Jump to content

Welke albums heb jij deze week gekocht PART 3

Ome Henk
 Share

Recommended Posts

Een kromme LP Stefk. Zodanig dat de arm fikse/plotselinge bewegingen maakte. Plat liggend in voorraad gehouden??

Ik blijf voorkeur houden voor vinyl Mumsoft, maar dat is persoonlijk. Je krijgt overigens een gratis download bij het vinyl, dus dat CD'tje voor de in de auto brand ik wel.

Ik weet ook niet waarom, maar recente albums koop ik meestal op CD en niet recente albums op vinyl. Led Zeppelin, Elvis, Jimi Hendrikx, etc, koop ik dus altijd op vinyl. De laatste Pink Floyd koop ik dan weer liever op vinyl, wellicht ook omdat al mijn Pink Floyd vinyl is. Wellicht speelt ook mee dat ik erop vertrouw dat Pink Floyd hun vinyl uitgave goed verzorgt en het geen ondergesneeuwd kindje is.

Waarom niet de cd-versie? Daar ben ik nou toch echt nieuwsgierig naar, jij hebt toch geen misselijke cd-speler.

Mijn CD-speler wordt weleens misselijk van slechte muziek Marc. Van mooie muziek gaat hij helemaal uit z'n DAC.

Dat had ik vroeger ook, is m.i. een eigenschap van niet helemaal gezonde apparaten. Maar toch heb ik liever een antwoord van Karma. Vooruit, K., voor de draad ermee.

Misschien ga ik nog eens (een laatste) topic openen met de vraag, aan welke geluidsdrager geeft u de voorkeur, en wáárom?

Maar het woord is nu aan u, K.

Welk antwoord heb ik nog niet gegeven Mumsoft?

Ik vind het trouwens erg mooi die nieuwe van PF. Wel jammer dat ook de vinyluitgave van VinylVinyl iets krom is. Gelukkig is het minder dan die bij Bol. Dit is voor het eerst dat ik een kromme lp tegenkom. Iemand enig idee of je er nog iets aan kunt doen? In mijn (jeugd)herinnering niet namelijk.

Sorry Karma, ik had je antwoord over het hoofd gezien.

Ik heb geen ervaring met kromme plaatjes, maar wel eens gelezen dat het pletten onder een stapel boeken kan helpen.

Ik blijf een voorkeur houden voor cd's, omdat ik die het mooist aan het klinken krijg. En LP's zijn lastig, bewerkelijk, duur en ouderwets.

Kromme platen, wiebelende platen, platen met een bobbels, platen met het gat uit het midden, met een te groot of te klein gat, en gewoon platen met harde tikken (los van de statische spetters). Dat is nu precies de reden waarom ik ergens begin jaren 80 gestopt ben met het aanschaffen van lp's.

Oh ja, en omdat iedere keer dat je ze afspeelt, je (theoretisch) iets van de kwaliteit afhaalt...

Maar dat is mijn neuroze :)

R-5850632-1404793120-4771.jpeg

Ab-so-lute-ly fa-bu-lous!

Oscar Levant was een goede vriend van George Gershwin en kon als geen ander in diens geest spelen.

Bovendien was hij een ongelooflijk knappe pianist.

Waar bijvoorbeeld Leonard Bernstein nog wel eens een nootje liet liggen, of de spanning liet vieren, speelde Oscar Levant  de Rhapsody in Blue in één fenomenale spanningsboog: elk fragment ervan is een cliffhanger naar het volgende fragment.

Adembenemend, haast.

Oscar speelde het stuk overigens in 12:48 minuten (anno 1944).

Ter vergelijking: Leonard Bernstein deed er 16:29 minuten over (anno 1959) en zelfs 17.09 minuten (anno 1982).

Misschien speelde het wel een rol, dat er anno 1944 nog geen langspeelplaten bestonden, en dat het hele concert op een album van twee 78-toerenplaten moest passen...

Een buitengewoon interessante figuur, overigens, die Oscar Levant.

Oscar Levant (December 27, 1906 – August 14, 1972) was an American pianist, composer, author, comedian, and actor. He was as famous for his mordant character and witticisms, on the radio and in movies and television, as for his music. (...)

http://en.wikipedia.org/wiki/Oscar_Levant

Vermoedelijk zou hij er zelfs in zijn geslaagd nog vlugger dan Spido een levenslange ban van het Audiofreaksforum te krijgen!

Leuk Henri, wat staat er op de blu-ray van de Endless River?

Geen idee. Ik heb geen blu ray-speler :D Nee, er staat o.a. een 5.1 mix op van het album en nog wat extra 'audiovisual content'...

Ik heb het album nog niet geluisterd overigens. Het album van Katatonia wel en dat is weer een topper :)

Stomme vraag (en verkeerde topic), is zo'n bd high res stuk muziek makkelijk te rippen zodat je het vanaf een hard disk kunt spelen? Of is het net als sacd beveiligd op een of andere manier?

Ik heb nu ook enkele bd muziek disks, maar alleen een el cheapo 100 euro panasonic bd speler. Dus als ik ooit aan hard disk play (streamen, maar volgens mij is dat wat anders) begin, zou dat een goede reden kunnen zijn.

Kabbel muziek of schiet niet op muziek. Waardeloos en snap niet dat hier zo'n ophef over is.

Ik snap wel wat je bedoeld, maar soms kan kabbel muziek ook lekker zijn. Zo vind ik Gilmours "on an island" (om een beetje in de buurt te blijven), heerlijk om 's avond laat naar te luisteren. Het hoeft niet altijd te knallen

Ik vind the Endless River een mooi album Stefk. Ben het ook niet helemaal ermee eens dat dit album niet knalt, terwijl ik toch ook rockmuziek en metal draai. Op iedere kant staan rustige nummers die weinig melodie kennen en die overvloeien in elkaar. Maar die nummers gaan op iedere kant van de LP wel over in een mooi nummer met melodie en dan zou ik het woord los gaan wel durven gebruiken. Het knalt namelijk de speakers uit. De beste albums zijn vaak controversieel dus ik heb goede hoop dat het met the endless river goed komt :)

Zo is 't maar net. Nu heb ik de digitale uitgave en dus geen idee van plaatkanten. Het is onmiskenbaar een PF-album, maar het heeft wel iets onbestemds. Zo te horen zit er geen hoogtepunt tussen. Maar kabbelen... nee.

Ik kan nou ook niet zeggen dat ik het een voortkabbelend album vind. In ieder geval niet wat de emotie betreft die de muziek zo hier en daar oproept. :wub:

Dat is natuurlijk heel persoonlijk maar er zijn Floyd albums bij welke ik dat minder heb. ;)