Jump to content

Welke lijm voor MDF ?

Paul Jenner
 Share

Recommended Posts

Of afsteken met een soort beitel. Welke lijm gebruik jij, DT ?

PAul.

Gewoon Bison houtlijm extra (waterbestendig, omdat daarbij stond dat ie ook kleine oneffenheden kon opvullen).

En 12 lijmklemmen, waarvan 8 van 1 meter. :blink:

FF nog over hout lijmen. Ik lees op de verpakking (Bison Houtlijm extra D3 waterbestendig):

"Aandrukken met 5 kg/cm2".

Nu wil ik 2 platen aan elkaar lijmen van 50*60 cm dus 3000 cm2 oppervlakte.

Ofwel 15000 Kg voor die platen!!!

Stel ik gebruik 6 lijm klemmen, dat is 3000 kilo per klem! Dat is toch idioot veel??? Dat lukt toch nooit. En dat te bedenken dat ik eigenlijk zonder klemmen wilde doen (door het gewicht van de speaker zelf + wat rommel er op kan ik circa 140 a 150 kilo halen.

FF nog over hout lijmen. Ik lees op de verpakking (Bison Houtlijm extra D3 waterbestendig):

Gisteren hoorde ik dat iemand zijn ex-schoonmoeder daarvoor kon gebruiken.. :D

Stel ik gebruik 6 lijm klemmen, dat is 3000 kilo per klem! Dat is toch idioot veel???

3 ton per lijmklem red je denk ik niet.

Met een autokrik en balk tussen het plafond kun je ook een aardige klemkracht ontwikkelen.

Het enige nadeel van bruislijm (polyurethaan) is m.i.: ik kan het met geen mogelijkheid meer van m'n handen afkrijgen! En ook niet van m'n kleren! :o

Niet met thinner, niet met benzine, niet met X-10...

Lukt 't jullie wel?

Als het nog niet is uitgehard met aceton. Na uitharden kun je het alleen mechanisch verwijderen. Het helpt wel om je handen vooraf in te vetten met vaseline of cr

Als het nog niet is uitgehard met aceton.

Of methylenechloride.

Niet met je vingers lijmen! En als het dan toch moet gebruik dan latex handschoentjes. Dat is het enige voordeel van de tandarts, hij levert mij die dingen tegen inkoopsprijs.

;)

Stel ik gebruik 6 lijm klemmen, dat is 3000 kilo per klem! Dat is toch idioot veel??? Dat lukt toch nooit. En dat te bedenken dat ik eigenlijk zonder klemmen wilde doen (door het gewicht van de speaker zelf + wat rommel er op kan ik circa 140 a 150 kilo halen.

Hoe groot is het contactoppervlak precies? Wil je beide platen met het grote oppervlak op elkaar lijmen?

EH, ja, gewoon een dubbele laag voor de baffle (en achterkant)

De afmetingen zijn bij benadering 50*60 (maar eigenlijk 47.6 * 69.0 maar dat rekent zo lastig).

Ik smeer natuurlijk de hele plaat in met lijm, dus (oppervlakte in cm2) * 5 kg = halve locomotief...

:confused:

Nou heb ik mijn mdf speakers ook verlijmd met houtlijm, en me beperkt tot een aantal lijmklemmen.

Toch zijn ze nog steeds niet uit elkaar gevallen.

Is die kracht nou echt nodig?

Als je gewoon 2 panelen haaks op elkaar verlijmd is het oppervlak natuurlijk niet zo groot, dus ook de totale benodigde kracht niet.

Bij het verlijmen van een extra 22 mm laag op de baffle ging het verleden week goed fout (ik gebruik lijm + deuvels)

shithappens.jpg

En ik weet zeker dat de gaten voor de deuvels diep genoeg waren... Waarschijnlijk zaten een paar deuvels en gaten net iets te scheef en was er te weinig hout over in de plaat om de deuvel te buigen (due scheurde de deuvel het MDF)

balen :(

Als je gewoon 2 panelen haaks op elkaar verlijmd is het oppervlak natuurlijk niet zo groot, dus ook de totale benodigde kracht niet.

Bij het verlijmen van een extra 22 mm laag op de baffle ging het verleden week goed fout (ik gebruik lijm + deuvels)

Nou heb ik toevallig mijn achterpaneel verdubbeld, dus gewoon 2 platen mdf op elkaar. Lijm ertussen, lijmtangen erop, drogen, vast als een huis.

Deuvels gebruik ik hier niet bij, doe ik juist bij haakse verbindingen. Ik zie er ook het nut niet zo van in hier.

Misschien zou je ook nog voor contactlijm kunnen gaan, dat krijg je later nog niet met een breekijzer los.

Aha, dat had ik niet begrepen.

Ik hoopte met die extra stokjes net wat meer dempende eigenschappen te krijgen, met name in het midden van de plaat. Op zich zit het wel goed vast hoor (maar moet flink wat plamuren)

Het is bij hifi net als bij s.. (oggut, dat mag ik niet zeggen!) als bij ... eh ... als bij sommige andere dingen: stijf is beter dan zwaar. Ik bedoel: een kast met dunnere wanden die goed met balken is versterkt, is beter dan een zware kast met dikke buigslappe wanden die niet meer te dempen zijn wanneer ze eenmaal met de polonaise zijn begonnen. Snappie? Oude wijsheden van Leak, Harbeth, Spendor en anderen...

Ik heb anders uit meerdere bronnen vernomen dat bij bepaalde andere zaken met name de dikte erg relevant is.. :)

Mijn wanden zijn iig niet slap. ze staan ook onder spanning op meerdere punten (anders had ik niet zoveel kracht hoeven te gebruiken om ze inelkaar te krijgen)

maar we dwalen af van het onderwerp.

En nog beter zijn de dikke, zware wanden, die eveneens versterkt zijn met inwendige balken. Open deur ? Niet helemaal.

Paul.

Inderdaad. Zie tevens ook de conclusies van Martin HSI op haaifaaienel na het testen van panelen.

volgens mij bestaat dat probleem minder als je met PU werkt. Dat blijft langere tijd verschuifbaar. Je bent toch hopenlijk ook niet bezig om grote oppervlakken in te smeren met zo'n klein knijpflesje he ?

Paul.

Uh ja en nee

Tot nu toe heb ik deze gebruikt

Houtlijm%20Waterbest%20750%20g0120030224150345.jpg

In 250 g uitvoering (maar daar waren er snel 3 van op), heb er nu een 750 g gekocht.

Zit even te lezen over de schuimlijn, is dat bv dit?

Pu%20Tix20030224150824.jpg

Is misschien handiger. Maar 1 kast is nu af. Iets zegt me dat je beter de 2e kast op dezelfde manier kan maken.

(en heb dagen met blaren op mijn handen gelopen van het "aandraaien").

Gaatje door het handvat en daar een schroevendraaier doorsteken en draaien maar ;) Een stukje bandijzer om het handvat heen maakt de boel wat steviger.

Ruud. Ik heb diverse 1 meter lijmklemmen, een dure van Wolfcraft (35 euro of zo) die heeft een dik plastic handvat. En een paar hele goedkope (van nog geen 6 euro),. die hebben een dun houten handvat (en nog een zootje geleende klemmen). Beetje lastig om gaatjes te boren dus. Maar een stevige tik met een zware rubberen hammer op de juiste plek werkt ook prima. Na iedere tik kun je de klemmen weer wat verder dicht draaien. Je moet alleen flink opschieten.

• 2 weeks later...

Ik heb er al aan zitten denken om de volgende keer met mijn volle gewicht op de panelen te leunen en dan snel met die brede bruine tape de boel verder aan te sjorren. Lijmtangen zijn nutteloos als je alle panelen verstek hebt laten zagen ... Misschien kom je met spanbanden dan nog verder ?

Paul.