Swanny Posted 26 augustus 2003 Report Share Posted 26 augustus 2003 Ik heb nu wat tijd en ik zou wel eens willen experimenteren met de demping in mijn Scanspeak Ref+ speakers. Maar voor ik hier aan begin zou ik wel iets meer op de hoogte willen zijn hiervan. - Eerst heb ik demping aan de wanden hangen. Wat is hier het nut van ? dient dit om de trillingen van de kast tegen te gaan ? moet dit dan overal hangen ? (zowel in de gesloten mid kast alsook in de basreflex bass gedeelte?). - dan heb je de demping die los zit in de kast. waarvoor dient dit ? en moet dit ook weer overal zitten ? Wat gebeurt er met het geluid als ik er meer of minder in steek ? Hopelijk kunnen jullie mij iets helpen zodat ik weet waarmee ik bezig ben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 26 augustus 2003 Report Share Posted 26 augustus 2003 -demping tegen de wanden doet niets tegen het trillen van de kastpanelen, tenzij het loodbitumen o.i.d. is; - "losse" demping in de kast dient om een holle klank te voorkomen. Het is bedoeld -net als demping tegen de wanden- om reflecties tegen te gaan die door weerkaatsing terugkomen op de conus. Dit vertroebelt het geluid. Door toepassing van demping lijkt ook de inhoud van de kast iets groter te worden, aangezien de de snelheid van geluid in dempingsmateriaal iets lager ligt dan de snelheid in lucht. Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 26 augustus 2003 Report Share Posted 26 augustus 2003 Geplaatst door Swanny:Ik heb nu wat tijd en ik zou wel eens willen experimenteren met de demping in mijn Scanspeak Ref+ speakers. Maar voor ik hier aan begin zou ik wel iets meer op de hoogte willen zijn hiervan. - Eerst heb ik demping aan de wanden hangen. Wat is hier het nut van ? dient dit om de trillingen van de kast tegen te gaan ? moet dit dan overal hangen ? (zowel in de gesloten mid kast alsook in de basreflex bass gedeelte?). - dan heb je de demping die los zit in de kast. waarvoor dient dit ? en moet dit ook weer overal zitten ? Wat gebeurt er met het geluid als ik er meer of minder in steek ? Hopelijk kunnen jullie mij iets helpen zodat ik weet waarmee ik bezig ben. Hoe dik zijn die kastpanelen en wat voor 'n materiaal is het? Spaanplaat? MDF? En zitten er verstevigingsschotjes/balkjes in? Ennuh, wat voor een vorm heeft de kast? Veel vragen he Link to comment Share on other sites More sharing options...
Swanny Posted 26 augustus 2003 Author Report Share Posted 26 augustus 2003 Ik heb veel aandacht besteed aan de bouw van de kast. Hij is volledig gemaakt met 28mm mdf. De vorm is iets anders dan de standaard Ref+ maar hij ziet er qua vorm ongeveer zo uit. Binnenin heb ik ook een soort matrix structuur gamaakt (ook 28mm). De binnenwanden zijn bekleed met bladlood en vilt. De kast is echt stevig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 26 augustus 2003 Report Share Posted 26 augustus 2003 klinkt interessant ..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 26 augustus 2003 Report Share Posted 26 augustus 2003 Hoi Swanny, Die Ref+ zijn erg mooie speakers. Heb ze zelf niet maar wel gehoord bij S&C. Het dempingsmateriaal tegen de zijwanden dient idd om reflecties te dempen. Dat komt niet zo kritisch als het maar genoeg is. Zelf heb ik daarvoor altijd 3 lagen (ca. 15mm - 20mm totaal) van dat zachte ondertapijt gebruikt en dat voldoet prima. Vastzetten met een nietpistool maar met die loodbekleding van jou zal dat lastig worden De vulling dient om staande golven te onderdrukken. Die kunnen voor onaangename kleuring zorgen. Zelf vind ik Baily's wool het beste maar BAF kan ook. Voor Baily's wool is 10 gr./l een aardig uitgangspunt. Maar je moet zelf gehoormatig bepalen wat het beste klinkt. Te weinig en het gaat "dozig" klinken, te veel en het gaat duf klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Swanny Posted 26 augustus 2003 Author Report Share Posted 26 augustus 2003 Dank je voor jullie reacties. Ik woon in Belgi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Swanny Posted 26 augustus 2003 Author Report Share Posted 26 augustus 2003 nog ietske... de losse demping (Baily of BAF), moet dit zowel in de top gesloten kast (mid) alsook in de onder basreflex kast (bas) ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Swanny Posted 26 augustus 2003 Author Report Share Posted 26 augustus 2003 zal ik zeker eens proberen. Glaswol, das toch dat spul dat ze gebruiken in de bouw ? Heb je ook een hoeveelheid per liter voor de Glaswol ? Is de intertechnik TYROTEX hetzelfde als Pritex ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 27 augustus 2003 Report Share Posted 27 augustus 2003 Glaswol dempt zeker maar lang niet zo goed als Baily's en BAF. Het werd vroeger veel door zelfbouwers gebruikt, er was toen geen goed alternatief als Baily's en BAF. Pas wel op met die glaswol, gebruik handschoenen en een mondkapje. Die kleine rondstuivende glasvezeltjes (als je het op maat knipt/scheurt) gaan lekker in je handen en kleding zitten en dat blijft weken jeuken. Ook zijn die kleine glasvezels behoorlijk kankerverwekkend a la asbest. Wat Sherwin zegt over het vrijlaten klopt. De weg tussen speaker en baspoort niet vullen met dempingsmateriaal. Een paar opgerolde stukken BAF doen het in de reflexruimte prima. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 27 augustus 2003 Report Share Posted 27 augustus 2003 M.i. deint het materiaal ook om het geluidsnivau in de kast zo laag mogelijk te krijgen. Conussen laten n.l. veel geluid door, en als dit anders is (hol kastgeluid) krijg je toch een behoorlijk stuk extra vervorming. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 27 augustus 2003 Report Share Posted 27 augustus 2003 Geplaatst door Pjotr:[QB]Glaswol dempt zeker maar lang niet zo goed als Baily's en BAF. Het werd vroeger veel door zelfbouwers gebruikt, er was toen geen goed alternatief als Baily's en BAF. Pas wel op met die glaswol, gebruik handschoenen en een mondkapje. Die kleine rondstuivende glasvezeltjes (als je het op maat knipt/scheurt) gaan lekker in je handen en kleding zitten en dat blijft weken jeuken. Ook zijn die kleine glasvezels behoorlijk kankerverwekkend a la asbest. QB] Daarom moet je het ook niet in een reflexkast toepassen. En eigenlijk raad ik het helemaal af, daar er veel effectievere oplossingen zijn. Wat betreft BAF heb ik wel eens gehoord dat het de basweergave kleurde. Tyrofoam werkt goed als wanddemping echter je moet dan niet de "bouwmarkt" variant hebben deze heeft niet zo'n open structuur als die van s&co. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 27 augustus 2003 Report Share Posted 27 augustus 2003 Ik denk dat BAf een stuk beter dempt dan die glaswoltoestanden. Het gaat erom dat in een laagje van twee cm ofzo de snelheid van het geluid wordt verlaagd en de energie wordt omgezet in warmte. Lukt echt beter met die langharige wolletjes ... Als je uitgaat van een wat dikker pakket, vraag ik me zelfs af of glaswol ueberhaupt wel geluid doorlaat en of het niet domweg een vermindering van kastinhoud betekent ... Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 27 augustus 2003 Report Share Posted 27 augustus 2003 Ik ben wel erg nieuwsgierig nar de meetgegevens van Sherwin... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 27 augustus 2003 Report Share Posted 27 augustus 2003 Andere zaken gaan juist minder goed met langharige wolletjes Misschien haalt Sherwin een paar dingen doorelkaar ? PAul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 27 augustus 2003 Report Share Posted 27 augustus 2003 Duhhh... Sherwin, wat voor mids gebruik jij die slaan, klapperen en fluiten Je kan ook teveel dempen en dan gaat het gewoon duf en futloos klinken. Of je er nou wel of niet aan gaat zitten meten. Gewoon een laag hoge dichtheid materiaal op de wanden zoals ondertapijt of pritex en naar smaak opvullen met een lage dichtheid materiaal zoals BAF. Dat BAF de bassen kleurt heb ik nog nooit ervaren, dan is er toch iets anders mis aan het ontwerp of de berekening van de kast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 27 augustus 2003 Report Share Posted 27 augustus 2003 Je moet luidsprekers op drie verschillende manieren dempen en daar gebruik je ook 3 verschillende materialen voor: 1 - paneelresonanties demp je met volledig velijmde bitumenplaten of loodplaaten. Dubbelwandig met zand vullen schijnt ook erg effectief te zijn. 2 - Dempen van weerkaatsingen. Dat doe je met een laag BAF langs de wanden, glaswol, steenwol, ondertapijt, schuimrubber etc. 3 - vertragen van de luchtsnelheid. Dat doe je met Dr Baileys longhair of BAF. Elk dempingsmateriaal heeft zijn eigen karakteristiek. zo schijnt BAF minder bij echt lage frequenties te dempen en meer in de hogere. Daardoor kan het heel goed voorkomen dat de een heel succesvol is met het ene materiaal, terwijl de ander juist goede resultaten haalt met een ander dempingsmateriaal. Als je er zelf met dempingsmateriaal aan de slag gaat, dan moet je over veel tijd en zijn beschikken en precies weten welk resultaat je wilt bereiken (en dat is het grootste probleem...). Anders wordt het een oeverloos verhaal, waarbij je steeds opnieuw maar dezelfde opnames blijft draaien om de klank van je luidsprekers te beoordelen. Zonder naar muziek te luisteren... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 27 augustus 2003 Report Share Posted 27 augustus 2003 Geplaatst door Pjotr:Glaswol dempt zeker maar lang niet zo goed als Baily's en BAF. Het werd vroeger veel door zelfbouwers gebruikt, er was toen geen goed alternatief als Baily's en BAF. Pas wel op met die glaswol, gebruik handschoenen en een mondkapje. Die kleine rondstuivende glasvezeltjes (als je het op maat knipt/scheurt) gaan lekker in je handen en kleding zitten en dat blijft weken jeuken. Ook zijn die kleine glasvezels behoorlijk kankerverwekkend a la asbest. Wat Sherwin zegt over het vrijlaten klopt. De weg tussen speaker en baspoort niet vullen met dempingsmateriaal. Een paar opgerolde stukken BAF doen het in de reflexruimte prima. Wat zeg je nou Pjotr??? Glasvezels kankerverwekkend ?? Je hebt een belletje horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt... Ik ben al jaren procesoperator bij een bedrijf dat glasvezelvlies produceerd. En inderdaad: jeuken doet het(als je op de verkeerde plaatsen bij de machine staat). Maar het is een Amerikaans bedrijf en die zijn als de dood voor alles wat kankerverwekkend kan zijn. Schadeclaims enzo. Dus daar is inmiddels terdege onderzoek naar gedaan: het is niet kankerverwekkend! En nu weer on topic Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 27 augustus 2003 Report Share Posted 27 augustus 2003 't blijft kankerzooi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 27 augustus 2003 Report Share Posted 27 augustus 2003 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 27 augustus 2003 Report Share Posted 27 augustus 2003 Hallo Kermit, Wakker worden, de hele wereld van zelfbouw t.m. highend speakerfabriek doet het zoals in mijn vorige post. Dus i.d.d. niet ingewikkelder maken dan nodig. BAF op de wanden heeft echt weinig zin. Overigens wil je bij lage frequenties helemaal geen demping. Is het weergave bereik naar boven toe van de speakerunit dusdanig beperkt dat er geen staande golven kunnen onstaan dan is helemaal geen demping nodig. Wat betreft dat tandenschuim, idd dat spul van de bouwmarkt is ten ene male ongeschikt. Je hebt echt dat speciale tandenschuim met open celstructuur van de speakerhandel nodig voor een goed resultaat. Een laag van 2 cm glaswol kan ook, mits je het alu folie er af haalt. Maar het blijft rotzooi, glaswol blijft glaswol. Geerdie, laat me raden Isover? Zei niet dat glaswol op zich kankerverwekkend is maar het glasstof dat vrijkomt als je er wild mee omgaat. Sommige van die stofvezeltjes hebben gewoon een kritishe lengte die je longen irriteren al is dat niet zo ernstig als bij astbest. Maar jij zit in het vak dus jij bent de deskundige. Wat ik wel in mijn naaste omgeving heb meegemaakt is iemand die zijn leven lang met glaswol en glasvezelmatten heeft gewerkt. Nooit gerookt maar op zijn 50ste aan longoedeem omgevallen. Maar Geerdie als het waar is wat je zegt wil ik wel het fijne ervan weten. Tot nu toe hoor ik alleen maar waarschuwingen. Maar ja, je kan het gewoon bij de bouwmarkt kopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 27 augustus 2003 Report Share Posted 27 augustus 2003 Ik wil wedden dat jij je huis er vol mee hebt zitten zonder dat je 't in de gaten hebt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 27 augustus 2003 Report Share Posted 27 augustus 2003 Geplaatst door Geerdie:Ik wil wedden dat jij je huis er vol mee hebt zitten zonder dat je 't in de gaten hebt Nee, is allemaal beton De isolatie is van polyurethaanschuimplaat. Maar lees mijn post nog eens heb er wat bijgeschreven omdat we tegelijkertijd posten. Ben er wel nieuwsgierig naar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 27 augustus 2003 Report Share Posted 27 augustus 2003 Geplaatst door Pjotr:Nee, is allemaal beton De isolatie is van polyurethaanschuimplaat. Maar lees mijn post nog eens heb er wat bijgeschreven omdat we tegelijkertijd posten. Ben er wel nieuwsgierig naar. Aha, je hebt je post bewerkt. Wat dacht je van Rockwool(laat je niet bedotten door de naam)...Enne, heb je vloerbedekking in huis? En de bitumen dakbedekking van je huis of berging? Pjotr, elke soort stof kan longoedeem veroorzaken. Bij langdurige blootstelling aan stof moet je beschermingsmiddelen gebruiken, zoals stofkapjes. Kun je ook gewoon bij de bouwmarkt kopen p.s. Ik ben geen deskundige op het gebied van longziekten hoor We hebben op dit forum al deskundigen genoeg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 27 augustus 2003 Report Share Posted 27 augustus 2003 Ja zo wordt ik niet wijzer van. Als glaswol je vak ik is neem ik aan dat je ook op de hoogte bent van de eventuele risico's. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts