Jump to content

Cinch-plugjes


Henrie
 Share

Recommended Posts

Ik heb een vraag over cinch-plugjes. Wat zijn nou, voor een redelijk bedrag (niet meer dan een paar euro per stuk) goede cinch-plugjes? En dan bedoel ik met name welke merken.

Ik ken al de merken Altai (hebben die een website) en Neutrik. En WBT, maar das volgens mij nogal duur (of niet???).

Ik heb op dit moment geloof ik merkloze (iig el cheapo) plugjes, wel verguld, maar die hebben als nadeel dat ze moeilijk zo te maken zijn dat ze ook het 'uiterste' van de kabel afschermen (de afscherming moet een klein stukje eerder aan het plugje gesoldeerd worden dan de ader; dit geeft een slechte afscherming). Bovendien zijn het sowieso niet zo goede plugjes: brakke trekontlasting en de 'buigbescherming' zit er los achterin. Dat laatste is niet zo'n probleem omdat de gemiddelde microfoonkabel (die ik voor interlink gebruik) zo dik is dat dat 'veertje' er nauwelijks omheen past, maar toch, het blijft een wat magere kwaliteit...

Weet iemand nog wat merken, die goeie plugjes leveren? Zo ja, bij voorbaad dank.

 

Ps. het heeft niet echt haast, maar in de toekomst wil ik zelf nog wel een interlink gaan bouwen. Eentje die hopelijk beter is dan de huidige (of minstens zo goed :)).

Link to comment
Share on other sites

Hoi,

 

Ik gebruik deze:

 

7432.jpg

 

Hebben een klembevestiging met wartel op de afscherming. Zijn te krijgen voor 5 mm kabel en 6 mm kabel. Kosten ca. 3 EU/st. en hebben teflon isolatie en verguld binnenwerk.

 

Passen ook perfect op 5 mm CATV kabel. Ik gebruik Belden H121 van 1 euro de meter. Specs vindt je HIER

Link to comment
Share on other sites

Hoi Henrie,

 

Locking Barrel betekend dat je de plug "vast kunt zetten". Om precies te zijn, een normale plug stop je erin en die maakt kontakt. Met de lokking Barrel kun je de plug echt klemmen zodat ie beter kontakt maakt. Dit doe je door de plug aan te sluiten en de huls van de plug te aan te draaien. Op die manier schoef je de huls naar voren waardoor de kroon op het chassisdeel geklemt wordt. In feite kun je er nu aan gaan hangen, dat gaat niet los. Beter kontakt betekend minder verlies.

 

Nog beter is het om de Eichmann Bullet Plug te gebuiken (zie topic Supercable voor ...) . Die ziet er echter niet uit en is ook erg duur, maar kontakt maken doet ie als de allebeste. ;)cool.gif

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Sodejuu:

Locking Barrel betekend dat je de plug "vast kunt zetten". Om precies te zijn, een normale plug stop je erin en die maakt kontakt. Met de lokking Barrel kun je de plug echt klemmen zodat ie beter kontakt maakt. Dit doe je door de plug aan te sluiten en de huls van de plug te aan te draaien. Op die manier schoef je de huls naar voren waardoor de kroon op het chassisdeel geklemt wordt. In feite kun je er nu aan gaan hangen, dat gaat niet los. Beter kontakt betekend minder verlies.

 

Nog beter is het om de Eichmann Bullet Plug te gebuiken (zie topic Supercable voor ...) . Die ziet er echter niet uit en is ook erg duur, maar kontakt maken doet ie als de allebeste.     ;)      cool.gif

 

Ja zeg, alle pluggen die GEEN goed contact maken zijn m.i. zowiezo rijp voor de prullenbak.

 

Je kunt dan wel de aarde locken maar hoe doe je dat met de pin? Daarvoor ben je toch afhankelijk van het chassisdeel.

 

Dat locken is alleen handig als je wild met je interlinks om gaat, on stage b.v.

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Pjotr:

 

Ja zeg, alle pluggen die GEEN goed contact maken zijn m.i. zowiezo rijp voor de prullenbak.

 

Je kunt dan wel de aarde locken maar hoe doe je dat met de pin? Daarvoor ben je toch afhankelijk van het chassisdeel.

 

Dat locken is alleen handig als je wild met je interlinks om gaat, on stage b.v.

 

Daar heb je helemaal gelijk in Peter. Ik heb verschillende pluggen gebruikt, van low-budget tot aan de Eichmann toe en ze werken allemaal. Op een VLS-kabel die ik heb zitten ook een dergelijk locking device, en die werkt ook nog eens niet. Toch maakt de plug fatsoenlijk kontakt. En zolang je de plus ook niet kunt lokken heeft het allemaal geen of weinig zin.

Normaal gebruik ik Neutrik Profi, gewoon omdat ik af en toe wat lui ben aangelegt en het sap niet wil afschakeln. Met de Profi kun je met signaal erop gewoon omsteken zonder brom, plop of kraak ;)

De Eichmann's heb ik bij de supercable gebruikt, omdat die daarvoor het handigste is. Je moet ze alleen niet te vaak loshalen want hij maakt behoorlijke "putjes" in de massa van het chassisdeel.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bij mij zijn de interconnectsgewoon standaarduitgerust met neutrik. Om die er nu af te slopen, zonde van de afwerking. En uittrekken en omswitchen als de boel aanstaat zie ik mezelf toch niet doen

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Sebastiaan:

Beste Paul.

 

De neutriks zijn ook top-pluggen! DIe gebruik ik het leifst van alle RCA's ongeacht de prijs. Echter gaat er niet meer dan 7mm in de neutrik. dus bij grotere diameters prefereer ik WBT.

 

Groeten,

Bas

 

"The improvement in sound was considerable. Most evident was the improvement in dynamics; while the transparency of complex passages was so considerable, this alone warranted 2 points of advance in our scale of rating. Even a comparison with the excellent Neutrik RCA plugs (both soldered to the Bi-Coax interconnect from Fast Audio) went clearly in favour of the Bullet Plug."

Dalibor Beric: Stereoplay (Germany) Feb 2003

 

 

“I have got the merchandise! Thank you very much. As soon as I got the plugs, I sat down and soldered two pairs of our favourite interconnect (Silk, Italian stuff), one with our regular Neutrik RCA

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...