Jump to content

Beethoven

dick jansen
 Share

Recommended Posts

Amici,

Zojuist aangeschaft bij het Kruidvat:

Ludwig van Beethoven - Symphonies 1-9 - Staatskapelle Dresden - Herbert Blomstedt - Chor der Staatsoper Dresden - Rundfunkchor Leipzich - diverse solisten - opnamen 1975-1980 - locatie Lukaskirche Dresden - licensie opname Edel Classic GmbH - prijs

Geplaatst door Kermit:

Beste Dick

Ik wil weten hoe je ze vindt. Uitvoering en opname! Dus hup met de geit... Ta Ta Ta Taaaa! (Begin 5e).

Beste Kermit,

Dan moet je heel even geduld hebben, er zijn een paar dingen die mijn aandacht opeisen, zakelijk en priv

Geplaatst door erik klijnsmit:

die wil ik ook .

:)    :D

Beste Erik,

Eenzelfde hebzucht maakte zich van mij meester toen ik er weet van kreeg :D:D:D

Op naar de winkel dus.

Met groet,

Geplaatst door Kermit:

Beste Dick

Ik wil weten hoe je ze vindt. Uitvoering en opname! Dus hup met de geit... Ta Ta Ta Taaaa! (Begin 5e).

Beste Kermit,

Ta, ta, ta, taaaa, ik heb er drie beluisterd, nr, 3, 5 en 6.

Ben je een beetje gewend aan de uitvoeringen van Bruggen, Zinmann e.t.q. dan is Blomstedt met de Staatskapelle Dresden een verademing.

Voor zover ik als goedwillende amateur heb kunnen constateren goede opnames, ondanks de 25 jaar oude uitvoeringen. De plaatsing van de verschillende instrumenten (zowel tutti als solo) kwam goed uit de verf, althans op mijn Rotels ;););)

Ook de orkestklank smaakte naar meer; de verbeelding van het natuurgeweld in symfonie nr. 6, je weet wel de onweersbui, werd bepaald niet stiefmoederlijk behandeld.

Over het geheel genomen een prettig aandoende "volle" orkestklank, zoals het mijns inziens behoort. Als de overige werken van hetzelfde niveau zijn, dan is het voor het geld zeer de moeite waard. Zoals een echte kenner mij toevertrouwde: "Ik wilde ze eerst niet kopen omdat ik ze uit het hoofd kan meefluiten, maar voor dit geld kun je zelf niet meer fluiten."

Kortom, heb je ze nog niet gekocht, onmiddellijk doen. Hier ter stede is de voorraad al danig geslonken en het zal elders niet anders zijn denk ik. Met reuzensprongen naar de drogist derhalve.

Met groet,