Jump to content

fluittoontjes in eindversterker

Duck-Twacy
 Share

Recommended Posts

Ik heb een paar jaar geleden een tweedehands eindversterker gekocht: een AVM Competionpower, waarbij ik last heb van fluittoontjes, piepjes etc door de speakers. De versterker is nu zo'n 10 jaar oud, denk ik. Het is duidelijk geen brom (het komt uit de tweeters). Ook is het niet altijd even hard en ook de frequenties verschilt (een beetje het geluid van een AM radio). Het maakt uit op welk stopcontact ik hem aansluit (maar helemaal weg gaat het nooit). Bijvoorbeeld op een geaard stopcontact dan wordt het erger. Ook als ik hetzelfde stopcontact gebruik waar de rest van de installatie op aangesloten is, dan wordt het erger. Aansluiten op een APC surgearrest stekkerblok werkt ook niet.

De vorige eigenaar heeft er een ander netsnoer op (laten?) zetten. Een soort afgeschermd netsnoer (Siltech kloon?). Ook heeft ie andere (grotere) luidsprekerklemmen gemonteerd.

Als ik een andere eindversterker aansluit op de installatie (zelfde interlink etc.) dan heb ik nergens last van.

Van binnen ziet het er best netjes uit.

Een fotootje

EPSN0013s.jpg

Hier vind je er meer.

Ik vraag me waar het aan ligt (en hoe ik eraf kom). Is er iets van een ontstoring circuit verwijderd (LC kring oid). Heeft het iets te maken met de XLR aansluiting (die ik niet gebruik), of veroudering van onderdelen?

Welke echte techneut (ben zelf maar een amateurtje op dit gebied) heeft een oplossing. :)confused.gif

Hoi Duck,

Heb je er ook last van als je de ingangen niet aansluit? Je kan voor de zekerheid even kortsluitstekkertjes (een metalen tulpie met een 1K weerstandje erin) proberen. Als het dan over is ligt het aan het ingangscircuit van de versterker. Die fungeert dan als AM radiodetector. Hebben meer versterkers last van. Is het niet over dan heb je kans dat de versterker staat te oscilleren, pas dan op, is dodelijk voor je tweeters. Maar hij wordt dan meestal ook bovenmatig warm.

Ik kan 2 mogelijke oorzaken bedenken.

1) de uitgangs impedantie van de voorversterker.

2) de RCA ingangen zijn ook een modificatie alleen is de ingangs trap van de AVM niet aangepast voor un-ballanced ingangen.

Als je naar AVM/EPSN0017.jpg kijkt dan lijkt 't dan rechts boven in de hoek twee "jumpertjes" zitten 't zou mij niet verbazen als die bedoeld zijn voor 't schakelen tussen bal <> un-bal.

Maar ga dat maar niet zomaar uitproberen want dit is een wilde gok.

Als de het min-signaal van de XLR niet aan massa ligt en je sluit wel het +signaal aan (via de RCA) dan kan ik me voorstellen dat je een hoop troep opvangt.

Groeten Simon

Okay, bedankt allemaal alvast zover.

Nog ff antwoorden:

* Heb je er ook last van als je de ingangen niet aansluit?

Dat is moeilijk te testen. Als ik de interlink pre-eind er afhaal, doe ik natuurlijk eerst alles uit. Daarna de eind amp weer aan. Ik hoor dan alleen een beetje ruis als ik mijn oor bij de tweeter hou. Iets minder ruis dan met het zaakje aangesloten (tenzij die piept, dat deed ie dus eerst niet, later weer wel)

* Je kan voor de zekerheid even kortsluitstekkertjes (een metalen tulpie met een 1K weerstandje erin) proberen.

Ik sluit hem aan op de RCA, dus ik moet zo afsluit weerstandje voor de XLR kopen??

* Is het niet over dan heb je kans dat de versterker staat te oscilleren, pas dan op, is dodelijk voor je tweeters. Maar hij wordt dan meestal ook bovenmatig warm.

Oei! Na een paar uur spelen is de amp inderdaad vrij warm. Hij is nu na een kwartiertje al handwarm. word maximaal een graad of 50 schat ik. Hoe kom ik erachter of dit speelt (dacht altijd dat er een flinke ruststroom liep oid)?

* de uitgangs impedantie van de voorversterker

De pre is ook een AVM, alleen een nog ouder model (hun eerste type, denk ik). Heb er indertijd alleen niet de optie voor XLR uitgangen bijgekocht (was 100 DM extra, of zo).

* de RCA ingangen zijn ook een modificatie alleen is de ingangs trap van de AVM niet aangepast voor un-ballanced ingangen.

Als je naar AVM/EPSN0017.jpg kijkt dan lijkt 't dan rechts boven in de hoek twee "jumpertjes" zitten 't zou mij niet verbazen als die bedoeld zijn voor 't schakelen tussen bal <> un-bal.

Ik vraag me dat af of de RCA later zijn toegevoegd. Als je hier kijkt, dan zie je dat de tekst "input l" tussen de RCA en de XLR staat ipv pal boven de XLR. Maar ik zie ook twee krassen bij de RCA!! En de binnenkant oogt ook verdacht. Vreemd om een amp alleen met XLR uit te rusten. Weet wel dat vroeger AVM juist altijd de optie bood om XLR connectoren er bij te kopen.

Die jumpertjes zie ik niet, wel 2 rare draadjes die met de koelribben verbonden zijn (zie hier en hier van boven

* Makkelijkste manier: even bellen met Poulissen Audio/Video (tel: 0475-335716). Dit is de winkel van de importeur (GAP Acoustics, tel: 0475-350777) en kunnen je snel en goed van dienst zijn.

Dat is ook natuurlijk een gpoede tip. Wel een eind weg. Denk dat ik beter maar eens langs kan gaan naar de winkel waar ik m gekocht heb (studio107). Dat was er nog nooit van gekomen.

Tot slot het gefluit is niet volume afhankelijk en niet continu aanwezig. Soms komt het ineens en gaat het net zo vlot weer weg (alsog iemand ergens een apparaat gebruikt heeft).

Geplaatst door Duck-Twacy:

Die jumpertjes zie ik niet, wel 2 rare draadjes die met de koelribben verbonden zijn (zie hier en hier van boven.

Die zou ik dus niet doorknippen. Het zijn de pootjes van de NTC die ervoor moet zorgen dat de eintrap afschakelt als het beestje te warm wordt en dreigt in rook op te gaan. niet slim deze te knippen eek.gif

* Makkelijkste manier: even bellen met Poulissen Audio/Video (tel: 0475-335716). Dit is de winkel van de importeur (GAP Acoustics, tel: 0475-350777) en kunnen je snel en goed van dienst zijn.

Dat is ook natuurlijk een gpoede tip. Wel een eind weg. Denk dat ik beter maar eens langs kan gaan naar de winkel waar ik m gekocht heb (studio107). Dat was er nog nooit van gekomen.

Als je je bedenkt entoch afzakt naar Roermond kun je wel ff bij mij een kop koffie komen drinken (eventueel met vlaai) en bij mij komen luisteren :P:D;)

* Is het niet over dan heb je kans dat de versterker staat te oscilleren, pas dan op, is dodelijk voor je tweeters. Maar hij wordt dan meestal ook bovenmatig warm.

Oei! Na een paar uur spelen is de amp inderdaad vrij warm. Hij is nu na een kwartiertje al handwarm. word maximaal een graad of 50 schat ik. Hoe kom ik erachter of dit speelt (dacht altijd dat er een flinke ruststroom liep oid)?

Als je een klasse A versterker hebt, loopt er idd een flinke ruststroom (om in het lineaire gebied van de transistor te zitten). Ik weet niet of die van jouw ook klasse A is...

Geplaatst door sodejuu:

Als je je bedenkt entoch afzakt naar Roermond kun je wel ff bij mij een kop koffie komen drinken (eventueel met vlaai) en bij mij komen luisteren      :P   :D      ;)

Ha dat maakt het een stuk aantrekkelijker :)

Mits ze me uberhaupt bij Poullissen willen helpen, heb geen bonnetjes of zo (wel van studio107, als ik die nog kan vinden..).

De versterker is niet zo groot, ik zou eens in de trein kunnen stappen (heb NS abonnement en hekel aan autorijden). Maar de timing is lastig, zaterdag zal de TD wel niet open zijn en doordeweeks werken de meest mensen... Denk zowiezo niet dat ze direct ernaar zullen kijken.

Maar je aanbod onthoud ik (komende maand is het alleen een beetje erg druk met al die luistershows etc.)

Geplaatst door Henrie:

Als je een klasse A versterker hebt, loopt er idd een flinke ruststroom (om in het lineaire gebied van de transistor te zitten). Ik weet niet of die van jouw ook klasse A is...

Ik heb nooit de echte specs gezien, maar hij zou 2*85 watt zijn, dus dat zal vast niet allemaal in klasse A staan. AVM heeft volgens mij wel eindversterkers (gemaakt) die deels of geheel in klasse A staan.

Ha dat maakt het een stuk aantrekkelijker    :)

Mits ze me uberhaupt bij Poullissen willen helpen, heb geen bonnetjes of zo (wel van studio107, als ik die nog kan vinden..).

De versterker is niet zo groot, ik zou eens in de trein kunnen stappen (heb NS abonnement en hekel aan autorijden). Maar de timing is lastig, zaterdag zal de TD wel niet open zijn en doordeweeks werken de meest mensen... Denk zowiezo niet dat ze direct ernaar zullen kijken.

Maar je aanbod onthoud ik (komende maand is het alleen een beetje erg druk met al die luistershows etc.)

Waarom zouden ze je niet willen helpen? Bonnetjes zijn echt niet zo belangrijk.

Ze zijn de beroerdsten niet en hebben een eigen reparatieafdeling waar ook niet bij hun gekochte apparatuur gerepareerd wordt. En waar zou je beter terecht kunnen dan in de keuken van de importeur.

Kijk maar. Het aanbod blijft. ;)

* Heb je er ook last van als je de ingangen niet aansluit?

Dat is moeilijk te testen. Als ik de interlink pre-eind er afhaal, doe ik natuurlijk eerst alles uit. Daarna de eind amp weer aan. Ik hoor dan alleen een beetje ruis als ik mijn oor bij de tweeter hou. Iets minder ruis dan met het zaakje aangesloten (tenzij die piept, dat deed ie dus eerst niet, later weer wel)

Vreemd dat ie zonder vv minder ruist dan met vv, meestal is dat andersom. Afijn zonder heb je er geen last van. Zou dus ook nog aan je vv kunnen liggen. Gebruik je soms interlinks zonder afscherming? Als je versterker gevoelig is voor radio-interferentie, en daar lijkt het een beetje op, dan heb je daar met niet afgeschermde interlinks meer last van. In dat geval, probeer eens afgeschermde interlinks. Voor mijn part type dropveter om het te testen.

* Je kan voor de zekerheid even kortsluitstekkertjes (een metalen tulpie met een 1K weerstandje erin) proberen.

Ik sluit hem aan op de RCA, dus ik moet zo afsluit weerstandje voor de XLR kopen??

Nee ik bedoel ipv de cinch interlink. Zo'n stekkertje bestaat uit een cinch stekkertje met ipv de kabel een weerstandje. Just for the test. Kun je niet kopen, moet ze zelf maken. Maar gezien het feit dat ie niet piept zonder interlinks, lijkt mij dit overbodig om te proberen.

Als je verder niet al te technisch bent zou ik toch maar Sodejuu's advies ter harte nemen om het op te lossen. Kan zo te zien nog gezellig worden ook :) Zou in ieder geval Poulissen even bellen en het probleem met hen bespreken.

Zo was even weg (Audio Note Auditorium opening :P )

De interlink die er nu op zit is een noname kabeltje van een paar tientjes. Zal hem eens omwisselen met de Ixos102 die nu op mijn CD speler zit.

Nogmaals bedankt voor alle antwoorden

xyxthumbs.gif

Zo was even weg (Audio Note Auditorium opening     :P )

De interlink die er nu op zit is een noname kabeltje van een paar tientjes. Zal hem eens omwisselen met de Ixos102 die nu op mijn CD speler zit.

Nogmaals bedankt voor alle antwoorden  

xyxthumbs.gif  

Hoi Duck,

Vandaag bij Poulissen geweest en er zo achter gekomen dat je het probleem nagevraagd hebt. Vervelende kwestie, maar om er absoluut zeker van te zijn zijn die 2 weken onderzoektijd wel nodig. Je kan wel een ruilamp mee terug krijgen om de tijd te overbruggen. Nadeel is dat je dan 2 keer moet afzakken.

Misschien kunnen we het wel anders regelen. Jij brengt dit of volgend weekend die versterker naar Poulissen en ik breng 'm de 27e mee naar DH, zo hoef je maar 1 keer te reizen icon14.gif;)

Geplaatst door sodejuu:

Hoi Duck,

Vandaag bij Poulissen geweest en er zo achter gekomen dat je het probleem nagevraagd hebt. Vervelende kwestie, maar om er absoluut zeker van te zijn zijn die 2 weken onderzoektijd wel nodig. Je kan wel een ruilamp mee terug krijgen om de tijd te overbruggen. Nadeel is dat je dan 2 keer moet afzakken.

Misschien kunnen we het wel anders regelen. Jij brengt dit of volgend weekend die versterker naar Poulissen en ik breng 'm de 27e mee naar DH, zo hoef je maar 1 keer te reizen        icon14.gif                 ;)

Ha ha, er wordt geroddeld :D;)

Dit weekend kan ik niet, maar misschien kan ik volgende week na mijn werk in Utrecht over komen treinen (de versterker is nog wel te verslepen in een AH tas). Kan zo rond 18:30 of 19:00 in Roermond CS aankomen (woon je ver van het station)? Moet dan rond 21:30 weer terug naar Den Haag (om het een beetje behapbaar te houden).

Wanneer zou het jou lukken? Ik denk dat woendag of donderdag mij het beste uitkomt, hangt ook nog van een paar andere dingen af.

Een paar weken zonder amp red ik wel, ik heb nog een andere eindversterker staan (A&T SA20).

O ja, het gebruiken van Ixos 102 interlink tussen de AVM pre en eind amp helpt niet. Overdag fluit/piept ie nog erger dan 's avonds.

Ha ha, er wordt geroddeld         :D         ;)

Dit weekend kan ik niet, maar misschien kan ik volgende week na mijn werk in Utrecht over komen treinen (de versterker is nog wel te verslepen in een AH tas). Kan zo rond 18:30 of 19:00 in Roermond CS aankomen (woon je ver van het station)? Moet dan rond 21:30 weer terug naar Den Haag (om het een beetje behapbaar te houden).

Wanneer zou het jou lukken? Ik denk dat woendag of donderdag mij het beste uitkomt, hangt ook nog van een paar andere dingen af.

Een paar weken zonder amp red ik wel, ik heb nog een andere eindversterker staan (A&T SA20).

O ja, het gebruiken van Ixos 102 interlink tussen de AVM pre en eind amp helpt niet. Overdag fluit/piept ie nog erger dan 's avonds.

Hoi Duck,

Donderdag zou moeten kunnen, woensdag echter niet. Poulissen heeft op donderdag koopavond, dus dan kan hij gelijk naar de zaak.

Ik woon een kilometer of 3-4 van het station, maar kan je wel oppikken. Als je echter al om half 10 weer terug moet hebben we niet veel tijd om bij mij te luisteren, Dat wordt dan een korte sessie icon12.gif

Zoals je het probleem nou verteld lijkt het wel een net-probleem. Overdag is er meer rotzooi in het 230V net dan 's avonds. Het kan zijn dat het ingebouwde netfilter niet naar behoren werkt. Misschien kun je deze week eens wat met een netfilter proberen het probleem op te lossen (is maar een tip cool.gif ).

Laat me maar wat weten. Mailen of een PM is denk ik wel wat makkelijker dan het hier aan de grote klok te hangen :P:D;)

Geplaatst door sodejuu:

Zoals je het probleem nou verteld lijkt het wel een net-probleem. Overdag is er meer rotzooi in het 230V net dan 's avonds. Het kan zijn dat het ingebouwde netfilter niet naar behoren werkt. Misschien kun je deze week eens wat met een netfilter proberen het probleem op te lossen (is maar een tip    cool.gif ).

Laat me maar wat weten. Mailen of een PM is denk ik wel wat makkelijker dan het hier aan de grote klok te hangen    :P    :D     ;)

Hoi Duck,

Zoals je het nu omschrijft lijkt het inderdaad op een netprobleem. Heb je toevallig niet een een af ander bedrijf naast je zitten? Als je het wilt proberen heb ik hier nog wel een zwaar 15A dubbel uitgevoerd netfilter liggen. Ik rij regelmatig tussen Katwijk en R'dam op en neer. Kan dus na zessen begin volgende week ergens wel even bij je langs komen. Stuur dan even een PB'tje.

Groet,

• 4 weeks later...
Geplaatst door Pjotr:

Hoi Duck,

Zoals je het nu omschrijft lijkt het inderdaad op een netprobleem. Heb je toevallig niet een een af ander bedrijf naast je zitten? Als je het wilt proberen heb ik hier nog wel een zwaar 15A dubbel uitgevoerd netfilter liggen. Ik rij regelmatig tussen Katwijk en R'dam op en neer. Kan dus na zessen begin volgende week ergens wel even bij je langs komen. Stuur dan even een PB'tje.

Groet,

Zou dit kunnen functioneren?

FN660.gif

web page

Update.

AVM is inmiddels gerepareerd door AVM zelf in Duitsland; paar onderdelen (weerstanden?) in rechterkanaal vervangen.

Ik heb hem nog niet in huis overigens

Prettig nieuws dus :D Jammer dat ie een week te laat klaar is ;)