Duck-Twacy Posted 17 april 2015 Report Share Posted 17 april 2015 Mag ik hier een virtueel kaarsje aansteken ter nagedachtenis aan wijlen Robert Shaw? Hij was een grootheid. Een èchte. Helaas een grootheid die we in Europa te weinig hebben gekend. Robert Shaw kon de zwaarste klassieke werken aan, maar hij bewoog zich ook heel lichtvoetig door de populaire muziek. Zo draai ik nog graag een CD-transcriptie van een RCA "Living Stereo" plaat uit de jaren vijftig door de Robert Shaw Chorale met liedjes van Stephen C. Foster: heel elegant en stijlbewust. Fijn, Duck-Twacy, dat je deze mooie uitvoeringen nog hebt bemachtigd! http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Shaw_%28conductor%29 Dank u. De CD is eigenlijk nu pas binnen (lang leve Bol toch weer). Inderdaad zeer mooi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 7 juni 2015 Report Share Posted 7 juni 2015 Niet gekocht, een mint conditie en complete versie van de white album op een rommelmarkt in Belfast, Iemand was me net voor. Nummer weet ik niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 22 juni 2015 Report Share Posted 22 juni 2015 afgelopen weekend de volgende LPs aangeschaft:Vooral met het My Dying Bride album ben ik erg blij. Ik had wel de reissue maar nog geen original release. Van MDB wil ik van alles wel een orginal. Er zijn nog een paar welke ik niet heb, vooral twee singles staan hoog op mijn want list. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 23 juni 2015 Report Share Posted 23 juni 2015 Geef anders de singles eens door, ik pols voor je in Gent en Brussel ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 23 juni 2015 Report Share Posted 23 juni 2015 Deze singles: Unreleased Bitterness Sexuality of Bereavement Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 23 juni 2015 Report Share Posted 23 juni 2015 Ze kennen wel hun prijzen voor de flexi zou ik zo zeggen ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
bongo Posted 1 juli 2015 Report Share Posted 1 juli 2015 Hoewel niet helemaal mijn muziekstijl.... Grace van Jeff Buckley. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 12 juli 2015 Report Share Posted 12 juli 2015 Afgelopen week binnen gekomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 23 juli 2015 Members Report Share Posted 23 juli 2015 Deze had ik een tijdje geleden al gekocht, maar hij is zeker het vermelden waard: Boris Blank - Electrified: 3 LPs, 2 CDs, 1 DVD en een... jawel, een cassettebandje! Verder van de week binnengekomen: Dream Theater - Six Degrees of Inner Turbulence, 2 x LP Dream Theater - Train of Thought, 2 x LP Doug Macleod - Come to Find, deze maal de LP op het Audioquest label, kan ik hem eens met mijn AAP label vergelijken. Gekocht voor shows, dus ook op Veldhoven te beluisteren. Dynamiek Pur Sang! Phil Collins - Face Value, de Japanse Atlantic persing, stond al een tijdje op mijn verlanglijstje. Vond hem zo waar in NL! Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 30 juli 2015 Report Share Posted 30 juli 2015 (edited) Wie mijn stukje over Jantina Noorman heeft gelezen, weet dat ik op jacht was (en nog ben) naar opnamen van de groep "Musica Reservata". De opnamen dateren voor het grootste deel uit de jaren zestig en werden dus uitgebracht op LP. Die zoek ik dus. Maar een goede heruitgave op CD is natuurlijk ook heel welkom. Musica Reservata probeerde niet móói te zingen en te spelen op hun historische instrumenten, maar ècht. Je moet bedenken dat de muzikanten in de Middeleeuwen en in de Renaissance niet beschikten over microfoons en luidsprekers. Ze moesten in lawaaiige kroegen, op volle marktpleinen en in drukke straten maar zien hoe ze met hun stemmen, hun kromhoorns, zinken, schalmeien, trommels en andere instrumenten boven de herrie uitkwamen. Er werd door Musica Reservata dan ook op een heel dynamische manier muziek gemaakt. En vooral mezzo-sopraan Jantina kon een flinke keel opzetten. Liefhebbers van oude muziek schrokken hier soms van. Ze waren gewend aan lieflijke zangkoortjes van knaapjes, nonnetjes en monnikjes. Nou, dit was wel even wat anders! De beoordelingen liepen (en lopen, op internet) dan ook heel sterk uiteen. Mijn internationale zoektocht heeft tot dusverre twee resultaten opgeleverd, die ik hier kort zal bespreken: Deze CD verscheen in de prachtige serie "Splendour of Spain". ( https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#q=Splendour+of+Spain+Philips ) Philips - de originele rechthebbende op de opnamen - heeft dus zelf gezorgd voor de digitalisatie. De CD klinkt dan ook net zo goed als de originele LP (als je tenminste een topklasse grammofoon gebruikt). De muziek is fantastisch, de uitvoering huiveringwekkend, de weergave heel realistisch. Deze tweede CD bevat Franse muziek uit een wat eerdere periode: middeleeuwse troubadour-muziek. Die is een stuk ingetogener dan de Spaanse muziek van de CD hierboven. Ik ging er goed voor zitten, want ik wilde ook proberen iets van het oude Frans te verstaan. Bij de eerste tonen sprongen mij al de tranen in de ogen. Wat verschrikkelijk! Dat krijg je nou, wanneer de rechten zijn verlopen en de opnamen als het ware voor iedereen op straat liggen. Waarschijnlijk met zo'n goedkoop USB-pikuppie van een LP afgespeeld en digitaal nog verder verpest met de tegenwoordige equivalenten van ruisfilter en noise-gate. En met zo nu en dan een laag schurend geluid van de gammele aandrijving. Een hard, glazig, dichtslibbend geluid bij enige dynamiek (aftastvervorming), afwezigheid van alle details in de toonvorming en dergelijke... Ach, was ik toch maar nooit zo'n hifi-zeurpiet geworden: dan had ik er tòch nog rustig van kunnen genieten! Edited 30 juli 2015 by spido Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 30 juli 2015 Report Share Posted 30 juli 2015 Het zal menigeen niet of nauwelijks zijn opgevallen, hoe goed de muziek van de Harry Potter films is. Maar dat is die muziek toch ècht wel. Voor de drie eerste Potterfilms (Philosopher's Stone, Chamber of Secrets en Prisoner of Azkaban) werd de muziek geschreven door John Williams. Voor de overige delen tekenden achtereenvolgens Patrick Doyle (Goblet of Fire), Nicholas Hooper (Order of the Phoenix en The Half Blood Prince) en Alexandre Desplat (Deathly Hallows I en II). Maar ik begrijp dat John Williams een soort supervisie uitoefende en dat er ook uitwisseling en samenwerking plaatsvond. De muziek is heel afwisselend: spannend en òntspannend, daverend en fluisterzacht, en met muzikale invloeden die van Wagner reiken tot Gershwin, van volksmuziek tot Strawinsky en nog veel verder. Als je naar de muziek luistert, zou je kunnen denken dat die éérst werd gemaakt... en dat de films er later voor de aardigheid bij werden gemaakt. Zoals zo vaak: deze 2CD-box is niet in Nederland uitgebracht. (Wel de originele filmsoundtracks, met al dat geschreeuw van Expelliarmus, Lumino en Ava Kadavra er in.) Amazon kan de box bijvoorbeeld wel leveren. Reken dan op wat extra kosten. Of je kunt hem bestellen bij zo'n goede CD/Platenwinkel als die in Warenhuis Van der Veen in Assen. (Wat voor "onmogelijk te leveren" CD's die al niet voor mij hebben weten te bemachtigen! Hulde!) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 30 juli 2015 Members Report Share Posted 30 juli 2015 Liep gisteren weer tegen een leuke partij Jazz aan, ruim de helft Japanse persingen. Al met al te veel om op te sommen, hier een indruk via een Kwalitatief Uitermate Teleurstellende i-phone foto... Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 30 juli 2015 Report Share Posted 30 juli 2015 Hou je ze allemaal Marco? Zit er Louis Armstrong & Duke ellington tussen met de song It Don't mean a Thing (if it ain't got that swing) ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 30 juli 2015 Members Report Share Posted 30 juli 2015 Ik hou altijd alles wat ik binnekrijg Stef, weg doe ik alleen bij hele hoge uitzondering (ruilen voor iets anders). It Don't mean a Thing (if it ain't got that swing) zit er niet bij trouwens. Van LA en DE samen heb ik alleen het album Recording Together For The First Time, daar staat hij ook niet op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 30 juli 2015 Members Report Share Posted 30 juli 2015 Zoek ff naar deze, daar staat hij op... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 30 juli 2015 Report Share Posted 30 juli 2015 (edited) (Maar de hoes klopt niet, geloof ik. Die van Arden wel.) Edited 30 juli 2015 by spido Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 30 juli 2015 Report Share Posted 30 juli 2015 Jawel Spido de hoes van jou klopt ook hoor ... Zeer moeilijk te vinden LP trouwens. kZal eens discogsen Marco zijn post, hartelijk dank trouwens , is denk ik van later maar niettemin super om te vernemen Het maffe is dat ik het nummer op CD heb, verzamelbox Jazz bij de krant De Morgen 20 CD's waaronder Louis Armstrong, maar toen ik de het nummer op lp hoorde bij een vriend tja daar ging weer een mooie wereld open Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 30 juli 2015 Report Share Posted 30 juli 2015 Zoek ff naar deze, daar staat hij op... Was er toen al fatsoenlijke stereo in 1961? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 30 juli 2015 Members Report Share Posted 30 juli 2015 Was er toen al fatsoenlijke stereo in 1961? Bestaat dat uberhaupt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 juli 2015 Report Share Posted 30 juli 2015 Recording for the first time together is inderdaad een topalbum. Gelijk maar weer eens even opzetten. Waar vindt je al die platen Marco? Bij mij lukt dat nooit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 30 juli 2015 Members Report Share Posted 30 juli 2015 Da's niet zo moeilijk Carl, door mijn werk kom ik bij heel veel analoog georienteerde mensen over de vloer. Daarbij ken ik ook veel verzamelaars die ook weer ... nou ja, je kent het wel. Dan is het niet zo'n enorme opgave meer. Als je nu nog een keer een paar echte jazz vinyltips wil, benader Tomatamot een keer, dat is een echte kenner met dito netwerk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 juli 2015 Report Share Posted 30 juli 2015 Dat zal ik doen Marco, maar eerst een paar dagen zeilen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 31 juli 2015 Report Share Posted 31 juli 2015 Was er toen al fatsoenlijke stereo in 1961? Ja, toen was er nòg fatsoenlijke stereo! Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 4 augustus 2015 Report Share Posted 4 augustus 2015 Bij mijn vaste platenzaak een Amused to Death opgehaald Prijs voor wie het interesseert 50.50€ Nu is het wachten tot ik mijn platenspeler terug heb, zit eventjes in reparatie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 4 augustus 2015 Members Report Share Posted 4 augustus 2015 Dat kost hij nu ook bij Bol.com (ok € 50.99). Ik had al zwaar het vermoeden dat die 27.99 daar een foutje was, maar ik kreeg ze wel alledrie geleverd voor die prijs, zelf met een 12 uurs levering: vrijdagavond om 10 uur besteld, zaterdagochtend om 10 uur in huis. Die prijs heeft er ook tot afgelopen week gestaan. Soms is het dus wel zinvol om altijd alles zo snel mogelijk in huis te willen hebben... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts