Douma Posted 17 mei 2001 Report Share Posted 17 mei 2001 Kan iemand mij vertellen wat het inhoud als een versterker controle moet hebben over de luidsprekers. Ik ben het al een paar keer tegengekomen op dit forum, maar ben er nog niet achter wat het nou betekent. groeten, Rienk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest marcel van mjin hifi Posted 18 mei 2001 Report Share Posted 18 mei 2001 Hallo Douma, Je bent het ongetwijfeld al eens de kreet "dempingsfactor" tegengekomen. Een hoge dempingsfactor kan helpen om het gedrag van de luidspreker te controleren, waardoor de weergave strakker wordt, minder gerommel in het laag dus. Nu is het helaas wel zo dat de statische dempingsfactor die je in de folder ziet staan geen garantie verschaft over de controle die de versterker in werkelijkheid over de luidspreker heeft. Om allerlei redenen kan die demping verloren gaan. Het Duitse tijdschrif publiceert een meting genaamd "Dynamische D Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jeroen Leeflang Posted 18 mei 2001 Report Share Posted 18 mei 2001 Beste Marcel, Nu je toch een eind op weg bent met uitleggen. Leg dan ook de term "stabiliteit" eens wat dieper uit en ook dingen als kanaalscheiding en de verschillende vermogens uitdrukkingen. Ik denk dat veel mensen, waaronder ik zelf, het een en ander nogal vaag vinden en op deze manier veel kunnen leren. Bvd. Mvg. Jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Douma Posted 18 mei 2001 Author Report Share Posted 18 mei 2001 Het is mij nu al wat duidelijker. Bedankt. Het is toch ook zo dat de dempingsfactor verband houdt met de uitgangsimpedantie van de versterker? Hoe lager de uitgangsimpedantie hoe hoger de dempingsfactor, of zoiets? m.v.g, Rienk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts