kuiperik Posted 30 augustus 2003 Report Share Posted 30 augustus 2003 Na aanleiding van het onderwerp "Voor/Nadelen van hoog rendement luidsprekers" ben ik benieuwd of op dit gebied ook interessante zelfbouw modellen zijn. Dit najaar wil ik een set speakers gaan bouwen. Om niet te afhankelijk te zijn qua versterkerkeuze lijkt het interessant om een speaker te bouwen die makkelijk is aan te sturen. Zelf luister ik voornamelijk naar Rock muziek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 30 augustus 2003 Report Share Posted 30 augustus 2003 Als je echt een hoog rendement wil hebben kun je haast niet om hoornluidsprekers heen, maar er zijn best wel luidsprekers met een bovengemiddeld rendement. Focal heeft wat dat betreft wel een goede reputatie (al staan hun tweeters mij niet aan). Ook staan er wel eens ontwerpen in de Klang&Ton en HobbyHiFi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marco turbo Posted 31 augustus 2003 Report Share Posted 31 augustus 2003 Wat een zeer interesant diy ontwerp is de speakerland vecktor 0 ,die heel goed rock op de juiste manier weet te weergeven. Met een hoog rendement uiteraard de mooiste speaker die ik gehoord heb greetz Marco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 31 augustus 2003 Report Share Posted 31 augustus 2003 Focal heeft wat dat betreft wel een goede Zo ook Audax. Voor een hoog rendement kom je op lichte conussen uit. Je komt dan al gauw op papier uit, al dan niet gecoat of ge-impregneerd. Ook de HDA speakers van Audax komen een eind. Voor tweeters is het rendement doorgaans geen probleem. Een redement van 90 dB is wel zo'n beetje het maximum wat je met speakers zonder hoorn kunt halen, althans voor huiskamergebruik. Was even zoeken voor ik hem had terug gevonden: HIER een heel mooi zelfbouw ontwerp van een high efficiency speaker. Kost wel wat eurocentjes hoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sjef Posted 1 september 2003 Report Share Posted 1 september 2003 Zonder hoorns kun je wel degelijk een hoger rendement halen dan 90 dB. 95 a 96 dB is haalbaar. Je ontkomt er dan echter niet aan dat het een groot systeem wordt. 30 Hz uit een 20 cm speaker halen en dan nog een hoog rendement verwachten is tarten met de wetten der natuur, ofwel het is onmogelijk. Bedenk wel dat juist veel hoogrendements systemen zeeeer afhankelijk zijn van de versterker die je er op aansluit. Neem een voorbeeld aan Lowhter. Kan erg mooi klinken op een goede single ended triode versterker, sluit er een transistorversterker op aan en je hebt nog nooit in je hele leven zo'n verschrikkelijk rotgeluid gehoord. Aan de andere kant moet je ook geen dynaudio setje op een 6 watt triode versterker aansluiten, dat is ook een niet te harden slechte combinatie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 2 september 2003 Report Share Posted 2 september 2003 Maar dan kom je wel uit bij PA woofers. Of oplossingen in de vorm van een breedbandunit in een open baffle/hoorn/reflex Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 2 september 2003 Report Share Posted 2 september 2003 Geplaatst door Sjef:Zonder hoorns kun je wel degelijk een hoger rendement halen dan 90 dB. 95 a 96 dB is haalbaar. Je ontkomt er dan echter niet aan dat het een groot systeem wordt. 30 Hz uit een 20 cm speaker halen en dan nog een hoog rendement verwachten is tarten met de wetten der natuur, ofwel het is onmogelijk. Kan zijn dat het is omdat er bij mij 2 in zitten, maar mijn speakers halen toch echt (althans, volgens de specs) 30Hz, met 20cm woofers. En tegelijk hebben ze een rendement van 92dB... Ok, das nog niet zo vreselijk hoog als 95 of 96dB, maar toch wel bovengemiddeld. Maar goed, zoals ik al zei, kan het zijn dat ie de 30Hz haalt omdat er 2 van 20cm in zitten. Het is overigens ook nog eens een gesloten systeem... Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 2 september 2003 Report Share Posted 2 september 2003 Geplaatst door Henrie: Kan zijn dat het is omdat er bij mij 2 in zitten, maar mijn speakers halen toch echt (althans, volgens de specs) 30Hz, met 20cm woofers. En tegelijk hebben ze een rendement van 92dB... Ok, das nog niet zo vreselijk hoog als 95 of 96dB, maar toch wel bovengemiddeld. Maar goed, zoals ik al zei, kan het zijn dat ie de 30Hz haalt omdat er 2 van 20cm in zitten. Het is overigens ook nog eens een gesloten systeem... Dan kan het onmogelijk 30Hz -3db zijn. Twee woofers geven idd. een hoger rendement (3db winst) echter de onderste grensfrequentie blijft onveranderd. Ik moet de eerste 20cm woofer nog tegenkomen die bij 89dB (-3dB dus) in een gesloten behuizing van hoogstens een liter of 40 (die gedeeld wordt met een tweede woofer) dusdanige prestaties neerzet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 2 september 2003 Report Share Posted 2 september 2003 Geplaatst door LaMa: Dan kan het onmogelijk 30Hz -3db zijn. Twee woofers geven idd. een hoger rendement (3db winst) echter de onderste grensfrequentie blijft onveranderd. Ik moet de eerste 20cm woofer nog tegenkomen die bij 89dB (-3dB dus) in een gesloten behuizing van hoogstens een liter of 40 (die gedeeld wordt met een tweede woofer) dusdanige prestaties neerzet. Ik heb het nooit nagemeten, maar JBL claimt dat het zo is. Kijk hier maar eens: JBL Duitsland Overigens vind ik ze wel behoorlijk laag gaan, maar ik kan zo niet inschatten of dat nou 30Hz is of niet... edit: ik zie dat het 210mm units zijn. Nou ja, het scheelt niet zo heel veel, maar toch nog iets... Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 2 september 2003 Report Share Posted 2 september 2003 Geplaatst door Henrie: Ik heb het nooit nagemeten, maar JBL claimt dat het zo is. Kijk hier maar eens: JBL Duitsland Overigens vind ik ze wel behoorlijk laag gaan, maar ik kan zo niet inschatten of dat nou 30Hz is of niet... edit: ik zie dat het 210mm units zijn. Nou ja, het scheelt niet zo heel veel, maar toch nog iets... Er zijn geen grenzen gegeven bij de opgave van de specificaties en een frequentieplot van de fabrikant staat er ook niet. Dus die 30 Hz kan net zo goed bij -10dB zijn als bij -3db. Ik kan me vergissen maar aan het plaatje te zien staat de speaker los van de vloer d.m.v. een plint dus waarschijnlijk zit er een reflexkanaal aan de onderzijde. En dan zou 30 Hz wel haalbaar zijn met hulp van de vloerreflectie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 2 september 2003 Report Share Posted 2 september 2003 Geplaatst door LaMa: Er zijn geen grenzen gegeven bij de opgave van de specificaties en een frequentieplot van de fabrikant staat er ook niet. Dus die 30 Hz kan net zo goed bij -10dB zijn als bij -3db. Ik kan me vergissen maar aan het plaatje te zien staat de speaker los van de vloer d.m.v. een plint dus waarschijnlijk zit er een reflexkanaal aan de onderzijde. En dan zou 30 Hz wel haalbaar zijn met hulp van de vloerreflectie. De speaker staat 'gewoon' op pootjes. Niet d.m.v. een plint of zo. En dacht je dat ik nooit aan de onderkant had gekeken/gevoeld? Daar zit ook geen basreflexpoort hoor. Maar goed, het kan idd zijn dat die 30Hz met -10dB wordt gehaald. Maar dan zijn ze bij JBL niet echt conseqent, want bij de dure Ti10K wordt ook 30Hz opgegeven . Die heeft 2x200mm laag-units (+2 baspoorten). En die komt toch echt wel laag lijkt me. Kan me iig niet voorstellen dat zo'n bakbeest 30Hz bij -10dB heeft... Dus als die wel 30Hz bij -3dB haalt, en de mijne bij -10dB, dan zijn ze bij JBL dus incosequent bezig. Voorlopig, en mede door mijn eigen ervaring met mijn speakers, ben ik geneigd JBL het voordeel van de twijfel te geven en ervan uit te gaan dat mijn speakers ook 30Hz bij -3dB halen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 2 september 2003 Report Share Posted 2 september 2003 Geplaatst door Henrie:Voorlopig, en mede door mijn eigen ervaring met mijn speakers, ben ik geneigd JBL het voordeel van de twijfel te geven en ervan uit te gaan dat mijn speakers ook 30Hz bij -3dB halen... Ach, volgens dezelfde specificaties gaat de TLX-10 in het hoog tot 28 kHz. Het is voor een folietweeter al een hele opgave om die frequentie bij -3dB te bereiken, laat staan voor een dome. Fabrikanten als JBL en Magnat strooien wel vaker met halve informatie om maar met indrukwekkende specificaties voor de dag te komen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 2 september 2003 Report Share Posted 2 september 2003 Geplaatst door richard 1:Ach, volgens dezelfde specificaties gaat de TLX-10 in het hoog tot 28 kHz. Het is voor een folietweeter al een hele opgave om die frequentie bij -3dB te bereiken, laat staan voor een dome. Fabrikanten als JBL en Magnat strooien wel vaker met halve informatie om maar met indrukwekkende specificaties voor de dag te komen. Kan zijn, maar laag gaan m'n speaker wel. En ook hoog genoeg (boven de 17kHz hoor ik waarschijnlijk toch niks meer). Ik denk eerder dat het rendement niet klopt, dan dat ze maar tot 45 of 50Hz gaan. En als het rendement niet klopt vind ik dat prima, aangezien m'n Marantz niet veel moeite heeft met m'n JBL's. Althans, ik hoor het eventuele probleem niet. Laag is behoorlijk strak. Hoog is wel wat fel, maar dat ligt meer aan de tweeter. Kwestie van ff de treble-knop wat terugdraaien... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 2 september 2003 Report Share Posted 2 september 2003 Ga eerst eens luisteren bij iemand naar een stel KLIPSH hoorn luidsprekers die hebben zo,n akelig hoog rendement(relatief gezien)dat je met een 100 watter al heel erg ver komt wat zeg ik ontzettend ver en zeker voor rock muziek zijn deze speakers naar mijn idee eerste keuze. Zelf ontwerpen is moeilijk en een dergelijk ontwerp als klipsch lijkt me geen doen voor een zelfbouwer. De keuze van de units is zo persoonlijk en juist die units die zo mooi klinken hebben altijd weer dat lage rendement (dat geld voor mij) Ik heb dus transmisie speakers en die hebben geen hoog rendement maar ik vind een diep laag belangerijker . Klipsch heeft trouwens ook nog eens een heel diep en loodzwaar laag. Ik ga er ook eens serieus over nadenken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 2 september 2003 Report Share Posted 2 september 2003 Beste Don, Er zijn er heel wat die zelf een Klipsch hoorn hebben gebouwd en er zijn hele clubs van. Ook complete bouwtekeningen zijn te vinden op het internet inclusief het orginele artikel van Klipsch uit de jaren '50. Ga maar eens Googlen Kan je verzekeren dat je met 25W al de kamer uitgeblazen wordt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 2 september 2003 Report Share Posted 2 september 2003 Nog even dit voor rock muziek lijkt me VISATON een heel goede keuze wat units betreft. Een behoorlijk rendement stevige chassis en niet kapot te krijgen(neem geen FOAMRANDEN) De aloude dsm25 en 50 voor respectievelijk hoog en midden staan in een goed filter geconfigureerd, garant voor een hoog rendement. De woofer keuze bij dit merk is behoorlijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 3 september 2003 Report Share Posted 3 september 2003 Geplaatst door Don van der Deijl:Nog even dit voor rock muziek lijkt me VISATON een heel goede keuze wat units betreft. Een behoorlijk rendement stevige chassis en niet kapot te krijgen(neem geen FOAMRANDEN) De aloude dsm25 en 50 voor respectievelijk hoog en midden staan in een goed filter geconfigureerd, garant voor een hoog rendement. De woofer keuze bij dit merk is behoorlijk De woofers in de TIW serie staan te boek als bijzonder goed, echter zijn niet de goedkoopste. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kuiperik Posted 3 september 2003 Author Report Share Posted 3 september 2003 Geplaatst door Don van der Deijl:Ga eerst eens luisteren bij iemand naar een stel KLIPSH hoorn luidsprekers die hebben zo,n akelig hoog rendement(relatief gezien)dat je met een 100 watter al heel erg ver komt wat zeg ik ontzettend ver en zeker voor rock muziek zijn deze speakers naar mijn idee eerste keuze. Zelf ontwerpen is moeilijk en een dergelijk ontwerp als klipsch lijkt me geen doen voor een zelfbouwer. De keuze van de units is zo persoonlijk en juist die units die zo mooi klinken hebben altijd weer dat lage rendement (dat geld voor mij) Ik heb dus transmisie speakers en die hebben geen hoog rendement maar ik vind een diep laag belangerijker . Klipsch heeft trouwens ook nog eens een heel diep en loodzwaar laag. Ik ga er ook eens serieus over nadenken Zelf speel ik nu ook met een transmissielijn speaker en deze gaan idd ontzettend (mooi) laag. Voor deze speakers heb je wel een krachtige versterker nodig om ze tot leven te laten komen. De Tl's zetten nu wel een mooi geluid neer, echter klinken soms toch net iets te laid-back. Is het trouwens zo dat de Klipsch dan helemaal geen laag weergeven? Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 3 september 2003 Report Share Posted 3 september 2003 Geplaatst door Don van der Deijl:Nog even dit voor rock muziek lijkt me VISATON een heel goede keuze wat units betreft. Een behoorlijk rendement stevige chassis en niet kapot te krijgen... Dit lijkt me een aardig stevig model van Visaton: De monitor 890MKII, met zo'n 95 dB/2,83 volt een heel aardig rendement (of moet ik gevoeligheid zeggen?) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 3 september 2003 Report Share Posted 3 september 2003 Geplaatst door kuiperik: Zelf speel ik nu ook met een transmissielijn speaker en deze gaan idd ontzettend (mooi) laag. Voor deze speakers heb je wel een krachtige versterker nodig om ze tot leven te laten komen. De Tl's zetten nu wel een mooi geluid neer, echter klinken soms toch net iets te laid-back. Is het trouwens zo dat de Klipsch dan helemaal geen laag weergeven? Ik weet het je moet er behoorlijk wat in stoppen om ze goed tot leven te laten komen vandaar ook dat ik 2 tan 80 versterkers gebrugd heb staan en die trekken het wel alleen raken ze na een tijdje behoorlijk oververhit(een bekend probleem weet ik inmiddels) Het is voor mij een tijd geleden dat ik Klipsh hoorde maar wat me bijgebleven is is het open geluid heel helder niet rauw of zo wat ik had verwacht maar een heel warme klank en een byzonder diep laag . Dit was echter lang geleden in de tijd dat ik zelf nog met magnat speakers zat dus toen was het al snel beter.(magnat maakte echter wel degelijk prachtige speakers de TL met plasma bol wie kent deze nog?) Link to comment Share on other sites More sharing options...
kuiperik Posted 3 september 2003 Author Report Share Posted 3 september 2003 Geplaatst door Don van der Deijl: Ik weet het je moet er behoorlijk wat in stoppen om ze goed tot leven te laten komen vandaar ook dat ik 2 tan 80 versterkers gebrugd heb staan en die trekken het wel alleen raken ze na een tijdje behoorlijk oververhit(een bekend probleem weet ik inmiddels) Het is voor mij een tijd geleden dat ik Klipsh hoorde maar wat me bijgebleven is is het open geluid heel helder niet rauw of zo wat ik had verwacht maar een heel warme klank en een byzonder diep laag . Dit was echter lang geleden in de tijd dat ik zelf nog met magnat speakers zat dus toen was het al snel beter.(magnat maakte echter wel degelijk prachtige speakers de TL met plasma bol wie kent deze nog?) Zelf heb ik ook nog een vrij lange tijd met de Magnat Project2 gespeeld op een Yamaha AX570 versterker ..... tot aan mijn intrekfeestje Die avond het volume te ver opengedraaid... De woofers zaten ramvast tegen de magneet vastgetrokken. Hierna ben ik dus met zelfbouw begonnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 3 september 2003 Report Share Posted 3 september 2003 De Klipsch ervaring van mij was ook best wel aangenaam; ik had iets van een geluid dat me omarmde. Maar mijn ervaring kan ook wel zijn be Link to comment Share on other sites More sharing options...
kuiperik Posted 30 september 2003 Author Report Share Posted 30 september 2003 Heb afgelopen weekend nog naar de Klipsch NF5 geluisterd. Dit is idd een speaker die vrij direct klinkt en je idd dat beetje live gevoel geeft. Echter de prijs 950 Euro p/s voor een demomodel is toch ook vrij aan de hoge kant (zeker in vergelijk met zelfbouw). Zat zelf nu te denken om iets met Peerless HDS-134 of HDS-182 te maken (eventueel in een 'd appolito opstelling?). Heeft iemand misschien ervaringen hiermee? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 30 september 2003 Report Share Posted 30 september 2003 Geplaatst door kuiperik: Is het trouwens zo dat de Klipsch dan helemaal geen laag weergeven ? Klipsch en met name de genoemde KlischHorn zet wel degelijk laag neer, echter het is zeer strak en snel, waardoor het door velen ervaren wordt als " weinig " laag. Door de snelheid hoor je ook detaillering in het laag, bijkomend voordeel is dat het middengebied ook niet vervuild raakt. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 1 oktober 2003 Report Share Posted 1 oktober 2003 Ik denk dat voor makkelijk aanstuurbare speakers je modellen met een dubbele woofer of midunit moet vermijden. Deze hebben vaak een grillig (en laaggaande) impedantie verloop. Mooie hoog rendements units worden o.a. gemaakt door PHL. Veel lager dan 40Hz@-3dB zal je er waarschijnlijk niet mee komen, maar dat is voor 99% van de muziek voldoende (tenzij je van orgelmuziek houdt). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts