Ender Posted 2 oktober 2001 Report Share Posted 2 oktober 2001 Hey hoi! Mijn Linn Ninka speakers staan op dit moment op ongepolijste leistenen platen. De speakers hebben zelf een soort plastic voeten met spikes eronder. Nu heb ik stenen voeten besteld (Linn stenen voeten voor de duidelijkheid ) om te beluisteren of deze een verbetering in het geluid verschaffen. Omdat ik denk dat ongepolijste leistenen platen niet de beste ondergrond zijn voor mijn speakers (ze staan maar met drie spikes goed vast op de ondergrond) ben ik aan het orienteren voor betere natuurstenen platen. Ik ben vandaag langs een natuursteenhandel geweest voor prijsopgave voor twee 35cm*35cm granieten stenen. De goedkoopste (!) komt ongeveer uit op f135 per steen! In vergelijk met de nieuw bestelde Ninka voeten (f600) lijkt dit niet echt duur, maartoch, waar hebben jullie je natuurstenen platen vandaan getoverd en waren die ook een beetje deze prijs of veel goedkoper? Grtz, Ender Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 2 oktober 2001 Report Share Posted 2 oktober 2001 Hoi, Ender Ik heb m'n marmeren platen onder m'n speakers ook bij een natuursteenhandel in Arnhem gekocht (op de Amsterdamseweg in de buurt van Praxis) Ik ben gewoon mee het magazijn ingelopen en vond twee zwart marmeren platen met witte nerf van 40 x 40 cm. Na enig onderhandelen heb ik ze voor F100,- meegekregen! Neemt niet weg dat je met een beetje pech v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ender Posted 2 oktober 2001 Author Report Share Posted 2 oktober 2001 Hey hoi! Thx voor je tip! Inmiddels ben ik bij de zaak op de amsterdamseweg langsgeweest. Helaas verkopen ze nauwelijks marmer meer, in ieder geval niet in de maten 35*35 of 40*40. Dus ik ga door met m'n zoektocht Grtz, Ender Link to comment Share on other sites More sharing options...
Avallon Posted 2 oktober 2001 Report Share Posted 2 oktober 2001 Geplaatst door Audiopaul:Hoi, Ender Ik heb m'n marmeren platen onder m'n speakers ook bij een natuursteenhandel in Arnhem gekocht (op de Amsterdamseweg in de buurt van Praxis) Ik ben gewoon mee het magazijn ingelopen en vond twee zwart marmeren platen met witte nerf van 40 x 40 cm. Na enig onderhandelen heb ik ze voor F100,- meegekregen! Neemt niet weg dat je met een beetje pech v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogier Posted 3 oktober 2001 Report Share Posted 3 oktober 2001 Hoi Avallon, Ik begin ze steeds mooier te vinden Paul, zou ik dan ook eens baby Thieltjes gaan beluisteren? ik ken een leuke zin, Geen gepiel, koop een Thiel! gr. Rogier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 3 oktober 2001 Report Share Posted 3 oktober 2001 Ha, Avallon Ook de hele kleine Thiels CS 0.5 en CS 1.5 klinken al zeer volwassen en audiofiel! Ik ken de CS 2.2 wat beter. Dat is het (oude)model gelijk onder die van mij! Een vriend van mij heeft ze gehad! Ik vond ze erg goed klinken, uiteraard klonken ze wel iets "kleiner" dan die van mij. Wel goed vrij van de muren opstellen! De CS2.3, de opvolger van de 2.2 oogt iets slanker, maar ik vind 'm fractioneel helderder en agressiever klinken dan de oude CS2.2. Ik zou persoonlijk de voorkeur aan de CS 2.2 geven. En dan de CS6, daar lig ik 's nachts van te dromen (een mens moet ergens van dromen), echt weer beter dan die van mij en dan vooral in het middengebied! Mijn CS3.6'en gaan beslist iets lager! Uiteraard zijn de CS6.0 wel weer een fors stukje duurder! Reken maar dat dit een potentiele opvolger wordt, mocht ik ooit de kolder in de kop krijgen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ender Posted 3 oktober 2001 Author Report Share Posted 3 oktober 2001 Hey hoi! Inmiddels heb ik voor weinig twee marmeren 1 1/2 cm dikke platen weten te bemachtigen Dit met name voor de stabiliteit van m'n speakers. Fototje: De stabiliteit van de speakers is hiermee iets verbeterd (zoals je ziet: twee stenen platen op elkaar met krant ertussen ). Toch is de trillingsdemping niet echt goed. Met name als ik muziek iets harder heb staan dan normaal, kunnen alle onderburen heerlijk meegenieten Alhoewel mijn muziekvoorkeur prachtig is, zijn niet alle onderburen dezelfde mening toegedaan. Wat kan ik nog doen om meer demping te krijgen tegen de trillingen???? Grtz, Ender Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 3 oktober 2001 Report Share Posted 3 oktober 2001 Hoi, Ender Mooie tegels, het begin is er nu! Ik zou het eens met rubber dempers proberen i.p.v spikes. De spikes er onderuit en direct met de dempers Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ender Posted 6 oktober 2001 Author Report Share Posted 6 oktober 2001 Hey hoi! Het een en ander is toch weer veranderd. De marmeren platen van 1 1/2 cm dikte die ik afgelopen week heb aangeschaft zijn duidelijk niet voldoende om te zorgen voor demping van de trillingen en het controleren van de bas. Nu heb ik het volgende gedaan: de steenboer opgezocht en 2 flinke 40*40*4,5 gekleurde met motief betontegels aangeschaft voor heel weinig. Erg mooi staat het niet.... ... maar het klinkt een heeeeel stuk beter , met name de trillingen zijn verminderd, bas is minder wollig en de hoge tonen zijn meer helder! Toch is er nog steeds genoeg ruimte om de bas te verbeteren, maargoed, het begin is er De marmeren platen heb ik onder m'n stereo gelegd, aangezien deze toch een beperkte demping geven van de trillingen. Staat niet slecht he? Nu maar weer verder kijken wat ik nog kan verbeteren Grtz, Ender Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 7 oktober 2001 Report Share Posted 7 oktober 2001 Hoi, Ender! Leuk dat de eerste resultaten er zijn! Rekening houdend met je benedenburen zou ik ook nog eens experimenteren met rubber dempers, uiteraard in combinatie met de tegels! Spikes en tegels verhogen alleen maar de massa en verminderen daardoor de kleuring van je speakers. Rubber ontkoppelt het geluid van de vloer. Waarschijnlijk zal het daardoor naar beneden Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 7 oktober 2001 Report Share Posted 7 oktober 2001 Heeft iemand wel eens geprobeerd luidsprekers op te hangen - in een moderne woning met betonnen vloeren moet dit mogelijk zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 7 oktober 2001 Report Share Posted 7 oktober 2001 Theoretisch zal 't mogelijk zijn,maar 't lijkt me absoluut geen gezicht! Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 7 oktober 2001 Report Share Posted 7 oktober 2001 Ik heb het ooit een keer in de Musichome gezien van ettelijke jaren geleden, of was het toen nog Homestudio. In de "homestudio" was er aandacht voor iemand die zijn joekels van speaker aan het plafond bevestigd had. Ik moest er hartelijk om lachen, want het was echt geen gezicht. Misschien dat Audiopaul zich dit artikel nog voor de geest kan halen en het bijbehorende plaatje hier ff wil posten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 7 oktober 2001 Report Share Posted 7 oktober 2001 Hallo Sodejuu, Ja,dat klopt. Dat was Henk Wieringa uit Groningen. Ik ben even voor dat betreffende interview nog bij 'm thuis geweest. Hij had toen die enorme,oerlelijke Altec-Lansings aan 't plafond hangen. Maar toch, 't geheel klonkt geweldig! Hij had toen 'n zelfgemaakte voor-eindversterker en 'n zwaar gemodificeerde Kenwood CD-speler die helemaal proppievol zat. Z'n scheidingsfilters van de speakers lagen op de grond onder de speakers. Gezien z'n woning en z'n auto destijds (ouwe ,bonte Ascona.) was wel te zien waar 't meeste geld in werdt gestoken. Kortom, 'n echte diehard Audiofiel,die goed wist waar ie mee bezig was. Maar,inderdaad 't was een gruwelijk gezicht. Hij heeft 'n aantal jaren later nog zelf speakers ontworpen. Dit waren zeer grote witte hoorn-luidpsrekers die al net zo foeilelijk waren als de enorme Altec-Lansings. Groeten, Alco. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 7 oktober 2001 Report Share Posted 7 oktober 2001 Geplaatst door sodejuu:Ik heb het ooit een keer in de Musichome gezien van ettelijke jaren geleden, of was het toen nog Homestudio. In de "homestudio" was er aandacht voor iemand die zijn joekels van speaker aan het plafond bevestigd had. Ik moest er hartelijk om lachen, want het was echt geen gezicht. Misschien dat Audiopaul zich dit artikel nog voor de geest kan halen en het bijbehorende plaatje hier ff wil posten. Ha, Sodejuu, inderdaad, dat kan ik me nog zeer goed herinneren, maar da's een Homestudio van zeer lang geleden, die ik uiteraard nog wel heb! Volgens mij ging het hier ook om een zelfbouwer! Ik zal kijken of ik binnenkort het plaatje te voorschijn kan toveren! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 7 oktober 2001 Report Share Posted 7 oktober 2001 Poverdorie, sodejuu, Alco is me al weer voor! Link to comment Share on other sites More sharing options...
M.H Posted 8 oktober 2001 Report Share Posted 8 oktober 2001 Hallo.. Ik zit braafjes te lezen over die tegels onder de speakers,maar heeft dit nu nut?? En zoja wat voor een nut?.. Ik heb zelf RF-3's (Klipsch) en die staan met spikes op een parket vloer.. Onder de spikes heb ik dubbeltjes gedaan voor het beschadigen.. Kan iemand mij serieus vertellen wat het nut is van een tegel onder mijn speakers??. Als het zinvol is waar moet ik op letten?? Zijn er dingen die ik juist NIET moet doen in mijn situatie?? Alvast bedankt.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jack van Dijk Posted 8 oktober 2001 Report Share Posted 8 oktober 2001 Dit hangt volgens mij ook af van wat voor vloer er onder dat parket zit. Als je een relatief nieuw huis hebt met een betonnen vloer dan heb je minder baat bij een tegel onder je speakers dan wanneer je nog een oud huis met houten vloer hebt. De tegel zorgt er dan voor dat het bas strakker wordt en het hele verhaal minder dreunt. Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
M.H Posted 8 oktober 2001 Report Share Posted 8 oktober 2001 Das snel zeg??..=) Affijn..ik woon in Almere en daar staan allemaal recente huizen.. De mijne staat van af begin 80 dacht ik.. Dus inderdaad een betonnen vloer.. Als ik het goed begrijp heeft een steen geen zin voor mij? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 8 oktober 2001 Report Share Posted 8 oktober 2001 Geplaatst door Mark:Hallo.. Ik zit braafjes te lezen over die tegels onder de speakers,maar heeft dit nu nut?? En zoja wat voor een nut?.. Ik heb zelf RF-3's (Klipsch) en die staan met spikes op een parket vloer.. Onder de spikes heb ik dubbeltjes gedaan voor het beschadigen.. Kan iemand mij serieus vertellen wat het nut is van een tegel onder mijn speakers??. Als het zinvol is waar moet ik op letten?? Zijn er dingen die ik juist NIET moet doen in mijn situatie?? Alvast bedankt.. Hoi Mark, Door je speakers op spikes te zetten worden ze , door de vergrote massa, beter gekoppeld met de vloer. Het resultaat is meestal minder kleuring en een strakker laag. Vaak is het beter om combinatie van koppelen en ontkoppelen te gebruiken. Je kunt dus de massa verhogen door ze met spikes op zware tegels te plaatsen en vervolgens het geheel te ontkoppelen met rubber dempers. Deze oplossing is vaak effectief om hinderlijke resonanties in de kamer (en naar de benedenburen) te verminderen of zelfs te elimineren! Link to comment Share on other sites More sharing options...
M.H Posted 8 oktober 2001 Report Share Posted 8 oktober 2001 Door je speakers op spikes te zetten worden ze , door de vergrote massa, beter gekoppeld met de vloer. Het resultaat is meestal minder kleuring en een strakker laag. Dit had ik inderdaad al zelf ervaren toen ik die spikes er onder plaatste. Maar een tegel is nieuw voor me.. Als je een tegel alleen gebruikt om je buren te sparen heeft dit weinig nut voor mij.. Hier is het zo verdomde goed geisoleerd dat we elkaar echt nauwelijks horen.. Ik draai om 11 uur bv nog met een decibel of 75.. Al diverse keren gevraagt of ze echt geen last hebben van mij,maar ze blijven beweren dat ze me totaal niet horen Eigenlijk had ik meer gehoopt dat een tegel mijn laag nog wat had kunnen verbeteren.. Helaas..in iedergeval bedankt voor de reply's Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kharn Posted 9 oktober 2001 Report Share Posted 9 oktober 2001 Dat is nou precies wat de tegels doen, je laag beter maken, door een betere ontkoppeling (wel rubber eronder leggen) met de vloer, de wolligheid van de bas gaat er dan uit, klinkt echt veel beter. Nou nog een keer de betontegels vervangen met iets mooiers, en ik ben weer up to date. Mijn vriendin klaagt over de lelijkheid van de tegels, en ik heb ze nog wel mooi zwart gespoten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ender Posted 9 oktober 2001 Author Report Share Posted 9 oktober 2001 Hey hoi! Toen ik deze topic begon, had ik 2 niet egale natuurstenen (leisteen) platen onder mijn Ninka's liggen. Op zich klonk dit beter dan zonder, toch miste ik een bepaalde demping van de trillingen en de stabiliteit van de boxen lieten ook te wensen over. Vervolgens ben ik overgegaan op dunne 1 1/2 cm marmeren platen met daaronder een soort piepschuimen demping. Dit klonk niet. Daarna ben ik overgegaan op 4 1/2 cm dikke betonnen platen. Dit was een hele verbetering! Nu heb ik, jaja, zelfgemaakte siliconen dempers onder de betonnen platen gelegd! Trillingen zijn nog meer afgenomen! De kwaliteit van het geluid vind ik echter niet op vooruit gegaan. Op bepaalde frequentiehoogtes lijk ik een irritante nagalm/brom te horen. Ook de bas is minder strak. Deze nadelen heb ik gedeeltelijk opgevangen door de boxen iets meer naar binnen te plaatsen. Toch laat ik de dempers er voorlopig onder liggen om ze verder te testen. Misschien dat de nieuwe stenen voeten onder de Ninka's (die ik deze week hoop binnen te krijgen) verbeteringen geven! Nu kreeg ik nog op hifi.nl te lezen dat extra kurk onder de siliconen dempers ook een goed idee is om de resonatie te verminderen! Ook maar weer proberen dus! I'll keep you up to date Grtz, Ender Link to comment Share on other sites More sharing options...
M.H Posted 9 oktober 2001 Report Share Posted 9 oktober 2001 Ik denk dat ik maar gewoon 2 tegels uit de straat ruk en het zelf maar eens uitprobeer Hopenlijk geeft dit toch nog enig verbetering. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ender Posted 9 oktober 2001 Author Report Share Posted 9 oktober 2001 Doen! Is echt een verbetering.. voor weinig geld!! Grtz, Ender Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts