Jump to content

Welke lijm voor MDF ?

Paul Jenner
 Share

Recommended Posts

Er is al eens een thread over geweest, maar kan ik niet meer vinden en die was ook nogal versnipperd dacht ik.

Welke lijm is aan te bevelen voor het inelkaar zetten van mdf luidsprekerkasten ?

Mijn voorkeur gaat uit naar lijm die een beetje speling kan opvangen aangezien ik niet verwacht dat de plaatselijke Hubo nauwkeuriger dan +/-

Gewone ordinaire witte houtlijm is het beste, als je dan ook een sneldrogende variant kiest, kan je de lijmklemmen sneller verwijderen en andere delen toevoegen/plakken. En is al met al je speaker in een middag inelkaar geplakt. (de lijm moet wel nog 24 uitharden) Kieren tot 1mm zijn wel te vullen. De houtlijm trekt daadwerkelijk ook in het hout en is dus niet alleen een oppervlakte verbinding.

Klopt dat er een topic was met deze vraag.

Ook ik had er een paar postings in geplaatst,en wel met de tip om de volgende lijm te gebruiken;

Als timmerman gebruikte ik altijd lijm op Poly-erutaan basis.

Wel je werk in de klemmen zetten,daar deze lijm naad-vullend is,en dus flink uitzet.

Oppassen met het toepassen van deze lijm soorten,want eenmaal in kontakt met je handen blijven die een lange tijd zwart. :D

Ik kan je derhalve,gelet om mijn ervaringen met div.matrialen en hun verlijmingen,deze lijm-soort aanbevelen.

Wellicht dat iemand anders daar weer wat over te zeggen heeft,en zweert bij de ouderwetse witte houtlijm,niks mis mee,maar voor zwaardere toepassingen gebruikt men in de constructie toch liever een lijm met ballen ;):)

Je kent het vast wel,het ziet eruit als keukenstroop :D

--Hans

Toch valt me dit nou van je tegen Paul.

Jij roept altijd dat je het probleem bij de bron moet aanpakken, en dat ben ik met je eens.

Nu verdom je het om netjes te schuren, en ga je de lijm als vulmiddel gebruiken?! Bah! :D

Polyurethaan lijm is uitermate geschikt om te lijmen en te vullen. Ook de 'gevulde' verbinding is oersterk. En Polyurethaan (of constructielijm) hoef je niet onder hoge druk te persen. Gewoon er voor zorgen dat het op zijn plaats blijft. Overigens vind ik MDF waardeloos materiaal, omdat het geen intrinsiek sterkte heeft. Het heeft ook niet een harde deklaag, zoals spaanplaat.

Voor het construeren van luidsprekers heeft zwaar multiplex van hoge persing duidelijk mijn voorkeur...

Geplaatst door Paul Jenner:

Epoxy = beste

poly-ure = goed

witte = standaard,

dus ?

Dank voor het oprakelen van jouw posting, Hans.

Paul.

Zo iets ja,

en niks te danken,graag gedaan. ;)

" wij " in de bouw gebruiken de witte lijm voor simpele,niet te veel eisende klussen.

Voor het moeilijkere werk de andere lijmen,en ik gebruikte dan over het algemeen de Poly lijmen,boven de rest,want daar had ik gewoon de beste ervaringen mee.

--Hans.

Geplaatst door Kermit:

Ik heb gehoord dat MDF niet zo heel geschikt is om te freezen, omdat je freesjes verbranden. Schijnt te komen door het hoge percentage lijm in MDF...

Ik heb toevallig met mijn nieuwe bovenfrees zitten spelen op mdf, met een goedkoop frezensetje, maar bij mij geen probleem. Misschien verschil tussen mdf soorten?

Dat er een frees verbrand komt wel eens voor ja.

Maar eigenlijk alleen maar als het een al wat oudere frees is,en je te snel door je werk gaan wilt.

Met een frees moet je[natuurlijk]voorzichtig omgaan,en de frees het werk laten doen.

Goed gereedschap is ook in deze het halve werk :D

--Hans.

Beste Paul,

Koop nou gewoon een pot witte houtlijm, anders komt die kast nooit in elkaar :D

Maar zonder gekheid, heb heel wat boxen met witte houtlijm in elkaar gezet (ja ook van spaanplaat) en er is er nog nooit 1 uit elkaar gevallen.

Bij de weg, REMO verkoopt z.g.n. propellorlijm. Is ook op vinylbasis. Is echt heel sterk maar wel prijzig. En als het dan zo kiert zet je toch 2cm x 2cm latjes in de hoeken aan de binnenkant, is het ook dicht.

Geplaatst door Paul Jenner:

Een setje klemmen aanschaffen was wel de ebdoeling ja. Ik vraag me trouwens af hoe je dat moet klemmen, met 45 graden hoeken. Dat schiet toch van elkaar af ?

Paul.

Ha, je hebt de hoeken uitgerekend inmiddels?

:D