Jump to content

Welke albums heb jij deze week gekocht PART 3

Ome Henk
 Share

Recommended Posts

(...) Grappig is dat op de plaat zelf staat: Original recording of the U.S.S.R. maar dat de tekst verder op het label en op de hoes in het Nederlands is. Hij zou dus nog best wel eens gewoon in Nederland bij Polygram gemasterd en geperst kunnen zijn.

Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Melodiya

In het blanke deel van het vinyl bij het etiket, naast de uitloopgroef van mijn verstofte exemplaar (nóóit meer gedraaid sinds ik de uitvoering van Martha Argerich bezit!*) is gedrukt: Manufactured in Germany.

Wèlk Germany staat er niet bij. (Er waren d'r toentertijd twee.)

Aan de hoes is een brochure gelijmd, die de titel draagt: "melodia kiezen / choisir melodia".

Op pag. 9, rechts onderaan, staat een overzicht van de prijzen, en de volgende tekst:

Prijswijzigingen voorbehouden.

Publikatie van N.V. Grammofoonplatenmaatschappij CNR, postbus 420 Leiden

Voor België: S.A. Barclay, 31 Rue du Lombard, Bruxelles.

* Ik herinner me dat de plaat klonk alsof hij in het Sportfondsenbad Oost (in Amsterdam) was opgenomen..."

overzicht%20horeca%20amsterdam.JPG

Misschien is het wel te danken aan mijn alter ego - de wereldvreemde muziekverslaafde bij wie ik inwoon - dat deze prachtige 4-CD box is uitgebracht!

Want steeds opnieuw bestelde hij ze bij alle webwinkels die de vorige edities ervan nog in hun webcatalogi hadden staan: twee dure dubbel-CD's "Portret 1" en "Portret 2", die al lange tijd niet meer leverbaar waren.

Zo kreeg de centrale distributeur ongetwijfeld het idee dat er een enorme vraag naar dit materiaal bestond! En besloot hij dan toch maar het materiaal weer op de markt te brengen... Wie weet?

Dubbel-CD "Portret 1" plus Dubbel CD "Portret 2" nu samen in één 4CD-box... en voor het spotprijsje van € 17,99 (Free Record Shop) à € 19,99 (Bol.com)!

Geweldig!

8713606990416.jpg

Beschrijving

Op 22 augustus 2010 overleed zangeres cabaretière Conny Stuart, een van de onbetwiste grootheden van het Nederlandse theater. Ze was in de jaren 60, 70 en 80 de leading lady van nagenoeg alle musicals van Annie Schmidt en Harry Bannink, vierde in het na-oorlogse cabaret van Wim Sonneveld triomfen als comédienne en begon in de jaren 30 haar glanzende carrière als zangeres van Franse chansons.

In 2002 nam Conny Stuart alle geluidsopnamen die ze ooit gemaakt had onder de loep met Hilde Scholten en Hubert Poell, de samenstellers van de Portret-serie. De stukken die na al die jaren haar goedkeuring nog konden dragen werden verzameld op de 4-cdbox Portret.

De box bevatten al haar succesnummers in de originele versies. Tijdens de uitgebreide research-periode werd een ware schat aan nooit eerder uitgebrachte Conny Stuart-opnamen ontdekt, waarvan velen te vinden zijn op deze compilatie. Portret geeft een volledig overzicht van haar carrière, van de vroegste opnamen uit de jaren 40 tot en met stukken uit haar laatste theaterproject uit 1986. Inclusief duetten met oa. Wim Sonneveld, Ramses Shaffy, en Jenny Arean.

Disk 1

1. Wat Voor Weer Zou Het Zijn In Den Haag?

2. De Bij

3. Neem Eens Een Andere

4. Zonder Jou

5. Het Was Een Avond In April

6. Charles Trenet Medley

7. Boswachter

8. Een Vrouw Zoals Jij

9. Sans Y Penser

10. Neem Je Vos Terug

11. Presque Rien

12. Zelfmoord

13. Ik Ben Er Nog

14. Mein Dummes Herz

15. Les Filles En Rose

16. Zeur Niet

Disk 2

1. 't Is Over

2. Ik Heb Geen Spijt

3. Waterlooplein

4. Les Amants D'un Jour

5. A Room With A View

6. Ik Verveel Me Zo

7. Embrasse-Toi

8. Knapenkoor

9. Ze Hadden Gelijk

10. Vertel Het Me Niet

11. Nooit Te Laat

12. Herr Heinzelmann

13. Kom Lieve Klaartje

14. Ik Praat Niet Met De Mensen Mee

15. Paris

16. Concertzangeres

Disk 3

1. Wiegelied (Je Vader Is Naar Venus)

2. Rien Qu'une Chanson

3. Schaarste

4. Aan Een Klein Meisje

5. Ik Ben Zo Moe

6. Temperament

7. If Love Were All

8. Bonsoir Mon Amour

9. If Hoef Alleen Maar Even Zo Te Doen

10. Sur La Route Bleue

11. De Jongen Die Vroeger Je Vriendje Was

12. La Romance Du Printemps De Paris

13. Volver

14. Een Oud Pastoor Die Had Een Koe

15. De Moeder Van Het Grote Gezin

16. Exotisch Alkmaar

Disk 4

1. Hoezepoes

2. Kleine Zwakke Vrouw

3. La Vie Qui Va

4. Yvonne De Spionne

5. J'écoute La Pluie

6. Ik Dacht Dat Het Nog Kon

7. How Wonderful You Are

8. Nostalgie

9. Een Vrouwken Gezwind Te Spinnen Zat

10. De Weduwe

11. Op Naar 't Hartinfarct

12. Si Tu T'imagines

13. Wat Een Planeet

14. Meine Seele

15. Diep In Mijn Hart

16. De Oude Leraar

17. Uitverkoren

Label: Brigadoon

Uitvoerende(n): Conny Stuart

Uitvoering: Cd (album), 4 disks

Oorspronkelijke release: Nederlands

Releasedatum: 10 september 2010

EAN: 8713606990416

http://www.bol.com/nl/p/muziek/portret-compleet-1/1000004003112934/index.html?Referrer=TDR8eaa089b9c34096351ec324bbd4d84f81502948#product_overview

Op dit moment parelt haar larmoyante klaagzang "Ik ben zo moe!" uit de speakers: "(...) Ik ben zo moe van al die knoopsgaten en knopen! En elke avond mot dat allemaal weer open... (...)"

Het is een radio-opname met publiek uit 1958. Weer een beetje anders dan haar uitvoering op de LP met liedjes van Annie M.G. Schmidt: nòg weer wat spannender en pakkender.

Want het mooie theaterbeest Conny Stuart kwam pas helemaal tot leven als ze voor mènsen zong.

En wat zong ze toch prachtig!

Komisch en tragisch, fel en kwetsbaar, vrolijk en triest... Conny beheerste àlles.

Met groot gemak.

Heel interessant is ook het enorme tableau van getalenteerde begeleiders.

Vaak blijven ze heel onopvallend, dienend, op de achtergrond.

Maar als je er op let, merk je de perfectie: elk nootje precies op zijn plek en precies op zijn tijd.

Wat een verrukkelijk vakvrouwschap en vakmanschap, op deze CD's.

Een prachtig exposé van het literaire cabaret, de goede nederlandstalige chansons en musicalsongs van de periode na de Tweede Wereldoorlog. En zelfs nog wat werk (Franse chansons) uit de jaren veertig, vóórdat Wim Sonneveld haar komisch talent voor het cabaret ontdekte.

En wat hear niet onvermeld mag blijven: zelfs de oudere opnamen klinken nog (of wéér!) verrassend goed!

Leuke aankopen Henrie.

Dank je :) Inmiddels is de verzameling al weer wat aangevuld:

n82274ny504.jpg

The National - High Violet

e783720vo26.jpg

The Shins - Oh, Inverted World

g09851z6234.jpg

The Shins - Chutes Too Narrow

johan-cvr-0509.jpg

Johan - 4

Vandaag deze als LP gekocht. De CD zit er trouwens ook bij. Nog niet beluisterd maar aan de LP is heel mooi verzorgd.

Grinderman2010.jpg

Hoe is die nieuwe Grinderman? Aan de eerste kon ik (voor zover ik die ken) niet echt wennen. Is deze vergelijkbaar?

Hey Henrie

Mooie aankopen

Hoe ervaar jij High Violet? Ik als wow schitterende plaat

Grinderman 2 dan

Ik vond 1 beter

2 verrast mij niet zo meer, heb dan ook haast alles van Nick Cave en dan begin ke de kunstjes te kennen

Het blijft grommen en scheuren, ingetogen zacht en spattend hard

als 1 je ding niet was, dan 2 ook niet vermoed ik

Hey Henrie

Mooie aankopen

Hoe ervaar jij High Violet? Ik als wow schitterende plaat

Grinderman 2 dan

Ik vond 1 beter

2 verrast mij niet zo meer, heb dan ook haast alles van Nick Cave en dan begin ke de kunstjes te kennen

Het blijft grommen en scheuren, ingetogen zacht en spattend hard

als 1 je ding niet was, dan 2 ook niet vermoed ik

Ik ken Nick Cave alleen van de meer recente albums met The Bad Seeds. Vanaf Murder Ballads heb ik geloof ik alle studioalbums wel. Die zijn over het algemeen wat rustiger dan Grinderman volgens mij. Nou vind ik herrie niet zo'n probleem ;) maar het moet wel ergens over gaan. Bij Grinderman had ik dat gevoel niet echt...

Over The National: High Violet vind ik ook een geweldig album. Ik kende de band helemaal niet, maar Kink FM draait regelmatig Bloodbuzz Ohio en Anyone's Ghost. Ik ben toen opzoek gegaan naar het bijbehorende album, en die is inderdaad erg goed. Maar ik zag dat ze al 3 of 4 andere albums uitgebracht hebben, voor High Violet. Die ga ik t.z.t. ook maar eens opzoeken denk ik...

Heeft iemand dit album, The Lioness .label.Secretly Canadian. Met zanger Jason Molina ?. Mooie stem, geweldige spannende sfeer heeft deze album, met een lekkere bas gitaar . klik

gr henkes

Hoe zou het toch met Ome Henk zijn?..heb ik wat gemist? :unsure:

Met Henk is naar wat ik enkele weken geleden hoorde goed, hij komt hier alleen enkele jaren niet meer en heeft bovendien z'n postings verwijderd.

:)

Waarom heeft hij al zijn posts verwijderd, weet iemand dat?

En Henkes. koop al sinds jaar en dag alles van Jason Molina. Heb hem ook regelmatig live gezien. Denk dat The Lioness een heel goed album is uit een heel erg goede periode.. :)

Ben bij de Kringloop een Swjatoslaw Richter tegen gekomen: Brahms Concerto 2, Chicago Symphony Orchestra, Erich Leinsdorf. Op een RCA Living Stereo LP, die er nog goed uitzag ook. Leuk hoor! Knirspt hier en daar maar mag geen naam hebben! De hoes was er uitgejat. Sorry, genomen. Een opname uit 1960, als ik de liner notes moet geloven.

En nog een Melodia LP van Vasily Kalinnikov, Symphony no. 1 in G, het is een gok. Met de Moscow Philharmonic Symphony Orchestra olv Kyrill Kondrashin.

Oh, hij is niet echt oud geworden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kirill_Kondrasjin#The_Kondrashin_Recordings

Het label lijkt nog te bestaan: http://en.wikipedia.org/wiki/Melodiya

Leuk Ivan. Op de e.o.a. vind ik die Richter verslavend. Aan de ene kant een zakelijke precisie en interpretatie en aan de andere kant zit er ook een onnavolgbare romantische draai aan zijn uitvoeringen, of moet ik zeggen dat typisch Russiche melancholische?

Via een een Richter fanaat heb ik kunnen traceren dat die uitvoering van de Schilderijententoonstelling een mono uitgave uit 1970 is van een mono opname uit 1958, opgenomen in Moskou. In tegenstelling tot wat Spido beweert staat er op de plaat alleen een matrijsnummer, het Melodia nummer en het jaartal 1970. Dus waar ie werkelijk geperst is zal wel een raadsel blijven. Het was niet ongebruikelijk in die tijd om niet hele schepen en vrachtwagens met platen de wereld over te sturen maar alleen (kopie

(...) In tegenstelling tot wat Spido beweert staat er op de plaat alleen een matrijsnummer, het Melodia nummer en het jaartal 1970. (...)

Beste Pjotr,

Je zet me dus voor leugenaar? Leuk is dat!

In mijn exemplaar is "Made in Germany" gedrukt, en het hoesboekje is uitgegeven door CNR / Barclay.

Misschien is jouw exemplaar wel ergens anders gefabriceerd dan het mijne: productie in Duitsland zal op den duur wel te kostbaar geweest zijn.

Vanwege dit topic heb ik de plaat weer eens afgespeeld. Dat was een beproeving! :(

De pianist geeft inderdaad wel blijk van talent en geestdrift, maar het orkest dabbert - vooral in het eerste deel - maar wat stuurloos rond. Pas na de fraaie cadens van Richter komt daar verbetering in.

Sommige inzetten van het orkest zijn erg ongelijk en de toon is vaak onzuiver. De opname is ronduit slecht: m.n. de klank van de strijkers is afgrijselijk plat en dicht.

Nee, dàn de versie van Martha Argerich! :rolleyes:

Vanwege dit topic heb ik de plaat weer eens afgespeeld. Dat was een beproeving! :(

De pianist geeft inderdaad wel blijk van talent en geestdrift, maar het orkest dabbert - vooral in het eerste deel - maar wat stuurloos rond te dabberen. Pas na de fraaie cadens van Richter komt daar verbetering in.

Sommige inzetten van het orkest zijn erg ongelijk en de toon is vaak onzuiver. De opname is ronduit slecht: m.n. de klank van de strijkers is afgrijselijk plat en dicht.

Nee, d

De pianist geeft inderdaad wel blijk van talent en geestdrift, maar het orkest dabbert - vooral in het eerste deel - maar wat stuurloos rond te dabberen. Pas na de fraaie cadens van Richter komt daar verbetering in.

Nee, d

Beste Pjotr,

Jij hebt het 1e Pianoconcert van Tsjaikowski zonder orkest? :blink:

Geen wonder dat die plaat zo goedkoop was... :lol:

Slaat weer helemaal nergens op Spido. Kennelijk is het weer trollentijd :rolleyes: Je geeft er wel weer blijk van geen idee te hebben waarover het eigenlijk gaat. Gelukkig is de wereld groter dan jouw Google platenkast. Voor de mee lezertjes: Het gaat hier over: (Let even niet op de wat beperkte geluidskwaliteit van Youtube)

;)

Beste Pjotr,

Jij hebt het 1e Pianoconcert van Tsjaikowski zonder orkest? :blink:

Geen wonder dat die plaat zo goedkoop was... :lol:

Slaat weer helemaal nergens op Spido. Kennelijk is het weer trollentijd :rolleyes: Je geeft er wel weer blijk van geen idee te hebben waarover het eigenlijk gaat. Gelukkig is de wereld groter dan jouw Google platenkast. Voor de mee lezertjes: Het gaat hier over: (Let even niet op de wat beperkte geluidskwaliteit van Youtube)

;)

Nee, het ging over het eerste pianoconcert van tsjai.

Daar begon Ivan10 over. En daar reageerde ik op.

("Slechte opname", "Sportfondsenbad", "Manufactured in Germany", "Platenmaatschappij CNR / Barclay")

Niet op de schilderijententoonstelling van moes, dus.

"Weggelaten door spido in zijn quote:

Zo heb ik hier een uitvoering van de originele piano uitvoering van de de Schilderijen Tentoonstelling van Moussorgsky van hem op het Melodia Label. Ooit in de jaren '70 in de uitverkoop gekocht voor FL 5,- bij de Bijenkorf.

Veel later ben ik diverse recensies van deze plaat tegengekomen, w.o. een Amerikaanse en een Britse (in het BBC Music Magazine) die deze plaat kwalificeerde als de beste uitvoering, zowel technisch als muzikaal."

(...) Grappig is dat op de plaat zelf staat: Original recording of the U.S.S.R. maar dat de tekst verder op het label en op de hoes in het Nederlands is. Hij zou dus nog best wel eens gewoon in Nederland bij Polygram gemasterd en geperst kunnen zijn.

In het blanke deel van het vinyl bij het etiket, naast de uitloopgroef van mijn verstofte exemplaar (nóóit meer gedraaid sinds ik de uitvoering van Martha Argerich bezit!*) is gedrukt: Manufactured in Germany.

Wèlk Germany staat er niet bij. (Er waren d'r toentertijd twee.)

Aan de hoes is een brochure gelijmd, die de titel draagt: "melodia kiezen / choisir melodia".

Op pag. 9, rechts onderaan, staat een overzicht van de prijzen, en de volgende tekst:

Prijswijzigingen voorbehouden.

Publikatie van N.V. Grammofoonplatenmaatschappij CNR, postbus 420 Leiden

Voor België: S.A. Barclay, 31 Rue du Lombard, Bruxelles.

* Ik herinner me dat de plaat klonk alsof hij in het Sportfondsenbad Oost (in Amsterdam) was opgenomen..."

Nee, het ging over het eerste pianoconcert van tsjai.

Daar begon Ivan10 over. En daar reageerde ik op.

("Slechte opname", "Sportfondsenbad", "Manufactured in Germany", "Platenmaatschappij CNR / Barclay")

Niet op de schilderijententoonstelling van moes, dus.

Je zit anders wel steeds commentaar op mijn postings te leveren en mij te quoten.

De tussenliggende commentaar postings van je heb ik maar weggelaten. Je draait weer rondjes als een drol in een potje Spido. Hou jij je nou maar bij blokgolven en frequenties en fases.

;)

"Weggelaten door spido in zijn quote:

Zo heb ik hier een uitvoering van de originele piano uitvoering van de de Schilderijen Tentoonstelling van Moussorgsky van hem op het Melodia Label. Ooit in de jaren '70 in de uitverkoop gekocht voor FL 5,- bij de Bijenkorf.

Veel later ben ik diverse recensies van deze plaat tegengekomen, w.o. een Amerikaanse en een Britse (in het BBC Music Magazine) die deze plaat kwalificeerde als de beste uitvoering, zowel technisch als muzikaal."

In het blanke deel van het vinyl bij het etiket, naast de uitloopgroef van mijn verstofte exemplaar (n