Puur Posted 18 maart 2003 Report Share Posted 18 maart 2003 NRC Handelsblad - Nanne Tepper Ongehoord mooi Soms komt er iets zo wonderbaarlijks uit de lucht vallen dat het je dagen kost om het te plaatsen. De eerste kennismaking met singer/songwriter Dayna Kurtz is zo'n ervaring. Na weken naar haar muziek te hebben geluisterd kom je niet verder dan wat gestamel. `Unieke plaat. Wat een talent. Waar komt die nu ineens vandaan?' Dayna Kurtz blijkt onder de fijnproevers van de americana al een enorme reputatie te hebben opgebouwd met een live album en een enkele cassette vol liedjes die misschien nog op E-Bay te vinden zijn. Ze schijnt al tien jaar on the road te zijn en in het voorprogramma van veel bekende singersongwriters op te treden. In 1997 werd ze zelfs al als singer/songwriter van het jaar gekozen door National Academy of Songwriters. Haar langverwachte eerste studioalbum, Postcards From Downtown, sloeg in Amerika dan ook in als een bom. En dat is begrijpelijk. Want dit is geen vrouwelijke Tom Waits, Chris Whitley of Ryan Adams, nee, deze vrouw is een unicum in het muzikale landschap. Met een mengeling van Europese vaudeville en Amerikaanse folk weet ze een grandeur in haar liefdesliedjes te leggen die haar stem even hartverscheurend als cool doet klinken. Een stijlvorm die we kennen van Billie Holiday. Maar het timbre van Dayna Kurts staat mijlenver af van Billies met treiterende weemoed gezongen jazz. Het is een vorm van introverte afstandelijkheid die haar stem de juiste cool meegeeft en haar teksten zo hard doen aankomen. Ze schuwt het pathos niet, maar dat is voornamelijk gereserveerd voor de briljante arrangementen van haar veelzijdige liedjes. Haar stem blijft net gereserveerd genoeg om de brille van haar talent volledig uit te buiten. Met een minimale bezetting weten haar begeleiders bovendien een orkestrale schwung neer te zetten waar Tom Waits enkel maar van dromen kan. Zelden zoiets moois en vreemds gehoord. Dayna Kurtz is uniek, en met haar eerste studioalbum zijn we de rest van het jaar wel zoet. Inmiddels heb ik Dayna Kurtz ook beluisterd en inderdaad, ongehoord mooi. Ze komt van het label Munich Records, waar ook Michael de Jong zit. Dit lijkt mij een bijzondere platenmaatschappij. Wie weet er nog meer pareltjes uit hun stal? [edit]Nog twee aanvullingen: Dit is mijn eerste CD die ik gekocht heb sinds tijden. Hopen dat er veel naar ga luisteren. 5 & 6 april is Dayna Kurtz met Ed Harcourt in Nederland. [/edit] Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 18 maart 2003 Report Share Posted 18 maart 2003 inderdaad is dit een mooi label met veel moois. toen ik nog de OOR las,stond er altijd een hele pagina met nieuw werk uit de stal van Munich. voor meer info kijk even op de.....>>>>>munich-site<<<<< en nog bedankt voor de tip,ik wist het nog niet. -- Hans update..... ben even wezen luisteren,en inderdaad erg mooi! veel leuke sound-clips van vele artiesten,dus gaan! Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 20 maart 2003 Report Share Posted 20 maart 2003 en,nog wat moois gevonden? -- Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 20 maart 2003 Author Report Share Posted 20 maart 2003 Geplaatst door The Koosjer connection:en,nog wat moois gevonden? Zeker, ik ben nu achter Laura Cantrell aan. Inmiddels ook uitgekomen op 180 grams vinyl bij Sundazed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts