jvl Posted 3 oktober 2002 Report Share Posted 3 oktober 2002 hallo, Welk merk elco kan je het beste toepassen in het voedingsgedeelte van een eindversterker? Ik heb een jaar of 3 geleden zelf een eindversterker gebouwd en er toen goedkope elco`s van de conrad ingezet. Volgens mij kan dit veel beter. groetjes john. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 3 oktober 2002 Report Share Posted 3 oktober 2002 Rubycon Black Gate, iets beters bestaat niet......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joris Lauwerijssen Posted 4 oktober 2002 Report Share Posted 4 oktober 2002 Ja...maar het is ook meteen niet meer te betalen.... Tenminste, als je net als ik meer dan 0,6F nodig hebt.... Grtz, Joris Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 4 oktober 2002 Report Share Posted 4 oktober 2002 Geplaatst door Joris Lauwerijssen:Ja...maar het is ook meteen niet meer te betalen.... Tenminste, als je net als ik meer dan 0,6F nodig hebt.... Grtz, Joris Kun je niet een paar kleinere condensatoren parallel zetten dan? Of ben je dan nog duurder uit? Of kan dat technisch gezien niet (ik weet ook niet alles van voedingen )? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 oktober 2002 Report Share Posted 4 oktober 2002 Geplaatst door Henrie: Kun je niet een paar kleinere condensatoren parallel zetten dan? Of ben je dan nog duurder uit? Of kan dat technisch gezien niet (ik weet ook niet alles van voedingen )? Ja dat kan en het is ook beter. Maar je bent dan inderdaad nog duurder uit. Zelf heb ik goede ervaring met de kwalitatief goede elco's van Rubicon, Nichion, Panasonic en Elna en BHC-Aerovox. Maar dan de longlife - LoESR typen zoals die in geschakelde voedingen gebruikt worden. BlackGate in de voeding is echt over de top. Groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joris Lauwerijssen Posted 4 oktober 2002 Report Share Posted 4 oktober 2002 Hoi, ik heb zelf alles opgebouwd uit 4.700 Link to comment Share on other sites More sharing options...
jvl Posted 4 oktober 2002 Author Report Share Posted 4 oktober 2002 Heeft iemand ook ervaring met phillips condensatoren? groetjes john Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 oktober 2002 Report Share Posted 4 oktober 2002 Geplaatst door jvl:Heeft iemand ook ervaring met phillips condensatoren? groetjes john Ja zijn over het algemeen doorsnee elco's. In mijn oude Quad 303 zaten ze ook. Waren na 10 jaar totaal vergaan. Die heb ik vervangen door die BHC-Aerovox en dat klinkt uitstekend. Overigens maakte Philips destijds ook condensatoren in vele kwaliteiten. Een algemene uitspraak over een merk is dus niet zo maar te doen. Maar Philips maakt zelf geen condensatoren meer. Wat nu onder de naam Philips op de markt komt (BC components) komt uit China. Bij de weg Joris, Spraque bestaat ook als zodanig al een tijdje niet meer. Dat was toendertijd wel erg goed. Wat je standaard in de hobbyhandel kunt krijgen zijn de goedkopere typen. Die zijn wel redelijk maar bepaald niet audiofiel. Voor de betere typen moet je bij de industrieleveranciers zijn maar die leveren weer niet aan particulieren. Da's dus een beetje lastig. Als particulier ben je aangewezen op de speciaalzaken voor dhz-audio en die zijn vaak weer erg duur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marjor Posted 5 oktober 2002 Report Share Posted 5 oktober 2002 Heeft iemand ook ervaring met phillips condensatoren? Beste jvl, Ik gebruik als jaren elco's van Philips. Dat deze na 10 jaar vergaan kan ik niet bevestigen. Integendeel, ze zien er nog prima uit en doen het ook nog. Heb recent de 051 serie van BC Components toegepast. Datasheets zijn te downloaden van hun site maar ik wil 'm je eventueel ook wel ff mailen. Groeten, Marjor Link to comment Share on other sites More sharing options...
jvl Posted 5 oktober 2002 Author Report Share Posted 5 oktober 2002 mail het maar even als je wilt. alvast bedankt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 7 oktober 2002 Report Share Posted 7 oktober 2002 Geplaatst door Joris Lauwerijssen:Ja...maar het is ook meteen niet meer te betalen.... Tenminste, als je net als ik meer dan 0,6F nodig hebt.... Grtz, Joris Joris, De vraag was: welke kan je het beste toepassen!!! Wat ik van een wijze audiotechneut ooit gelezen heb is hier van toepassing: Good things never come cheap, and cheap things are not good! M.a.w. voor een dubbeltje op de eerste rang bestaat niet (dubbeltjes ook niet meer trouwens) Ik heb veel verschillende condensatoren en elco's uitgeprobeerd op alle plekken in versterkers (voornamelijk buizen)en CD-spelers, wanneer je Black Gate en Cerafine (oh ja, die was er ook nog!)even buiten beschouwing laat zijn de onderlinge verschillen marginaal en mijns inziens te verwaarlozen. Elna Cerafine is een duidelijke stap voorwaarts en black Gate is de top. End of story 0,6Farad in een versterkervoeding is vragen om problemen; deze capaciteitsgrootte maakt de voeding erg traag, transienten kan hij niet meer weergeven omdat de voedingsimpedantie bij hogere frequenties sterk stijgt. Misschien dat je meer (niet beter!!!!) laag krijgt, maar dat komt ook doordat de midden en hoge frequenties inzakken vanwege de traagheid van de voeding. Het is ook erg slecht voor je gelijkrichtdioden; de grote cap. zorgt voor een schijnbare kortsluiting in de voeding, waardoor je dioden overbelast worden en ze een dosis RF genereren wat naar je versterkersectie gestuurd wordt. Oh ja, ook de kern van je voedingstrafo gaat in vervorming door de grote stroomvraag......... Het beste is om de voedingselco's niet te groot te maken, maar neem wel een grote voedingstrafo dan kan je voldoende stroomreserves uit het net trekken en blijft je voedingsimpedantie ook laag bij hoge frequenties. Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 1 november 2002 Report Share Posted 1 november 2002 Geplaatst door Stefan: ... 0,6Farad in een versterkervoeding is vragen om problemen; deze capaciteitsgrootte maakt de voeding erg traag, transienten kan hij niet meer weergeven omdat de voedingsimpedantie bij hogere frequenties sterk stijgt. Misschien dat je meer (niet beter!!!!) laag krijgt, maar dat komt ook doordat de midden en hoge frequenties inzakken vanwege de traagheid van de voeding. Het is ook erg slecht voor je gelijkrichtdioden; de grote cap. zorgt voor een schijnbare kortsluiting in de voeding, waardoor je dioden overbelast worden en ze een dosis RF genereren wat naar je versterkersectie gestuurd wordt. Oh ja, ook de kern van je voedingstrafo gaat in vervorming door de grote stroomvraag......... Het beste is om de voedingselco's niet te groot te maken, maar neem wel een grote voedingstrafo dan kan je voldoende stroomreserves uit het net trekken en blijft je voedingsimpedantie ook laag bij hoge frequenties. Groeten, In dat verband, is 12 * 22000 uF/63V voor een 6o watt Nelson Pass Aleph5 te veel van het goede? Het voedingsschema van PCN-design gebruikt ongeveer zoveel capaciteit (eigenlijk deels ook met 47000 uF elcos). De originele fabrieks Alephs gebnruikten rond de 100.000 uF, meen ik. De trafo wordt minstens 800 VA, of wellicht 1000 VA of 2*500 VA? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 1 november 2002 Report Share Posted 1 november 2002 Hoi Duck, Wat Stefan zegt bevat veel waarheid, 0,6F is gekkenwerk. Maar dat een grote capaciteit je voeding per definitie langzaam maakt ligt niet aan de condensatoren zelf maar aan het samenspel van de condensator met de transformator en gelijkrichtdioden. Voor je Aleph5 zit je met 47.000 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 1 november 2002 Report Share Posted 1 november 2002 Hoi Duck, Doet je PC het weer, of zit je nog op je werk Ik heb voor de gainkloon 8x BYW29-150 gebruikt voor de gelijkrichting. Dat zijn ultrafast rectifier diodes in TO220. Ze kunnen 8A hebbenbij 150V (moet je ze wel koelen). Ik kan je wel een raffel regelen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 2 november 2002 Report Share Posted 2 november 2002 Geplaatst door sodejuu:Hoi Duck, Doet je PC het weer, of zit je nog op je werk Ik heb voor de gainkloon 8x BYW29-150 gebruikt voor de gelijkrichting. Dat zijn ultrafast rectifier diodes in TO220. Ze kunnen 8A hebbenbij 150V (moet je ze wel koelen). Ik kan je wel een raffel regelen Hoi Sodejuu, Die diodes zijn prima voor een Gainclone, maar voor de Aleph5 toch echt te klein. Er lopen daar piekstromen die al gauw naar de 50A gaan. Die moeten ze ook continue kunnen verwerken. Het parallel zetten van dioden is niet zo'n goed idee, tenzij je echt kan garanderen dat de chips allemaal dezelfde temperatuur hebben. Negatieve temperatuur coefficient van diodes weet je wel .... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 2 november 2002 Report Share Posted 2 november 2002 Geplaatst door sodejuu:Hoi Duck, Doet je PC het weer, of zit je nog op je werk Ik heb voor de gainkloon 8x BYW29-150 gebruikt voor de gelijkrichting. Dat zijn ultrafast rectifier diodes in TO220. Ze kunnen 8A hebbenbij 150V (moet je ze wel koelen). Ik kan je wel een raffel regelen Mijn PC doet het half (1 disk is naar de knoppen + 1 partitie van een andere (de systeem) disk. Kan op dit moment niet bv de verkenner gebruiken (loopt het systeem vast...) evenzo de cd brandsoftware, scandisk etc. Euh, wat is een raffel..? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 2 november 2002 Report Share Posted 2 november 2002 Geplaatst door :[QB][/QB] He krijg nou wat. Forumsoftware op tilt? Duck om van die schijf ellende af te zijn heb ik mijn harddisks in removable trays zitten. Die dingen kosten nauwelijks wat. Ik heb altijd een extra harddisk in de la liggen met een complete image van mijn werkdisk. Backuppen op een tweede harddisk als een compleet image gaat ook poeppies snel. Wat een poeppie is ... Loopt het in de soep om wat voor reden dan ook: Schijf verwisselen en doorwerken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts