Jump to content

CD clock vervangen bij gebruik externe DAC

Hans Gaulhofer
 Share

Recommended Posts

XO3 = XO1 + low noise supply + reclock circuit. Now extended with an SPDIF reclocking circuit. This greatly enhances sound if the CD player is used as a drive for your external DAC

Ik overweeg nog steeds om de clock van mijn Philips CD 953 te vervangen.

DE X03 van Guido Tent zou ook bij gebruik van externe DAc een verbetering geven.

Wat is een SPIDF????

Moet ik de ook de clock in de externe dac gaan vervangen of zijn deze standaard veel beter dan gebruikelijk is in de meeste low budget CD spelers?

Ik ben nog op zoek naar een low budget externe Dac. 100-125 euro.

Groeten,

Hans

Geplaatst door Hans Gaulhofer:

Ik ben nog op zoek naar een low budget exterene Dac. 100-125 euro.

Groeten,

Hans

De ART DIO.

artdio1.jpg

Leuk detail. Er schijnt een buisje in te zitten in het AD circuit.

Als ik deze review mag geloven dan doorstaat deze (als DAC) de vergelijking met een gemodde Perpetual Technology PT-3A dac. Deze PT-3A staat op zicht al bekend als een absolute prijsbreker, te vergelijken met dacs die een veelvoud kosten.

De ART is echter slechts $250 of zo (en ik zie going prijzen van $129 in de US....)

Ook leverbaar in Nederland kennelijk ( http://www.voerman.nl/ ), maar ik weet niet tegen welke prijs.

Wellicht veel beter dan de superdac van M-audio. Probleempje is wel de wat hoge output, pro level of zo (zit wel een level regelaar op, geen pre meer nodig??

Overigens is het discutabel om in het budget segment aan een losse dac te beginnen. Er zijn nl ook nadelen.

Wat is een SPIDF????

Is eigenlijk SPDIF of SP/DIF en staat voor Sony Philips Digital InterFace. Het is de standaard coax-digitale aansluiting dmv een tulpplug.

Moet ik de ook de clock in de externe dac gaan vervangen of zijn deze standaard veel beter dan gebruikelijk is in de meeste low budget CD spelers?

Groeten,

Hans

De klok in de externe DAC neemt de klok over van de klok in het loopwerk. De klok in een DAC hoef je niet te vervangen. Het kan wel, maar dan moet je er gelijk een complete receiver in gaan bouwen.

Overigens is het discutabel om in het budget segment aan een losse dac te beginnen. Er zijn nl ook nadelen.

Ja, dat risico bestaat natuurlijk. Ik denk dat er eerst maar eens eentje ga lenen.

Maar voor weinig geld kan je wat risico nemen.

Bedankt voor de reactie.

Ja wat kost die Art DIO?

Hans

Ja, dat risico bestaat natuurlijk. Ik denk dat er eerst maar eens eentje ga lenen.

Maar voor weinig geld kan je wat risico nemen.

Bedankt voor de reactie.

Ja wat kost die Art DIO?

Hans

Geen idee, zul je in een pro audio winkel moeten vragen (zal wel meer zijn dan de us prijs)

Geplaatst door Duck-Twacy:

De ART DIO.

artdio1.jpg    

Leuk detail. Er schijnt een buisje in te zitten in het AD circuit.

Als ik deze review mag geloven dan doorstaat deze (als DAC) de vergelijking met een gemodde Perpetual Technology PT-3A dac. Deze PT-3A staat op zicht al bekend als een absolute prijsbreker, te vergelijken met dacs die een veelvoud kosten.

De ART is echter slechts $250 of zo (en ik zie going prijzen van $129 in de US....)

Ook leverbaar in Nederland kennelijk ( http://www.voerman.nl/  ), maar ik weet niet tegen welke prijs.

Wellicht veel beter dan de superdac van M-audio. Probleempje is wel de wat hoge output, pro level of zo (zit wel een level regelaar op, geen pre meer nodig??

Beste ducktwacy,

Veel mooier dan de M-audio superdac waag ik te betwijfelen.

Voerman is oa. Improteur van Korg en Marschall etc. En ik heb vroeger producten van ART gerepareerd voor Voerman voor mijn voormalige werkgever.

Over het algemeen is ART troep qua bouw. De M-audio was ongevenaard goed voor het geld, kan me niet voorstellen dat de Art dat beter doet.

Groeten,

Bas

Inderdaad, ART staat nu niet direct bekend als een kwaliteitsmerk.

Bij gebruik van een externe converter wordt de clock in je speler niet uitgeschakeld overigens. Die is nog nodig voor de besturing van het loopwerk.

Ik zou al helemaal niet snel aan een externe DAC beginnen. Upgraden van de (inwendige) clock lijkt me in de meeste gevallen zinvoller.

Paul.

Het kan wel "slecht" in elkaar zitten, maar dat betekent niet dat het slecht klinkt.

Anyway voor een straatprijs van $140 kun je geen Rolls Royce afwerking verwachten. Het sleutelwoord is hier "cheap". Als je de review leest zie je ook dat de Art bepaald niet probleemloos was.

Natuurlijk is het wat voorbarig om te zeggen dat de DIO beter is dan de Superdac, heb ze beiden nog nooit gehoord (maar vandaar ook het woordje "wellicht").Overigens ken ik ook iemand die de M-Audio naar 3 keer niets vinden klinken.

Hier een forum waarin je mbv search ervaringen kunt lezen van mensen die hem WEL gehoord hebben (ik dus ook niet ;) ) Het blijven natuurlijk meningen van anderen (waarschijnlijk wel onafhankelijk), wat dat betreft kan ik geen echte aanbeveling doen maar alleen zeggen, in die prijsklasse is dat wellicht een aardig optie.

Kan ook naar een Duiste site verwijzen, maar dan wordt dit topic weer verwijderd. :D

(kleine toevoeging)

Geplaatst door Duck-Twacy:

Noem er eens een want ik zie dat niet zo.

1 goede converter en je hebt al je digitale bronnen 'goed'.

en als hij maar 1 ingang heeft effe een 'goede' schakelaar er tussen of een multiplexer. Klaar is je selector.

Het lijkt mij de goedkoopste oplossing om zoveel mogelijk effect te halen.

PC en MD (e.d.) klinken dan ook goed.

correct me were i'm wrong please! :rolleyes:

Kun je niet inbreken in dat signaal?

In bijna iedere application note van ad/da omzetters, zitten trans-,recievers die gebruikt worden waar spdif omgezet wordt naar i2s.

maar los daar van

Dat reclocken met spdif geeft ongetwijfeld gezeur maar die 2e clock trilt niet met de cd mee. Is dat toch zo problematisch?

Als je 1GHz netwerk verbindingen hebt dan moet zo'n spdif toch ook wel kunnen?

Groeten Simon

XO3 = XO1 + low noise supply + reclock circuit. Now extended with an SPDIF reclocking circuit. This greatly enhances sound if the CD player is used as a drive for your external DAC

Ik overweeg no steeds om de clock van mijn Philips CD 953 te vervangen.

DE X03 van Guido Tent zou ook bij gebruik van externe DAc een verbetering geven.

Wat is een SPIDF????

Groeten,

Hans

Hans

Vervangen van de CD clock verlaagd tevens de jitter op de SPDIF uitgang, hhetgeen op zijn beurt de jitter in de DAC ook verlaagd, zeker als de optie SPDIF recllcoking in de CD speler overwogen wordt

Een volgende stap zou kunnen zijn om de klok die in de DAC geregereerd wordt uit de SPDIF stroom te erberteren

ook daar heb ik een module voor, XO-DAC. Je gaat dan van 200 ps jitter naar 10ps

Ik zou bij het begin beginnen, zoals zo vaak ......

veel plezier

Guido

Geplaatst door Sodejuu:

De klok in de externe DAC neemt de klok over van de klok in het loopwerk. De klok in een DAC hoef je niet te vervangen. Het kan wel, maar dan moet je er gelijk een complete receiver in gaan bouwen.

Niet helemaal correct: In iedere DAC zit al een receiver, juist om alles weer uit die SPDIF datastroom te peuteren

De klok die dat oplevert is 200 ps (bij een Crystal CS8412 of 14) en dat is teveel voor serieuze weergave......

groet

Guido

Geplaatst door seoman:

maar los daar van

Dat reclocken met spdif geeft ongetwijfeld gezeur maar die 2e clock trilt niet met de cd mee. Is dat toch zo problematisch?

Als je 1GHz netwerk verbindingen hebt dan moet zo'n spdif toch ook wel kunnen?

Groeten Simon

waarom geeft reclocken gezeur ?

groetjes

Guido

omdat de faselockedloop niet alijd even perfect om schommelingen van data stroom reageerd?

Mijn plezier is er niet minder om.

Groeten Simon

Geplaatst door seoman:

omdat de faselockedloop niet alijd even perfect om schommelingen van data stroom reageerd?

Mijn plezier is er niet minder om.

Groeten Simon

Simon,

CD hoofdklok en SPDIF zijn fasesynchroon (behoudens de jitter) dus er zijn geen problemen, ben ze zelf tenminste niet tegengekomen in de honderden klok + herklok units die ik inmiddels verkocht heb

groet

Guido

Guido,

Bedankt voor de verdere uitleg. Ik snap niet alle technische details maar het is duidelijk dat ik met de clock moet beginnen.

Gisteravond heb ik met de Philips via een Proceed externe DAC aangesloten op mijn HK690 en Kef 104.2 boxjes.

Ik weet het typenummer niet.

Maar het is een echt high end apparaat lodzwaar met XRL aansluitingen en 3 ingangen.

Tot mijn grote verbazing was er haast geen verschil te horen met de analoge uitgang.

Snel schakelen met de afstandsbediening.

Niet te geloven.

Het kan zijn dat de grotere finesse van de DAC niet door de HK 690 weergegeven kan worden. Of ligt het aan het loopwerk?

Een dure Dac is aan deze speler ( of mijn set)dus niet besteed.

Of, is de DAC in de Philips vreselijk goed??????????

Mijn vrouw vraagt zich af of ik gek ben geworden.

Ik moet even een tactisch moment afwachten om

dat wonderclockje te bestellen.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van Hans van Liempt.

Mannen bedankt voor de info.

Ik vind dat het een interessante topic is geworden. Ik houd jullie op de hoogte.

Ik hoop dat ook anderen geinspireert worden om de fabrieksmatig ingebouwde beperkingen van hun apparatuur, te omzeilen.

Groeten,

Hans

Ik heb deze week een test gedaan met de Pioneer stable platter cdspeler van Gitaarwerk.

Deze heeft alleen een optische uitgang en die hebben we op mijn Northstar dac aangesloten.

Met of zonder upsampling kon de Pioneer bij lange na niet tippen aan het Northstar loopwerk.

Het geluid was mat, niet breed of diep en miste helderheid, terwijl het laag wat aan de vette kant was.

Bovendien bleef het geluid aan de speakers "plakken", het kwam niet goed los.

Dit had Gitaarwek thuis ook al gehoord en nu weten we waar het aan ligt.

Nu was dit geen ideale opstelling, de optische kabel was van V&D kwaliteit en de Pioneer cdspeler klonk standaard ook al niet zo mooi.

Maar er is nog hoop, als Wadia uit zo'n zelfde loopwerk wel een goede kwaliteit geluid kan persen, dan moet dit met modificaties bij de Pioneer ook kunnen.

Een coaxiale digitale uitgang is het eerste waar ik aan denk, zodat er 2 omzetters overbodig worden en de aanpassing beter is tussen loopwerk en dac.

De clock verbeteren is natuurlijk ook belangrijk.

We hebben deze test gedaan, omdat we wilden weten of simpelweg een andere dac aansluiten een goede oplossing is.

Nee dus, er is wel wat meer nodig :)

Andr

Nu was dit geen ideale opstelling, de optische kabel was van V&D kwaliteit en de Pioneer cdspeler klonk standaard ook al niet zo mooi.

Maar er is nog hoop, als Wadia uit zo'n zelfde loopwerk wel een goede kwaliteit geluid kan persen, dan moet dit met modificaties bij de Pioneer ook kunnen.

Daar denken ze bij hifi.nl h