Jump to content

Enkele vraagjes mbt 5.1 audio

Acid
 Share

Recommended Posts

Beste mensen,

Ik ben van plan om mijn geluidsinstallatie te gaan vervangen door een 5.1 systeem. Aangezien ik beschouwd kan worden als een leek op audio gebied (maar wel een leek met technisch inzicht) heb ik enkele vragen:

Toelichting: Het afspelen van audio cd

Beste Remco,

Het gemeten vermogen van versterkers hoef je eigenlijk niet naar te kijken, het is de combinatie tussen speakers en de versterker die uiteindelijk bepaald of je hard genoeg kan draaien. Verschillende speakers hebben ook een verschillende gevoeligheid, het is dus belangrijk dat de speakers passen bij de versterker. In de meeste gevallen zal dit geen probleem moeten zijn. Het beste kun je in de winkel even luisteren wat het beste klinkt, en in de winkel ook advies vragen. Sony ken ik wel, maar wat daar bij klinkt :D

Vraag 2: Het is zeker raadzaam om de achterspeakers op oorhoogte te hangen, als dit echt niet kan, dan hang ze iets schuin, zodat de speaker op je luisterpositie gericht staat.

Antwoordt op je laatste vraag heb ik niet.

Gr. Rogier

Bedankt voor je antwoord Rogier,

Sony ken ik wel, maar wat daar bij klinkt  

Jij bent geen voorstander van het merk? Zoals ik al zij ben ik een leek, zijn er in dezelfde prijsklasse (rond de 300euro) betere versterkers te krijgen met ongeveer dezelfde opties, of liever welke merken hebben onder jullie een betere reputatie? Ik dacht aan Sony omdat mij huidige versterker ook een Sony is en ik daar nog nooit troubles mee heb gehad (kan ik niet zeggen voor mijn vaders Kenwood bv.)

Groeten,

Remco

Ik ken Art Sound niet en Sony eigenlijk ook niet (wel van naam uiteraard) dus ik kan je niet een advies geven over versterker/speaker combinaties.

Wel kan ik (proberen) het een en ander duidelijk te maken over vermogen.

Jij vroeg wat RMS vermogen is. Antwoord: RMS vermogen bestaat strikt gezien niet. Je hebt 2 soorten vermogen: momentaan vermogen en gemiddeld vermogen. De eerste is het vermogen op 1 bepaald tijdstip. Dat zegt dus niet zoveel. Gemiddeld vermogen is het vermogen dat een versterker voor langere tijd kan leveren. De benaming RMS vermogen wordt vaak daarvoor gebruikt, maar is eigenlijk een niet bestaand iets (maar daar zal ik verder maar niet over uitweiden).

Voor je versterker zou ik me niet zo blind staren op een hoog vermogen. Wat wel belangrijk is, is dat de versterker enigszins stabiel is. Stabiel wil zeggen, dat ie z'n vermogen kan verdubbelen bij een halverende belastingsweerstand. Dus stel dat de versterker 100W levert (per kanaal) aan een belasting van 8Ohm, dan zou de versterker in principe 2x zoveel moeten leveren als de impedantie van de speaker zakt naar 4Ohm. Dan moet ie dus 200W leveren. De meeste niet-exotische versterkers kunnen dat overigens niet (mijne ook niet: 95W @ 8Ohm, 155W @ 4Ohm). Maar zorg er wel voor dat de versterker zo stabiel mogelijk is. Niet stabiele versterkers kunnen (op een wat hoger geluidsvolume) problemen veroorzaken. De versterker kan het dan allemaal niet meer aan en het gevolg is dat de spanning 'inzakt'. Of eigenlijk, als je er een sinusspanning in stopt, komt er een sinus met afgevlakte toppen uit. Dit is schadelijk voor de luidsprekers (met name tweeters vinden dat niet leuk). Dit verschijnsel heet overigens 'clippen' (het clippen van de versterker).

Ik hoop dat het je wat duidelijker is geworden. Zo niet, dan geef maar een gil en dan probeer ik (of iemand anders) het wel beter uit te leggen...

Beste Remco,

Inderdaad ben ik geen voorstander van Sony, persoonlijk vind ik het laag te wollig en te veel, en te scherp in het hoog. Wellicht is bv een marantz beter voor jou in die prijsklasse?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik in die prijsklasse niet thuis ben, iemand?

Gr. Rogier

Geplaatst door Rogier:

Beste Remco,

Inderdaad ben ik geen voorstander van Sony, persoonlijk vind ik het laag te wollig en te veel, en te scherp in het hoog. Wellicht is bv een marantz beter voor jou in die prijsklasse?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik in die prijsklasse niet thuis ben, iemand?

Gr. Rogier

Ik geloof niet dat Marantz iets heeft in die prijsklasse. Wel aan stereo versterkers, maar geen surroundapparaten. 2e hands is uiteraard wel een optie, maar ik weet niet of Remco daar trek in heeft...

Ik geloof niet dat Marantz iets heeft in die prijsklasse  

Ah ok, dat wist ik niet.

Over je verhaal van stabiele versterkers, is het niet makkelijker om naar de output in volt te kijken en de hoeveelheid ampere's die er maximaal uitkomen? Dan weet je nl. of ie vermogen heeft, en stroom kan leveren, volgens mij handiger dan naar watt te kijken, meetmethoden wisselen wel eens.

Gr. Rogier

Geplaatst door Rogier:

Ah ok, dat wist ik niet.

Over je verhaal van stabiele versterkers, is het niet makkelijker om naar de output in volt te kijken en de hoeveelheid ampere's die er maximaal uitkomen? Dan weet je nl. of ie vermogen heeft, en stroom kan leveren, volgens mij belangrijker dan watt.

Gr. Rogier

Das toch hetzelfde? Vermogen = spanning x stroom dus of je nu kijkt naar het vermogen dat de versterker kan leveren of naar de stroom die hij kan leveren, daar zit slechts een constante factor tussen (de spanning).

even samenvatten, ik denk dat het handiger is om te kijken naar de hoeveelheid stroom die ie kan leveren en in welk amperage dan te kijken naar wat de fabrikant opgeeft aan hoeveelheid watt.

Kan ik volgen, alleen geven fabrikanten dat dan ooit op?

Sommige fabrikanten geven dat op, waarschijnlijk niet alle. Bij mijn versterker staat het er wel bij. Het beste blijft luisteren, en eventueel uitproberen of de versterker in combinatie met de luidsprekers hard genoeg kan.

gr. Rogier

Geplaatst door Acid:

Beste mensen,

Ik ben van plan om mijn geluidsinstallatie te gaan vervangen door een 5.1 systeem. Aangezien ik beschouwd kan worden als een leek op audio gebied (maar wel een leek met technisch inzicht) heb ik enkele vragen:

Toelichting: Het afspelen van audio cd

Lamaar zitten die Sony. Ik heb er zelf ook 1 uit de STR serie, de DE475.

Voor DD en DTS werk doet 'ie goed z'n best, maar voor stereo luisteren komt 'ie niet verder dan midiset-nivo.  

Zo erg? Ik zal mij waarschijnlijk eerder ergeren aan middelmatige weergave van muziek als aan een mindere verwerking van het bombastische gebeuren bij een actie filmpje. Welke merken in de mid-range zijn dan wel interessant? Ik wou eigenlijk voor een Reciever iets tussen de 300 en 400 euro kwijt zijn.

• 2 weeks later...