Jump to content

Welke albums heb jij deze week gekocht PART 3

Ome Henk
 Share

Recommended Posts

Kwas vanmorgen bij mensen die af en toe ook nog wel eens een plaatje draaien maar die zitten dus niet in de audiofielie B) en die moesten zo lachen om mijn verhaal van "de platenwassert".....

• 2 weeks later...

De Here heeft opnieuw geleden, is gestorven, en is wederom - volgens de Schrift - uit de dood opgestaan. Halleluja!

Het is volgens velen dan ook ongetwijfeld mosterd na het laatste avondmaal om nú nog over de Mattheüs Passie (Matthäus Passion) van Johann Sebastian Bach te beginnen!

Maar dat bestrijd ik: ik ben niet te laat, maar wellicht te vroeg...

Men leze deze bijdrage als voorbereiding op de aanschaf van muziek ter verdieping en bezinning bij de lijdensweek van volgend jaar.

In het inleidend redactioneeltje van Theo Wubbolts in HVT van deze maand, roemt de schrijver de (artistieke en geluidstechnische) kwaliteiten van de nieuwste uitvoering van dit werk door La Petite Bande plus solisten, onder leiding van Sigiswald Kuijken.

1000004008140335.jpg

Challenge 0608917235722

Bij deze uitvoering is zeer bezuinigd op het personeel: de solisten moeten ook het koorwerk voor hun rekening nemen.

Hierdoor is het geheel erg analytisch en doorzichtig geworden, maar ook minder dynamisch en meeslepend.

Zo'n twintig jaar geleden nam La Petite Bande, met koor en solisten, en onder de algemene leiding van Gustav Leonhardt, ook al de Mattheüs Passion op.

In 1995 kwam deze uitvoering opnieuw uit, nu gecombineerd met de Johannes Passion.

Deze versie is warmbloediger dan de nieuwe. Geen SACD: de Johannes werd zelfs (ongetwijfeld om redenen van perfectionisme!) analoog opgenomen.

Maar méér dan uitstekend van kwaliteit.

En deze bundeling van beide Passions (5 CD's), plus boekjes met complete teksten, is nog een stuk goedkoper ook.

big_39968-4b97b33b.jpg

Bach Passions (Deutsche Harmonia Mundi 82876674022, CD) February 2005

5 CD set. Matthäus-Passion BWV 244 +Johannes-Passion BWV 245 Jacobs, Cordier, Pregardien, Schäfer, Elwes, Tölzer Knabenchor, La Petite Bande, Leonhardt (BWV 244); Pregardien, Kamp, Schlick, Jacobs, Meel, Egmond, La Petite Bande, S. Kuijken.

Bach ontmaskerd als middelmatig componist

Charlatan heeft reputatie te danken aan 'propaganda'

Door Aster Willems en Pieter 't Hoen | 5 april 2010 | Binnenland Kunst & Wetenschap

Meer van Aster Willems en Pieter 't Hoen

Johann Sebastian Bach. In zijn tijd was het een succesnummer, maar tegenwoordig zou hij waarschijnlijk net kunnen rondkomen van optredens op feesten en partijen. Dat is de conclusie van Rokus Denderon in zijn nieuwe boek De farce van Eisenach. Hierin schetst de muziekwetenschapper op voortreffelijke wijze hoe Bach dankzij een uitgekookte strategie en bevriende recensenten en concertprogrammeurs een van de meest overgewaardeerde componisten uit de geschiedenis van de klassieke muziek werd.

In een 723 pagina

(...) Aster Willems, Pieter 't Hoen, (...) Rokus Denderon (...)

???

Who the bl**dy f*ck are THEY??

"Ach, men wordt criticus wanneer men geen kunstenaar kan worden..." (Gustave Flaubert)

Bovendien: "Schenk nooit aandacht aan wat critici zeggen. Er is nog nooit een standbeeld opgericht ter ere van een criticus." (Jan Sibelius)

Naarmate men méér weet en begrijpt van muziek, neemt de waardering voor componisten als Bach toe.

En naarmate men er mìnder van weet en begrijpt, is die waardering geringer.

Interessanter dan de onzin waarmee onbeduidende, kleine critici als Willems, 't Hoen en Denderon zichzelf pogen te verheffen, is wat echte musici en andere kunstenaars over Bach opmerken.

(Ik citeer in het Engels: de compilatie vond ik helaas niet in de Nederlandse taal.)

“Creativity is more than just being different. Anybody can plan weird; that's easy. What's hard is to be as simple as Bach. Making the simple, awesomely simple, that's creativity.”

Charles Mingus (American jazz bassist and Composer, 1922-1979)

“Music is the effort we make to explain to ourselves how our brains work. We listen to Bach transfixed because this is listening to a human mind.”

Lewis Thomas (American Physician and Writer, 1913-1993)

“It may be that when the angels go about their task praising God, they play only Bach. I am sure, however, that when they are together en famille they play Mozart.”

Karl Barth (Swiss Theologian, among the most influential of the 20th century. 1886-1968)

“Bach is the supreme genius of music... This man, who knows everything and feels everything, cannot write one note, however unimportant it may appear, which is anything but transcendent. He has reached the heart of every noble thought (...)"

“To strip human nature until its divine attributes are made clear, to inform ordinary activities with spiritual fervor, to give wings of eternity to that which is most ephemeral; to make divine things human and human things divine; such is Bach”

Pablo Casals (Spanish Cellist and Conductor, known for his virtuosic technique, skilled interpretation and consummate musicianship. 1876-1973)

“There is nothing like a Bach fugue to remove me from a discordant moment... only Bach hold up fresh and strong after repeated playing. I can always return to Bach when the other records weary me.”

Edward Weston

“Bach almost persuades me to be a Christian”

Roger Fry

“Bach opens a vista to the universe. After experiencing him, people feel there is meaning to life after all.”

Helmut Walcha

"I think Bach is an enormous genius. He is a person who is able to compose in a way that mind and emotion are in a fantastic balance. (...) just like a painting of Leonardo Da Vinci or Rembrandt. It is something that goes higher than just taste and time."

Ton Koopman

Allemaal mensen wier meningen er toch wat méér toe doen dan die van Willems, 't Hoen en Denderon, dunkt me.

En dan ontbreken nog de waardevolle woorden van Nederlandse auteurs, zoals Vestdijk en 't Hart.

Maar deze vond ik ook wel treffend, en die voeg ik nog graag toe:

.. You just as well try and teach a stone to appreciate Bach as to try and teach such a person to appreciate the Master Artist of all beauty. (...)

http://www.scribd.com/doc/13503223/God-and-Beauty

leuk dat je allemaal mensen gevonden hebt om te citeren die blijkbaar gevoelig zijn voor de bach propaganda machine :lol:

leuk dat je allemaal mensen gevonden hebt om te citeren die blijkbaar gevoelig zijn voor de bach propaganda machine :lol:

Beste Robin, dat is toch niet zo moeilijk?

Ik heb het inmiddels genoteerd in mijn agenda: Bach in 2010 ontmaskerd door Denderon.

Dat weten we ook weer. Wat een mens al niet leert op zo'n forum. a045.gif

M :ph34r: rc

Beste Robin, dat is toch niet zo moeilijk?

Ik heb het inmiddels genoteerd in mijn agenda: Bach in 2010 ontmaskerd door Denderon.

Dat weten we ook weer. Wat een mens al niet leert op zo'n forum. a045.gif

ach ja marc

er is een beetje M44 nodig om mensen aan te zetten tot zelf nadenken. :D

niet achter alle geldende normen aanhollen.

de luis in de pels...

het ongedierte overleeft zelfs een kernramp B)

Ja, je ziet ze soms een maand niet, maar ze komen onvermijdelijk weer opduiken :P

Maar ik vind het erg goedkoop en makkelijk scoren om zo'n boek over Bach te schrijven.

Toevallig ben ik ook net zo'n soort boek aan het schrijven over Picasso, de benadering is "dat kan mijn kleine neefje van 3 ook", ik hoor de kassa al rinkelen.. :D

Ja, je ziet ze soms een maand niet, maar ze komen onvermijdelijk weer opduiken :P

Maar ik vind het erg goedkoop en makkelijk scoren om zo'n boek over Bach te schrijven.

Toevallig ben ik ook net zo'n soort boek aan het schrijven over Picasso, de benadering is "dat kan mijn kleine neefje van 3 ook", ik hoor de kassa al rinkelen.. :D

Te gemakkelijk, Bart,

Probeer Rembrandt, dat is me toch een poseur!

ook picasso

allemaal hype en propaganda.

kunst is toch ook soms echt niet serieus meer te nemen :blink:

laten we eerlijk zijn.

als bach een verkeerde geloofsovertuiging had gehad had je noooooit van hem gehoord.

als picasso een fascist bleek te zijn idem

de kerk en de high culture heeft jarenlang bepaald wat wel en niet oke was.

nu doet de overheid dat en marketings mensen/psychologen

sunO)))

de cd - black one

black metal/ambient

http://www.youtube.com/watch?v=hIR1KfKXH6s&feature=related

je schijnt het goed hard te moeten draaien en dna maar wegzweven. dit is wel het meest up tempo nummer by the way. :lol: