Jump to content

DVD Audio/DTS 'Ten summoners tales'

swami
 Share

Recommended Posts

Sinds kort ben ik de trotse hier niet nader te specificeren DTS/DD Amp.

Nou viel mij op dat bijv. Sting een DTS versie van 'Ten summoners tales' uit heeft gebracht.

Weet iemand mij hier iets meer over te vertellen?? Is dit nu het verwachte DVD audio? Waar in nederland kan ik deze kopen??

DTS komt uit de bioscoopwereld en is geen DVD-Audio.

DVD-Audio is (in principe) een audio cd met een hogere resolutie dan de standaard 16-bit CD. (24 bits/96 KHz tot 192 KHz). Met DVD-Audio is het ook mogelijk om meerdere kanalen in hoge resolutie af te spelen (mits zo opgenomen natuurlijk, er zijn nauwelijks nog DVD-Audio CD's te koop).

DTS maakt gebruik van compressie, echter minder sterk dan Dolby Digital waardoor DTS over het algemeen beter klinkt dan Dolby Digital.

Het is in principe wel mogelijk om op een DVD-Audio cd ook een Dolby Digital en een DTS track te zetten waardoor je de cd ook in een gewone DVD Video speler kan afdraaien (dan natuurlijk alleen DD of DTS).

• 1 month later...
Guest Jeroen (Expert BV)

Goedemiddag,

Ik las je bericht over DVD audio c.q. DTS. Het zijn namelijk twee lostaande verschillende termen die in de audio wereld gebruikt worden. DTS is een geupgrade versie van Dolby Digital (AC-3). D.w.z. dat DTS een beter getailleerd geluids beeld geeft als Dolby Digital. Denk maar aan de laag, mid en hoog weergave. Geluid is ook minder gecomprimeerd als Dolby Digital. Neemt dus ook meer ruimte in op een schijfje. Dvd audio is een nieuw begrip waar de nadruk wordt gelegt op het geluid. Er zijn al dvd audio schijfjes die in de winkel liggen. Maar zonder beeld weergave. Alleen een vereiste is wel dat je een dvd audio speler moet hebben. Op dit moment is er nog weinig informatie van bekend maar dat zal veranderen. Hopelijk heb je hier wat aan.

Met vriendelijke groet.

Jeroen.

• 3 weeks later...
Guest RuwanDigital

Hoi,

Ik wilde effe op het bovenstaande van jeroen even iets dieper op in gaan.

Wat Jeroen zegt klopt wel hoor.

Mar DD en DTS zijn GELUIDSformaten.

DD heeft een compressie ratio van 1:11 en heeft een bitrate van 384Kb/s of 448Kb/s.

DTS(Digital Theater Systems) heeft een compressie verhouding van 1:4 met een bitrate van 1,5Mb/s of 768Kb/s.

Er geldt hoe minder de compressie hoe beter.

Dolby werkt met het prespectual coding systeem wat inhoud dat er wat luistertesten worden gedaan waarbij vrijwillergers meedoen en die zeggen dan of ze verschillen horen ja of nee.

DTS is ook weer een systeem wat beter is dan DD.In 9 van de 10 gevallen.

Betere spreiding,dieper bassen.Dit zijn de kenmerken ervan.Wil niet zeggen dat het altijd zo is.

Zie Flinstones Viva Rock Vega.Daar ontdekte ik dat de bassen minder zijn als Dolby.(R1).

Daarnaast heeft men ook SDDS wat van Sony is en alleen maar wordt gebruikt in de bios.

Deze kan maximaal 8 kanalen aan.Op 1.2 Mb/s.

Compressie daarvanb is ongeveer 1:6.

DVD Audio en SACD hebben zo'n beetje dezelfde specs.

SACD zou beter zijn dan DVD audio maar dat even terzijde.

Dit medium kan maximaal een hele hoge sampelfreq halen van 192Khz op 24 Bit.Dit alleen op stereo.

Voor surround geldt (5.1) 96Khz/24. DTS is nu ook bezig om DTS 96/24 formaat uit te gaan brengen in 5.1 voor dvd video.

Dit is natuurlijk heel mooi die hoge sampel rate en wat natuurlijk beter klinkt als de gewone cd maar er schuilen nogal wat haken en ogen aan.Je hebtbv eerst speakers nodig die toch nog wat hoger kunnen gaan in freq.

Heeft niks te maken met die 192Khz.

Het gaat zo'n beetje rond de 32Khz zitten dacht ik.

Wil je er alles uithalen.

Verder moet je versterker/proccesor in staat zijn dit signaal te kunnen verwerken.

Dit zijn best duure geintjes waar je het lachen vergaat.

Nieuwe speakerszou dan ook niet echt een noodzaak zijn maar een nieuwe versterker wordt al een grote uitgave.

Mijn mening is wacht er nog mee want het hele procces is gloednieuw.

Wacht het maar af het wordt vanzelf goedkoper.

Gr.Ruwan