Jump to content

set verbetieringen aanbrengen

Gitaarwerk
 Share

Recommended Posts

Nou lekker bij de meeting geweest, lekker lopen klepperen als oude wijven/kippen en hoe je het wilt noemen. Ik heb nu ongeveer genoeg gehoord om een klein beetje te weten wat ik nou precies mooi vind en niet, en het nu ook daadwerkelijk in mijn hoofd kan houden en vergelijken met andere sets.

Ik heb veel geleerd op de meeting, en daar ben ik allen dankbaar voor :)

Nu wil ik kijken wat er met mijn set te doen is om hetgeen zelfde resultaat te krijgen of iets in die richting.

Uiteraard blijf ik zowieso tevreden. Maar alshet "beter" kan,...

Wat mijn punten zijn om te verbeteren qua geluid is het volgende:

- Meer lucht

- Transparantie

- Strakkere bas

- Ruitemlijkheid vertikaal :P

- Brom in eindversterker

- decay

Ik merk dat de meer high-end sets een stuk meer lucht laten horen, je mag het ook "acoustiek laten horen" noemen :P Dit is iets wat mij wel bevalt en zou ik wel wat meer willen hebben. Ik denk zelf dat dit hand in hand gaat met transparantie.

Ook iets wat mij wel stoort is het dat ik op een bepaalde hoogte moet gaan zitten om het geluidsbeeld goed te horen. De speakers zijn 90cm hoog (staan op kegels)

Als ik de eind-trap aanzet hoor ik een lichte brom,...

Decay, oftowel uitsterving... Veel instrumenten vind ik nog redelijk snel uitsterven. Het dempt te snel.

Welke verbetringen kan ik waar aanpassen?

Mijn set opstelling : http://www.jordyhoutman.nl/myroom2_big.jpg

AVM pre

AVM eind

Pioneer PD-S507

B&W CM4

vdHUL D352 : speakerkabel

XTC : interlink tussen pre en eind

preferer zelfbouw kabel : cd naar pre

Gitaarwerk, misschien begrijp ik wat je bedoelt omdat ik met een dergelijk probleem zat, ik bedoel het loskomen van het geluid van de speakers. Dit heb ik sterk verbeterd door de kasten van de speakers doder te maken, maar dat heb ik je geloof ik al verteld. :)

Als je je set gaat vergelijken met wat je met de meeting hebt gehoord, ben je wel een beetje gek bezig.. Er zit een enorm prijs verschil daar tussen. Voor het geld heb je zeker een mooie set. Als je dat wil verbeteren moet je er wel veel meer geld insteken... ;)

Beste gitaarwerk,

Zo te zien heb je hele mooie hifispullen.

Om met de Brom te beginnen. Kijk eens of de Brom er nog is als je je interlink ontkoppeld. Is ie dan weg, dan heb je een aardlus. Is de verbinding tussen pre-en eind met XLR (gebalanceerd)?. Ik meen mij iets te herinneren dat de XTC kabels de massa maar aan een kant verbonden hebben. S'ommige echte differentieel gebouwde apparaten hebben de massa wel nodig als referentie.

Voor de rest, zou je modificatie van je Pioneer kunnen overwegen (bij ons natuurlijk :D). Denk dat dat het grootste verschil gaat maken. Andere speler kopen zou ik niet snel doen, want de Pioneer heeft een heel fraai loopwerk.

Probeer even je eindtrap aan te zetten zonder interlink. Is de brom dan weg, meld je hier weer, dan help ik je verder, hoe het op te lossen.

Groeten,

Bas

Geplaatst door JSA:

he jordy

Een superdac hoeft niet veel te kosten    :) Maar ik zou bij de bron beginnen. Die avm set is wel ok. Die brom lijkt op een aardlus, maar zoals ik je al een keer zei, die interne tweaks moet je even naar kijken.

Beste Jordi,

Een superdac is heel erg fraai voor het geld. En als je ze modificeerd zijn ze ware highend! Dit weet ik omdat ik superdacs heb verkocht en gemodificeerd!. Maar eerlijkheid gebied me te zeggen dat je pioneer een fraaie speler is, en als je die modificeerd is hij top!. Dus ik zal die houden als ik jou was.

Groeten,

Bas

Geplaatst door JSA:

Ja dat sowieso, vanwege dat loopwerk alleen al. Je kunt heel ver gaan, ik heb bij Bas ook m'n cdspeler laten modificeren en dat verschil was zo gigantisch! maar het kan altijd nog extremer   ;)

Haha thanx Jasper! I appreciate it!.

Ik weet niet hoe handig Jordi zelf is, maar met gezond verstand kan hij zelf ook al een hoop doen. Zolang je maar weet wat je doet, en wat je doet zorgvuldig!.

Ik vind AVM btw. trouwens erg fraai! en AVM staat zeker bekend om strak laag, dus daar zal het denk ik niet aan liggen.

Groeten,

Bas

@cgm, jep :) daar moet ik zowieso nog even achter zien te komen.. iig een stoeptegel uit de buren' hun tuin halen ;) hehe.

Ik wil het verder niet hetzelfde krijgen.. maar toch wel meer in die richting.. ik geloof wel dat deze speakers het kunnen.

Ik ga eerst even wat nieuwe senseo smaken halen die vandaag uit zijn gekomen :D en dan ga ik even doen wat jij zegt Sebastiaan,

Het is ongebalanceerd btw.

Pioneer weet ik enkele upgrades wel zelf te doen. Ik heb em niet gekocht omdat het een fantastische speler was, maar voor het prijsje wat samenhangt met een leuk loopwerk ;)

JSA, ik heb die superdac weleens gehoord.. maar ik zou liever voor dat geld de TNT-Audio DAC bouwen

Wel ook even opmeken dat de AVM pre 15 jaar oud is al :)

de brom zit niet in de speakers overigends, maar in het apparaat zelf.

zometeen meer :)

ok..even getest met die kabeltjes :) het is niet zo dat de kabel losgekoppeld het probleem oplossen. Wat ik wel merk, is nudat de amp wat warmer is de brom iets minder is.

even kijken naar dat netsnoer..

http://www.xs4all.nl/~rwmmos/AVM/EPSN0009.jpg

http://www.xs4all.nl/~rwmmos/AVM/EPSN0013s.jpg

Geplaatst door Gitaarwerk:

ok..even getest met die kabeltjes    :) het is niet zo dat de kabel losgekoppeld het probleem oplossen. Wat ik wel merk, is nudat de amp wat warmer is de brom iets minder is.

even kijken naar dat netsnoer..

ok, maar laat de amps nog even los. (dus geen interlinks erin, alleen je speakers en de spanning). Draai de netstekker eens om. Is de amp geaard?

Groeten,

Bas

ok.. hehe.. dat ga ik dan maar eens doen.. (als ik mogelijkheid toe heb. )

ok.. en dan maar naar het volgende punt op de lijst   :)

Beste Jordi,

AVM apparatuur is ontworpen om geaard te gebruiken. Hun ingebouwde netfilters hebben aarde nodig om hun restspanning af te voeren.

Ik he enorme resultaten geboekt met modificeren van pioneer cd spelers. Dat is echt de moeite waard!

Groeten,

Bas

Ok..tnx :) daar ga ik speodig mogelijk wat aan doen!

Die pioneer kan behoorlijk wat tweaks gebruiken :P

Ik zal tegen de tijd dat ik wat geld erbij heb (school moet ik ook betalen :( ) even je een berichtje sturen erover :)

Wat kunnen jullie me aanraden over acoustische aanpassingen?

het aanpassen van de speakers zit ik NOG niet 1-2-3 op te wachten ;)

Heheh, ja... bij het aansluiten ervan waren 'we'er al niet te denderend over.. zowieso merkte ik dat de speakers nog redelijk wat ingespeeld hadden meoten worden.. tis nu wat beter geworden.. (met name die kevlar speaker)

Ik weet wat alle onderdeeltjes zijn, maar daar houd et mee op.. zelf solderen zal ik niet durven.. hij is idd bij AVM terug gekomen pas geleden. Ik heb CV in mijn kamer tegenwoordig, maar zal even moeten weten of de aarde daar op zit(wat ik niet geloof, want het lekt volgends mij. Toen ik aan het gitaarspelen was en de CV aanraakte, kreeg ik een flinke schok)

Ik ben ngo steeds bezig met die kabels draaien :P schiet niet op.. MIT wil ik om eerlijk te zijn niet aan beginnen.. ik heb gehoord wat et deed.. en voor mijn gevoel verliest het teveel. Ik weet wel dat VdH veel hoog benadrukt bij mij.

De prefer kabel is een MK-106 ik heb ook nog wat andere ligen.. ik heb em niet aan 1 kant aangesloten, maar gewoon aan beide.

edit :

ik heb nu even een prop in de bovenste poorten gedaan, het geheel klinkt al wat neutraler en strakker... toch heb ik het gevoel dat de AVM misschien te weinig vermogen levert.. maar ik kan dat niet echt beoorden zo

ok.. hehe.. dat ga ik dan maar eens doen.. (als ik mogelijkheid toe heb. )

ok.. en dan maar naar het volgende punt op de lijst   :)

Kijk even of de cv-leidingen (als cv hebt) gekoppeld zijn met de waterleiding (meestal wel), want de waterleiding is geaard.

Het is geen perfecte aarde, maar je kunt wel testen of het verschil maakt :)

Ik aard nu ook nog op deze manier, maar de bedrading voor de schone geaarde groep ligt al te wachten :)

Volgens mij heb ik bij tnt tweaks gezien die voor jouw cdspeler bruikbaar zijn.

Een xtc netsnoer op je cdspeler kan ook veel schelen, maar er zal nu wel een vast schemerlamptouwtje aan zitten......

Andr

Hoe dicht heb je baspoort gemaakt? Als je hierdoor aan controle wint, is de AVM niet geschikt voor de CM4. Je mist vermogen of de dempingsfactor is te laag. Da laatste lijkt me sterk omdat AVM altijd een zeer hoge dempingsfactor heeft.

Nogmaals, de D-352 maakt van het laag een rommeltje. Het gaat wel diep, maar het rammelt echt aan alle kanten. Hier is zelfs een MIT beter in.

(BTW: ik wil je echt niet aan de MIT hebben, maar een vdH is echt erg :rolleyes:. Bovendien is de hoogweergave ook verre van goed. Eerder scherp dan fris. Dat kan ook niet anders met een verzilverde koperkabel. Er treden nl van allerlei stressspanningen op in zo'n bi-metaal kabel)

Ongetwijfeld zal het niet mogelijk zijn qua ruitme, zelf kan ik het ook niet....

Maar ik heb regelmatig gehoord dat je aan ruimtelijkheid kan winnen door niets tussen je speakers te hebben, Dus audiomeubel en cd-rack weg.... Misschien eens proberen?