dick jansen Posted 25 september 2003 Report Share Posted 25 september 2003 Geplaatst door cgm: Gebruik je voor het stikken dan wel een fijn zilveren, afgelaten linksdraaiende draad? Wis en waarachtig Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
foppe Posted 25 september 2003 Report Share Posted 25 september 2003 Ditzelfde probleem had ik ook met mijn Tannoy D300's nadat ik het filter had opgewaardeerd met betere componenten. Het geluid was wel opener geworden, maar het hoog was te fel geworden. Ik heb toen de 2.2 ohm weerstend vervangen door een 2,7 ohm exemplaar, wat het probleem uitstekend verholpen heeft. De nieuwe openheid is gebleven, het hoog is precies goed. Dit kan wel alleen met een weerstand in serie met de tweeter, anders beinvloedt je ook de impedantie, en dat wil je niet. Groet, Foppe Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 25 september 2003 Report Share Posted 25 september 2003 Geplaatst door foppe:Ditzelfde probleem had ik ook met mijn Tannoy D300's nadat ik het filter had opgewaardeerd met betere componenten. Het geluid was wel opener geworden, maar het hoog was te fel geworden. Ik heb toen de 2.2 ohm weerstend vervangen door een 2,7 ohm exemplaar, wat het probleem uitstekend verholpen heeft. De nieuwe openheid is gebleven, het hoog is precies goed. Dit kan wel alleen met een weerstand in serie met de tweeter, anders beinvloedt je ook de impedantie, en dat wil je niet. Groet, Foppe Waarschijnlijk weerstand van de spoelen veranderd door er een beter exemplaar in te zetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 25 september 2003 Report Share Posted 25 september 2003 Geplaatst door foppe: Dit kan wel alleen met een weerstand in serie met de tweeter, anders beinvloedt je ook de impedantie, en dat wil je niet. Groet, Foppe Beste Juist door een weerstand is serie met de tweeter veranderd de impedantie en dus de kantelfrequentie van het filter. Volgens mij weet je niet helemaal wat je aan het doen bent. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 25 september 2003 Report Share Posted 25 september 2003 Door een weerstand parallel met de tweeter veranderd de impedantie ook, dus ook dan veranderd de kantelfrequentie... Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 25 september 2003 Report Share Posted 25 september 2003 Door een weerstand parallel met de tweeter veranderd de impedantie ook, dus ook dan veranderd de kantelfrequentie... Maar door een weerstand in serie met de tweeter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 25 september 2003 Report Share Posted 25 september 2003 Geplaatst door Henrie:Door een weerstand parallel met de tweeter veranderd de impedantie ook, dus ook dan veranderd de kantelfrequentie... Conclusie: De beste methode om een tweeter te "temmen" is een netwerkje van 2 weerstanden tussen het filter en de tweeter. Dit netwerkje van een parallel/serieweerstand zorgt voor een verzwakking van de tweeter en vormt een constante belasting voor het filter. Een tweede manier is een serieweerstand van 1 - 6 ohm plaatsen voor het filter. Dit is echter, in geringe mate, frequentie afhankelijk. Vooral bij een wat hogere weerstandswaarde. mvg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 25 september 2003 Report Share Posted 25 september 2003 Geplaatst door Luidspreker:Ik val er wat laat in; toch een suggestie. Ik heb het hoog (in een andere zelfbouwspeaker, de ex4 van Seas) iets rustiger gemaakt met een condensator van ongeveer 0,3 kP + weerstand van 8 Ohm in serie over de tweeter. Hielp erg goed! Luidspreker Wat jij hier hebt toegepast lijkt op een seriefilter. Het is een z.g. "zuigkring". Deze wordt gebruikt om de gevolgen van de tweeterresonantie te onderdrukken. Een impedantiecorrectie dus. Toevallig heeft dit in jouw situatie goed gewerkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 25 september 2003 Report Share Posted 25 september 2003 Maar beste kerel, ons gehoor werkt niet lineair. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luidspreker Posted 6 oktober 2003 Report Share Posted 6 oktober 2003 Ja, die 'zuigkring' van mij. Nu heb ik de condensator vervangen door een grotere (3 microF). Ik schat (en hoor) dat dan de afval wat eerder begint, en met een weerstand in serie ermee kan ik de mate van afval regelen. Tot nu toe erg goede resultaten. Ook gebruik ik ook een weerstandsnetwerkje om de luidheid van de tweeter aan te passen. Alles schakelbaar mbv microschakelaars; ik mocht nog eens echt doof worden. Berekeningen kun je o.a. uitvoeren op deze site: http://www.mhsoft.nl/spk_calc.asp Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 6 oktober 2003 Report Share Posted 6 oktober 2003 Dempen met een serie par netwerk van weerstanden zal de tweeter niet anders doen klinken alleen minder luid. Echt aanpassen in klank kan je door een ander orde filter te kiezen. Zelf ben ik nooit weg geweest van 12 db filtering en gaat mijn voorkeur dan ook uit naar 18 db filtering. Hiermee heb ik in een zelfbouw project zelfs een DSM 25 van visaton weten te temmen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 7 oktober 2003 Report Share Posted 7 oktober 2003 Geplaatst door Don van der Deijl:Dempen met een serie par netwerk van weerstanden zal de tweeter niet anders doen klinken alleen minder luid. Echt aanpassen in klank kan je door een ander orde filter te kiezen. Zelf ben ik nooit weg geweest van 12 db filtering en gaat mijn voorkeur dan ook uit naar 18 db filtering. Hiermee heb ik in een zelfbouw project zelfs een DSM 25 van visaton weten te temmen Beste Don Was dit een 2- of 3-weg systeem? mvg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 7 oktober 2003 Report Share Posted 7 oktober 2003 Als Don hiermee een domeMiddentoner bedoeld, zal het ongetwijfeld op zijn minst een driewegsysteem zijn geweest. Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 7 oktober 2003 Report Share Posted 7 oktober 2003 Moet jij niet aan het werk, Paul? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 7 oktober 2003 Report Share Posted 7 oktober 2003 Geplaatst door Paul Jenner:Als Don hiermee een domeMiddentoner bedoeld, zal het ongetwijfeld op zijn minst een driewegsysteem zijn geweest. Paul. Beste Paul, Waarom zou je denken dat Don een dome middentoner bedoelt, wanneer het over dometweeters gaat en hij bovendien het juiste typenummer van een dometweeter opgeeft? De "25" geeft de diameter van de dome aan. Type "50" is de roemruchte middentoner. En die is niet te temmen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 7 oktober 2003 Report Share Posted 7 oktober 2003 25 leek me inderdaad al een tweeter, maar wat moet je daar nu aan temmen, aan de onderzijde wel te verstaan ? Kan het niet gewoon een beroerde geweest zijn met een te hoge piek op een te hoge resonantiefrequentie ? Dan begrijp ik het verhaal van Don. En ja Geerdie, ik moet werken, maar zit u even in mijn lunchpauze. Toch geen weer om buiten te lopen zou ik zo denken ... Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 7 oktober 2003 Report Share Posted 7 oktober 2003 He Paul, ga eens aan het werk joh Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 7 oktober 2003 Report Share Posted 7 oktober 2003 Geplaatst door Paul Jenner:25 leek me inderdaad al een tweeter, maar wat moet je daar nu aan temmen, (...) Paul. Beste Paul, Noe, sommige mensen vinden titaniumdomes wat schel klinken, als het allemaal nogal luid wordt. Dan nemen ze het rendement terug (wat niet helpt om het karakter te verbeteren, zoals Don zegt, en wat vaak op verkeerde manieren gebeurt, zoals je hier hebt kunnen lezen) of men verzint notch filters (die allerlei fasedraaiingen veroorzaken en meer kwaad doen dan goed). Zo, nu zal je pauze wel weer voorbij zijn, h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 7 oktober 2003 Report Share Posted 7 oktober 2003 Geplaatst door Geerdie:Maar beste kerel, ons gehoor werkt niet lineair. Beste Geerdie, Daarom wordt daar met de opname al rekening mee ge hehouden, en zelfs al in de klassieke opstelling van instrumenten. Omdat we minder gevoelig zijn in het laag, worden er meer contrabassen geplaatst etc. Muziek wordt zo gemixt dat het voor het gehoor in balans. Daarom moet de weergever zo linear (recht) mogelijk zijn. Liefst frequentie en fase linear. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 7 oktober 2003 Report Share Posted 7 oktober 2003 Geplaatst door Paul Jenner: En ja Geerdie, ik moet werken, maar zit u even in mijn lunchpauze. Toch geen weer om buiten te lopen zou ik zo denken ... Paul. Weet ik niet? Hier schijnt de zon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 7 oktober 2003 Report Share Posted 7 oktober 2003 Geplaatst door Sebastiaan de vries: Beste Geerdie, Daarom wordt daar met de opname al rekening mee ge hehouden, en zelfs al in de klassieke opstelling van instrumenten. Omdat we minder gevoelig zijn in het laag, worden er meer contrabassen geplaatst etc. Muziek wordt zo gemixt dat het voor het gehoor in balans. Daarom moet de weergever zo linear (recht) mogelijk zijn. Liefst frequentie en fase linear. Groeten, Bas Ok, je zal wel gelijk hebben, maar dan nog hoeft "recht" niet "ideaal" te zijn. Hier komen we weer bij de persoonlijke smaak van de luisteraar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 7 oktober 2003 Report Share Posted 7 oktober 2003 Geplaatst door Geerdie: Ok, je zal wel gelijk hebben, maar dan nog hoeft "recht" niet "ideaal" te zijn. Hier komen we weer bij de persoonlijke smaak van de luisteraar. Beste Geerdie, Dat is zeker waar. er is neits op tegen om een weergever puur op smaak te selecteren. Ok als de weergever niet recht is. Mijn ervaring is dat als een weergever haast kaarsrecht is, dat het alleen nog maar van de opname afhangt of iets goed klinkt of niet. Los van het recht of niet. Elke weergever heeft toch weer een eigen kleur en en klank. Al zet je een op papier kaarsrechte B&W en een kaarsrechte Kef naast elkaar. ze zullen toch verschillend klinken. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 7 oktober 2003 Report Share Posted 7 oktober 2003 Geplaatst door Geerdie: Weet ik niet? Hier schijnt de zon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts