Jump to content

RCA labels?

TannoJ
 Share

Recommended Posts

Kan iemand mij uitleggen of een link geven waar ik meer kan vinden over de verschillende labels die RCA door de jaren heen heeft gebruikt voor lp's. Ik heb nu platen met zwarte, groene, oranje enz. labels en heb begrepen dat daar verschil tussen zit. Ik ben alleen benieuwd wat dat verschil precies is......

Geplaatst door Sodejuu:

Ik ben niet zo thuis in labels. Siep wel, maar die zie ik de laatste tijd weinig. Misschien een PB-tje    rca1klein%20.jpg

De mono amerikaan,let op de afbeelding van nipper,iets wat in europa niet mocht omdat EMI de rechten had/hebben op dit plaatje.

Zelfs Classic Records die veel klasiekers van RCA op 180 gram heeft geperst moest de LP's bestemd voor europa voorzien van een ander label.

rca2klein.jpg

De latere mono's (stereo was er toen overigens ook al) met vermelding van "Dynagroove",oftewel het afscheid van de superieure klank.

De dynagroove was nou niet de verbetering die RCA had bedoeld.

En laten we het maar niet hebben over de latere Dynaflex,de ultieme ramp.

Voor de stereo uitgaven zijn de labels nagenoeg identiek,alleen zien we dan Living Stereo op de labels staan.

Dan komen we bij de oude stereo uitgaven.

Klasiek werd met een Rood label uitgevoerd.

rca3klein.jpg

Let eens op de afbeelding van Nipper.

Hij/zij zit in een donkerder rood gedeelte op het label.

Dit zijn de befaamde "Shaded Dog" persingen.

bij 2e persingen verdween hij uit de schaduw.

Deel 2

rca8klein.jpg

Dit zijn de "White Dog" persingen.

Na pm 1964 het standaard label voor alle klasieke RCA's.

Nog latere herpersingen hebben meestal het volgende label.

rca6klein.jpg

Samen gevat,de pop serie heeft zwarte labels en de klasieke serie heeft rode labels.

Nog later zien we dingen zoals dit:

rca5klein.jpg

Een duitse RCA herpersing.

Wat we in nederland vaak tegen komen zijn de oranje labels,en laat ik daar nou net geen plaatje van hebben opgepikt.

Maar het leukst om te hebben zijn nou eenmaal de oude yanks dus inclusief Nipper.

Een kleine greep uit de diverse RCA labels,bij lange na niet compleet maar mischien genoeg om de mooisten te herkennen.

Een ander, heel bekend label is RCA-Camden. Werd gebruikt voor lichte muziek ()zo was de term toen..) in eind jaren '50, begin jaren '60. Had een beetje dat zelfde zeegoemne kleurtje als een van de bovenstaande voorbeelden, maar dan voor een deel afgewisseld met blauwe blokjes langs de rand...

camdenklein.jpg

Deze?

Camden werd ook vaak gebruikt voor herpersingen.

Zoals je de klasiek titels op RCA-VICS tegenkomt.

Veel Elvis bijv. zag je later op RCA Camden.

Overigens,net nog een lp van de Judds (1985)gespeeld, ook daarop nog de afbeelding van nipper.

Er is overigens ergens een site die een gigantische verzameling van labels heeft.

Moet toch eens zoeken waar ik die link heb,alleen geven ze verder geen info over de periode,1e of latere persing.