Paul Jenner Posted 3 mei 2003 Report Share Posted 3 mei 2003 Duck, ik wil een middentoner die het zaakje kan opknappen vanaf 120 Hz, tot minimaal 3500 Hz. Da's nog moeilijker ... Hier is trouwens een link naar een DIJK van een site jongens: http://www.snippets.org/ldsg/intro.php3 Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 3 mei 2003 Report Share Posted 3 mei 2003 TRouwens Leobus. Heel leuk dat jij zelfbouwt en dan nog wel met zulke exclusieve units. Kun je ons wat meer vertellen over jouw syteem ? Plaatjes zijn we ook gek op Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 3 mei 2003 Author Report Share Posted 3 mei 2003 OverigenPaul, die behringer is wel handig om te experimeteren met de beste cross over frequentie (120, 130 of toch 150...). Wellicht kan ik hem eens lenen (die Snippets site heb ik al leeggezogen. Iemand op diyaudio wees me erop. Grappig is trouwens dat in de preface de naam van Raymond van Weeghel voorkomt, oftwel Lampje moderator van het AV forum of GoT). Wat vind je trouwens van Eton? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 3 mei 2003 Report Share Posted 3 mei 2003 Ik vind niets van Eton Ik weet dat ze al jaren units maken met sandwich contructies. Dat zal vast goed meten, maar ze moeten ook klinken he. Die site is idd toppie ! Zie je P.B. Als dat doorgaat neem ik de Behringer gewoon mee ! Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 mei 2003 Report Share Posted 3 mei 2003 http://www.etongmbh.com/htm/index.htm Zowel K&T als Hobby HiFi zijn er zonder uitzondering altijd erg enthousiast over geweest. Nadeel is hun prijs, ze zijn verhoudingsgewijs erg duur. Ook het rendement is niet al te hoog. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 3 mei 2003 Report Share Posted 3 mei 2003 Beste Paul, Ooit hoorde ik de Verity Parcifal luidspreker. Daar was ik meteen ondersteboven van. Ik ontdekte dat ze ook nog een type met de naam "Fidelio" hadden. Daarover is in de folders en op het net aardig wat te vinden; onder andere de middentoner die ze toepassen. Dit blijkt de 4 inch Audio Technology te zijn. (overigens is die 4 inch de maat van de conus en niet zoals bij veel andere merken de maat van de korf) Verity zegt dat ze de middentoner van 200hz tot 5500hz inzetten, onderin met 6dB/okt. afvallend en bovenin niet gefilterd. Ze beweren wel een of andere akoestische demping toe te passen. Hopelijk heb je wat aan deze info. Kijk overigens maar eens bij http://www.verityaudio.com De Verity' s worden tegenwoordig ook in Nederland geimporteerd door Foxaudio. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 3 mei 2003 Report Share Posted 3 mei 2003 Dat zal dan geen goedkoop speakertje zijn, want die units zijn al erg prijzig. Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 mei 2003 Report Share Posted 3 mei 2003 Daarover is in de folders en op het net aardig wat te vinden; onder andere de middentoner die ze toepassen. Dit blijkt de 4 inch Audio Technology te zijn. (overigens is die 4 inch de maat van de conus en niet zoals bij veel andere merken de maat van de korf) Verity zegt dat ze de middentoner van 200hz tot 5500hz inzetten, onderin met 6dB/okt. 4" conus diameter, is dat niet vergelijkbaar met een algemene 13 cm middentoner? Overigens zo'n kleine speaker met 6 dB/okt af-filteren in het laag is vragen om moeilijkheden bij hogere volumes ivm IM vervorming. De conusuitslag blijft dan toenemen in het laag met 6 dB/okt beneden f_box en dat vindt zo'n kleintje niet leuk als je wat harder speelt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 3 mei 2003 Author Report Share Posted 3 mei 2003 Geplaatst door Pjotr:4" conus diameter, is dat niet vergelijkbaar met een algemene 13 cm middentoner? Overigens zo'n kleine speaker met 6 dB/okt af-filteren in het laag is vragen om moeilijkheden bij hogere volumes ivm IM vervorming. De conusuitslag blijft dan toenemen in het laag met 6 dB/okt beneden f_box en dat vindt zo'n kleintje niet leuk als je wat harder speelt. Ja maar de meeste fabriekanten noemen 13 cm 5", terwijl de conus zelf circa 10 cm is. Overigens heeft de 4" Flexunit een Fs van 41 Hz, dus 200 Hz met 1 orde filter moet toch wel redelijk gaan zou ik zeggen. Ik zou me meer zorgen maken over het (ontbreken) van een hoogaf filter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 3 mei 2003 Report Share Posted 3 mei 2003 Dat hangt een beetje af van de lengte van de spreekspoel in combinatie met de dikte van de poolplaat (Xlin). Als de spreekspoel veel overhangt zal het met de vervorming in het laag wel meevallen. Maar zoals bij de meeste middentoners zal de overhang wel beperkt zijn en zal bij hoge geluidniveau's de spreekspoel al snel het lineaire gedeelte van het magnetisch veld verlaten met vervorming tot gevolg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 mei 2003 Report Share Posted 3 mei 2003 Hallo Duck, Die fs kan dan wel laag zijn maar ingebouwd in een kastje kan die makkelijk het dubbele of nog hoger worden. Klopt Richard, maar ik had het over IM vervorming ofwel Intermodulatievervorming alias Dopplervervorming. Daar help een lange spreekspoel dan geen jota aan. Het is gewoon inherent aan middenspeakers die grote uitslagen maken bij lagere frequenties. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 3 mei 2003 Report Share Posted 3 mei 2003 Over die dopplervervorming heb ik zo mijn twijfels. Hoge frequenties en lage worden toch door hetzelfde membraan van de microfoon opgevangen? Door de lage frequenties zal het membraan relatief grote uitslagen maken waar de hoge frequenties op meeliften. Volgens mij wordt de dopplervervorming dan al met de opname gegenereerd. Als de luidspreker de beweging van het microfoonmembraan precies zou volgen is er toch weinig verschil met wat de microfoon oorspronkelijk heeft geregistreerd (de opgenomen dopplervervorming wordt door de tegengestelde vervorming van de luidspreker weer teniet gedaan. Maar als je het signaal uit elkaar knipt en ieder membaan in zijn optimale gebied laat werken wordt de opgenomen vervorming niet gecorrigeerd en blijft dus bestaan. Dit is een puur theoretische gedachtengang, de ideale breedbandluidspreker zonder massatraagheid bestaat nog niet. Ook ga ik hierbij uit van een ideaal faseverloop bij de meerwegsystemen en een mooie stereo-opname met twee microfoons zonder geklooi met mengtafels en effectprocessoren. Ik hoop dat het idee een beetje overkomt, maar als er een denkfout in zit dan hoor (lees) ik dit graag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 mei 2003 Report Share Posted 4 mei 2003 Als de luidspreker de beweging van het microfoonmembraan precies zou volgen is er toch weinig verschil met wat de microfoon oorspronkelijk heeft geregistreerd (de opgenomen dopplervervorming wordt door de tegengestelde vervorming van de luidspreker weer teniet gedaan.Beste Richard, Als dit zo zou werken zouden we in staat zijn om perfect vervormingsvrije versterkers e.d. te maken. Wat je hier beschijft komt neer op vervorming eleimineren met een "invers filter". Met uitgebreide en complexe digitale filtertechnieken kan men daarmee een heel eind komen. Een mooi voorbeeld hiervan is het elimineren van het karakteristieke hoorngeluid van schellak platen van een eeuw geleden. Maar een speaker is geen invers filter die de vervorming van een microfoon teniet doet. De uitslag van een microfoon membraan is erg klein, in de orde van micrometers. De uitslag van een speaker is in de orde an mm'ters. Waar het om gaat bij IM c.q. Doplervervorming is de de uitslag die de conus van de speaker maak t.o.v. de golflengte van het geluid. Een 1KHz sinus wordt gemoduleerd door een 100Hz sinus. Door die 100Hz beweegt de plaats van de bron van die 1 Khz met 100 Hz heen en weer. Samen met de geluidssnelheid levert dat modulatie van die 1 KHz op. Op die manier ontstaan er ook tonen op 990 Hz en op 1100 Hz. Het is dus zaak om die 100Hz uitslag beperkt te houden. Ik heb op internet een heel mooi rekenvoorbeeld hiervan gezien hoe dat zit maar kan dat zo gauw niet terug vinden. Ter overdenking van jouw voorbeeld vergelijk het eens met het volgende: Als je twee laagdoorlaatfilters achter elkaar zet, krijg je dan een vlakke frequentie karakteristiek als resultaat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 4 mei 2003 Report Share Posted 4 mei 2003 Geplaatst door Pjotr:...De uitslag van een microfoon membraan is erg klein, in de orde van micrometers. De uitslag van een speaker is in de orde an mm'ters. Waar het om gaat bij IM c.q. Doplervervorming is de de uitslag die de conus van de speaker maak t.o.v. de golflengte van het geluid. Een 1KHz sinus wordt gemoduleerd door een 100Hz sinus. Door die 100Hz beweegt de plaats van de bron van die 1 Khz met 100 Hz heen en weer. Samen met de geluidssnelheid levert dat modulatie van die 1 KHz op. Op die manier ontstaan er ook tonen op 990 Hz en op 1100 Hz. Het is dus zaak om die 100Hz uitslag beperkt te houden. Bedankt voor de uitleg, De dopplervervorming wordt dus voornamelijk veroorzaakt door de afstand die het membraan aflegt ten gevolge van die 100 Hz toon en de snelheid die het daarbij maakt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 mei 2003 Report Share Posted 4 mei 2003 Inderdaad, en dan hebben we het nog niet eens over het gevolg van de niet-lineariteit van de lucht zelf. En conus die naar voren gaat levert een andere momentane druk dan een conus die naar achteren beweegt. Dat op zich levert ook nog eens een complex intermodulatie profiel op. De dichtheid van de lucht wordt zo gemoduleerd en daarmee de geluidssnelheid. Nu gaan we wel een beetje erg ver maar het is wel van invloed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts