Jump to content

overbruggen toonregeling

hiwatt
 Share

Recommended Posts

Ik heb de toonregeling van mijn voortrap losgekoppeld om eens te kijken of dit een verbetering geeft.

Wat direct opviel was dat het geluid een stuk zachter wordt weergegeven. De klank is wel mooier geworden (vriendelijker/vloeiender).

Mijn vraag is hoe kan het geluid zachter worden.

De twee potmeters voor bas en treble zitten op een printje samen met wat weerstanden. De kabel (vijfaderig) die naar dit printje toeloopt heb ik doorgeknipt en links met links verbonden en rechts met rechts (ground zo gelaten), verder lopen geen kabels naar dit printje.

Het scheelt 2 potmeters en een paar weerstandjes in de signaalweg.

Bij nad is het ook aan te raden de pre out en main in van vv en ev in het apparaat vast te solderen ipv gebruik te maken van de bijgeleverde brugjes. Dit heeft ongeveer hetzelfde resultaat! En dit scheelt nog veel minder!

Groeten MJ

Het signal is op alle fronten zachter geworden. Ik moet de volume knop nu een kwart verder open draaien voor het hetzelfde volume.

Ik snap het niet, er gaan vijf draden (flatcable) naar de print waar de twee potmeters op zitten, links, retour links, ground, rechts en retour rechts. Ik heb dus links met retour links verbonden en rechts met retour rechts en de ground zo gelaten.

Wat doe ik fout?

Ik weet niet wat je fout doet.

Hoe hard je nu moet draaien lijkt me zeker niet goed.

Misschien kan iemand anders iets nuttigs over zeggen, ik weet het iig niet meer.

Grtn MJ

Is dat wel een toonregeling? dat bestaat wel uit wat meer onderdelen dan alleen twee potmeters, doorgaans ook nog wat condensatoren en weerstanden. Ook wat aktieve elektronica maar dan moeten er minstens ook nog een paar draadjes voor de voedingsspanning naar de print lopen.

Het is voor ons natuurlijk onmogelijk om zonder schema en zonder kennis van de versterker te bepalen wat je hebt fout gedaan. Loop het schema van de versterker eens na en teken het op een stuk papier. Misschien zie je dan wat je fout doet.

De draden doorverbinden lijkt mij hetzelfde als beide potmeters linksom of rechtsom draaien.

Staan ze linksom, dan lijkt alles inderdaad zachter :)

Bovendien verstoor je een bepaalde balans in de toonregeling door alle weerstanden buiten werking te stellen.

De eigenlijke toonregeling zit kennelijk niet op dit printje, dus ik denk dat je de verkeerde draden hebt doorverbonden :)

Dit concludeer ik uit het feit dat er geen condensators op het printje zitten.

Als je de toonregeling wilt uitschakelen zul je met het schema in de hand op de hoofdprint wijzigingen moeten maken.

Er komt ergens een stereosignaal bij de toonregeling binnen en het gaat er weer uit.

De toonregeling is opzich ook een belasting, dus kijk goed of je de boel niet teveel verstoort door alles te overbruggen.

Andr

Andre, bedankt voor je reactie.

Zoals je het beschrijft zou ik ook minder of juist meer bas en treble moeten hebben en dit is niet het geval.

Op het printje zitten nog wel wat van die groene ballon vormige dingen (wat zijn dit?).

Mocht ik besluiten de boel weer te herstellen, waarmee kan ik de inmiddels verwijderde flatcable vervangen?

Die "ballonnetjes" zijn hoogstwaarschijnlijk condensatoren. NAD gebruikte tot voor kort bijna altijd van die donkergroene bolletjes.

Je kan de flatcable vervangen door een nieuw stukje flatcable of door 5 losse draadjes, In het laatste geval kun je ze het beste wel ff twisten.

Het zou handig zijn als je een foto kon plaatsen van het binnenwerk. vaker kan dat duidelijkheid verschaffen en is het schema niet nodig, hoewel een scheam altijd beter is.

Helaas heb ik geen digitale camera.

Inmiddels heb ik de overbrugging van de toonregelingongedaan gemaakt.

Het zal wel psychisch zijn maar het zat me niet lekker dat ik met het luisteren van een plaat de volumeknop meer dan de helft open moet draaien.

De potmeters zullen ook wel niet van hele slechte kwaliteit zijn omdat het hier om Albs potmeters gaat en velen preferen deze.

Voor de volume zit er een Noble potmeter in, dit ken ik niet is dit een goed merk?

Geplaatst door hiwatt:

De potmeters zullen ook wel niet van hele slechte kwaliteit zijn omdat het hier om Albs potmeters gaat en velen preferen deze.

Voor de volume zit er een Noble potmeter in, dit ken ik niet is dit een goed merk?

Daar hoef de versterker zich niet voor te schamen. Ook Alps is doorgaans heel behoorlijk al heb je deze ook in verschillende kwaliteiten.