant werd er 40 jaar geleden veel minder uitgebracht. En als je ziet hoeveel daarvan de tand des tijds niet alleen doorstaan heeft, maar in zekere zin ook nu nog maatgevend is. Maar eigenlijk gaat het me niet om dit soort discussies. Ik vind dat muziek uit die tijd kwaliteiten heeft die we nu gewoon niet meer hebben. En ik wilde andere forumleden de gelegenheid geven om daar op een laagdrempelige wijze kennis mee te maken. Als er geen belangstelling is: even goede vrienden.

Geplaatst door Kermit:

Bij veel moderne muziek heb ik het gevoel dat we in de loop der jaren wel het een en ander 'kwijtgeraakt' zijn. Als je bijvoorbeeld de opname van Robbie Williams zet naast dezelfde muziek uit de jaren '50 en '60, dan hoor je precies wat ik bedoel. Nu lijkt het me een leuk idee om eens wat van die muziek bij elkaar te zetten en te btranden, zodat forumbezoekers de gelegenheid hebben om er eens naar te luisteren. Ik denk dan aan  nummers als Sing, sing, sing van Louis Prima, wat van Frank Sinatra, Louis Armstrong, Ella Fitzgerald, Oscar Peterson en meer uit die tijd. Verbaas je over de muzikale en opnametechnische kwaliteiten (hoewel het op dat laatste vlak niet allemaal even goed is). Is dat een leuk idee?

Het idee vind ik leuk maar het antwoord weet iedereen denk ik al.

In deze tijd waarin we wat talent opgescheept zitten met brildragende Jamai,s en mars etende Jims en starmakers enz enz en van over zee de Britney,s enz enz en Robbie Wiliams die welliswaar een leuk kunstje flikt met zijn setm maar ooh zo irritand kan je alleen maar nostalgisch worden en terug denken aan de tijd die voorbij is de tijd dat er echt artiesten waren omdat ze een goede stem hadden en pracht composities maakte vaak in donkere slechte studio,s maar het was er wel.

Neem alleen al Sun records van Sam philips wat daar allemaal niet vandaan kwam die hele Nashvile scene prachtig gewoon .

Oudere meesters als Frank Sinatra en Louis Armstrong we zullen ze gezien het hedendaagse klimaat niet meer tegen komen alleen de imitators.

Jammer heel jammer en nee ik ben geen oude lul ik constateer dit ook bij veel jongere werknemers bij ons dei bijvoorbeeld van de nieuwere hardrock houden laat ze maar eens ledzeppelin of deep purple horen en ze gaan overstag.

Mensen zelfs ABBA is gewoon meesterlijk vergeleken met de hedendaagse troep (uitzonderingen daar gelaten)

Wat een gezeik weer over moderne muziek. Niks ten nadele van oudere muziek hoor, maar er wordt wel degelijk goeie muziek gemaakt tegenwoordig. Je moet alleen wat verder kijken dan je neus lang is (en das bij mij al een heel eind ;) )...

Heb dit weekend nog de 2 laatste albums van Nick Cave gekocht. Nieuwe muziek, maar toch echt van hoge kwaliteit. Bij de prog-rock zit ook veel kwaliteit (Dream Theater, Spock's Beard, Transatlantic, Pain Of Salvation en nog veel meer). En natuurlijk The Gathering (sorry ;):D )...

Trouwens, ook moderne ELEKTRONISCHE muziek kan mooi zijn. Luister maar eens naar Lamb of zo. Ok, je moet er van houden, maar het is niet een standaard 3/4 of 4/4 maat (luister maar eens naar het nummer What Sound) en het zit vol subtiele details.

Er is echt nog wel goede muziek, maar je moet een beetje zoeken. En niet je mening op de hitlijsten baseren...

Hwnk

Je slaat de spijker op zijn kop

Henrie

jij hebt kennelijk een gedrevenheid om het op te nemen voor moderne muziek in het algemeen en The gathering in het bijzonder. Maar neem jij wel eens kennis van iets anders? Ik geef niet af op de huidige populaire muziek. ik wil slechts anderen de gelegenheid geven om te ontdekken dat er naar mijn idee het een en ander verdwenen is. Ik zie jou die mogelijkheid niet omarmen, maar je verwacht kennelijk wel dat wij dat ten aanzien van 'jouw' muziek doen. In plaats van dat jij kennis neemt van wat ik bedoel en mij in de gelegenheid stelt om laagdrempelig kennis te nemen van de muziek die jij om welke reden dan ook heel mooi vindt, reageer je zo. Jammer hoor. Jij creeert een lose-lose situatie waar het een win - win zou kunnen zijn.

Geplaatst door Kermit:

Hwnk

Je slaat de spijker op zijn kop

Henrie

jij hebt kennelijk een gedrevenheid om het op te nemen voor moderne muziek in het algemeen en The gathering in het bijzonder. Maar neem jij wel eens kennis van iets anders? Ik geef niet af op de huidige populaire muziek. ik wil slechts anderen de gelegenheid geven om te ontdekken dat er naar mijn idee het een en ander verdwenen is. Ik zie jou die mogelijkheid niet omarmen, maar je verwacht kennelijk wel dat wij dat ten aanzien van 'jouw' muziek doen. In plaats van dat jij kennis neemt van wat ik bedoel en mij in de gelegenheid stelt om laagdrempelig kennis te nemen van de muziek die jij om welke reden dan ook heel mooi vindt, reageer je zo. Jammer hoor. Jij creeert een lose-lose situatie waar het een win - win zou kunnen zijn.

Kermit, ik luister niet alleen maar 'nieuwe' muziek hoor. Ik heb 2 cd's van Rush en dat vind ik een goeie band. Misschien dat ik er nog wel meer van ga kopen. Ik vind Jimi Hendrix ook wel goed. Of Deep Purple, of Pink Floyd, of The Doors... Alleen heb ik daar geen cd's van. Wel wat mp3's. Ik kan nou eenmaal niet alles kopen, daar heb ik het geld niet voor. Dus koop ik wat ik echt goed vind. Dat is meestal moderne muziek. Al moet ik zeggen dat ik Spock's Beard en Transatlantic toch niet echt modern vind klinken. Heeft veel van jaren 70 rock-muziek weg, in een nieuw jasje...

Ik wil hier niemand voor de schenen trappen hoor, maar als ik iemand hoor zeggen (of zie schrijven op een forum bijvoorbeeld) dat oude muziek vaak beter is, dan krijg ik altijd zo'n idee van 'vroeger was alles beter' en daar heb ik een bloedhekel aan. Maar misschien dat ik gisteren wat te chagrijnig heb gereageerd (zal m'n berichtje nog eens nalezen). Misschien had het ermee te maken dat ik 2 uur op station Almelo heb gestaan terwijl ik nog maar een kwartier in de trein hoefde te zitten naar Enschede...

Nou, ik heb m'n berichtje, maar volgens mij heb ik geen onvertogen woord gezegd over oudere muziek. In tegendeel zelfs: 'Niks ten nadele van oudere muziek hoor...'.

En behalve het woord 'gezeik' staan er geen 'harde woorden' in m'n berichtje. Misschien dat m'n berichtje een beetje verkeerd geinterpreteerd wordt. Ik bedoel ermee te zeggen dat er vroeger veel goeie muziek is gemaakt, maar dat er tegenwoordig ook nog wel goeie muziek is. Alleen dat je daarvoor de hitlijsten moet negeren en zelf opzoek moet. En misschien naar Kink-FM (2 meter sessies?) luisteren of zo. Of een blad als Oor lezen. Of naar festivals gaan (met name Lowlands; meer diversiteit dan op Pinkpop)...

Ik ben het er mee eens dat er tegenwoordig ook veel crap wordt gemaakt. Die krijg je via de grote platenmaatschappijen en radiostations als 538, Noordzee FM, Sky en Yorin FM (en ook steeds meer 3FM) door je strot geduwd. Maar er is nog wel degelijk goeie muziek. Originele muziek ook...

ik vind popmuziek niks .
eigenlijk is het georganiseerde herrie.
opkomen blinken en verzinken is het motto .

nu krijg ik vast het hele forum over mij heen :rolleyes::([/qb]

Jij... jij....jij #$*@#$^*@!!! eek.gif;)

Maar commerciele popmuziek zuigt gewoon de pan uit. Maar je hebt wel goede popmuziek hoor, maar smaken zijn smaken :)

Geplaatst door JSA:

ik vind popmuziek niks .
eigenlijk is het georganiseerde herrie.
opkomen blinken en verzinken is het motto .

nu krijg ik vast het hele forum over mij heen :rolleyes::(

Jij... jij....jij #$*@#$^*@!!! eek.gif;)

Maar commerciele popmuziek zuigt gewoon de pan uit. Maar je hebt wel goede popmuziek hoor, maar smaken zijn smaken :)[/QB]

goede popmuziek heet klassiek

:)

of jazz-rock :rolleyes::D

ik ben nu helemaal into de jazz-rock van de jaren 70 en 80. bijna al mn cd;s komen ook uit die tijd. de huidige top 40 is het niet waard om over te zeiken, en natuurlijk wordt er ook goeie muziek gemaakt nu nog steeds. ik ga na northsea en ik ver8 goeie muziek... ;)

maar:

ik heb het idee dat in de jaren 70 en begin 80, er meer emotie in de muziek zat. en het is origineler en daardoor minder gemaakt. lastig uit te leggen...

zelden hoor ik muziek van nu die emotineel op een hoger vlak ligt dan toen. de jaren 60(meeste ten minste) en 50 en alles daarvoor(ik heb het niet over klassiek) spreekt me niet aan. daaarmee kan ik me absoluut niet identificeren.

game ;) fusion(geen smooth jazz)rulez!

en opname kwaliteit vindt ik lastig.

ik hoor verschil in opnames (heb natuurlijk geen esl63's). bij de ene klingt alles dof en drums erg zacht. andere klinken juist erg levendiger en helder. maar juist ik heb het idee dat de laatste tijd muziek steeds beter wordt opgenomen. had laatst een cd van larry coryel (spaces revisted geleend) jaren 90 en zoiets kan ik me in de jaren 70 niet voorstellen. hoe herken je een goeie opname??

>> trouwens kermit. ik vindt je voorbeeld van robie williams niet eerlijk, das een commercieel product. ik begrijp je standpunt, maar vergelijk wel met serieuse artiesten. (en ja, robby williams laatse nummer zijn niet eens de grooste bagger...)