The Koosjer connection Posted 28 juli 2003 Report Share Posted 28 juli 2003 Wordt er hier op het forum toch zo weinig muziek van eigen bodem besproken Waar ligt dat aan volgens jullie? Hoeveel Nederpop zit er tussen je collectie,en draai je het ook? Kortom,vragen,vragen,vragen, en wie weet er een antwoordt? --Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 28 juli 2003 Report Share Posted 28 juli 2003 niet veel, de beste nederpop in mijn collectie is toch wel van Bauer en van Mist. Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 28 juli 2003 Author Report Share Posted 28 juli 2003 De eerste ken ik wel,de tweede helaas niet. En ik moet zeggen dat ik het maar bitter weinig tegenkom hier. Ik was nl laatst op een bruiloft van een vriend van me die met een israelische trouwen ging en daar draaide ze nederpop of all places Niet dat ik er hier aan komen kan,of het moet via Kazaa,maar ik vroeg het me zomaar eens af. Hier hoorde ik goede kwaliteit nederpop,en ik lees er verder weinig over op m'n favoriete site --Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 28 juli 2003 Author Report Share Posted 28 juli 2003 Geplaatst door Ome Henk: naast een paar cd's van die dikke dronkenlap Wie zou dat toch zijn? Of is het diezelfde die dacht dat een porche ook net zo snel onder water is? --Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hi-Fifi Posted 28 juli 2003 Report Share Posted 28 juli 2003 Wij hebben meer Nederflop dan pop geloof ik. Sommige nummers vind ik wel leuk of aardig (ook Marco Borsato ja),maar om dat dan gelijk aan te schaffen...,wie weet IKKE Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 28 juli 2003 Report Share Posted 28 juli 2003 Geplaatst door The Koosjer connection:Wordt er hier op het forum toch zo weinig muziek van eigen bodem besproken Omdat de nederlander nogal anglo-amerikaans georienteerd is? Omdat "potjandriedubbeltjes" stoerder klinkt dan "Neuken"? Omdat "Neuken" zoveel directer klinkt dan "potjandriedubbeltjes"? Omdat het totale percentage muziek van nederlandse bodem minimaal is ten opzichte van de rest van de wereld en dat dit geringe percentage gereflecteerd wordt in de inhoud van de berichten in deze groep? Omdat we er moe van zijn om ons eerst door vele lagen derde rangs producers herrie voor meisjes tussen 10-15 te wordstelen voor we eindelijk bij een enkele interessante artiest uit komen die het zowaar zelf aan durft om een liedje te schrijven? Omdat we, afgezien van een kortstondige opleving van ~1965 tot ~1975, geen popmuziek kultuur hebben in nederland? Omdat "profeten" in eigen land niet gezien worden? Omdat we dingen van eigen bodem bij voorbaat van tweede garnituur vinden? Omdat we (gelukkig?) geen wetgeving, zoals in frankrijk, hebben die het de radio verplicht om 80% werk van eigen bodem ten gehore te brengen? Omdat vele bandjes niet verder komen dan de garage of de kelder? Soms een demo, maar airplay ...? Omdat er in de meeste steden maar een plek is waar een bandje zou kunnen optreden, en in vele plaatsen helemaal geen? Omdat het belangrijker is dat je waterstofperoxidehaarensiliconentieten hebt dan talent? Omdat het woord "nederpop" gevoelsmatig niet de lading van, goede in nederland gemaakte (pop) muziek, dekt? Waar ligt dat aan volgens jullie? Beantwoord alle bovengestelde vragen met ja. Hoeveel Nederpop zit er tussen je collectie,en draai je het ook? Hoeveel weet ik niet en ik kan het ook niet natellen omdat alles nog steeds in de verhuisdozen zit. Maar ik schat dat het onder de 5% zal blijven. Ik draai al mijn muziek metregelmaat en heb geen voorkeuren voor de nationaliteit van een artiest. Een aantal m.i. interesante artiesten van nederlandse bodem. De Nits, volg ik al sinds hun eerste plaatje en mijn middelbare school tijd. Kan ik ongehoord muziek van kopen omdat er altijd wel wat goeds tussen zit. BramLaan, een achterhoeker, als ik me niet vergis. Ook middelbare school muziek. Heeft m.i. slechts een LP gemaakt, "A loft in a balloon" en heeft een keer of drie airplay gehad op, toen nog, hilversum drie. Tamelijk obscuur. Batmobile, psychobilly van de bovenste plank. Trebble spankers, surfs up dude ... Sweet d'buster, nostalgie, vooral "gigs" Fatal flowers NRA, hardcore punk (maar ben er niet helemaal zeker van of ze nederlands zijn) Appelation Controlee, pop covers op foekepot en hurdi gurdi (of hoe zo'n ding ook heet). Greetje Bijma, geen pop (no pun intended) maar god, wat heeft dat mens een strot. Fay Lovsky, mmmm.... ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
MJ_OK Posted 28 juli 2003 Report Share Posted 28 juli 2003 ik heb 5 nederlandse cd's in de kast staan: 2 x Caesar > Nederlandse rock. Op 'Clean' (1996) nog een standaard bandje. De nieuwste 'Caesar' vind ik toch wel een echte aanrader, gevarieerde stijl met pakkende nummers. 1 x Incense > Lijkt veel op de laatste drie van Motorpsycho. Rock muziek gecombineerd met strijkers en blazers. 2 x Meindert Talma > Is niet echt bekend. Ga er maar eens naar luisteren, zo nu en dan wel grappig. Ik heb zelfs meer cd's van de zuiderburen(6): 2 x Deus, Zita Swoon, Novastar, 2 x Soulwax Toch hoor ik later op de avond op 3fm ook wel eens leuke dingen... Groeten Marten Jan Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 28 juli 2003 Author Report Share Posted 28 juli 2003 Zo ongeveer dacht ik er nu ook altijd over,en toch blijf ik het vreemd vinden dat ' wij ' audiooten er toch maar weinig over kwijt willen....schaamte? --Hans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 28 juli 2003 Report Share Posted 28 juli 2003 Geplaatst door The Koosjer connection:Zo ongeveer dacht ik er nu ook altijd over,en toch blijf ik het vreemd vinden dat ' wij ' audiooten er toch maar weinig over kwijt willen....schaamte? --Hans. Nee, hoor, niks schaamte! Ik heb net even gekeken en heb ca. 50 "nederpop" cd's en lp's in m'n verzameling zitten. Hiervan draai ik geregeld muziek van Kayak, Alquin, Solution, maar ook Toontje Lager, Bl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 28 juli 2003 Report Share Posted 28 juli 2003 Geplaatst door Ome Henk: 'T is gewoon die dikke die 's ochtends, 's middags en 's avonds aan de Unox knaks zit Oh ja, als tussendoortje neem ie ook nog wel eens een Unox knakkie Wat ie erbij drinkt Vanallesennogwatalsermaaralcoholinzit Toch niet d Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted 28 juli 2003 Report Share Posted 28 juli 2003 Yep heb ik ook .......... Jansse bagge Bend (oet S Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 28 juli 2003 Report Share Posted 28 juli 2003 Van Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 30 juli 2003 Report Share Posted 30 juli 2003 Geplaatst door The Koosjer connection:Wordt er hier op het forum toch zo weinig muziek van eigen bodem besproken Waar ligt dat aan volgens jullie? Hoeveel Nederpop zit er tussen je collectie,en draai je het ook? Kortom,vragen,vragen,vragen, en wie weet er een antwoordt? --Hans Dag Hans, Het antwoord zit deels in je vraag besloten, lees maar goed. In de derde zin beperk je het begrip "muziek van eigen bodem" zelf tot popmuziek, terwijl er ook zoiets bestaat als klassieke muziek. En dan is er wel degelijk iets te melden en blaast Nederland zijn partijtje meer dan behoorlijk mee. Overigens zit in het betoog van Seed7 een opmerkelijk juiste stelling, namelijk dat "dingen van eigen bodem bij voorbaat van tweede garnituur zijn". Ik ben bepaald geen chauvinist of er trots op Nederlander te zijn, maar ik kan behoorlijk kribbig worden als ik weer eens iemand hoor verkondigen dat iets "onnederlands goed is". Is buitenlands goed beter dan Nederlands goed? Weet je nog, de Blue Diamonds met Ramona mateloos populair in bijvoorbeeld Japan en iets later Shocking Blue met Venus nummer 1 in Amerika? Wat nou, onnederlands goed. Zou het kunnen zijn dat "wij" in de afgelopen decennia onze nationale identiteit een beetje zijn verloren en deze hebben ingeruild voor een soort regionaliteit? (Dit zou dan meteen verklaren dat lokale bands zo populair zijn.) Maar Hans, dat er hier niet over wordt gsproken zegt niets over de populariteit van muziek van eigem bodem. Het is nog niet zo lang geleden dat veel landgenoten op hun laatste reis vergezeld wensten te worden door het gekweel van Mieke Telkamp en inmiddels hebben zich geloof ik 3 miljoen mensen aan Nederlandstalige musicals vergaapt. En vergeet vooral het culturele hoogtepunt van dit jaar niet: Idols Maar om terug te komen op je vraag: in mijn collectie klassiek bevindt zich behoorljk wat muziek ten gehore gebracht door Nederlandse orkesten en musici. En wat popmuziek betreft, er ligt ergens nog een lp van Rob de Nijs, maar die is van mijn lief. Ik was meer van de richting Outsiders, Cuby and the Blizzards en dergelijke, maar op een paar singeltjs na heb ik niets Nederlands meer. Met als immer blijmoedige groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 30 juli 2003 Report Share Posted 30 juli 2003 Er gebeuren echt wel leuke dingen in Nederland, alleen moet je er wel in duiken. Helaas hebben wij, ondanks de fantastische nieuwe zenderverdeling , geen radiostation die Daryll Ann of Ceasar draait om dan nog maar te zwijgen over alles wat daar onder gebeurt. Wel acht zenders die elkaar beconcurreren met Britney Spears en al haar klonen. Gelukkig is Groningen een heel erg geschikte stad om je wat verder in de Nederlandse muziekscene te verdiepen, lees dit artikel maar eens! Link to comment Share on other sites More sharing options...
gripen Posted 30 juli 2003 Report Share Posted 30 juli 2003 2.1% van mijn collectie CD/LP's is nederlands. En dat is dan vanwege de volgende redenen: Hoe heet die Motorpsycho kloon ook alweer? Zo'n typisch nederlands verschijnsel: we doen lekker buitenlandse bands na. Het resultaat is vaak erg matig. Een beetje meer originaliteit zou wenselijk zijn. Er zijn waarschijnlijk genoeg leuke nederbands op een hoger niveay dan bijv. Peter Pan Speedrock (ook alweer een kloon), alleen hoor je ze nooit op de radio. Hoezo radio? Behalve een paar uurtjes per week VPRO en Kink FM (holt ook achteruit) is er echt niks te horen in NL. Gelukkig is er de Platenworm in Groningen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
telefunken Posted 30 juli 2003 Report Share Posted 30 juli 2003 er zijn toch groepen die wij niet moeten vergeten.(ik niet) jammer dat hier geen namen genoemt wordt zoals deze buiten de namen die paul al heeft aangegeven. group 1850 the shoes Q65 galaxy-lin funkes cosmic dealer shocking blue BZN (de begintijd toen ze nog rock muziek speelde) armand the cats (de begin tijd0 en de plaatselijke cult groepjes zoals ahora mazda willy nilly kiem Link to comment Share on other sites More sharing options...
DVD Fiel Posted 30 juli 2003 Report Share Posted 30 juli 2003 Mijn nederpop collectie komt niet veel verder dan Golden Earring, Kayak, Within Temptation en een bescheiden aantal CD's van Krang/Andre Manuel. Dit zal ongetwijfeld komen door het feit dat ik een hoop nederpop als pure bagger zou classificeren. Ik heb toch meer met muziek uit Engeland (en Ierland). Link to comment Share on other sites More sharing options...
hifier Posted 30 juli 2003 Report Share Posted 30 juli 2003 Hier mijn (niet volledige lijstje): Nederlands: Anouk Bettie Serveert De Dijk Dyzack Johan Ilse DeLange - Dear John The Nits Sjako Herman Grimme Jan Akkerman - 10.000 Clowns on a rainy Day en een heleboel lp's uit de 70 en 80iger jaren. Waaronder nogal wat (Nederlandse) Folk muziek. Vlaams: o.a. K'Choice Millionaire Arid Zornik Zita Swoon Deus An Pierle Ozark Henry Admiral Freebee Over het algemeen ben ik het ermee eens dat er relatief weinig spectaculairs uitkomt in Nederland. Luister dus ook vnl. naar buitenlandse bands en artiesten. Toch heb ik de neiging om het gebeuren alhier wel te volgen. Soms kom je best weleens iets leuks tegen. Wat dan opvalt is dat het vaak uit Vlaanderen afkomstig blijkt te zijn. Blijkbaar zit daar toch wat meer talent en durf dan in ons eigen land. Link to comment Share on other sites More sharing options...
telefunken Posted 31 juli 2003 Report Share Posted 31 juli 2003 hoi hifier. probeer eens AYREON into the electric castle the dream seqeuncer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts