Jump to content

CD archief

Fulco
 Share

Recommended Posts

Zo langzamerhand begint mijn CD en DVD collectie behoorlijk uit te breiden. Weet iemand van jullie een eenvoudige manier om een archief van je CD's aan te leggen?

Dit lijkt me handig voor bijvoorbeeld verzekeringskwestie's. Maar ook om bijvoorbeeld je CD collectie door te mailen aan een vriend. Deze kan dan zo zien welke hij een keer zou willen lenen of beluisteren.

Heb al iets geprobeerd met windows mediaplayer. Via internet word dan keurig een afbeelding van de hoes opgezocht met alle relevante info. Helaas ben ik er dan nog niet achter hoe ik dan een database aan kan leggen.

Iemand van jullie suggesties (naast alles gewoon met het handje noteren dan).

Groeten,

Fulco ;)

Voor de verzekering is het een geheel ander verhaal nu.

Je zult maar tot een vast gesteld bedrag uitgekeerd krijgen.

Dat is dan inclusief je set ed.

Je kunt natuurlijk altijd voor het gehele bedrag verzekerd worden,

maar daar hangt een fiks prijs-kaartje aan.

Ik heb nl eens een paar van deze maatschappijen bij mij thuis laten komen voor de schatting,en alle gaven de zelfde uitleg.

Nu moet ik er bij vermelden dat verzekeren[destijds?]in Amsterdam een verhaal appart was.

Hoe het nu gesteld is weet ik dus niet,

maar het is een moeilijke zaak om je aantal cd's/dvd's aantoonbaar te maken.

Ik heb daarom alles op video en foto staan,en heb daarbij bv een maatlat langst een rij cd's gehouden om een betere indicatie te krijgen op video hoeveel cd's er nu eigenlijk te zien zijn.

Lijkt een beetje omslachtig,maar de verzekerings pik vondt het een prima idee.

--Hans.

Geplaatst door Sodejuu:

Het is al eens aan de orde geweest (zie hier) en ik heb toen ook verwezen naar Music Label. Dit haalt alle gegevens (zover aanwezig) zelf van het internet, zodra je de cd in de drive hebt gedaan. Hoef je niks meer te typen ;)

BTW: Jack's bevindingen vind je hier

Bedankt Sodejuu,

Ook ik was al een tijdje op zoek naar zo'n database. Nu heb ik alles in Access ondergebracht. Maar met dit programma is het helemaal perfect. E

Tja, als de cd niet in de CDDB bank staat, zul je zelf moeten tikken eek.gif:(

Maar plaatjes van de cover kunnen toegevoegd worden. In de ouwe die ik gebruik, alleen als bitmap plaatsverslinder. Ik schat dat de nieuwe ook met JPEG overweg kan.

Geplaatst door JSA:

ok, dat is mooi. Kan hij ook een hele lijst uitprinten met de covers in het klein onder/naast elkaar en wat gegevens zoals naam artiest/album titel enz?

Ja, zelfs daaraan hebben de ontwerpers gedacht :D;)cool.gif

Geplaatst door Sodejuu:

En voor Seoman en Henrie hebben ze ook nog een koppeling gemaakt naar je MP3-bestanden. Zijn die ook gelijk gearchiveerd :P:D

Die staan bij mij heel netjes gesorteerd en wel album bij album. Allemaal netjes gerenamed, inclusief ID3v1-tags :D

Alleen kan ik bij sommige nummer de naam daarin niet veranderen. Op de een of andere manier blijft die elke keer hetzelfde... Iemand enig idee?

Geplaatst door Henrie:

Die staan bij mij heel netjes gesorteerd en wel album bij album. Allemaal netjes gerenamed, inclusief ID3v1-tags :D

Alleen kan ik bij sommige nummer de naam daarin niet veranderen. Op de een of andere manier blijft die elke keer hetzelfde... Iemand enig idee?

Misschien dat de ID3v2tag hem overruled?

Geplaatst door JSA:

Misschien dat de ID3v2tag hem overruled?

Nee, dat is het niet. Dat zou idd wel kunnen, maar ik weet dat dus daar heb ik rekenening mee gehouden. Ik heb die meestal uitstaan. Het is wel zo, dat wanneer de v2 hem wel overruled (als ie dus aanstaat), dat ie dan wel verandert. Dan kan ik 'm elke willekeurige naam geven...

Geplaatst door Henrie:

Nee, dat is het niet. Dat zou idd wel kunnen, maar ik weet dat dus daar heb ik rekenening mee gehouden. Ik heb die meestal uitstaan. Het is wel zo, dat wanneer de v2 hem wel overruled (als ie dus aanstaat), dat ie dan wel verandert. Dan kan ik 'm elke willekeurige naam geven...

He ik lul geen shit ja :D

Sodejuu,

Bedankt voor de tip. Het is echt een heel mooi programma.

Toen ik gisteren mijn eerste 200 CD's had ingelezen is er blijkbaar op het forum gemaild.

Als iemand inderdaad een crack weet zou dat mooi zijn.

Vanmorgen (ik kon mijn nieuwe speeltje niet laten liggen) probeerde ik weer een paar CDtjes in te lezen, maar dat ging niet.

Een foutmelding in de database. Blijkbaar komt het probleem vaker voor, want er wordt melding gemaakt op hun site (windows XP)

Hopenlijk komen ze snel met een patch.

Nogmaals bedankt.

Fulco

Geplaatst door JSA:

He ik lul geen shit ja :D

confused.gif

Ik zeg alleen maar wat er bij mij gebeurt hoor. Als ik de v1-tag gebruik, maakt het niet uit wat ik invul (geldt alleen voor de titel) en als ik de v2 tag invul, overruled die de v1-tag. Dan kan ik dus wel alles invullen wat ik wil.

Is de tweede keer dat ik zoiets heb. De eerste keer was met een nummer van Opeth, 'For Absent Friends'. Daar maakt ie steeds weer 'For Absent Friends (instrumental)' van. Bij 'Stip Aan De Hemel' van Van Dik Hout maakt ie er steeds 'Stip Aan De Hemel (met Kirsten)' van... Ik snap het niet...

• 5 weeks later...

Even een update. De vorige crack werkte dus niet en de nieuwe kon ik, doordat ik 'm reeds heb trachten te patchen, niet meer toepassen. De trail-time is nu verlopen. Het programma werkt nog steeds, echter 3 dingen doen het niet meer. "Afdrukken", "CDDB Snelscan" en "Randomfilter" (met z'n mogelijkheden) zijn vervallen. Toch kun je via "nieuw" je cd door cddb laten herkennen. Het werkt dus iets trager en afdrukken lukt dus niet. De rest werkt nog altijd zoals het hoort.

Ik ga het programma er een dezer dagen de-installeren en de nieuwe installeren met de nieuwe patch. Eens kijken of dat werkt. Werkt het niet, zal ik Music Label 2004 zeker aankopen. (had ik eigenlijk al moeten doen ;) )