Kermit Posted 24 maart 2003 Report Share Posted 24 maart 2003 De bekende drogisterijketen heeft er weer eentje: alle symfonieen (+ Lied von der Erde) van Mahler door het Radio symfonie orkest Frankfurt o.l.v. Eliahu Inbal. Opgenomen door Denon en nu verkrijgbaar voor .... ongeveer 16 Euro! Tijdens de luistersessie Conussen Vs Panelen hebben we in de eerste ronde het begin van de 5e symfonie als klassieke opname gebruikt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 24 maart 2003 Report Share Posted 24 maart 2003 Jippie! Ik heb de 4e en de 5e al, maar voor dat bedrag ga ik ze toch allemaal even kopen. De opnames zijn ook nog eens top (allemaal one point recordings meen ik). De uitvoering van de 5e is overigens prachtig, alhoewel ik voor het 4e deel toch de voorkeur geef aan een iets snellere interpretatie (bv. die van Benjamin Zanders met het Philharmonia Orchestra op Telarc). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 24 maart 2003 Report Share Posted 24 maart 2003 Kermit, Ken jij toevallig de Berlioz opnames van Inbal met het RSF? Ook voor "weinig" bij het Kruitvat te koop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 25 maart 2003 Author Report Share Posted 25 maart 2003 Ik heb er wel eens iets van gehoord. Niet echt top (qua uitvoering) maar zeker niet slecht. Opname in de beste Denon traditie. Voor de echte top: London Symphony Orchestra o.l.v. Colin Davis. Philips opnames uit de jaren '60 en '70. Van de symphnie Fantastique zijn heel veel goede opnames: Dutoit met het orkest van Montreal op Decca, Janszons met het concertgebouworkest op EMI, en in de authtieke sferen Gardiner met het Orchestre revolutionaire et romantique en de EMI opname met Roger Norington Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 25 maart 2003 Report Share Posted 25 maart 2003 Het doosje Mahler symfonie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henno Appel Posted 25 maart 2003 Report Share Posted 25 maart 2003 Het doosje Mahler symfonie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 25 maart 2003 Report Share Posted 25 maart 2003 De symphonie Fantastique van het KCO en Jansons heb ik. Inderdaad een geweldige opname, alhoewel de meningen (qua uitvoering) hierover geloof ik nogal verschillen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 25 maart 2003 Author Report Share Posted 25 maart 2003 De Shostakovitsch Symfonieen had ik ook zien staan. Maar ik ken de uitvoeringen niet, dus ik kan dat ook niet aanbevelen. Shostakovitsch is niet ieders cup of tea. Het orkest is geen topper en de dirigent heeft in dit genre ook geen bijzondere naam (wellicht verandert dat door deze opname). Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 25 maart 2003 Report Share Posted 25 maart 2003 Geplaatst door Kermit:De Shostakovitsch Symfonieen had ik ook zien staan. Maar ik ken de uitvoeringen niet, dus ik kan dat ook niet aanbevelen. Shostakovitsch is niet ieders cup of tea. Het orkest is geen topper en de dirigent heeft in dit genre ook geen bijzondere naam (wellicht verandert dat door deze opname). Beste Kermit, Heel verstandig, Shostakovitsch moet je sowieso laten staan Of laten liggen (links). Dan nog even een vraagje over de laatste regel in je "handtekening". De moeder van mijn lief is over twee maanden jarig, en een echte dame, dus wellicht......als cadeautje. Ze wordt dan wel 94 (!!!) moet ik eerlijkheidshalve zeggen Met groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 25 maart 2003 Author Report Share Posted 25 maart 2003 Beste Dick Daar komt-ie dan: Kw Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan S Posted 27 maart 2003 Report Share Posted 27 maart 2003 Geplaatst door Kermit:De bekende drogisterijketen heeft er weer eentje: alle symfonieen (+ Lied von der Erde) van Mahler door het Radio symfonie orkest Frankfurt o.l.v. Eliahu Inbal. Opgenomen door Denon en nu verkrijgbaar voor .... ongeveer 16 Euro! Tijdens de luistersessie Conussen Vs Panelen hebben we in de eerste ronde het begin van de 5e symfonie als klassieke opname gebruikt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan S Posted 27 maart 2003 Report Share Posted 27 maart 2003 Los van de goedkope aanbiedingen,raad ik iedereen aan om de volgende Mahler uitvoeringen in 5-kanaals SACD te beluisteren : Mahler 5, Pentatone, Nederlands Philharmonisch orkest, Haenchen. Mahler 6, Telarc, Philharminia Orchestre, Zander. Echte aanraders zowel interperatief als geluidstechnisch. jan s Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 27 maart 2003 Report Share Posted 27 maart 2003 Helaas kan ik nog geen multi channel weergeven Jan, maar het kan inderdaad prachtig zijn. Van Zanders heb ik Mahler 5 op Telarc (in stereo). Qua interpretatie en opname vind ik het de mindere van de Inbal opname, behalve het 4e deel. Zanders speelt dat gewoon een stuk sneller, waardoor de melodielijn beter behouden blijft. Maar goed, dat is natuurlijk een persoonlijke voorkeur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 27 maart 2003 Report Share Posted 27 maart 2003 ik heb ze allebei gehaald vandaag mahler en sjostakovitsch. die laatste is toch beter meer mijn smaak Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanD Posted 27 maart 2003 Report Share Posted 27 maart 2003 Shostakovitsch is niet ieders cup of tea. Het orkest is geen topper en de dirigent heeft in dit genre ook geen bijzondere naam Het orkest is redelijk "top". De dirigent heeft in dit genre een uitstekende naam; hij dirigeerde de eerste uitvoering van de 14e simfonie, en hij bewerkte enkele strijkkwartetten van Shostakovitch voor strijkorkest. De set met de simfonie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 27 maart 2003 Author Report Share Posted 27 maart 2003 Day was mij wel bekend, maar strijkkwartetten bewerken is wel iets anders dan symfonien dirigeren. Barshai kende ik alleen eigenlijk van muziek in kleinere bezettingen, vooral met zijn Moskouse kamerorkest als ik mij niet vergis. Het WDR orkest kan ik toch echt niet als 'top'orkest zien, zoals bijvoorbeeld de Berliners, Gewandhausorchester Leipzig of de Staatskapelle dresden, om een paar andere duitse orkesten te noemen. Dat neemt niet weg dat ze kennelijk bij deze opnames erg mooie dingen doen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanD Posted 28 maart 2003 Report Share Posted 28 maart 2003 Ik schreef dan ook niet "'top'orkest", maar "redelijk top". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted 28 maart 2003 Report Share Posted 28 maart 2003 Aangezien ik al een hele tijd aan het aarzelen was welke versie van de 2e en 7e ik zou gaan kopen liep het kwijl mij bijna uit de mond bij deze superaanbieding. Een gedachte weerhield mij (tot eergisteren) en dat was eigenlijk "ik moet eens aan Kermit vragen of deze uitvoeringen wel de moeite waard zijn". Tsja, na het lezen van dit draadje maar meteen overgegaan tot aanschaf. Tot nu toe alleen de 2e geluisterd. En hoewel ik bijna geen referentie heb moet dit gewoon een TOP-uitvoering zijn. Als iemand dit nog overtreft dan krijg ik volgens mij spontaan een hartaanval van de opgewekte emoties en uitspattingen Nu de andere 13 cd'tjes nog ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 28 maart 2003 Author Report Share Posted 28 maart 2003 Het wordt weer eens tijd voor een vergelijking. Zullen we de 2e nemen? Ik heb de uitvoeringen van Inbal (originele Denon nog, kostte ietsje pietjsje schrikbarend veel meer...), Sinopoli met een Londons orkest (DG) en de Haitink opname met de Berliner Philharmoniker (Philips)7... Mijn Quadjes zijn er klaar voor... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Posted 28 maart 2003 Report Share Posted 28 maart 2003 Over de 2de gesproken: naast de Inbal heb ik ook de recnte uitvoering door ons eigen Concertgebouworkest o.l.v. Chailly op Decca. Een voortreffelijke uitvoering vind ik dat en een prima opname. Eens? Theo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 28 maart 2003 Author Report Share Posted 28 maart 2003 Dat is waar, die heb ik ook nog.... Was ik even helemaal vergeten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted 28 maart 2003 Report Share Posted 28 maart 2003 Geplaatst door Kermit:Het wordt weer eens tijd voor een vergelijking. Zullen we de 2e nemen? Ik heb de uitvoeringen van Inbal (originele Denon nog, kostte ietsje pietjsje schrikbarend veel meer...), Sinopoli met een Londons orkest (DG) en de Haitink opname met de Berliner Philharmoniker (Philips)7... Mijn Quadjes zijn er klaar voor... Wil jij mij aan een hartaanval helpen, of denk je dat op je ESL's het met de emotie wel los zal lopen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanD Posted 28 maart 2003 Report Share Posted 28 maart 2003 Mocht je in zijn voor een echt pakkende uitvoering (ik neem aan dat het hier gaat over Mahler 2), waarbij vergeleken zowel Chailly als Inbal slechts slappe thee schenken, beluister dan die van Solti (met het London Symphony Orchestra) maar 'ns. Als je hart ertegen kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan S Posted 28 maart 2003 Report Share Posted 28 maart 2003 Geplaatst door JanD:Mocht je in zijn voor een echt pakkende uitvoering (ik neem aan dat het hier gaat over Mahler 2), waarbij vergeleken zowel Chailly als Inbal slechts slappe thee schenken, beluister dan die van Solti (met het London Symphony Orchestra) maar 'ns. Als je hart ertegen kan. Ik heb Mahler 2 twee keer life kunnen beluisteren, uitgevoerd door het residentieorkest o.l.v. Hans Vonk respectievelijk Jaap van Zweeden in den Haag. Een heel bijzondere gewaarwording. Op cd heb ik hem van Klemperer(EMI), Lorin Maazel(CBS) en Claudio Abbado(DGG) welke ik het mooiste qua uitvoering vindt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 28 maart 2003 Author Report Share Posted 28 maart 2003 Ik heb hem in de doelen gehoord met Bernhard Haitink... Ook niet te versmaden.Wat die man er voor spanning in weet te leggen en vast te houden, ondanks de soms erg lage tempi... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts