Jump to content

Audio Technology Flexunits

Duck-Twacy
 Share

Recommended Posts

Ik zit een beetje te filosoferen over een modificatie van mijn diy 3 weg systeem (een stel Hi-vi ribbons is al besteld).

Een mooie 12" lijkt me ook wel wat (zie hier) bv.

Nu kwam ik deze tot op heden voor mij ondekende Deense fabrikant tegen: http://www.flexunits.com/

Dat zijn mooie units! Die 12" bijvoorbeeld 12.gif

12.jpg

Weet iemand iets meer over dit (volgens mij vrij nieuwe) merk?

Je kunt zelf de specs van je driver specificeren! Weet niet of dat alleen bedoeld voor is OEMs.

AudioTechnologie bestaat al een aantal jaren, je kunt er inderdaad een woofer volgens je eigen specificatie laten maken. Gewicht magneet, poolplaatdikte en spreekspoellengte is vrij te kiezen.

En ja ze zijn erg kostbaar, maar of dat zijn oorsprong vindt in de kwaliteit van de gebruikte materialen of omdat het om unica gaat weet ik niet.

Ik begrijp dat de sub merknaam "C-Quenze" vrij nieuw is.

Deze hebben een "solid die cast" chassis itt tot de "Flexible basket" van de FlexUnits.

Snap alleen niet wat dat betekent, een flexibel chassis. Kun je daar iets mee afstellen? Wat bedoelen ze precies?

Of bedoelen ze gewoon het verschil tussen vaste parameters en specificeerbare parameters? (Nee dus, die kun je voor de C-Quenze ook opgeven).

Ik lees overigens nergens iets over het gebruikte conus materiaal. Ziet er een beetje uit als bextrene.

C-Qa.gif

Je hebt nu behalve de kastparameters ook nog de parameters van de unit zelf in de hand, dat maakt het allemaal wel weer extra complex. (oneindig veel mogelijkheden)

De quantumkorting zal waarschijnlijk alleen gelden als er units met dezelfde parameters afgenomen worden. Ik zie dat niet zo snel gebeuren. De prijs is nog steeds flink hoog. Ook al is de audiom duurder.

• 5 weeks later...

Hallo,

De Audio technology units zijn ontwikkeld door een zekere mijnheer Skaaning; die man heeft zijn sporen inmiddels wel verdiend, want hij is zowel van Dynaudio als van Scan speak de oprichter. Zijn units zijn inderdaad prijzig, maar dan heb je ook wat. Ikzelf heb een speaker gebouwd met zijn kleinste unit als middentoner en dat klinkt prachtig (al zeg ik het zelf). De conus is van mineraal gevulde polypropyleen gemaakt. Samen met een beest van een magneet maakt dat een zeer snelle speaker. De units worden in het merk Verity toegepast. In een test in Home studio werd de klank als die van een electrostaat omschreven; snel dus. Het is wel zaak een bijpassende woofer te vinden; in mijn geval de Scanspeak 8545 geworden.

groet,

Leobus

Geplaatst door leobus:

Hallo,

...

Ikzelf heb een speaker gebouwd met zijn kleinste unit als middentoner en dat klinkt prachtig (al zeg ik het zelf). De conus is van mineraal gevulde polypropyleen gemaakt. Samen met een beest van een magneet maakt dat een zeer snelle speaker. De units worden in het merk Verity toegepast. In een test in Home studio werd de klank als die van een electrostaat omschreven; snel dus.

...

groet,

Leobus

Is dat de 4" (179 eur met 120 mm magneet)

4.jpg

Hallo Leobus, leuk dat oemand ze echt gebruikt.

Of bedoel je de even grote C-Quenze (165 euro met 120 mm magneet).

C-Qa.gif

Bij welke frequeties wissel je ze? Zou die met goed fatsoen 150-3000 Hz kunnen doen (laag-af met 24 dB LR)?

Btw waarom geen Flexunit woofer (10 of 12") gekozen?

Beste Duck Twacy,

De door mij toegepaste middentoner is het type 4 H 52 1306. Volgens mij is de magneet inderdaad 120mm. De prijzen zijn overigens al aardig gezakt, want ik heb er nog 619 DM voor betaald bij Open Air in Hamburg. Wil je meer weten, mail me dan even, dan geef ik mijn telefoonnummer. (jouw mail is geblokkeerd)

groet,

Leobus

• 2 weeks later...

Hee dWuck,

dit is toch jouw systeem ?

EPSN0007s.jpg

En zo nee, waarom niet ;) ?

Wat is dat voor een middentoner, is dat die oude Focal en hoe bevalt ie ?

Zo ik dat allemaal fout zie, hoe komt dat dan :D ?

Hoe ga jij actief filteren tussen laag en midden/hoog ?

PAul.

dWuck?? :D

Anyway dat zijn mijn zelfbouwspeakertjes

Er zit in (alles Focal):

10N511-T woofer

5K413-S midden (was eerst 5N313 maar de kat had er 1 gemold)

T120KF tweetie

Zaakje is van 15 mei 1990 zie ik net op de bon, behalve de middentoner, die is nu een jaar of 4 (schat ik).

Kast is 65 liter BR gebouwd van 30mm MDF.

Eigenlijk ga ik binnenkort wat nieuws maken, want deze is te klein. ;) Ik zit met deze jongens dus een beetje in mijn maag.

Interesse??

O ja, weet nog niet wel actief X-over. Er zijn verschillende opties:

- Tubed X-over van tubecad (uit Elektuur)

- Thel

- Marchand electronics

- BMM-electronics

- Borbely

- White Noise Audio

Tips zijn welkom.

Nieuw systeem wordt 125 liter gesloten systeem met 12" Lambda rond 130 Hz naar Von Schweikert VR1 monitorretje (later wellicht nog iets met Thiel&Partner).

Die Von Schweikertjes moet je zeker gaan beluisteren. Pjotr heeft ze aangeschaft en is er zeer tevreden over.

Ik ben zelf ook bezig met het uitvoeren van zo'n systeem als jij. Zie even de foto voor de tussen stand:

KodaBehringerRogersWharfedaleKlein.jpg

Klopt al niet meer, want die Wharfedaletjes zijn al (tijdelijk) vervangen voor iets anders.

Als scheidingsfilter gebruik ik voorlopig even de Behringer CX2310. Dat werkt lekker, maar Behringer is natuurlijk alles behalve Hi End ... Kost overigens een drol: €119,00, dus je kunt er ook geen buil aan vallen. Hiero:

cx2310medium.jpg

Ik vind het overigens jammer dat er nauwelijk keuze is in 15 cm middentoners. 13 cm vind ik eigenlijk te klein en 17 te groot :(

Paul.

Ik ga de VR1s zondag ophalen (demo exemplaren ;) )

De perfecte middentoner is idd moeilijk. Eigenlijk wil je iets wat 250-3500 Hz kan doen (met voldoende rendement, spreiding, snelheid, etc).

Vind je nauwelijks.

Thiel&Parter bas/mids kunnen dat bereik wel aan, maar zijn vrij klein (88 mm of zo).

Wellicht moet je eens gaan kijken naar de hierboven genoemde flexunits.

de 4" = 96 cm2 (Sd)

de 5" = 137 cm2

de 7" = 174 cm2

Hier het fr.diagram van de 5"

5H52.gif

Kost wel wat (ik wil je de prijslijsten wel toesturen als je interesse hebt)

Geplaatst door Duck-Twacy:

Ik ga de VR1s zondag ophalen (demo exemplaren       ;) )

De perfecte middentoner is idd moeilijk. Eigenlijk wil je iets wat 250-3500 Hz kan doen (met voldoende rendement, spreiding, snelheid, etc).

Vind je nauwelijks.

Thiel&Parter bas/mids kunnen dat bereik wel aan, maar zijn vrij klein (88 mm of zo)

Hallo Duck,

Nou ben benieuwd wat je er van vindt ;) Ben er inderdaad erg teverden over. Wil daarmee overigens niet zeggen dat het het beste is wat ik ooit gehoord heb. Er is best wel "wat" op aan te merken. Maar dat is eigenlijk met iedere speaker. Maar gezien hun prijs vind ik ze zeer goed presteren en klinken ze gewoon lekker ongedwongen. Ze zijn wel wat "analytisch", maar dan in de positieve zin. Daar moet je wel van houden. Hoop dat die demo exemplaren goed ingespeeld zijn.

Opvallend is dat er helemaal niet zo'n dure 17cm mid/bas inzit. En juist dat kritische midddengebied komt er vlekkeloos uit. Zou zeker eens een mooie sopraan er door jagen (op de daarvoor ge-eigende manier dan ;) ). Diepe bassen kun je uit zo'n klein kastje natuurlijk niet verwachten.

Geplaatst door Pjotr:

Hallo Duck,

Nou ben benieuwd wat je er van vindt     ;) Ben er inderdaad erg teverden over. Wil daarmee overigens niet zeggen dat het het beste is wat ik ooit gehoord heb. Er is best wel "wat" op aan te merken. Maar dat is eigenlijk met iedere speaker. Maar gezien hun prijs vind ik ze zeer goed presteren en klinken ze gewoon lekker ongedwongen. Ze zijn wel wat "analytisch", maar dan in de positieve zin. Daar moet je wel van houden. Hoop dat die demo exemplaren goed ingespeeld zijn.

Opvallend is dat er helemaal niet zo'n dure 17cm mid/bas inzit. En juist dat kritische midddengebied komt er vlekkeloos uit. Zou zeker eens een mooie sopraan er door jagen (op de daarvoor ge-eigende manier dan     ;) ). Diepe bassen kun je uit zo'n klein kastje natuurlijk niet verwachten.

Ik heb ze ook gekocht omdat ik eindelijk wel eens een paar "fabrieks" speakers erbij wil hebben (als je alles zelfmaakt wil je toch wel eens vergelijken). En de prijs was zeer aantrekkelijk (scheelde een koelkast met de nieuwprijs, die had ik toevallig ook nodig. Alleen de kleur was niet mijn voorkeur. zwart ipv maple).

Voor de "diepe bassen" komen de 12" Lambda's. Dat moet voldoende zijn ;) (verwacht ze eind mei/begin juni)

Is het trouwens geen Audax unit??

vr1_maple_LG.jpg

als een 17 cm weergever ook heel goed mid kan weergeven zou ik die misschien ook wel willen toepassen. Maar ik vrees dat een 13 cm unit in het hogere mid beter zal presteren ...

Wat heb je voor die VR's betaald, als ik vragen mag ?

Paul.

Dit schijnt een hele goede tweeter te zijn en niet zo duur: € 70,00.

Het is de XT25TG30-04 : Ik neem dat de Xt 300 de opvolger is. Hieronder een plaatje van de eerstgenoemde.

foto_xt25tg30.jpg

Paul.

Ja Paul, de 17 cm mid/bas heeft inderdaad een kunststof frame. Dat hoeft helemaal geen nadeel te zijn. Sterker nog het kan zelf een voordeel zijn en eventuele resonanties beter dempen.

He, bedankt Duck voor de link. Die review kende ik nog niet. Nu ga ik zelden op reviews af maar veel herken ik er wel in. Hoewel wel erg juichend, staat er tussen de regels door wel duidelijke taal. Bij de weg deze: "The listening sofa was by Ikea, and electricity was by Ontario Hydro" vind ik wel een aardige vondst en geeft de zelfspot van de reviewer leuk weer.

Zelf draai ik overigens met de frontjes ervoor. Geeft net een iets rustiger hoog naar mijn smaak.