Jump to content

B&W-aansturing door Marantz?

Stefan
 Share

Recommended Posts

Ik ben al in het bezit van B&W (DM620i) speakers en denk erover een Marantz Premium Serie versterker PM-17 en cd-speler

CD-17mkII aan te schaffen. Hoewel een persoonlijke kritische luistertest de beste maatstaf is, zou ik toch willen weten of dit in beginsel een goede combinatie zou kunnen zijn. Kun je bij voorbaat zeggen of de geluidskarakteristieken wel of niet bij elkaar passen?

Beste Stefan,

Wat moet ik nog zeggen ?

Aan wie vraag je het ?

Je hebt het zelf al uitgezocht want het is een prima match.

Hoe wist je dit ?

Met Vriendelijke Groet,

Haudio

Beste Haudio,

Bedankt voor de snelle reactie!

Een Marantz-dealer uit Nijmegen was positief over combineren met B&W, maar ja; het advies en de ervaring van onafhankelijke hifi-liefhebbers is minstens zoveel waard!

Nog een vraagje:

Helaas is de PM-17 met 1 paar luidsprekeraansluitingen niet uitgerust voor bi-wiring (de PM-14 wel, maar die ligt boven mijn budget) terwijl mijn speakers deze mogelijkheid wel hebben. Geeft dit een hoorbaar kwaliteitsverschil?

Beste Stefan,

PM 14 of PM 17 wat betreft bi-wiring maakt het geen verschil.

Omdat op beide dubbele bedrading aangebracht kan worden.

Inwendig zijn versterkers die dubbele uitgangen hebben ook gewoon doorverbonden.

Bi-wiring geeft wel geluidsverbetering.

Met Vriendelijke Groet,

Haudio

Hallo Stefan,

Of B&W en Marantz samen een goede match vormen is iets wat je zelf moet beoordelen. Dat de dealer het aanraadt komt waarschijnlijk (laten we er hier om heen draaien, `t is VideoHifiCentre in de Bloemerstraat)doordat beide merken bij hem tot de top in verkoopaantallen horen, en omdat met beide merken nogaleens in grote partijen gehandeld wordt, ten voordele van de winkelier die ze groot inkoopt. Maar een gevuld magazijn garandeert geen objectief advies. Sinds je om andermans mening vraagt ben ik bij deze zo onbescheiden om de mijne te geven: Marantz en B&W zijn geen ideale match. B&W`s hebben vaak een vrij stevig, enigzins "kleurend" laag te bieden, en werken het best met een versterker die een goed dempingsgedrag heeft. Een NAD bijvoorbeeld, of een AMC, of een Arcam, of een Sphinx, of een Linn. "Softere" versterkers zoals bijv. een Marantz bieden een prettig warm geluid, maar laten het qua controle in het laag vaak liggen. Een wat snellere versterker zoals de voornoemde alternatieven laat het laag vaak veel beter uitkomen, zal wel wat directer en een beetje minder warm klinken. Uiteindelijk moet je uiteraard je eigen mening vormen, zorg dat je de beoogde aankoop een keer op je eigen speakers kunt beluisteren voor je de knoop doorhakt. Dan is de gevreesde miskoop voorkomen.

Succes,

Marcel

Guest Michel Bruss

Niet zo proffesioneel om je collega's op deze manier aan te tekenen, Marcel

Combinaties van componenten is vooral personlijke voorkeur. Tuurlijk zijn er goeie en minder goeie cobinaties, maar over smaak valt niet te twisten.

Je hebt ongetwijfeld veel verstand van audio, want Mijn Hifi heeft een goede reputatie. Toch vind ik zo over collega's praten niet zo netjes.

Hallo Michel,

Ik reageer wel vaker op vragen op dit forum, en probeer naast het geven van mijn eigen mening (de vraagsteller vraagt doorgaans om andermans mening) ook een objectief advies te geven waarmee hij of zij verder kan, waar ook ter lande.

Uiteraard moet Stefan zijn eigen mening bepalen, en dat gaat het beste door zelf diverse alternatieven te beluisteren. Hij vraagt om de mening van derden over de combinatie die hij beoogt. In dit geval denk ik vrij goed te kunnen inschatten hoe die combinatie zal klinken, dus geef ik (zoals gevraagd) mijn mening. Waar eenieder het mee oneens mag zijn als zijn smaak of waarneming anders is.

De genoemde winkel is niet het soort audio-speciaalzaak zoals veel van de bezoekers van deze site `m zoeken, het is meer een soort Correct op provinciale schaal. En of dat nou belangrijk is of niet, in dat soort winkels is vaak de inhoud van het magazijn bepalender voor het advies (en het verkopers salaris) dan de reikwijdte van assortiment en kennis van de verkopers. Je kunt er door de grotere inkoopkracht van dit soort winkels wel vaak heel aardige aanbiedingen kopen, maar het feit dat iets een aanbieding is garandeert geen goed resultaat. Dat resultaat wordt vooral bepaald door de mate waarin een produkt past in de situatie waarin het gebruikt wordt. En dat moet je gewoon uitproberen.

In de gemiddelde speciaalzaak staat de vooraad in de vorm van assortiment op de planken, en wordt de verkochte waar pas na de verkoop voor de klant besteld. Het maakt voor een verkoper dan ook nauwelijks uit of iemand merk a of merk b uit zijn assortiment kiest. Dat maakt het makkelijker om mee te denken in het straatje van de klant.

Wie van andermans mening of vooroordeel geen last wil hebben kan dat heel simpel bereiken door zelf een mening te vormen. Je koopt hifi-apparatuur om er thuis zelf naar te luisteren, dus wat een ander er van vindt doet er uiteindelijk niet toe. Het kan hooguit handig zijn om wat meer zienswijzen te kennen wanneer je iets voor jezelf aan het uitzoeken bent.

Stefan (als je dit leest althans), luister zelf, en laat je niet door een ander van de wijs brengen.

Beste Michel,

Ik ben het met je eens dat je niet af moet geven op andere Audio Speciaalzaken! .

Maar als ik het verhaal zo lees kan ik mij er wel iets bij voorstellen.

Als de als Audio speciaalzaak naast Media -Markt zit en je voert ook nog dezelfde producten, dat je daar niet mee vergeleken wilt cq moet worden.

Ik weet dat B en W tot voor kort bij elke Benzinestation te koop was !?(grapje) maar wel bijna.

Dat de kwaliteit in de normale prijsklasse ver te zoeken was werd dan ook in China gemaakt.

Is zelfs een rechtzaak over geweest omdat ze Made in England erop hadden gedrukt, wat dus niet waar was.

De duurdere serie werd/wordt wel in Engeland gemaakt.

Maar ik kan me ook voorstellen als je Cartier horloges bij de Groenteboer moet kopen dat je dat dan niet meer doet.

Doet niets aan het feit af dat Stefan zelf moet kiezen en ook kiest voor de zaak waar hij denkt heen te moeten gaan.

Ook al is dat bij de Groeteboer.

Met Vriendelijke Groet,

Haudio

Guest schri607

beste marcel van mijn hifi,

volgens mij hoop jij wel op een hele grote eindejaars-bonus met een nog groter kerstpakket !

wat laag om tot twee maal toe collega's erdoor te halen op zo'n semi-pretentieuze manier.

ik ben zelf dik 12 jaar werkzaam in het (hifi)circuit en weet dat 95% op provisie- basis werkt, zo te lezen jij dus ook !

wees a.u.b. in het vervolg wat sportiever

met vriendelijke groeten, ron

Hallo schri 607,

Wij werken niet op provisie basis, want dat kan de onderlinge collegialiteit schaden, en dus (uiteindelijk) de zaak. Voor zover mij bekend is wordt er in de kleinere speciaalzaken zelden met provisies gewerkt.

Kerstbonussen interesseren mij niet bijzonder, die verdien je overigens niet via verbaal vuurwerk op web-forums.

Ik snap overigens niet waar jij de pretentie vandaan haalt om mij pretentieus te noemen. Zelf durf je niet jouw identiteit te duiden, en jouw inschatting dat 95% van de verkopers op provisiebasis werkt doet vermoeden dat jij voornamelijk de wat grotere elektronika winkels kent, en daar zijn de eerder aangehaalde praktijken nu eenmaal normaal (en zakelijk gezien logisch).

Het enige waar ik Stefan op wil wijzen is dat hij zijn eigen mening moet vormen, en dat (en daar heeft hij zijn vraag op het web voor geplaatst) de door hem genoemde combinatie mogelijk ook bepaalde storende klankeigenschappen kan bezitten.

Ik ga er van uit dat iedere weldenkende en goed luisterende muziekliefhebber in staat is om een eigen mening te vormen, discussies via een webforum kunnen daarbij dienen als hulpmiddel. Uiteindelijk zal iemand die zichzelf met een aanschaf wil verblijden toch eens her en der zelf moeten gaan luisteren. Daar aan de gebruikersnaam van een deelnemer aan dit forum zelden te zien is waar hij/zij vandaan komt ga ik er niet vanuit dat een reactie mijnerzijds direkt tot een bezoek aan mijn winkel leidt, ik hoop wel (net als ieder ander die reageert)dat hij/zij er iets aan heeft.

Guest Bartjan Prins

Anonimiteit is in mijn visie helaas inherent aan een forum op internet. Daarom vind ik het een goede zaak dat Marcel Frenk tenminste zegt wie hij is (ga ik van uit tenminste).

Dat hij stelling neemt tegen het "dozenschuiven" vind ik perfect. Je koopt toch bij een vakzaak omdat je een goed advies bij een goed produkt wilt hebben?!

Uit eigen ervaring heb ik ondervonden wat het verschil is tussen commercieel adviseren en het adviseren met de wensen van de klant als uitgangspunt. Het verschil: Voor ongeveer hetzelfde geld WEL het geluid dat je wilde hebben. Ik kan mij goed indenken dat Marcel baalt van "collega"-bedrijven die de geluidswens van de klant ondergeschikt maken aan commercieel resultaat. Zij helpen immers de goede naam van de bedrijfstak naar beneden.

Een goed advies levert trouwens op lange termijn veel meer op en is dus zeker ook commercieel verantwoord!

Ik vind het te ver gaan om Marcel te huldigen, maar lafheid kan hem niet worden verweten! Hij staat tenminste voor wat hij zegt. Ik zou graag bij hem kopen, maar word reeds goed geholpen door een andere vakzaak die mijn wensen als uitgangspunt neemt.

BJ

Guest schri607

beste marcel,

naar aanleiding van je reactie ben ik wel van mening dat we de juiste koers moeten houden, hiermee bedoel ik mee te zeggen als iemand middels het forum een advies of mening vraagt betreffende hifi-apparatuur er niet dmv omzwervingen andere zaken onderuit

gehaalt moeten worden, hier vroeg de goede man niet om. (anders had hij wel gevraagd

hoe de werkwijze van die firma is)

ik weet niet waarom je je verhaal meer kracht wil geven door ongevraagd het beleidsbeheer en/of een stukje winkelformule bloot te geven van een collega/concurent,

dit heeft naar mijn mening niets te maken of marantz met b&w speakers goed samen gaan. mischien ook wel zonder boze bedoelingen en heb hier mischien wat fel op gereageerd

maar ik blijf van mening dat dit niet netjes was.......

zoals je eerder suggereerde ben ik geen 'geheime' forumer en je mag gerust mijn identiteit weten; mijn naam is ron en ben werkzaam bij kohnen hifi (een hifi-speciaalzaak te maastricht)

en inderdaad net als mijn hifi werken ook

wij niet op provisie basis of bonus regeling !

deze stelling was overigens te misplaatst en bedoelde hier geen dreiging mee.

het zal fair zijn om buiten dit forum om even kontakt te zoeken.

met vriendelijke groet, ron

roncar@hetnet.nl

Beste Stefan,

Oei, oei.

Je hebt wel wat los gemaakt .

En ook blijkbaar met mijn antwoord op jou vraag en ben ik niet duidelijk genoeg geweest maar dat hoeft al niet meer dat hebben andere deskundigen al gedaan.

Wat mij wel even van het hart moet is dat ze wel gelijk hebben.

Maar ik persoonlijk denk dat scheer en foppen en dergelijke aanverwante geen collega's zijn van Kohnen hi-fi of Mijn hi-fi dus mogen ze wel het een en ander daarover zeggen.

Want als mijn groenteboer verlepte sla verkoopt dan hoef ik het niet en als ik melkboer ben is het geen collega van mij dus ??

Misschien moet je het ook eens proberen bij Mijn hi-fi want dat is een echte Hifi Speciaalzaak.

Met Vriendelijke Groet,

Haudio

Guest mfg72kever

Hallo,

Waar gaat dit allemaal over? Het is toch van de zotte, dat wanneer iemand om een advies vraagt in een keer belaagt wordt met concurerende medewerkers van verschillende winkels. Het is toch van de zotte, maar ik moet toch even kwijt dat Ron van Kohnen HiHi dhr. Marcel van Mijn HiHi op zijn plaats zet. Deze forum is wellicht niet bedoeld om anders winkels onderuit tehalen. Het gaat hier om een vraag betreffende of de speakers op Marantz Prenium set kan. Nou, mijn antwoord daarop is: Zeker een goede keuze. Dat gaat perfect. En als je die inderdaad bij een "groenteboer" haalt...prima toch! Let wel goed op de service i.v.m. garantie e.d.

Let ook goed op tweedehands op internet, daar vind je geregeld ook leuke "aanbiedingen". Het is wel even zoeken, maar het is wel leuk en spannend.

Zie overigens op deze site tweede hands: Tevens officiele winkels mogen hierop aandieden! TOP!!!

Succes met je verder beslissing en wat betreft de twee kemphanen...

Keep on fighting, maar dan wel bij deze Forum bij onderwerp: MARCEL & RON

Succes heren....

Guest schri607

hallo mfg,

ik deel je mening omtrent de keuze b&w speakers in combinatie met marantz premium.

als stefan houd van een 'warm' en rustig

'laid back' karakter met gevoel voor detail is hij met deze componenten goed bedeeld, eigenlijk het zelfde wat marcel

schreef 'een prettig warm geluid' de controle

over het laag vind ik overigens wel meevallen

maar dat is persoonlijk.

de beste referentie blijven toch je eigen oren en beurs !

gr. ron