dick jansen Posted 9 februari 2003 Report Share Posted 9 februari 2003 Dag heren (dames zijn weer ver te zoeken), Allereerst een warm saluut aan allen die ik elders ben tegengekomen, een goed verstaander... Dan dit. Uit betrouwbare bron kreeg ik het bericht dat naar aanleiding van langdurige discussies op de Musikhochschule Hanover een test is uitgevoerd onder een groot aantal leerlingen/studenten. Vraag was of men het verschil kon horen tussen opnames op lp en op cd. Dit vanwege de stammenstrijd tussen vinylridders en cdfanaten. Wat bleek? Slechts 2 procent (!) van de testpersonen kon het verschil correct waarnemen, althans men scoorde 2 procent. Het aantal toevalstreffers vermeldt het verhaal niet. Het gegeven dat men platen koopt schijnt een psychologisch proces op gang te brengen dat schatplichtig is aan nostalgie, jeugdherinneringen enzovoort en aldus het "warme" gevoel te extrapoleren naar de geluidswaarneming. Zo, dat is er uit. Zijn er hier vinylridders die bekend zijn met dit fenomeen? Met groet, dick Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maurice Posted 9 februari 2003 Report Share Posted 9 februari 2003 Het lijkt mij niet echt een goede test. 1. Er zijn leerlingen/studenten gebruikt die over het algemeen een muzieksmaak hebben die niet op vinyl wordt uitgebracht. De muziek zal hun dus niet boeien en wordt voor hen erg moeilijk om geconcentreerd te luisteren (aannemende dat zowel lp als cd dezelfde albums zijn). 2. Veel mensen zijn absoluut niet ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 9 februari 2003 Report Share Posted 9 februari 2003 Pardon Maurice Wat heeft de elpee als geluidsdrager te maken met muziekgenres? Tot 1984 was de elpee het enige medium (naast de ruisende tapes) waarop alle muziekgenres werden uitgebracht De cd werd in beginsel "misbruikt", ik heb diverse cd-opnames in mijn bezit die kopi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 9 februari 2003 Report Share Posted 9 februari 2003 Dat het muziek genre een rol speelt bij het kunnen horen van de verschillen tussen lp en cd kan ik me wel voorstellen. Bij vette trance house zal er niet veel verschil zijn. Klinkt (imho) zowiezo vreselijk. Ik moet echter het eerste stuk klassieke muziek op LP nog horen waar er in de stille passages geen tik, spetter of andere ellende zit. Nee.....voor mij geen LP! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maurice Posted 9 februari 2003 Report Share Posted 9 februari 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 9 februari 2003 Report Share Posted 9 februari 2003 Geplaatst door dick jansen:Dag heren (dames zijn weer ver te zoeken), Allereerst een warm saluut aan allen die ik elders ben tegengekomen, een goed verstaander... Jezus!,die Dick,je leeft nog? erg fijn je weer achter de knoppen te zien na zo'n lange tijd. leuk topic,zal het met plezier volgen. heb er weinig aan toe te voegen,dat is te zeggen,wat ik er al niet over gepost heb in de afgelopen jaren........ enuuh,geen Dames? , daar ben ik niet zo zeker van -- Hans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 9 februari 2003 Report Share Posted 9 februari 2003 Geplaatst door dick jansen:Dag heren (dames zijn weer ver te zoeken), Allereerst een warm saluut aan allen die ik elders ben tegengekomen, een goed verstaander... Leuk om weer eens wat van je te lezen. Dit onderzoek is beslist interessant, ik zou ook wel eens willen weten of ik het verschil tussen cd en lp zou herkennen in een dubbelblindtest. Het is me wel eens gelukt om een digitaal opgenomen lp er uit te pikken, de klank van een dergelijke lp deed me erg aan de klank van een cd denken, toen ik de hoes beter bekeek bleek dat de lp digitaal was geremasterd. Richard Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 10 februari 2003 Author Report Share Posted 10 februari 2003 Heren, De discussie is nog niet echt op gang gekomen, nog even tijd dus voor een antwoord aan "oude bekenden". Ome Henk, volgens mij ben je nog niets veranderd ;-) Koosjer, natuurlijk leef ik nog, weer een jaar ouder, dus wijzer.....Er ligt overigens nog steeds een lading drop te wachten op verscheping, help me er eens af ;-)) Richard, jij ook dank voor je aardige openingszin. Met de vanouds bekende opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 10 februari 2003 Report Share Posted 10 februari 2003 Als we een stapje verder gaan, hoeveel procent van de mensheid houdt zich bezig met de kwaliteit van de weergave en is in staat - op goede gronden - verschillen aan te geven ? Zelf maak ik regelmatig mee dat men wel waarneemt dat de weergave ergens beter of slechter is, maar enige interesse ontbreekt volledig................ Zo zijn er nogal wat zalen waar men optredens volledig verziekt door zeer bijzonder met de schuiven te spelen, met als resultaat dat een zangeres of zelfs een groep blazers volledig wordt weggebeukt door de percussie. Is het bijzonder opvallend dat hierop nauwelijks gereageerd wordt, als de volgende dag de recencies in diverse kranten hierop de aandacht vestigen, is de reactie zelfs vaak nog zoiets van : viel wel mee........... Valt het eigenlijk nog mee dat 2% de verschillen wist aan te geven................. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 10 februari 2003 Report Share Posted 10 februari 2003 Twee jaar geleden heb ik bij de Doelenshow in de zaal gezeten bij het concert van Frits Landesbergen cs. Daar speelde als bassist Jimmy Haslip. Die bas was zo verschrikkelijk hard en vet, echt een muur van geluid. Je zag pianist Rob van Kreeveld vaak alleen maar spelen, evenals de slagwerker met al zijn tingel, ritsel plokwerk. Daar heb ik in het oude forum een draadje over geopend en tot mijn stomme verbazing hadden de meesten het prachtig gevonden. En die hadden helemaal geen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 10 februari 2003 Report Share Posted 10 februari 2003 Ik weet echt niet wat ik met zo'n test moet. Misschien denken die gasten wel dat de CD "The perfect sound" is en hebben ze het daarom allemaal fout. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maurice Posted 10 februari 2003 Report Share Posted 10 februari 2003 Geplaatst door Puur:Ik weet echt niet wat ik met zo'n test moet. Misschien denken die gasten wel dat de CD "The perfect sound" is en hebben ze het daarom allemaal fout. Ik neem in ieder geval aan, dat de gasten niet konden zien welk medium afgespeeld werd. Anders heeft zo'n onderzoek al helemaal geen waarde meer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 10 februari 2003 Report Share Posted 10 februari 2003 Geplaatst door Jitze: Zo zijn er nogal wat zalen waar men optredens volledig verziekt door zeer bijzonder met de schuiven te spelen, met als resultaat dat een zangeres of zelfs een groep blazers volledig wordt weggebeukt door de percussie. Is het bijzonder opvallend dat hierop nauwelijks gereageerd wordt, als de volgende dag de recencies in diverse kranten hierop de aandacht vestigen, is de reactie zelfs vaak nog zoiets van : viel wel mee........... Valt het eigenlijk nog mee dat 2% de verschillen wist aan te geven................. Groet Jitze Bij mijn laatste twee bezoeken aan Solomon Burke gaf ik het al aan. Paradiso: "geluidstechnisch had het beter gekund" en dat is erg zwak uitgedrukt en inderdaad ook hier werden de blazers "weggebeukt" Tivoli: het geluid was van erbarmelijke kwaliteit Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 12 februari 2003 Report Share Posted 12 februari 2003 Geplaatst door dick jansen: Koosjer, natuurlijk leef ik nog, weer een jaar ouder, dus wijzer.....Er ligt overigens nog steeds een lading drop te wachten op verscheping, help me er eens af ;-)) Goh Dick,het water loopt reeds..... ik ben je zeer erkentelijk voor de gedachte,die nu in deze tijden van verhoogde stress,een welkom geschenk zal zijn. Ik zal via de pb m'n adres ff doorseinen -- Hans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 12 februari 2003 Report Share Posted 12 februari 2003 Geplaatst door The Koosjer connection: Goh Dick,het water loopt reeds..... ik ben je zeer erkentelijk voor de gedachte,die nu in deze tijden van verhoogde stress,een welkom geschenk zal zijn. Ik zal via de pb m'n adres ff doorseinen -- Hans. Is dat lekker, een lading drop die er al een jaar ligt Greetinx Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 13 februari 2003 Report Share Posted 13 februari 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 14 februari 2003 Report Share Posted 14 februari 2003 Geplaatst door Ome Henk: Zijn die van mij nu al op dan helaas wel Henk waar denk je waar de stress vandaan komt nu dan? ik kan geen plaats hoog genoeg meer vinden om ze voor de kids te verstoppen -- Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 15 februari 2003 Report Share Posted 15 februari 2003 Geplaatst door Ome Henk: Als......................... Dan........................ tja,Ome Henk -- Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henno Appel Posted 15 februari 2003 Report Share Posted 15 februari 2003 Als ik weer even op het oorspronkelijke onderwerp terug mag komen... Ik vermoed dat er een "budget" draaitafel tegenover een "budget" CD-speler is gezet. Nog een vermoeden van mij is dat de verschillen tussen een budget CD-speler en een topper kleiner zijn dan de verschillen tussen een budget draaitafel en een topdraaitafel. Zet eens een top draaitafel tegenover een top CD-speler en de uitslag zal waarschijnlijk anders zijn. Ik refereer hier aan een luistertest (met een geoefend luisterpanel) die de fabrikant Linn had opgezet tussen hun CD-12 speler (20000 euro?) en een volbeladen LP12 draaitafel. De ruime meerderheid koos (blind) voor de LP12. vanwege de stammenstrijd tussen vinylridders en cdfanaten Ik snap die "strijd" nou niet h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 15 februari 2003 Report Share Posted 15 februari 2003 Geplaatst door The Koosjer connection: helaas wel Henk waar denk je waar de stress vandaan komt nu dan? ik kan geen plaats hoog genoeg meer vinden om ze voor de kids te verstoppen -- Hans Hebben ze een hekel aan bukken Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 15 februari 2003 Report Share Posted 15 februari 2003 Geplaatst door Ruud: Hebben ze een hekel aan bukken nee,maar ik wel! on-topic: inderdaad is het genieten van beiden het beste,als je dat tenminste kunt veroorloven. voor mijn gehoor was destijds de invoering van de digitale manier top! heb gelijk al het zwart verkocht,en heb er nog geen dag spijt van gehad. das te zeggen,had ik maar wat achter kunnen houden,dan had ik wellicht een aantal mensen aan moeilijk te vinden lp's kunnen helpen. ik kan dus gehoormatig geen vergelijk meer maken,en ga dus enkel af op mijn ervaring van toendertijd die mij heeft doen laten besluiten over te stapen naar cd. dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik vinyl niet meer zou moeten,maar mijn koppie thee is het niet meer. tot zover dan maar,-- Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 15 februari 2003 Report Share Posted 15 februari 2003 Geplaatst door Kermit:Twee jaar geleden heb ik bij de Doelenshow in de zaal gezeten bij het concert van Frits Landesbergen cs. Daar speelde als bassist Jimmy Haslip. Die bas was zo verschrikkelijk hard en vet, echt een muur van geluid. Je zag pianist Rob van Kreeveld vaak alleen maar spelen, evenals de slagwerker met al zijn tingel, ritsel plokwerk. Daar heb ik in het oude forum een draadje over geopend en tot mijn stomme verbazing hadden de meesten het prachtig gevonden. En die hadden helemaal geen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henno Appel Posted 15 februari 2003 Report Share Posted 15 februari 2003 de elpee heeft echt z'n beperkingen t.o.v. de cd, andersom kun je dit ook stellen. Inderdaad, de LP "meet" slechter qua signaal ruisverhouding, kanaalscheiding etc., maar, niet geheel onbelangrijk, er hoeft in de studio en bij je thuis niets omgezet te worden bij een LP. (CD: analoog naar digitaal in de studio, en weer terug naar analoog in je DAC.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 27 februari 2003 Report Share Posted 27 februari 2003 Geplaatst door The Koosjer connection: geloof me,als je hier woont..... enuuh,buiten dat,je mag een gegeven bla,bla,bla......toch? wil jij ook even het adres Dre? die van jou zijn vast veel verser dan 1 jaar PB'tje Dre? -- Hans nou,grote klasse Dick! heb er geen woorden voor,en das ook moeilijk met een mond vol met drop,ook al is ie 'n jaartje of wat oud enuuh wat het begeleidend schrijven betreft Dick; wie het ene niet eerd,is het andere niet weerd-----of woorden van gelijke strekking heel erg hartelijk dank voor deze steun in deze stressie dagen,en ik zal er met dubbel plezier van genieten straks tijdens de lange zit in de schuilkelders. Dre? -- Hans tjonge,jonge wat een feest! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts