carl Posted 12 november 2003 Report Share Posted 12 november 2003 Zondag op TV - wie valt hiervoor? Ik kan me niet voorstellen dat Alco en Ome henk geen fans zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 12 november 2003 Report Share Posted 12 november 2003 Die lui hebben nederland op z'n kop gezet!! Er zijn wel 50 woorden die zij verzonnen hebben opgenomen in de dikke van dale. Die lui zijn geniaal. Alleen "goed kouwe" kan al ik iedere dag horen. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 12 november 2003 Report Share Posted 12 november 2003 Vroeger vond ik het leuk,maar ik vrees dat als ik er nu naar ga kijken, dat ik het gedateerd zal vinden, of er inmiddels meer van heb gemaakt dan het is.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frankie Posted 12 november 2003 Report Share Posted 12 november 2003 Geplaatst door carl:Zondag op TV - wie valt hiervoor? Ik kan me niet voorstellen dat Alco en Ome henk geen fans zijn. Het ENIGE goede programma ooit, op de Nederlandse (flut-)televisie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 13 november 2003 Report Share Posted 13 november 2003 Van Kooten en De Bie grootste taalvernieuwers 20ste eeuw Kees van Kooten en Wim de Bie hebben in de 20ste eeuw meer aan de Nederlandse woordenschat toegevoegd dan wie ook. In totaal hebben zij de afgelopen decennia vijftig woorden, uitdrukkingen en soortnamen bedacht of verbreid. Ook Marten Toonder en Wim T. Schippers hebben relatief veel woorden en uitdrukkingen verzonnen, maar van Toonder worden er nog maar een stuk of tien gebruikt en van Schippers hooguit zes. Voor andere schrijvers, programmamakers, podiumkunstenaars, wetenschappers, journalisten en politici ligt dit aantal nog lager. Tot deze conclusie komt de journalist en taalhistoricus Ewoud Sanders in het zojuist verschenen boek Jemig de pemig! De invloed van Van Kooten en De Bie op het Nederlands. Op Internet en in de digitale bestanden van tientallen Nederlandse en Vlaamse kranten zocht hij ruim honderdtwintig woorden, uitdrukkingen en typetjes van Van Kooten en De Bie na. Van vijftig kon worden aangetoond dat ze tot de algemene taal zijn doorgedrongen. Oudere jongeren, doemdenken en regelneef zijn de afgelopen tien jaar het vaakst gebruikt. Ook vrije jongens is zeer algemeen. Die uitdrukking blijkt al uit de 19de eeuw te stammen, maar door Jacobse & Van Es is vrije jongens algemeen bekend geworden. Bovendien kreeg de aanduiding door de Haagse penoze-afsplitsingen van Van Kooten en De Bie een negatieve bijklank. Overigens leverden Jacobse & Van Es van alle typetjes de meeste woorden, uitdrukkingen en soortnamen op: twaalf in totaal. De Klisjeemannetjes staan met zes bijdragen op de tweede plaats; de overjarige hippie Koos Koets - een typetje van Kees van Kooten - met zes op de derde. In taalkundig opzicht liggen de gouden jaren van Van Kooten en De Bie tussen 1977 en 1985. In die periode introduceerden of verbreidden zij maar liefst 35 blijvende woorden, uitdrukkingen en personages. De oudste, zo stoned als een garnaal, dateert van 1969; de jongste, krasse knarren, van 1993. Verreweg de meeste taalvondsten van Van Kooten en De Bie zijn verbreid via de televisie. Volgens Sanders speelden ook de typetjes wat dit betreft een belangrijke rol. "Daardoor werden sommige woorden en uitdrukkingen vaak herhaald. Ook door hun feilloze gevoel voor de tijdgeest en hun vernieuwingsdrift konden zij zoveel invloed op onze taal uitoefenen. Bovendien werden zij lang op handen gedragen door journalisten, schrijvers, politici en wetenschappers - mensen die zelf ook taal produceren." Van Kooten en De Bie hebben volgens Sanders ook een belangrijke rol gespeeld in de verbreiding van het plat-Haags. Vooral door Jacobse & Van Es wordt dit stadsdialect nu tot in de verste uithoeken van Nederland herkend. "Mogelijk heeft het werk van Van Kooten en De Bie zelfs de deuren van het cabaret opengezet voor allerlei stadstalen en dialecten, zoals het Rotterdams, het Utrechts en het Twents", schrijft hij. Doordat het boek tot stand is gekomen met medewerking van Van Kooten en De Bie, bevat het veel tot nu toe onbekende details over de achtergrond van allerlei woorden, uitdrukkingen, typetjes en sketches. Gevonden!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 13 november 2003 Report Share Posted 13 november 2003 Ik kan me niet voorstellen dat Alco en Ome henk geen fans zijn. Yep, ik was inmiddels al op de hoogte! Ik zal 't zeker gaan kijken en opnemen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
luxman Posted 13 november 2003 Report Share Posted 13 november 2003 Wordt misschien leuker.voor sommigen naar gelang de wedstrijd Oranje - Schotland op zaterdag veloopt .en we weer naar de spreekmeester F.de Boer hebben mogen luisteren Ben er heel eerlijk in .Als Kooten en de Bie .gelijk tijdig uitgezonden zouden worden met het voetbal .zou ik eerder naar die twee heren kijken ,dan die elf sukkels in een Oranje shirt. Ik kijk, er in ieder geval naar uit . MVG Luxman Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 13 november 2003 Report Share Posted 13 november 2003 Ben er heel eerlijk in. Als Kooten en de Bie gelijk tijdig uitgezonden zouden worden met het voetbal, zou ik eerder naar die twee heren kijken, dan die elf sukkels in een Oranje shirt. Anders ik wel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Posted 13 november 2003 Report Share Posted 13 november 2003 Ik verheug mij ook zeer op het "crea-team voor multimediale attitude-deformatie". Deze eigen omschrijving van de heren is mij al die jaren bijgebleven. Schitterend! Ook de DVD's die nu verschijnen van de heren zijn zeer de moeite waard. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 13 november 2003 Report Share Posted 13 november 2003 Ik zou zeker voetbal gaan kijken. Ik weet toch niet wat ik mis want ik heb Koot en Bie nog nooit gezien geloof ik... Misschien heel onterecht hoor, maar ik heb altijd het idee dat het Jiskefet-humor is, en daar ben ik niet zo'n fan van. Al zijn er best leuke stukjes bij, maar ik zet er m'n tv niet voor aan... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 13 november 2003 Author Report Share Posted 13 november 2003 Henri, Neem het op en geniet!!! Groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 13 november 2003 Report Share Posted 13 november 2003 Ach wat moet ik er van zeggen. Mijn voorkeur geniet het niet. Soms geniaal, af en toe briljant, maar vaak TE goor. Het enige waar ik echt om geschaterd heb was toen Jacobse en van Es een race op het Binnenhof hielden. Misschien komt het door het feit dat ik hun hoofden niet mag. Dat zeggen er ook genoeg van mij, maar ik ga er dan ook niet mee op TV Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 16 november 2003 Report Share Posted 16 november 2003 Ik heb toch wel een paar fragmenten gemist. Maar ja, wat wil je, als ze tig jaar in 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frankie Posted 17 november 2003 Report Share Posted 17 november 2003 Vond het zondag toch een beetje een magere compilatie, en ook jammer dat er geen toelichting door de heren zelf was. Nu leek het meer zo Link to comment Share on other sites More sharing options...
luxman Posted 17 november 2003 Report Share Posted 17 november 2003 Wo isst der Banhoff. Mit Freundlichen Gruss. Luxman. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 17 november 2003 Report Share Posted 17 november 2003 Omdat ze deze gisteren niet uitzonden!! Luister en huiver! klisjeemannetjes.mp3 (11,5mB) Veel plezier ermee Groeten simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frankie Posted 17 november 2003 Report Share Posted 17 november 2003 Geplaatst door luxman:Wo isst der Banhoff. Mit Freundlichen Gruss. Luxman. DO!! DO IST DER BAHNHOF! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frankie Posted 17 november 2003 Report Share Posted 17 november 2003 Medeforummers met een tuin, zou ik misschien jullie tuin "WINTERKLAAR" mogen maken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 17 november 2003 Report Share Posted 17 november 2003 Geplaatst door Frankie:Medeforummers met een tuin, zou ik misschien jullie tuin "WINTERKLAAR" mogen maken? Ja hoor, maar wat zou er mis kunnen zijn met tegels? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frankie Posted 17 november 2003 Report Share Posted 17 november 2003 Geplaatst door cgm: Ja hoor, maar wat zou er mis kunnen zijn met tegels? Pas vooral op met tegels, daar zou wel eens tegelkorst in kunnen zitten, gaat je hele tuin naar de filistijne Link to comment Share on other sites More sharing options...
luxman Posted 17 november 2003 Report Share Posted 17 november 2003 En wat te denken van die groene steenvretertjes . MVG Luxman Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 17 november 2003 Report Share Posted 17 november 2003 Geplaatst door Frankie: Pas vooral op met tegels, daar zou wel eens tegelkorst in kunnen zitten, gaat je hele tuin naar de filistijne O jee, dat klinkt slecht.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
luxman Posted 17 november 2003 Report Share Posted 17 november 2003 Ja Seoman .Die miste ik ook ,dit stuk beluisterden wij bijna wekelijks(lp) of er werd er wel over gesproken .Met wij bedoel ik mijn dienstmaten.dat was danwel in 1978 -79 .maar een geweldig nummer .En raad eens hoeveel gevulde koeken wij hebben genuttigd .en twee keer om de toren van Pisa . en daarna de Reeperbahn,daar wij ook in Seedorf waren gestationeerd. MVG Luxman Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 17 november 2003 Report Share Posted 17 november 2003 Mijn schoolvrienden kenden dit stuk uit hun hoofd en heb 't wel 100x gehoord. Ik vind vooral die elektrische melkboer een geniale vondst. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frankie Posted 17 november 2003 Report Share Posted 17 november 2003 Geplaatst door luxman:En wat te denken van die groene steenvretertjes . MVG Luxman Oh Oh Oh Oh Oh Oh Oh Oh! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts