Jump to content

volumeregelaar vervangen

cgm
 Share

Recommended Posts

Mede-forummers,

Sinds enige tijd ben ik in het bezit van een NAD C370 als versterker. Nu begint de volumeregelaar af en toe wat te kraken, de potmeter dus. Nou staat deze versterker geloof ik al niet zo bekend om de perfecte potmeters, maar ala.

Eigenlijk wil ik een betere oplossing dan wat contactolie en terugkerende problemen.

Ik heb wel eens gelezen over de betere potmeter, ALPS dacht ik? Verder heb ik gelezen over de DACT stappen-schakelaar.

Heeft iemand ervaring met dit onderwerp, wat is wijsheid?

Gr. Cock

hoi Cock,

Ik had wel gedacht dat je meer en vooral eerder respons had gekregen. Blijkbaar is het anders.

Ik weet niet welke potmeters NAD gebruikt. Op zich is het vervangen door een ALPS best OK, maar ook hier zijn er goeie en slechte. Een andere goeie is de plastic film precision potentiometer van Panasonic. Die kun je HIER vinden.

Een DACT volumesteller is ook niet te versmaden, maar ik denk dat die bij de NAD een beetje overkil zal zijn. Het zal er best nog beter door gaan klinken, maar je haalt niet het maximale uit de volumeregelaar (IMHO). Bovendien zij ze erg prijzig.

Geplaatst door Sodejuu:

Ik weet niet welke potmeters NAD gebruikt. Op zich is het vervangen door een ALPS best OK, maar ook hier zijn er goeie en slechte. Een andere goeie is de plastic film precision potentiometer van Panasonic. Die kun je HIER vinden.

Een DACT volumesteller is ook niet te versmaden, maar ik denk dat die bij de NAD een beetje overkil zal zijn. Het zal er best nog beter door gaan klinken, maar je haalt niet het maximale uit de volumeregelaar (IMHO). Bovendien zij ze erg prijzig.

Hoi Sodejuu,

Die url verwijst naar een Belg zag ik. Zijn ze alleen daar te bestellen, of ook hier?

Die DACT is redelijk prijzig maar ik vind het op zich wel de moeite op mijn NAD. Verder is het nl. een dijk van een versterker, imho.

Nog enig idee over problemen met inbouw, en blijft de afstandsbediening werken?

Gr. Cock

Die url verwijst naar Aqua Blue of te wel DIYParadiso. Die gasten zijn goed en redelijk goedkoop en bestellen kan zonder problemen. Als je ze vraagt, zij leveren eventueel ook stappenschakelaars voor volume te regelen. Meestal ben je dan de volumeregeling via de AB kwijt, omdat de stappenschakelaars geen motorbediening hebben. Met een motorpotmeter van Alps of Panansonic zal die het blijven doen. Ik vermoed dat je nu ook al een Alps in je NAD hebt zitten, alleen dan eentje uit de budget-reeks (open model ? ). Meet ff op welke spanning de motor van de potmeter draait. De Panasonic heeft 5V nodig, misschien dat je die dan wel kan gebruiken.

O ja, nog iets vergeten. Je moet ff kijken of je huidige volumepotmeter een printmontage is of niet. Ik denk dat het een printmontage is. Die kun je het beste vervangen door een voor chassismontage en de contactpunten met draden naar de print leiden. Een passende vervangende printmontage potmeter zal heel lastig te vinden zijn. De steek (maatvoering) van die krengen verschilt nl nog wel eens. Met een chassismontagetype ben je iig een stuk flexibeler

Geplaatst door richard 1:

Als je dan toch aan het solderen bent kun je de balans ook meteen overbruggen, deze is vaak nog minder van kwaliteit dan de potmeter.

Nou, momenteel gebruik ik hem niet, maar je weet het nooit.

Geplaatst door cgm:

Nou, momenteel gebruik ik hem niet, maar je weet het nooit.

Als je 'm niet gebruikt staat ie in de middenstand en heb je 2 extra weerstanden (meestal van dubieuze kwaliteit) in de signaallijn zitten die niet bevorderlijk zijn voor de geluidkwaliteit. Onklaar maken door de helften door te verbinden zal een grote winst opleveren. Ik heb bij mijn AVM V3 de balanspotmeter dan ook af fabriek kort laten sluiten (werd later standaard gedaan en was de balanspotmeter als optie leverbaar). T.o.v. de standaard V3 gaf dat een behoorlijke verbetering. De tip van Richard zou ik zeker ter harte nemen.

Hallo CGM

Jaren terug heb ik hetzelfde gehad met mijn NAD 1300 vv. De potmeter was een printuitvoering en was makkelijk te vervangen.

Bij het bestellen bleek dat NAD inmiddels een verbeterde uitvoering monteerde.

Misschien is iets dergelijks ook op jouw NAD van toepassing?

Informeer even bij de dealer!

ik ben jouw niet maar die NAD op een stel ultimo's vind ik niet zo'n goede kombinatie.

maar als je toch van plan bent om die NAD op te waarderen met een betere potmeter is dit misschien wel iets voor jouw voor weinig geld. 8124.jpg

marktplaats

peter de bruin verkoopt deze potmeters bel hem eens op misschien kun je een leuke prijs afspreken.

Richard en Sodejuu, okee als ik hem aanpas of laat aanpassen zal ik ook naar die balans kijken.

Rob, nou ben ik niet zo technisch, maar ik zie dat die potmeter 100k is. Zou die dan zo op mijn NAD kunnen of hoe kom ik daar achter? Misschien moet ik iemand zoeken om het te laten doen.

En hoezo combineert hij niet zo goed met de Ultimo? Heb je die combi gehoord? Zijn er betere voor die prijsklasse?

Kom anders eens luisteren, steek de rivier over, kunnen we gelijk wat ouwehoeren over zelfbouw 2-weg (heb jij toch ook had ik begrepen?).

Gr.Cock

Geplaatst door cgm:

Richard en Sodejuu, okee als ik hem aanpas of laat aanpassen zal ik ook naar die balans kijken.

Rob, nou ben ik niet zo technisch, maar ik zie dat die potmeter 100k is. Zou die dan zo op mijn NAD kunnen of hoe kom ik daar achter? Misschien moet ik iemand zoeken om het te laten doen.

En hoezo combineert hij niet zo goed met de Ultimo? Heb je die combi gehoord? Zijn er betere voor die prijsklasse?

Kom anders eens luisteren, steek de rivier over, kunnen we gelijk wat ouwehoeren over zelfbouw 2-weg (heb jij toch ook had ik begrepen?).

Gr.Cock

wat richard en sodejuu bedoelen is heel simpel potmeter laten zitten en afkoppel=doorlussen.

wat ik bedoel is dat ik niet zo gesjarmeerd bent van NAD ik heb de zwaarste eindbak gehad en deze was niet goed gecontroleerd ik vind(persoonlijk) dat jouw ultimo's een betere versterker kunnen gebruiken.

de potmeter 100k is altijd goed (beter nog zelfs)

en als ik een keer tijd hebt geef ik wel een seintje.

Geplaatst door telefunken:

wat ik bedoel is dat ik niet zo gesjarmeerd bent van NAD ik heb de zwaarste eindbak gehad en deze was niet goed gecontroleerd ik vind(persoonlijk) dat jouw ultimo's een betere versterker kunnen gebruiken.

en als ik een keer tijd hebt geef ik wel een seintje.

Die ALPS op Marktplaats was al weg, maar er komen nog nieuwe..

Natuurlijk zijn er betere amps, daar twijfel ik niet aan, maar in die prijsklasse vond ik de verschillen tussen amps niet zo groot, en de NAD was goedkoop. Ik vond het op dat moment belangrijker om goede speakers te kopen, d

Geplaatst door telefunken:

Is dat niet erg afhankelijk van de schakeling die na de potmeter komt? Bij buizen is 100 kOhm gebruikelijk maar bij een transistor meestal 10 tot 20 kOhm?

Ik zou gewoon de waarde aanhouden van de bestaande potmeter, bij een hoge impedantie is de invloed van de aangesloten interlink ook groter.

Geplaatst door richard 1:

Is dat niet erg afhankelijk van de schakeling die na de potmeter komt? Bij buizen is 100 kOhm gebruikelijk maar bij een transistor meestal 10 tot 20 kOhm?

Ik zou gewoon de waarde aanhouden van de bestaande potmeter, bij een hoge impedantie is de invloed van de aangesloten interlink ook groter.

Is idd waar. 100kohm wordt hoofdzakelijk in buizenversterkers gebruikt. In transistor- en mosfetversterkers kom je wel 10kohm tegen, maar ik zie daar meestal 50kohm zitten. Om het simpel te houden zou ik niet (veel) afwijken van de waarde die nou in je versterker wordt gebruikt. Bovendien zou met een afwijkende waarde de schaal niet meer kloppen ;)

Geplaatst door cgm:

Hoi Sodejuu,

Die url verwijst naar een Belg zag ik. Zijn ze alleen daar te bestellen, of ook hier?

Die DACT is redelijk prijzig maar ik vind het op zich wel de moeite op mijn NAD. Verder is het nl. een dijk van een versterker, imho.

Nog enig idee over problemen met inbouw, en blijft de afstandsbediening werken?

Gr. Cock

ook hier. http://www.schuro.de/preisl-potis.htm

Overigens is de belg (Benny Glass) goed te vertrouwen. Hij is wel wat rommelig, maar ook behulpzaam. Hij vindt de panasonics de beste regelaars. Hoj prefereert ze boven dact.