Jump to content

Welke lijm voor MDF ?

Paul Jenner
 Share

Recommended Posts

• 4 weeks later...

Da's ongeveer een tientje duurder dan in Duitsland. De verzend kosten zullen iets lager zijn.

Kende ik trouwens niet, BMM ...

Eerste reactie aangaande de KEP: Duidelijk beter dan de KE. De dip in het midden is inderdaad weg en speelt daardoor eerlijker en directer. Met volledig behoud van de diepte, waar de instrumenten althans in de diepte staan ...

Ben nu druk doende met het inlijmen van de bracings. E

Iemand trouwens een beter idee qua gereedschap voor het zagen van die ronde gaten ?

Er moet toch zoiets als een cirkelboor/appelboor bestaan die ik lekker aan mijn kolomboor kan schroeven ?

Paul.

Iemand trouwens een beter idee qua gereedschap voor het zagen van die ronde gaten ?

Er moet toch zoiets als een cirkelboor/appelboor bestaan die ik lekker aan mijn kolomboor kan schroeven ?

Paul.

Hoe groot wil je die gaten?

Paul,

Gelukkig voldoen de KEP's beter dan de KE's. Ben benieuwd of je ze na een tijd luisteren hetzelfde ervaart als ik. :)

Breng je trouwens ook nog bracing aan op de rechthoekige zijpanelen, of laat je dit zo?

Mario

Ja Marp,

ik plan om vanavond twee bracings op de zijpanelen te lijmen.

Wat ervaar je overigens bij het lange tijd luisteren naar die Monacors ??? Ultieme vreugde ?

Boven / onder is niet (meer) nodig.

Ronde gaten van -laten we - zeggen, 14 cm. En later voor de woefer van 22 cm ?

Paul.

Hoi Paul,

Er zijn speciale soort van kotterboren te krijgen. Soort van dwarsstang met een instelbaar beiteltje er in voor in de kolomboormachine. Het zijn wel tricky dingen ivm trillen, je moet alles goed vastzetten. Ze zijn ook wel een beetje gevaarlijk, je moet met je vingers goed uit de buurt blijven.

Anders wordt het toch de bovenfrees met cirkelgeleider.

;)

Wat ervaar je overigens bij het lange tijd luisteren naar die Monacors ??? Ultieme vreugde ?

Nee joh :D Ik doel natuurlijk op eerder genoemde eigenschappen als detailering en natuurlijke klank... prettige eigenschappen welke ik alleen maar meer ging waarderen. Het kan ook zijn dat jij de klank na verloop van tijd toch als iets minder prettig ervaart... niet dan?

Mario

Dat zou natuurlijk kunnen Mario. Maar daarvoor moet ik eerst meer uitgebreid luisteren. Voorlopig is het -op en af- luisteren, uitelkaar schroeven, wijzigingen aan de kast aanbrengen, inelkaar schroeven, weer luisteren, enzovoort.

Ik vermoed dat de KEP's mij uitstekend zullen gaan bevallen.

Hoe zou JIJ de klank (of het gebrek daardaan) tot dusverre willen omschrijven ?

Paul.

Dat je daar eerst een tijdje voor moet luisteren begrijp ik. Ik verwachtte ook nog geen antwoord. :)

Echt nadelen had ik eigenlijk nog niet ontdekt, of het moet het feit zijn dat de grafiek van laag naar middengebied geleidelijk wat afneemt. Zoals je waarschijnlijk weet waren de testkasten (Philips 70'er jaren) vrij beroerd, dus heb ik ze nog niet optimaal beluisterd. Het kan echter alleen maar beter worden.

Wel viel me nog op dat hij ook boven zijn werkingsgebied opvallend zuiver klonk, ondanks een afvallend rendement, maar daar zal je gewoonlijk weinig aan hebben.

Komende weken hoop ik tijd te hebben om met fatsoenlijke behuizingen aan de slag te gaan.

Mario

De SPH-165KEP's zijn voor een vriend, dus dat stond al enige tijd vast. Ze komen samen met een bandtweeter in gesloten kastjes ca. 6,5 ltr. Met volledige vulling (schapenwol) zullen ze dan ongeveer een f3 van 72Hz hebben. Had zelf liever i

(...) en de pp heeft de 135 ipv de 165

Voor de volledigheid:

King: SPH-300KE, SPH-135KEP, Visaton ribbon

Prince: SPH-165KE + SPH-165KEP, SPH-135KEP, Visaton ribbon

SoundStone 20: SPH-200KE, SPH-102KEP, Visaton ribbon

SoundStone 30: SPH-300KE, SPH-135KEP, Visaton ribbon

(...) en de pp heeft de 135 ipv de 165

Voor de volledigheid:

King: SPH-300KE, SPH-135KEP, Visaton ribbon

Prince: SPH-165KE + SPH-165KEP, SPH-135KEP, Visaton ribbon

SoundStone 20: SPH-200KE, SPH-102KEP, Visaton ribbon

SoundStone 30: SPH-300KE, SPH-135KEP, Visaton ribbon

Zijn die laatste 2 de speksteenvarianten? En zijn deze binnenkort ook op internet te vinden?

Mario