Jump to content

Onbalans

Bertus
 Share

Recommended Posts

Beste mensen,

Een vraagje: sinds een tijdje valt me op dat bij lage geluidsvolumes het rechterkanaal van mijn versterker veel zachter speelt dan het linker. Zodra ik de volume wat hoger zet trekt dit bij. Het heeft niet te maken met de sterkte van het signaal, als ik de volume van mijn CeeDee speler zacht zet en de volumeknop van de versterker wat hoger dan klinken links en rechts even hard, zodra ik de volume van de versterker weer zachter zet dan komt het punt weer dat het rechterkanaal van mijn versterker veel zachter speelt dan het linker.

Rara wie kan iets zeggen wat er aan de hand is ?

Thanx Bert

------------------------------

Densen B-100 / B-300 (BiAmp) - Marantz CD 14 - Proac Studio 150 - Harmonic Technology PS II / Phantom Cable interlinks - MIT 2 BiAmp LS kabel - Siltech SPO 18 MF netkabels - SEEC netfilter

Geplaatst door Zee:

Dit is een probleem met de gelijkloop van de volumeregelaar. Je kunt er mee leren leven of de potmeter vervangen door een goed exemplaar (bv. ALPS) of door een stappenschakelaar.

D'r zit een ALPS in, het zou kunnen zijn dat ie na 6 jaar last van ouderdom begint te krijgen .. mad.gifeek.gif

Geplaatst door Bertus:

D'r zit een ALPS in, het zou kunnen zijn dat ie na 6 jaar last van ouderdom begint te krijgen ..    mad.gif    eek.gif

Lijkt me wel, want als je het volume met de cdspeler omlaag regelt gaat het wel goed.

Dit zou ook meetbaar verschil moeten opleveren, versterker uit, met de multimeter op ohm de gelijkloop nameten.

Ik denk dat de potmeter al jaren op ongeveer hetzelfde niveau het signaal doorgeeft, na lange tijd kan hij gaan inbranden, zeker bij open potmeters gebeurt dat i.c.m. vervuiling.

De Alps zal echter wel een gesloten model zijn ;)

Wel vreemd dat het andere kanaal er geen last van heeft....

Is de potmeter nog goed, dan wordt het lastiger.

Greetinx

Andr

Wat ook kan is wat pruts werk.

Soldeer de massa aansluitingen los van de potmeter en plaats er (iedentieke) weerstanden tussen van 100 Ohm.

Hierdoor verschuift het slecht gebalanceerde gebied naar onderen. (zelfde effect als de cd zachter zetten).

Goetjes Simon