Jump to content

Hoog iets te fel

Swanny
 Share

Recommended Posts

Ik speel nu al bijna een jaar zeer tevreden met de Scanspeak Reference Plus. Uit de topic over demping heb ik geleerd dat ik nog enkele aanpassingen moet doen qua demping.

Maar ik heb nog een ander probleem. Soms vind ik het hoog iets te veel aanwezig. Ik weet dat de Scanspeak Revelator wordt omschreven als een nogal heldere tweeter. In een mailtje van speakerland stellen ze mij voor door een bepaald weerstandje te verhogen de tweeter ongeveer 1dB te verlagen.

Weten jullie nog eventuele oplossingen om dit probleem op te lossen ?

Een andere cd-speler?

Naar mijn mening is de Reference Plus allesbehalve helder in het hoog. Als er sprake is van te heldere sisklanken bijvoorbeeld bij vrouwlijke stemmen kan dat ook aan een ander deel van de keten liggen. De cd-speler kan hier een groot aandeel aan hebben maar ook een versterker of de gebruikte kabels.

De serieweerstand met de tweeter vergroten is een oplossing maar daarmee verminder je ook het middenhoog en scherpe sisklanken zal daarmee niet verholpen zijn. Soms kan wat experimenteren met de seriecondensator ook soelaas bieden.

Weet je zeker dat de problemen niet in de opname zitten, of in de akoustiek?

Ik heb de Reference Plus ook beluisterd voordat ik de Ultimo kocht, die voor mij helderder was. De Plus gaf wat meer de nadruk op het laag (logisch met 2,5 weg), anderen zouden misschien zeggen dat hij warmer klinkt.

Ik ken de revelator tweeter als soms wat te scherp, natuurlijk is dat wel persoonlijk. Het geluidsniveau verlagen van de tweeter zou ik inderdaad niet doen, alle hoge tonen gaan immers zachter klinken, en dat lijkt me niet de bedoeling. Wat ook eens kan helpen is om rondom de tweeter vilt te plakken, je kunt dit eerst gewoon proberen en vastzetten met plakband, als het je bevalt is het een goedkope oplossing. Verder zou je inderdaad kunnen gaan kijken naar andere kabels, of de rest van de audio ketting. Een condensator vervangen zou ik in eerste instantie niet doen, probeer eens wat kabels te lenen bij de audiowinkel, en probeer gewoon of het dan is opgelost.

gr. Rogier

Het is ook een mooie tweeter Kermit. Maar eerlijk gezegd vond ik destijds het hoog van de Reference+ ook wat al te enthousiast. Heb hem toen gehoord op de grootste Vicencent klasse-A bak + Vincent CD speler.

Denk dat die weerstandsaanpassing geen slechte suggestie is. Het valt iig te proberen. Wat ook mee kan spelen zijn diffracties van de kasthoeken/randen. Het bekleden van het voorfront met 3 mm vilt rond de tweeter kan ook een behoorlijke verbetering geven in dit opzicht.

Edit

Duh Rogier, je bent me net voor ;)

Ik heb de Revelator tweeter gehoord bij CGM thuis en die vond ik zo op het eerste gehoor vrij van allerlei scherpe narigheden. Ik weet niet of dit dezelfde tweeter is als Swanny bedoelt ?

Swanny meldt overigens dat hij het hoog "teveel aanwezig" vindt, niet dat er scherpte optreedt. Als deze omschrijving juist is, dan kan het heel goed zijn dat de tweeter gewoon een paar dB staat te overdrijven. Dat is dus goed op te lossen met een weerstandsnetwerkje.

De meeste tweeters hebben namelijk een paar dB meer rendement dan de middentoners. Voor een rechte frequentiekarakteristiek zou in het hoog dus een paar dB weggenomen moeten worden. In de meeste ontwerpen wordt dit verzuimd, aangezien men vaak streeft naar die "extra crispy Hi-Fi weergave" die naar mijn mening niet de juiste weg is om te bewandelen, maar wie ben ik ?

Het toepassen van

Beste Swanny.

Heeft je versterker een toonregeling?

Als je het hoog iets overdreven vindt zou je met de toonregeling het hoog iets kunnen dimmen. Toegegeven: de meeste toonregelingen pakken ook iets van het middengebied mee. Als het resultaat je echter bevalt, dan ben je d'r toch?

nogal veel reacties :)

idd, ik vind het hoog niet te scherp maar soms teveel aanwezig. Het laag vind ik perfect (naar mijn normen).

Ik zal toch eerst eens het voorstel van speakerland uitproberen. ze raden mij aan de serieweerstand in het filter voor de tweeter vervangen door een 4,7 Ohm ipv een 3,3. Deze aanpassing kost bijna niets en is het proberen waard.

• 4 weeks later...

Het veranderen van een serieweerstand en/of het plaatsen van componenten parallel aan de unit verandert niet alleen het rendement van de unit, maar ook de scheidingsfrequentie.

Het gevaar bestaat dat er hierdoor een "gat" valt of een "piek" ontstaat.

Je kunt beter een weerstandennetwerkje (na het filter) toepassen, of een L-pad (d.i. een continu regelbaar weerstandennetwerkje, dat de impedantie over de unit constant op 8 ohm houdt).

Maar je kunt ook gewoon een wollen muts opzetten.

Geplaatst door spido:

Maar je kunt ook gewoon een wollen muts opzetten.

Mogge Spido,

Daar houd ik van, goedkope oplossingen

;);)

Blijft de vraag, of je de muts over de oren moet trekken of niet. Het verschil kan aanzienlijk zijn.

Met opgewekte groet,

Geplaatst door dick jansen:

Mogge Spido,

;)    ;)

Blijft de vraag, of je de muts over de oren moet trekken of niet. Het verschil kan aanzienlijk zijn.

Met opgewekte groet,

Sterker nog, moet de rand wel of niet worden omgeslagen..................

Groet Jitze

Beste cgm,

Het gaat hier over een wollen muts, let dan toch op

:rolleyes:    :rolleyes:    :rolleyes:    :rolleyes:

Met opgewekte groet,

Ja Dick, dat wist ik wel..

:rolleyes:

Ik vroeg me af, maar de dubbele bodem ontgaat misschien iemand die teveel op taalpurisme is gericht, of de materiaalkeuze van invloed zou kunnen zijn op het filtermechanisme van de rand, al of niet omgeslagen, op de oren.. :P

Eureka, we breien een muts van wol en stikken daar een katoenen rand aan, naar keuze over de oren te hangen of door middel van een drukknoopje op te slaan en vast te zetten.

Met groet,

Gebruik je voor het stikken dan wel een fijn zilveren, afgelaten linksdraaiende draad? :D