Jump to content

Hoog iets te fel

Swanny
 Share

Recommended Posts

Ik speel nu al bijna een jaar zeer tevreden met de Scanspeak Reference Plus. Uit de topic over demping heb ik geleerd dat ik nog enkele aanpassingen moet doen qua demping.

Maar ik heb nog een ander probleem. Soms vind ik het hoog iets te veel aanwezig. Ik weet dat de Scanspeak Revelator wordt omschreven als een nogal heldere tweeter. In een mailtje van speakerland stellen ze mij voor door een bepaald weerstandje te verhogen de tweeter ongeveer 1dB te verlagen.

Weten jullie nog eventuele oplossingen om dit probleem op te lossen ?

Een andere cd-speler?

Naar mijn mening is de Reference Plus allesbehalve helder in het hoog. Als er sprake is van te heldere sisklanken bijvoorbeeld bij vrouwlijke stemmen kan dat ook aan een ander deel van de keten liggen. De cd-speler kan hier een groot aandeel aan hebben maar ook een versterker of de gebruikte kabels.

De serieweerstand met de tweeter vergroten is een oplossing maar daarmee verminder je ook het middenhoog en scherpe sisklanken zal daarmee niet verholpen zijn. Soms kan wat experimenteren met de seriecondensator ook soelaas bieden.

Weet je zeker dat de problemen niet in de opname zitten, of in de akoustiek?

Ik heb de Reference Plus ook beluisterd voordat ik de Ultimo kocht, die voor mij helderder was. De Plus gaf wat meer de nadruk op het laag (logisch met 2,5 weg), anderen zouden misschien zeggen dat hij warmer klinkt.