Jump to content

Voor de classici onder ons

dick jansen
 Share

Recommended Posts

Beste Dick,

Als classicus zul je ook het gezegde 'de gustibus non est disputandum' wel kennen. Jammer dat je dat, getuige je polemiekje, niet onderschrijft. Enig empatisch vermogen, een kenmerk van ontwikkeling is je helaas vreemd. Dus je geest behoeft nog wel wat rijping. Geeft niks hoor, zolang het geen zeer doet is daar best mee te leven.

Manus

Geplaatst door manus:

Beste Dick,

Als classicus zul je ook het gezegde 'de gustibus non est disputandum' wel kennen. Jammer dat je dat, getuige je polemiekje, niet onderschrijft. Enig empatisch vermogen, een kenmerk van ontwikkeling is je helaas vreemd. Dus je geest behoeft nog wel wat rijping. Geeft niks hoor, zolang het geen zeer doet is daar best mee te leven.

Manus

Misschien gaat Dick straks nog wel van popmuziek houden. Eens kijken wat ie dan allemaal gemist heeft. Iig meer dan iemand die geen klassiek luistert, aangezien er veel meer popmuziek is gemaakt dan klassiek. En dat in minder dan een eeuw...

Of dat allemaal ook goeie popmuziek is, valt te betwijfelen, maar ja, dat moet Dick dan zelf maar uitzoeken...

Wat betekent die term 'de gustibus non est disputandum' trouwens? Heb ooit wel Latijn gehad, maar das lang geleden en bovendien was ik er niet goed in...

Beste Henrie,

Dat betekent: 'Over smaak (letterlijk smaken) valt niet te twisten'.

Groeten,

Manus

Geplaatst door manus:

Beste Henrie,

Dat betekent: 'Over smaak (letterlijk smaken) valt niet te twisten'.

Groeten,

Manus

Aha... Maar eigenlijk klopt die uitdrukking niet. Over smaak valt juist wel te twisten. Dat blijkt hier maar weer eens. Over feiten kun je niet twisten. Die staan vast.

Maar je hoeft een andermans smaak natuurlijk niet belachelijk te maken, of doen alsof iemand anders 'minder' smaak heeft, omdat ie een andere smaak heeft. Dat wordt nog wel eens gedaan (ook hier weer) en das niet goed...

Beste Henrie,

Dat laatste wordt ook bedoeld met de uitdrukking. Je mag best van gedachten wisselen over smaak. Maar andermans smaak afdoen als minderwaardig, dat geeft geen pas.

Groeten,

Manus

Beste Henrie

Hoe kom je er bij dat er meer pop muziek dan klassieke muziek gemaakt is? Of stel je dan een deuntje van globaal huppelkutje Spears gelijk aan bijvoorbeeld een cantate van Bach of een opera van Verdi?

Popmuziek, is dat niet afgeleid van populaire muziek? Je kunt je afvragen of muziek die niet op de radio gedraaid wordt nog wel te vangen is onder de term

Om eerlijk te zijn had Mozart in zijn tijd net zoveel tegenstanders dan Nelly en Destiny's Child nu. Ik vindt de laatste 2 werkelijk helemaal niks, maar het valt wel onder de noemer popmuziek.

Zo zet ik vaker wel wat vergelijkingen neer van "oud" met "nieuw". Ik vergelijk symphonische rock met Bach/Mahler, Abba met Beethoven en The Beatles met Mozart. Erg scheef lopen die vergelijkingen niet als je ze terugplaatst in timbre, plaats en tijd.

Helaas is mijn klassieke kennis niet toereikend om alles te kennen. Ik weet wel wat ik mooi vind, en dat heeft heel weinig met ouderdom of wijsheid te maken. Zo vind ik Johan Strauss toch wel verreweg de meest afgrijselijke klassieke componisten die er ooit iets op papier heeft weten te kalken. Is voor mij gelijk aan Fransje Bauer en de Kermisklanten nono.gifpuke.gif . En als dat dan ook nog eens verkracht wordt door zo'n omhooggevallen carnavalssukkel met zijn krijsende zaag, valt me al helemaal de broek af (sorry).

Ik kan echter met veel genoegen naar iets van meneer Bach of Grieg luisteren, en dat lukt ook met The Gathering, Marillion of Dreamtheater bijvoorbeeld.

Ik vind dat je open moet staan voor alle muziek en het tenminste een keer moet aanhoren om een oordeel te geven en niet gelijk alles op een hoop vegen en beweren dat het niks is. Er zijn nummers van popmuzikanten en klassieke componisten die erg goed zijn en ook goed in elkaar zitten, maar diezelfde gast zal best ook nummers hebben waar je naast staat te janken.

Resum

Ik ben het klassieke stadium alweer enige tijd voorbij en keer terug naar mijn kinderjaren.

Dementie heet dat, geloof ik.

Is er al een SACD van de Sweet, Slade, Middle of the Road?

:D

Geplaatst door Kermit:

Beste Henrie

Hoe kom je er bij dat er meer pop muziek dan klassieke muziek gemaakt is? Of stel je dan een deuntje van globaal huppelkutje Spears gelijk aan bijvoorbeeld een cantate van Bach of een opera van Verdi?

Waar zeg ik dat dan??? Je moet niet zo snel conclusies trekken. Ik heb alleen gezegd dat er feitelijk meer popmuziek is dan klassiek. Omdat klassiek niet meer wordt gemaakt (tenminste, niet bedacht, wel gespeeld en opgenomen uiteraard).

Popmuziek, is dat niet afgeleid van populaire muziek? Je kunt je afvragen of muziek die niet op de radio gedraaid wordt nog wel te vangen is onder de term

Oh nog iets: Je hoeft een bepaalde muzieksoort of band niet mooi te vinden om het wel te kunnen waarderen. Zo kan ik me heel goed voorstellen dat je bijvoorbeeld Dream Theater niks aan vindt. Het is niet de meest toegankelijke muziek. Maar zeggen dat het troep is, of stom gerag op een paar gitaren en een drumstel, is onzin. Het zijn meesterlijke muziekanten. Dus als je het wel stom gerag vind, dan zou ik zeggen: probeer het eens na te spelen. Succes! Gaat niet lukken vrees ik...

En zo zal Andre Rieu (hoewel ik er niks aan vind) best heel goed viool kunnen spelen. Dat bewijst ie wel. Dus wat dat betreft kan ik Rieu best waarderen. Z'n muziek niet...

Geplaatst door Henrie:

Ik zeg ook niet dat ik klassiek nooit mooi ga vinden. Ik vind het alleen onzin dat 'rijheid' in verband wordt gebracht met 'houden van klassiek'. Als je dat denkt, ben je volgens mij niet helemaal goed bij je hoofd (sorry, ik kan het niet anders uitdrukken). Nogmaals, ik heb niks tegen klassieke muziek. Iedereen mag wat mij betreft naar elke muziek luisteren die hij/zij mooi vind...

Hallo ,

Ik begrijp het ongenoegen van Henrie.

Ook ik heb een hartgrondige hekel aan mensen die hun eigen mening,wereld, materiaal of beleving superieur vinden tov die van een ander.

Een mens is op zoek naar ervaringen. Een kind luistert naar K3 , tieners naar pop , ... enz en dan is dit nog niet eens te veralgemenen, want eigen smaak en voorkeuren gaan naarmate het aantal belevingen stijgt ook meerdere kanten op.

Ik ben het stadium dus al lang ontgroeid dat ik mijn ouders (als tiener) uitlachte als ze naar duitse schlagerparades zaten te kijken. Ze vonden het mooi en genoten ervan dus als je het zo bekijkt, bereikte het zijn doel en was het goede muziek. (ondanks dat ik er dus niks aan vind). Sommige mensen zijn dit (tiener)stadium nog niet ontgroeid en kijken dus net als ik toendertijd, neer op iemand met een andere smaak of noem het muziekbeleving (laat het nu klassiek of jazz of pop of.... zijn) en erger nog, vinden het zelfs nodig dit ook tov de ander te bevestigen.

Dat Henrie en ik vb niet dezelfde dingen goedvinden stoort mij niet, dat leeftijd een rol kan spelen is ook best mogelijk, dat heeft dan te maken met die zoektocht naar nieuwe dingen. (en voor klassiek kunnen die nieuwe dingen die we ontdekken dus ook in het verleden liggen). Dat iemand verklaart dat zijn muziekbeleving superieur zou zijn, stoort me dus wel.

Je kunt voor mijn part gerust zeggen dat je niks vind aan jazz (pop of klassiek).

Hiermee maak je jouw eigen persoonlijkheid duidelijker en dat is OK.

Je kunt echter niet zeggen dat jazz (pop of klassiek) een trapje lager staat dan klassiek (jazz of pop).

Hiermee veroordeel je en zeg je eigenlijk dat je jezelf gewoon beter, rijper, slimmer.... vindt dan de ander.

Maar misschien maak je hiermee ook wel jouw eigen persoonlijkheid duidelijker( maar dan niet zoals je hetzelf bedoelde)

Geert

Geplaatst door Kermit:

"Eens kijken wat ie dan allemaal gemist heeft. Iig meer dan iemand die geen klassiek luistert, aangezien er veel meer popmuziek is gemaakt dan klassiek. En dat in minder dan een eeuw...

"Beste Henrie

Hier staat het...

Klopt. Heb ik gezegd. En jij zei:

Beste Henrie

Toen zei ik (iig, dat bedoelde ik): Waar zeg ik dat ik een deuntje van globaal huppelkutje Spears gelijk stel aan bijvoorbeeld een cantate van Bach of een opera van Verdi?

Ik zeg dus niet dat het qua kwaliteit hetzelfde is (want ook ik vind de kwaliteit van Britney S. belabberd; bevendien is ze lelijk, dus dan is er al helemaal niks meer te beleven ;)), maar ik zeg dat er meer popmuziek is dan klassiek. Ik heb het nergens over de kwaliteit van al die popmuziek gehad...

Henrie

Ik ben het met je eens dat kwaliteit en persoonlijke beleving twee verschillende zaken zijn. Het is ook best leuk om kennis te maken met muzieiek die je nog niet kent. Het probleem bij veel popmuziek is dat het altijd zo hard moet (tenzij je het thuis draait). Ik haak af als ik het geluidsniveau als onprettig hard ga ervaren. Daarom kom ik nooit meer in discotheken en ga ik niet meer naar popconcerten. Wordt je nou niet gehoorgestord van die enorme geluidsniveau's? En als je soms hoort wat er voor een pleuris herrrie uit sommige car-stereo sets komt Brrr

Geplaatst door Kermit:

Henrie

Ik ben het met je eens dat kwaliteit en persoonlijke beleving twee verschillende zaken zijn. Het is ook best leuk om kennis te maken met muzieiek die je nog niet kent. Het probleem bij veel popmuziek is dat het altijd zo hard moet (tenzij je het thuis draait). Ik haak af als ik het geluidsniveau als onprettig hard ga ervaren. Daarom kom ik nooit meer in discotheken en ga ik niet meer naar popconcerten. Wordt je nou niet gehoorgestord van die enorme geluidsniveau's? En als je soms hoort wat er voor een pleuris herrrie uit sommige car-stereo sets komt Brrr

Wie zegt dat ik naar discotheken ga confused.gif:P:D Dat vind ik ook niks hoor. Bovendien vind ik die muziek ook niet mooi, dus ga ik daar niet heen. En alleen voor het bier kan ik beter thuisblijven, das een stuk goedkoper...

Naar optredens ga ik wel (een paar keer per jaar) en meestal ook wel naar Pinkpop. Of Lowlands, maar das dit jaar zo vreselijk duur geworden, dus daar ga ik denk ik niet meer heen, of er moet een echte topbezetting komen. Het geluidsniveau is idd meestal veel te hoog. Wordt je hartstikke doof van als je daar een avond rondloopt. Ik doe dan ook altijd gehoorbescherming in. Dat deed ik eerst niet, en dan kom je thuis en ga je in bed liggen met een piep in je oren die de volgende 2 a 3 dagen nog steeds hoorbaar is. Nu heb ik dus altijd oordopjes in. Ik heb ook liever dat het geluid wat minder hard staat. Zeker in (kleine) zaaltjes. Aan de andere kant heeft het soms ook wel iets. Ik weet nog dat ik vorig jaar op Pinkpop bij Lamb (trip hop met heel veel afgrond diepe bas) helemaal vooraan stond (zonder dopjes trouwens, maar ik heb nergens last van gehad; het was buiten). Je werd letterlijk omvergeblazen (ok, iets overdreven ;)) door de diepe bastonen. Dat heeft ook wel iets. Dat bereik je thuis natuurlijk nooit, want dan gaat de bas zo overheersen dat het nergens meer naar klinkt. Maar live is dat geweldig (vind ik).

Ik kende Lamb op dat moment nog niet erg goed trouwens. Ik kende alleen wat singles en die vond ik wel leuk, maar ik had eigenlijk nooit verder gezocht naar muziek van Lamb. Dat heb ik daarna wel gedaan en dus heb ik nu soms wel eens Lamb flink hard aanstaan. Dat vind m'n buurjongen wat minder, maar ach, we hebben een zogenaamd 'herrie-uur' (die 2 uur duurt ;))hier op de flat, wat inhoud dat je tussen 17:00 en 19:00 uur je muziek zo hard aan mag hebben als je zelf wilt, als je je kamerdeur en je raam maar dichthoudt. Daar maak ik dus wel eens gebruik (om niet te zeggen misbruik) van... :D:P

Hallo classici en popadepten,

Geeft niet waar je naar luistert of waar je naar wenst te luisteren. Als jullie het allemaal maar mooi vinden, is dat prima.

Ziezo en nou heb ik geen zin meer in deze discussie. Ik ga lekker een muziekje draaien.

Manus

Als troost moge gelden, dat een leven zonder klassieke muziek ook uitstekend genietbaar is, maar je doet jezelf tekort.

Dick, ik vind dat dit puur persoonlijk is. Ik persoonlijk vind ook dat als je jezelf de werken van bijv. Tori Amos, Marillion, Pink Floyd, ik noem even een paar van mijn favourieten, onthoudt dat je jezelf dan tekort doet. Maar blijkbaar geldt dit niet voor iedereen, want jij vindt het niets.

Veel anderen vinden daarentegen klassiek niets, maar dat jij dan moet vermelden dat je jezelf daarmee tekort doet vind ik niet staven, je kunt niet iedereens innerlijke behoeftes/geneugten op dezelfde manier kwalificeren. :rolleyes:

Amici,

Zo komt de discussie lekker op gang, als we maar beleefd blijven :D

Van Rieu heb ik niets omdat ik zijn stijl van vioolspelen niet waardeer; dit geldt evenzeer voor Nigel Kennedy bijvoorbeeld.

Dan de ontwikkeling van iemand ten opzichte van de muziek.

Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik oog- of liever oorgetuige was van de opkomst van de moderne popmuziek, jaren vijftig, rock and roll, daarna Beatles, Stones; kort daarna afgehaakt, om vanaf eind jaren tachtig wederom geconfronteerd te worden met popmuziek. Kinderen, u weet wel.

Ik heb dus ongeveer een halve eeuw popmuziek achter de oren, en ik moet zeggen dat op een enkele uitzondering na, niets beklijft. Die uitzondering wil ik dan gaarne maken voor lieden als The Beatles, Dylan, Presley en nog een handjevol.

Muziek van iemand als Hildegard von Bingen wordt na 800 jaar nog gespeeld en beluisterd. Of dat gaat gelden voor popmuziek zullen we geen van allen meemaken, maar ik heb mijn vermoedens. Mijns inziens zegt dit alles over de kwaliteit van de muziek, en net als alles heden ten dage moet het vooral snel zijn, veel geld opbrengen en zeker niet diepgravend zijn, want dan moet de mensen gaan denken en dat is wel erg veel gevraagd van de meerderheid.

Nog een kanttekening bij mijn "stelling":

een stelling moet bij voorkeur scherp zijn om een discussie uit te lokken. Neem dus niet alles letterlijk.

Met groet,

Geplaatst door dick jansen:

Amici,

Zo komt de discussie lekker op gang, als we maar beleefd blijven      :D

Dat wel natuurlijk    ;)

Dan de ontwikkeling van iemand ten opzichte van de muziek.

Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik oog- of liever oorgetuige was van de opkomst van de moderne popmuziek, jaren vijftig, rock and roll, daarna Beatles, Stones; kort daarna afgehaakt, om vanaf eind jaren tachtig wederom geconfronteerd te worden met popmuziek. Kinderen, u weet wel.

Ik heb dus ongeveer een halve eeuw popmuziek achter de oren, en ik moet zeggen dat op een enkele uitzondering na, niets beklijft. Die uitzondering wil ik dan gaarne maken voor lieden als The Beatles, Dylan, Presley en nog een handjevol.

En waarom zou hedendaagse muziek dan niet kunnen 'beklijven' (waar heb je dat woord geleerd?)? Er zit heus wel kwaliteitsmuziek bij. Luister niet naar de 'normale' popzenders, want wat daar gedraaid wordt, vind ik ook niks, dus daar heb ik het niet over...

Muziek van iemand als Hildegard von Bingen wordt na 800 jaar nog gespeeld en beluisterd. Of dat gaat gelden voor popmuziek zullen we geen van allen meemaken, maar ik heb mijn vermoedens. Mijns inziens zegt dit alles over de kwaliteit van de muziek, en net als alles heden ten dage moet het vooral snel zijn, veel geld opbrengen en zeker niet diepgravend zijn, want dan moet de mensen gaan denken en dat is wel erg veel gevraagd van de meerderheid.

Ik zou zeggen, luister eens naar The Gathering (het nieuwere werk, vanaf, laat ik zeggen, How To Measure A Planet uit 1998). Gek genoeg hebben zij dezelfde instelling als jij: 'Alles moet tegenwoordig zo snel, en dat vinden wij niks' (ik ook niet trouwens...). Ze doen dan ook alles op hun eigen manier en in de tijd die zij er voor nodig hebben. Dat kan nu ook, aangezien ze een eigen platenlabel hebben en dus niet de druk van een grote platenmaatschappij op zich hebben om, zeg elke 1,5 jaar, een nieuw album af te hebben.

Of zoiets veel moet opleveren? Ik dacht het niet. Ik weet dat bijvoorbeeld de drummer van The Gathering een opleiding als programmeur heeft (nerd    ;)) en hij zou dus best een goeie baan kunnen nemen als ie dat graag zou willen. Dan zou hij meer verdienen dan hij nu verdient. Hij (en de andere bandleden) verdienen net iets meer dan het minimumloon. En er zijn tijden (nog maar een paar jaar geleden) geweest dat ze moesten bijwerken omdat ze anders niet konden rondkomen. Als dat geen blijk geeft van liefde voor de muziek dan weet ik het niet meer. Geld vinden ze dus niet belangrijk, de muziek wel...

En zo zijn er heus meer. Jij generaliseert veel te veel.

Nog een kanttekening bij mijn "stelling":

een stelling moet bij voorkeur scherp zijn om een discussie uit te lokken. Neem dus niet alles letterlijk.

Tja, ik kan niet raden wat je wel letterlijk meent en wat niet. Als je iets niet meent, moet je het niet opschrijven/zeggen in een discussie, anders spreek je jezelf tegen. Ik meen alles wat ik in deze discussie heb gezegd. Tuurlijk, je moet wel scherp zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat je iets moet zeggen waar je eigenlijk niet achter staat. Je moet wel gewoon je mening zeggen. En het liefst zo scherp mogelijk...    :)

Henrie

Gedrevenheid voor muziek is wel een voorwaarde maar geen garantie voor goede, beklijvende (jawel, het is een gewoon nederlands woord) muziek. Talent speelt daar ook een rol in. Kijk eens naar de film Amadeus en let dan met name op de figuur Salieri. Die was zeer gedreven, maar geen talent... Heb je er verder ooit wel eens van hem gehoord? En zo zijn er zoveel geweest die in het drijfzand van de grijze middelmaat ten onder zijn gegaan.

Klassieke muziek is door de jaren heen grote groepen mensen blijven boeien. Al die bekende stukken zijn toppers in hun genre, anders waren ze niet zo bekend geworden (en gebleven). Zoals de stones en de beatles muziek hebben gemaakt die nu nog door veel mensengedraaid wordt en steeds nieuwe liefhebbers weet te interesseren.

Geplaatst door Kermit:

Henrie

Gedrevenheid voor muziek is wel een voorwaarde maar geen garantie voor goede, beklijvende (jawel, het is een gewoon nederlands woord) muziek. Talent speelt daar ook een rol in. Kijk eens naar de film Amadeus en let dan met name op de figuur Salieri. Die was zeer gedreven, maar geen talent... Heb je er verder ooit wel eens van hem gehoord? En zo zijn er zoveel geweest die in het drijfzand van de grijze middelmaat ten onder zijn gegaan.

Nee, van die Salieri heb ik nog nooit gehoord. Maar had jij ooit van The Gathering gehoord? Of After Forever, of Nightwish, of Liquid Tension Experiment, of 16 Horsepower???

Talent is nodig om goeie muziek te kunnen maken, das waar, maar was het ook maar waar dat talent nodig is om een hedendaagse (rock)ster te worden van het kaliber van The Beatles of The Rolling Stones. Helaas is dat al lang niet meer zo...

Klassieke muziek is door de jaren heen grote groepen mensen blijven boeien. Al die bekende stukken zijn toppers in hun genre, anders waren ze niet zo bekend geworden (en gebleven). Zoals de stones en de beatles muziek hebben gemaakt die nu nog door veel mensengedraaid wordt en steeds nieuwe liefhebbers weet te interesseren.

Ik weet zeker dat er over 20, 30 jaar ook nog steeds naar Dream Theater of The Gathering wordt geluisterd. Maar alleen door de liefhebbers. En dat er minder liefhebbers zijn van The Gathering ligt niet aan The Gathering, die hebben talent genoeg, maar het ligt aan de media (met name MTV/TMF en andere popzenders of radio of tv). Die draaien dat niet, dus worden ze niet bekend.

Een mooi voorbeeld van die invloed van de media, is Within Temptation. Daar had zo'n 2 jaar geleden nog niemand van gehoord (behalve het relatief kleine groepje metalliefhebbers). Toen brachten ze op een gegeven moment (volgens mij begin zomer 2001) een single uit, genaamd Ice Queen. Dat vonden de fans het mooiste nummer van het album Mother Earth (er was een poll geweest op de website van WT) en toen is besloten dat nummer op single uit te brengen.

Toen hebben die fans de muziekzender The Box doodgegooid met mailtjes, dat ze dat nummer een keer moesten draaien. En omdat er op een gegeven moment (ruim een half jaar later) ff niet zoveel nieuws meer uitkwam, hebben ze dat nummer in de playlist opgenomen. Vervolgens zijn de fans gaan stemmen (via sms en het www enzo) op dat nummer, zodat ie ook daadwerkelijk op tv zou komen. Dat lukte en een paar maanden later was het een hit. Ze hebben geloof ik op nummer 2 in de hitlijsten gestaan. En in april 2002 of zoiets stond WT zowaar op de TMF-awards te spelen en hebben ze een award gewonnen voor beste binnenlandse rockgroep.

Waarom? Omdat de muziekzenders het gingen draaien en de gemiddelde puber het blijkbaar wel een leuk liedje vond. Maar die pubers waren nooit naar dat nummer of naar Within Temptation gaan luisteren als het niet op de muziekzenders was gedraaid. Normaal gesproken staan de cd's van WT namelijk bij de metal (in de cd-winkels) en dat spreekt het grootste gedeelte van de jeugd niet aan, dus kijken ze nooit of daar wat leuks tussen staat.

Zo staat er soms toch nog iets goeds in de hitlijsten...

Beste Henrie,

Mij bekruipt het gevoel dat we ietwat langs elkaar heen praten. Dat je nooit hebt gehoord van Salieri is een lacune in je kennis met betrekking tot klassieke muziek; evenzeer is mijn onbekendheid met The Gathering een lacune in mijn kennis omtrent popmuziek.

Je bewering dat er over 30 jaar nog naar muziek van The Gathering wordt geluisterd is onbewijsbaar, slechts de tijd zal het leren. Ik kan je echter verzekeren dat ik dan (op mijn 86e) niet tot de luisteraars behoor :D:D:D

Ik ga met je mee in je bewering dat de media een grote, zo niet beslissende rol spelen in de populariteit van popmusici. Sprekend voorbeeld is momenteel de hype, om niet te zeggen de gekte, rond het Idolsgedoe. Het is toch onvoorstelbaar dat een bij tijd en wijle vals, maar voortdurend nasaal "zingend" jongmens op de golven van honderdduizenden sms-jes wellicht tot nationaal idool wordt verheven. Overtuigender bewijs van het totale gebrek aan kritisch vermogen bij het grote publiek kan niet worden gegeven.

Ik ben bang dat er een diepe kloof blijft gapen tussen enerzijds klassiek en anderzijds pop. Dit, ondanks goedbedoelde maar jammerlijk mislukte pogingen in het verleden en heden om tot een synthese te komen.

Dat echter klassieke muziek dankzij haar aard en wezen een langer leven is beschoren dan hedendaagse popmuziek, daarvan ben ik rotsvast overtuigd.

Met groet,

Geplaatst door dick jansen:

Ik ben bang dat er een diepe kloof blijft gapen tussen enerzijds klassiek en anderzijds pop.

Die kloof maak of bepaal jij zelf Dick. Vind dat je hier wel erg generaliseert. Veel van wat nu "klassiek" heet was in de tijd dat het ontstond "pop", oftewel gemaakt ter lering en/of vermaak.

Inderdaad zoals met alle muziek (en kunst in het algemeen), de tijd zal leren wat staande blijft. Maar er is nog iets: Je hoeft iets niet mooi te vinden om de kwaliteit ervan te onderkennen.