Jump to content

Voor de classici onder ons


dick jansen
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door dick jansen:

Beste Henrie,

 

Je bewering dat er over 30 jaar nog naar muziek van The Gathering wordt geluisterd is onbewijsbaar, slechts de tijd zal het leren. Ik kan je echter verzekeren dat ik dan (op mijn 86e) niet tot de luisteraars behoor     :D    :D    :D

 

Nou ik denk dat ik over 30 jaar nog wel eens een plaatje van The Gathering opzet. Dat doe ik nu ook al zo'n 8 jaar, dus ik denk niet dat dat zo snel gaat veranderen.

 

Ik ga met je mee in je bewering dat de media een grote, zo niet beslissende rol spelen in de populariteit van popmusici. Sprekend voorbeeld is momenteel de hype, om niet te zeggen de gekte, rond het Idolsgedoe. Het is toch onvoorstelbaar dat een bij tijd en wijle vals, maar voortdurend nasaal "zingend" jongmens op de golven van honderdduizenden sms-jes wellicht tot nationaal idool wordt verheven. Overtuigender bewijs van het totale gebrek aan kritisch vermogen bij het grote publiek kan niet worden gegeven.

 

Niet kritisch? Volgens mij kennen ze dat hele woord niet. Mijn zusje kijkt er ook altijd na. Gelukkig is die iets kritischer dan de meeste 'stemmers'. Ze vond namelijk dat ene Jim er al lang uit had gemoeten. De reden dat ie er nog in zit, is volgens mij alleen z'n uiterlijk. Straks (vanavond) gaat ie nog winnen ook (ben ik bang). Maar zingen kan ie niet. Heb ik vorige week zelf 'mogen' constateren. Die andere pipo (Jamai) zit er nog in omdat ie 'prettig gestoord' is volgens mij. Hij zingt wel beter dan Jim, maar ach, veel soeps is het nog steeds niet.

Idols is idd een 'mooi' voorbeeld van de invloed van de media. Er was ook een jongen door naar de laatse 10 of zo, maar die wilde niet, omdat ie, als ie zou winnen, geen eigen nummers mocht gaan zingen. Toen werd ie eruit geknikkerd. Met andere woorden, je moet je aan de producers aanpassen en vooral niet je muziekale talent gaan uiten (want dat had hij wel)...

 

Ik ben bang dat er een diepe kloof blijft gapen tussen enerzijds klassiek en anderzijds pop. Dit, ondanks goedbedoelde maar jammerlijk mislukte pogingen in het verleden en heden om tot een synthese te komen.

 

Dat ben ik niet met je eens. Er zijn bands genoeg die klassiek met pop/rock/metal mixen. En dat zijn niet allemaal goedbedoelde, maar mislukte pogingen. Daar zijn heel mooie voorbeelden van. Maar ja, dat zul jij wel niet mooi vinden... Prima, maar ga dan niet roepen dat het ook niks is...

 

Dat echter klassieke muziek dankzij haar aard en wezen een langer leven is beschoren dan hedendaagse popmuziek, daarvan ben ik rotsvast overtuigd.

 

Met groet,

 

Tja, het leeft al een hele tijd en het is idd maar de vraag of popmuziek zo lang kan blijven leven. Maar dat zegt mijns inziens niet zoveel. Er is tegenwoordig zo enorm veel popmuziek, dat er heel veel bands zijn die best goeie muziek maken, maar gewoon niet bekend worden tussen de massa. En dat komt dan weer grotendeels door de media...

 

 

Nog even als toevoeging: Ik ben het met Pjotr eens, dat je iets niet mooi hoeft te vinden om de kwaliteit ervan te erkennen. Ik onderken heus wel dat klassieke muziek kwalitatief goed is. Maar ik vind het niet mooi om veel naar te luisteren...

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Pjotr:

[QB]Die kloof maak of bepaal jij zelf Dick. QB]

Kloof?

Zelfs Exception probeerde, bij mijn weten, al `n brugje te bouwen. :D

Blijf nog wel met de vraag : 'is alleen romantiek klassiek', zitten.

Strawinsky is nou niet echt romantisch.

En dan heb je ook nog `t "probleem" A. Sch

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door tito:

 

Kloof?

 

Inderdaad, kloof moest met een vraagteken      ;)

Zelfs Exception probeerde, bij mijn weten, al `n brugje te bouwen.       :D

 

Beetje gammel brugje      :D

Blijf nog wel met de vraag : 'is alleen romantiek klassiek', zitten.

Strawinsky is nou niet echt romantisch.

En dan heb je ook nog `t "probleem" A. Sch

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Kermit:

Henrie

Gedrevenheid voor muziek is wel een voorwaarde maar geen garantie voor goede, beklijvende (jawel, het is een gewoon nederlands woord) muziek. Talent speelt daar ook een rol in. Kijk eens naar de film Amadeus en let dan met name op de figuur Salieri.

 

 

Dit is inderdaad een mooi voobeeld (en een goeie film vind ik ook). Salieri wordt in die film prachtig neergezet, vooral het stuk als mozart voor voorgeleid dat Salieri een stuk muziek heeft gecomponeerd en mozart er opeens een ontzettend mooier stuk muziek van maakt. Ook leuk om te zien als je niet van de muziek houdt, en dan snap je echt wat er bedoeld wordt met deze discussie.

 

Bands als the liquid tension exp en dream theater en spock's beard hebben echter ook dit talent, ze weten te boeien en hebben echt veel talent (net nog hobo concerten van marcello en bach gekocht en de 3cd snow van spocks beard, zo zie je dat prog rock en klassiek toch samen kunnen gaan :) )

Link to comment
Share on other sites

Amici,

 

Een hernieuwde poging om een wijdverbreid misverstand uit de wereld te helpen. Klassieke muziek was in haar tijd geen popmuziek. De kring die toegang had tot uitvoeringen was domweg te klein, behoudens muziek die ten gehore werd gebracht in openbare gelegenheden als bijvoorbeeld kerken.

Pas met de introductie van de grammofoon kon Jan met de pet op grote schaal kennis nemen van klassieke muziek. En dan nog was de kring in het begin gelimiteerd tot de gegoeden die zich dit wonder der techniek konden veroorloven.

 

Schoenberg cum suis reken ik uiteraard tot de klassieken, gezien zij voortborduren op de traditie, of deze moedwillig overboord gooien. Tot mijn favorieten behoren ze echter niet, verre van dat :P

 

Dan het dichten van de kloof. Inderdaad, verder dan een paar goedbedoelde maar wankele bruggetjes is men niet gekomen, de bouwsels zijn inmiddels ingestort.

 

Met groet,

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Pjotr:

 

Het geeft niet hoor, ieder zijn meug.

 

Met "klassiek" is nog wel wat meer aan de hand. Het is dan wel heel lang geleden opgeschreven. Wat we er nu van horen wordt/is uiteindelijk uitgevoerd door muzikanten die heden ten dage leven of recentelijk geleefd hebben. We luisteren dus uiteindelijk ook maar weer naar een interpretatie van anderen. Sommige proberen daarin zoveel mogelijk te achterhalen wat er destijds bedoeld is, maar dat blijft moeilijk want dat zullen we nooit meer te weten komen. Klanken kun je nog niet zolang bevriezen zoals ze klinken. Anderen geven er weer een hedendaagse draai aan, ook in de hedendaagse "klassieke" uitvoeringspraktijk.

 

Beste Pjotr,

 

Die slag is u :D

Dat is namelijk een "probleem" dat al bestond bij leven van veel componisten. Bekend zijn in dit verband de woedeuitbarstingen van Beethoven als men zijns inziens de partituur niet volgde en later zijn achterdocht dienaangaande die voortkwam uit zijn doofheid.

Nog een voorbeeld. Van de Vier jaargetijden van Vivaldi zijn volgens opgave 130 uitvoeringen op cd verkrijgbaar. Zelf bezit ik er 22 (hoezo hebzucht ;) ) en ze zijn allemaal verschillend.

Je hebt als gezegd gelijk.

 

Met groet,

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door dick jansen:

Amici,

 

Een hernieuwde poging om een wijdverbreid misverstand uit de wereld te helpen. Klassieke muziek was in haar tijd geen popmuziek. De kring die toegang had tot uitvoeringen was domweg te klein, behoudens muziek die ten gehore werd gebracht in openbare gelegenheden als bijvoorbeeld kerken.

Pas met de introductie van de grammofoon kon Jan met de pet op grote schaal kennis nemen van klassieke muziek. En dan nog was de kring in het begin gelimiteerd tot de gegoeden die zich dit wonder der techniek konden veroorloven.

 

Als ik dit zo lees, komt het nog wel goed met The Gathering (als ze al eeuwen dood zijn). Daar luistert nu ook geen kip naar, op een klein groepje liefhebbers na, dus dan overleeft dat de komende eeuwen ook wel. Over een paar eeuwen is The Gathering klassiek! 't is nu ook geen popmuziek, net als de muziek die nu klassiek genoemd wordt dat in zijn tijd niet was  :)  ;)  :D  :P

 

Schoenberg cum suis reken ik uiteraard tot de klassieken, gezien zij voortborduren op de traditie, of deze moedwillig overboord gooien. Tot mijn favorieten behoren ze echter niet, verre van dat   :P

 

Schoenberg ken ik niet. Net als die Salieri. Maar wat ik me net bedenk, dat wil niet zeggen dat ik er geen muziek van ken. Ik ken de naam Bach bijvoorbeeld wel. Ik ken ongetwijfeld ook stukken van Bach. Maar ik zou zo niet weten welke stukken die ik ken, van Bach zijn... Dus misschien heb ik best wel eens iets van Schoenberg en/of Salieri gehoord...

 

Dan het dichten van de kloof. Inderdaad, verder dan een paar goedbedoelde maar wankele bruggetjes is men niet gekomen, de bouwsels zijn inmiddels ingestort.

 

Met groet,

 

 

Ben ik nog steeds niet met je eens. Maar met een brug tussen klassiek en modern bedoel ik meer dat er moderne muziek is, met klassieke invloeden. Niet dat er moderne artiesten zijn die met moderne instrumenten een klassiek stuk spelen. Die eerste groep is zelfs vrij groot en mijns inziens ook best goed...

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door manus:

OK,

 

Maar niet alle popmuziek wordt op de radio gedraaid. Wat je vaak op de radio hoort is m.i. inderdaad vaak commerciele rommel. Maar er is meer. Progrock bijvoorbeld (Yes, Gensesis, Peter Gabriel, Dream Theater, Spock's Beard, Saga enzovoort). Maar eeehhh......ook dat is mijn mening.

 

En niet te vergeten - Kayak en Camel.

 

Er zou trouwens best meer progrock mogen worden gedraaid - dat ene uurtje op Arrow, plus wat er los nog wordt gedraaid zet niet echt zoden aan de dijk.

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door dick jansen:

Amici,

 

Een hernieuwde poging om een wijdverbreid misverstand uit de wereld te helpen. Klassieke muziek was in haar tijd geen popmuziek. De kring die toegang had tot uitvoeringen was domweg te klein, behoudens muziek die ten gehore werd gebracht in openbare gelegenheden als bijvoorbeeld kerken.

 

 

Popmuziek is muziek die populair ligt in de markt. De grootte van de markt heeft daar niets mee te maken. Als 50% van de markt vond dat Beethoven wel leuke stukjes schreef is het popmuziek.

Link to comment
Share on other sites

Tja, tot voor zo'n 50 jaar geleden had je helemaal geen popmuziek.

 

Je had muziek en je had muziek:

 

Klassiek, jazz, blues, folk en nog zo wat.

 

En waar moeten we nou "populair klassiek" onder rekenen? Wat mij betreft vallen Vivaldi, Teleman, Strauss en nog wat anderen daar onder. Die schreven destijds hun muziek bedoeld als achtergrond (muzak) en om op te dansen. Maar beslist niet om aandachtig naar te gaan zitten luisteren.

 

Beste Dick, het is natuurlijk prima als je alleen van muziek uit de oude doos houdt en de hedendaagse muziek niet kan waarderen. Maar daarom hoef je nog niet je topic te openenen denigrerend naar mensen die een andere smaak hebben. Alleen het vermelden van die, overigens interessante, link was toch genoeg geweest?

Link to comment
Share on other sites

Popmuziek is muziek die populair ligt in de markt. Als 50% van de markt vond dat Beethoven wel leuke stukjes schreef is het popmuziek.

Dus eigenlijk vind Dick popmuziek harstikke goed, maar bevallen al die electronische instrumenten van het hedendaagse hem niet zo? :)

Dick, misschien een tip; probeer de "unplugged" versie's eens, kijk je misschien heel anders tegen die hedendaagse "rotherrie" aan :D;)

Link to comment
Share on other sites

Mee eens Henno,

 

Ik denk alleen niet dat het lukt elkaar te overtuigen. Pophaters en klassiekhaters zijn niet zo snel geneigd hun mening te herzien.

 

Manus

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Pjotr:

Tja, tot voor zo'n 50 jaar geleden had je helemaal geen popmuziek.

 

Je had muziek en je had muziek:

 

Klassiek, jazz, blues, folk en nog zo wat.

 

En waar moeten we nou "populair klassiek" onder rekenen? Wat mij betreft vallen Vivaldi, Teleman, Strauss en nog wat anderen daar onder. Die schreven destijds hun muziek bedoeld als achtergrond (muzak) en om op te dansen. Maar beslist niet om aandachtig naar te gaan zitten luisteren.

 

Beste Dick, het is natuurlijk prima als je alleen van muziek uit de oude doos houdt en de hedendaagse muziek niet kan waarderen. Maar daarom hoef je nog niet je topic te openenen denigrerend naar mensen die een andere smaak hebben. Alleen het vermelden van die, overigens interessante, link was toch genoeg geweest?

 

Beste Pjotr,

 

Tot voor 50 jaar geleden geen popmuziek? Niet volgens de definitie die we heden hanteren nee, maar bedenk dat radio en grammofoon toen ook al een halve eeuw bestonden en steeds meer gemeengoed werden.

 

De tweede alinea van je verhaal getuigt dat je niet wordt gehinderd door kennis van zaken :(

Ik kan me namelijk nauwelijks voorstellen dat de religieuze werken van bijvoorbeeld Vivaldi zijn gecomponeerd met als achterliggende gedachte de mensen muzikaal behang te verschaffen. AH bestond nog niet :)

Ga er toch maar eens aandachtig naar luisteren. Wat Telemamann aangaat word je kennelijk op het verkeerde been gezet door zijn bekende Tafelmusik. Maar er is meer.

Welke Strauss bedoel je trouwens? Richard verdient op z'n minst enige aandacht.

 

Ter geruststelling, ik hou ook van Ierse "kroegenmuziek" (over 7 weken zit ik daar weer) en van oude rock'n roll krijg ik soms weemoedige gedachten aan vroeger (toen alles anders, maar niet beter was).

Als de toon van mijn bericht(en) denigrerend overkomt is dat een onbedoeld bij-effect en geen kwade zin, anders dan een discussie uitlokken.

 

Met groet,

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Henno Appel:

Dus eigenlijk vind Dick popmuziek harstikke goed, maar bevallen al die electronische instrumenten van het hedendaagse hem niet zo?      :)

Dick, misschien een tip; probeer de "unplugged" versie's eens, kijk je misschien heel anders tegen die hedendaagse "rotherrie" aan      :D    ;)

 

Beste Henno,

 

Over elektronische "muziek" hebben we in een vorig forumleven al hele polemieken gevoerd :D Je wilt dat toch niet weer dunnetjes overdoen?

 

Over unplugged het volgende. Mijn lief heeft iets unplugged-gedoe van onder andere Clapton. Nu heb ik de man ooit live zien optreden (wat, jij??? ja, ik :D:D ), ik was er niet stuk van en ook de unplugged-cd verhoogde niet bepaald de attractiewaarde.

Helaas, goed bedoeld advies maar voor mij boter aan de galg.

 

p.s.: Merk je trouwens hoe bedreven ik quote? Heb dank ;)

 

Met groet,

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door dick jansen:

Ter geruststelling, ik hou ook van Ierse "kroegenmuziek"...

Heb je de cd van Fling nog kunnen bemachtigen (The Wild Swans At Coole)? De groep heeft ook een een nieuwe(re) cd: The Blackbird, eerste klas Ierse Folk van een Friese band.
Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door richard 1:

Heb je de cd van Fling nog kunnen bemachtigen (The Wild Swans At Coole)? De groep heeft ook een een nieuwe(re) cd: The Blackbird, eerste klas Ierse Folk van een Friese band.

 

Beste Richard,

 

Dat is nog niet gelukt, nee. De enige fatsoenlijke cd-boer die we hier hadden heeft enige tijd geleden zijn lier aan de wilgen gehangen en de collectie van de overigen is niet om over naar huis te schrijven. Bestellen zou kunnen, maar ik wil graag vooraf horen wat ik koop. Ik blijf uitkijken.

Met groet,

Link to comment
Share on other sites

Speciaal voor Henrie,

 

"Onderzoekt alles en behoudt het goede" (met tweemaal een t, oud spreekwoord). Indachtig dit advies ben ik op mijn rondje stad bij de Free Record Shop binnengewandeld en de daar aanwezige gelgekuifde bediende gevraagd om een cd van The Gathering in de daartoe bestemde lade te mikken en mijn hoofd te voorzien van een hoofdtelefoon.

 

Aandachtig geluisterd en, licht meewiegend met het hoofd, en onderwijl aangestaard door pukkelige pubers en hunkerend vrouwvolk, de muziek op me laten inwerken. Iets van Nighttime Birds of dergelijk meen ik me te herinneren.

Het stereo-effect in sommige nummers kwam buitengewoon amusant over, dat geef ik toe, maar door de bank genomen dezelfde herrie als waarmee mijn dochters mij vroeger belaagden. Bovendien zou ik de zangeres dringend willen adviseren op zangles te gaan.

 

Summa summarum, ik weet nu nagenoeg zeker dat ik over 30 jaar niet hiernaar luister en ik ben weer eens gesterkt in mijn opvatting dat sommige muziek gecomponeerd is voor de eeuwigheid.

Maar niet deze.

 

Met vriendelijke groet,

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door dick jansen:

Speciaal voor Henrie,

 

"Onderzoekt alles en behoudt het goede" (met tweemaal een t, oud spreekwoord). Indachtig dit advies ben ik op mijn rondje stad bij de Free Record Shop binnengewandeld en de daar aanwezige gelgekuifde bediende gevraagd om een cd van The Gathering in de daartoe bestemde lade te mikken en mijn hoofd te voorzien van een hoofdtelefoon.

 

Heel goed!    ;)

 

Aandachtig geluisterd en, licht meewiegend met het hoofd, en onderwijl aangestaard door pukkelige pubers en hunkerend vrouwvolk, de muziek op me laten inwerken. Iets van Nighttime Birds of dergelijk meen ik me te herinneren.

Het stereo-effect in sommige nummers kwam buitengewoon amusant over, dat geef ik toe,  maar door de bank genomen dezelfde herrie als waarmee mijn dochters mij vroeger belaagden. Bovendien zou ik de zangeres dringend willen adviseren op zangles te gaan.

 

Die 'gelgekuifde' Free Record Shop medewerker had beter een andere kunnen kiezen. De nieuwere cd's (met name 'How To Measure A Planet' en 'Souvenirs') zijn beter (in mijn ogen). Maar goed, jij hebt dus Nighttime Birds gehoord.

Tja, dat je het niet leuk vind, had ik ook wel verwacht. Maar die laatste zin van je! "Bovendien zou ik de zangeres dringend willen adviseren op zangles te gaan." Pardon? Sorry, verstond ik het goed? Zangles (heeft ze gehad trouwens)? Bedoel je daarmee dat ze niet kan zingen? Sorry hoor, maar dat vind ik te ver gaan. Ok, op de hierboven genoemde latere cd's zingt ze beter (ga Souvenirs maar eens luisteren), omdat ze daar niet zo hard hoeft te zingen, want de muziek is daar minder hard. Die nieuwere nummers liggen haar beter. Maar om nou te zeggen dat ze niet kan zingen... Vertel me, waar zingt ze vals? Welke noot kan ze niet halen? En het is idd geen opera zangeres. Maar dat wil nog niet zeggen dat ze niet kan zingen...

Toch vreemd dat jij haar slecht vind zingen, terwijl de hele pop-pers haar geweldig vind zingen. En nou niet gaan roepen dat die niet kritisch zijn, want ze kraken (zeker in Nederland) liever iets af, dan dat ze het geweldig noemen. En je zou haar live eens moeten horen.

Kon de drummer wel drummen trouwens, en kon de gitarist wel gitaar spelen?

En die piano op het eind (laatste nummer) was vast niet om aan te horen, of wel... Oh ja, toch wel, ze gebruiken een echte piano daarvoor...

Dat het goed opgenomen is, zal mij een zorg zijn. Het is mooi meegenomen, maar de muziek is belangrijker. Het titelnummer blijft briljant (vind ik), maar de rest is ook goed te pruimen. Nogmaals, dit is niet hun beste cd, dus ga anders (als je het nog kunt opbrengen om naar dit soort herrie te luisteren) eens naar Souvenirs luisteren.

 

Summa summarum, ik weet nu nagenoeg zeker dat ik over 30 jaar niet hiernaar luister en ik ben weer eens gesterkt in mijn opvatting dat sommige muziek gecomponeerd is voor de eeuwigheid.

Maar niet deze.

 

Met vriendelijke groet,

 

Over 30 jaar zal ik zeker (als ik dan nog leef) nog naar popmuziek blijven luisteren. Daar zit dan hoogst waarschijnlijk ook The Gathering bij. En laat de rest dan maar gezellig met z'n allen naar klassiek luisteren, dan ben ik wel gelukkig met The Gathering.

Trouwens, je zegt dat er over dertig jaar niet meer naar dit soort muziek wordt geluisterd ('dit soort muziek is niet voor de eeuwigheid'), maar dan vraag ik me toch af, waarom er wel mensen zijn die nog naar Elvis luisteren. Dat noemde men destijds ook herrie weet je nog... Of The Beatles, of de Stones... Zijn ook nog altijd fans van.

Zo zal ik altijd fan van The Gathering blijven. Ik ben het al 8 jaar en ik ben in die tijd toch zeker flink veranderd...

Ik heb trouwens ook nergens geroepen dat JIJ over 30 jaar naar deze muziek luistert. Aangezien je nu al geen smaak hebt, zal je dat ook niet meer ontwikkelen.

 

Ps. dat laatste was een grapje, dus daar niet over gaan happen aub.

Link to comment
Share on other sites

Beste Henrie,

 

We komen op muzikaal gebied niet nader tot elkaar vrees ik ;);)

En dat ik geen smaak zou hebben, wordt mij wel vaker aangewreven (toch een beetje happen).

Het was in ieder geval een smaakvolle discussie :D:D:D

 

Met smaakvolle groet,

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door dick jansen:

Beste Henrie,

 

We komen op muzikaal gebied niet nader tot elkaar vrees ik   ;)    ;)

En dat ik geen smaak zou hebben, wordt mij wel vaker aangewreven (toch een beetje happen).

Het was in ieder geval een smaakvolle discussie   :D    :D    :D

 

Met smaakvolle groet,

 

Ik zei nog zo:... ;)

 

Nee, we komen niet nader tot elkaar. Das ook niet erg, want smaken verschillen gewoon. Alleen wond ik mij wel een beetje op over je opmerking dat ze niet kan zingen. Ik vind namelijk juist dat zij een van de mooiste stemmen heeft die ik ken. Dat dat op Nighttime Birds niet helemaal tot uitdrukking komt, kan wel kloppen. Maar vooral live vind ik haar (en de rest van de band uiteraard) helemaal top.

Zo, einde discussie dan maar?

 

Groeten, Henrie...

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Zee:

Hier nog wat meer voer voor discussie:

 

Classical Music as an Act of Rebellion

 

Beste Zee,

 

Dat was een zeer lezenswaardig stuk, dank. Alleen dekt de vlag van de titel niet de lading van het geschrift. Klassieke muziek wordt in de titel voorgesteld als een daad van verzet, terwijl de teneur van het stuk meer een aanklacht behelst tegen de grote (klassieke) platenlabels.

 

Au fond heeft de man gelijk als hij stelt dat Naxos goed werk verricht. Veel onbekende componisten en uitvoerende artiesten waren onbekend gebleven zonder Naxos. Nu zijn er uit de aard der zaak veel meer kleine labels die pionierswerk verrichten op klassiek gebied, maar dan veelal tegen prijzen die een veelvoud zijn van die van Naxos. Maar ook bij het bewandelen van "platgetreden paden" kan genoemd label zegenrijk werk verrichten. Ik heb alle symfonie

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...