Jump to content

Romeo & Julia van Tchaikovsky: inhoud en uitvoeringen

Kermit
 Share

Recommended Posts

Dat is een mooi verhaal. En in je waarderingen van de diverse uitvoeringen kan ik me grotendeels "goed vinden", voor zover ik ze ken (Chailly, Sinopoli en De Waart heb ik in dit werk niet gehoord). Abbado maakte zijn eerdere opname met het orkest uit Boston in 1971. Ik neem aan dat je met de 60-er jaren opnamen van Philips en het Concertgebouw Orkest de opname van Haitink bedoelt.

Er zijn nog wel wat andere opnamen die aan je opsomming toegevoegd mogen worden en een aanbeveling verdienen. Zoals Gatti, Giulini, Karajan (2 keer minimaal), Rostropovitch, Svetlanov, Gergiev, Dudarova, Maazel en Simon (met de oorspronkelijke versie). Er zijn er nog vele, bij voorbeeld Serebrier, Ozawa, Bernstein, Kondrashin, Monteux, Sanderling, Litton, "recordhouder" Celibidache.

Een paar weken terug zag ik op tv een reportage over Rozhdestvensky, waarin aan Rozhdestvensky beelden werden getoond van een eerdere uitvoering door hem zelf en waarop hij commentaar gaf. Ik ken geen opname van hem; maar zo een lijkt me ook de 'moeite' waard. Een opname van Mravinsky lijkt me ook niet te versmaden.

Ik heb er nog wel een paar meer: Karajan (2 keer), Maazel, Muti, Previn (als ik mij niet vergis). En als ik goed zoek wellicht nog een paar. Kondrashin en Mrawinski heb ik helaas niet...

Het vioolconcert is ook schitterend. Mijn favoriet is Kyung Wha Chung met het Orchestre Philharmonique de Montreal onder Dutoit..

Kyung Wha Chung met Dutoit is ook een van mijn favorieten in het vioolconcert.

Muti was ik even vergeten. Jammer dat je hem en Karajan niet in je verhaal had opgenomen.

Misschien vind ik nog een oude "posting" van me over Francesca da Rimini; dat is nog heftiger Tsjaikowsky.