Jump to content

Wat vinden jullie mooie midden/hoog combinaties?

JSA
 Share

Recommended Posts

Goede vraag,

ik kijk altijd zeker naar de gevoeligheid van de tweeter, die moet hoger zijn dan de middentoner (dat is bijna altijd). Verder weet ik van veel tweeters een beetje hoe ze klinken, dus je moet ze als het kan in een luidspreker beluisteren, het liefst in verschillende speakers. Hou je van een warm geluid dan ga je eerder voor een tweeter met een zachte konus (geen metaal e.d.). Als je een middentoner hebt met een hard membraam dan is de meest logische keus een tweeter met een harde conus, bv metaal of ceramiek. Mag ik weten welke middentoner je op het oog hebt?

gr. Rogier

Jeetje Jasper, je noemt daar wel een stel heel verschillende tweeters. Een softdome hoeft beslist niet "soft" te klinken hoor. Maar er speelt meer mee, zoals tot hoe laag loopt ie door met weinig vervorming, zit er ferrofluid in of niet. Hoe hard wil je gaan i.v.b. x-over frequentie enz.

Zelf vind ik de 97000 heel erg mooi, maar dat wist je al ;) Vind hem eigenlijk mooier dan de 99000, is wat rustiger.

Mijn plan is om de 18W8545 samen met een bijpassende tweeter in een topkast te monteren (2weg, gesloten) en daaronder een subkast met twee Visaton AL200DV's (parallel, BR). De 8545 wordt niet aan de onderkant gefilterd dus blijft gewoon fullrange. Zo heb ik weinig filtercomponenten nodig, bovendien draagt dat bij aan het rendement, en hij kan het makkelijk hebben.

Maarja, de tweeters.. ik weet het dus nog niet. Misschien toch maar de 97000, als dat goed samen gaat en ik daarmee alles uit die combi haal.

confused.gif

Msw_2.jpg

De Manger, heb je helemaal geen midden en hogetonenluidspreker nodig en bovendien geen last van een scheidingsfilter op de plaats waar het oor het meest gevoelig is voor fasefouten en andere onregelmatigheden in het geluidsbeeld.

Wel lastig te combineren met een snelle woofer maar als het je wel lukt dan heb je een luidspreker met een bijzonder grote werkelijkheidsgetrouwheid in de weergave.

Een luidspreker die werkt met buiggolven.

Op een plat flexibel membraan is een spreekspoel gelijmd die geluidsgolven in dit membraan opwekt. De vorm van de golven lijken een beetje op de golven ten gevolge van een steen in een vijver.

De stervormige ring voorkomt dat de golven van de rand worden teruggekaatst. Door de manier van weergeven werkt het membraan als een soort puntbron, het geluid lijkt uit het midden te komen, wat de afbeelding van het stereoplaatje ten goede komt.

De Manger heeft een nuttig weergavebereik van zo'n 150 Hz tot 25 kHz.

Op TNT-audio staat een aardige recentie van een Manger Monitor. Ik kan me zelf aardig vinden in de conclusies die daar worden getrokken.

Als je ze wil beluisteren kun je bij Remo terecht.

Beste Jasper,

3 heb je er echt niet nodig. Maar ze vragen wel voor een aparte kastconstructie. Net als met electrostaten

is het membraam zo dun, dat de uitfase golven in een gesloten kast dwars door het membraam gaan, met alle negateive gevolgen van dien. Dus ze moeten in een (zwaargedempte) open kast, of een kast geconfigureerd als dode kamer.

Qua versterker zijn ze denk ik niet zo heel erg kritisch. Ik heb ontwerpen gehoord met Manger op 8 watt single ended buizenbakjes. Op grote bakken, en recentelijk op 2 Vincent SP991's :D

Groeten,

Bas

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Qua versterker zijn ze denk ik niet zo heel erg kritisch. Ik heb ontwerpen gehoord met Manger op 8 watt single ended buizenbakjes. Op grote bakken, en recentelijk op 2 Vincent SP991's  :D

Groeten,

Bas

Ah, interessant. Kun je wat meer vertellen over die ontwerpen? Wat voor andere units werden er gebruikt?

ik heb de scanspeak 21 w ? nog liggen .

als ik nog eens tijd en geld heb ,ga ik in combinatie met de magner een mooi tweeweg set bouwen .

dit komt in en holle eikenboom ,die mijn broer (is gediplomeerd boomverzorger ) gaat uithollen .

een ultieme kast lijkt mij .

stevig en dood .

de boomstam ligt nu in het water (6 maanden lang om uit te harden )

deze winter ga we beginnen met uithollen van de kast .

ik zet ze dan compleet met bast en al in de huiskamer . :rolleyes::)

(serieus hoor is dit )

Geplaatst door JSA:

Jahoor.. heb je die orgelpijp al geinstalleerd?   :D

ja ,die van hans .

die andere 32 voeter ,was mij te duur .

(300 kilo mahoniehout )

eek.gif

wel heb ik tekeningen opgevraagd van de pijp .

ik zou hem dan zelf kunnen maken van iets goedkoper hout .

alleen word mijn vrouw nu al gek als ik op de 4 voeter van hans loop te blazen .

maar echt waar jasper , die holle boomstam gaat er komen .

met de scanspeak woofers en magner mid/hoog .

Geplaatst door JSA:

Ah, interessant. Kun je wat meer vertellen over die ontwerpen? Wat voor andere units werden er gebruikt?

Beste Jasper,

Het ontwerp waarbij de vincent's werden gebruikt was van Manger zelf. Een enkele Manger per kan in een groot open paneel, en servo gestuurde losse subwoofers. De subwoofers waren zeer goed, maar zoals Frank D al aangaf is een hogere kantelfrequentie wenselijk. Het midden hoog was subliem, maar ik miste een belangrijk gebied tussen de 80 en 200 Hz. Daar was te weinig impact, waardoor strijkers en een vleugel wat dun klonken.

Een heel goed ontwerp wat ik ervan heb gehoord was een actief systeem van newtronics. (www.newtronics.de). dit klonkt waanzinnig goed!

480mega.jpg

Het maken van een 2weg laag systeem is zeker niet verkeerd. Een goede sub voor het laag van 16 tot 80 Hz. en daarboven een snelle woofer (maar wel met impact!) vanaf 80 tot circa 300 a 400 Hz.

Nu ga ik vast mensen tegen eenz eer been storen, maar heel veel Pa woofers zouden goed matchen. Omdat deze doorgaans sneller zijn dan langeslag woofers.

Maar nogmaals de Mangers zijn erg duur. Ik dacht wel 700 a 800 eur. per unit.

Groeten,

Bas

idd zeer prijzig. Maar ik verwacht dat het laag met de visatons erg goed zou zijn. Snel, strak en diep zeker gezien de erg hoge acceleratie factor. (geen lange slag overigens) Dus daar wijk ik niet vanaf.

heb je nog ff tijd voor msn? :)

Op je initiele vraag zou ik zeggen dat ik de SS 98000 bijzonder goed vind passen bij de 15cm revelator woofer, ik denk dus dat icm met de grotere revelator dat ook een potentiele keus zou zijn. De focal tdx120 is volgens zeggen in zijn nieuwe revisis iets minder dan de oude ik weet niet of dat zo is, maar het is iig iets om in de gaten te houden. De SS97000 heb ik nog nooit mogen beluisteren dus ik kan daar geen oordeel over vellen.

Wordt de topkast gesloten of niet?

edit: Ik zie nu dat dat wel het geval is, kan je dan niet beter de 8535 overwegen? Die is geoptimaliseerd voor een gesloten kast.