Jump to content

Welke lijm voor MDF ?

Paul Jenner
 Share

Recommended Posts

Ik heb er al aan zitten denken om de volgende keer met mijn volle gewicht op de panelen te leunen en dan snel met die brede bruine tape de boel verder aan te sjorren. Lijmtangen zijn nutteloos als je alle panelen verstek hebt laten zagen ... Misschien kom je met spanbanden dan nog verder ?

Paul.

Er zijn ook van die klemmen die werken onder een hoek van 90 graden (hoekklemmen oid). Ik heb laatst 2 kleintjes gekocht bij de Gamma (waren niet duur, maar te klein voor het zwaardere werk).

-- komt die MT niet uit de pepe?

Ik heb er al aan zitten denken om de volgende keer met mijn volle gewicht op de panelen te leunen en dan snel met die brede bruine tape de boel verder aan te sjorren. Lijmtangen zijn nutteloos als je alle panelen verstek hebt laten zagen ... Misschien kom je met spanbanden dan nog verder ?

Paul.

Ja heb ik ook zo gedaan. Icm met gewone houtlijm, dat zuigt zich vanzelf al een beetje vast.

Ik heb ook met spanbanden gewerkt. Je moet hierbij wel goed oppassen dat je de randen van de panelen niet beschadigt wanneer er veel spanning op de band komt. Zet er desnoods een latje op of zo.

In de meeste gevallen gaan de randen van de panelen toch afgerond worden .... Dan is het toch niet zo erg als ze een beetje geplet worden door de spanbanden ? Of is jouw ervaring anders ?

Paul.

Ik merkte het op tijd op toen het gebeurde, geef het meer mee als puntje van aandacht. Als mdf beschadigd wordt, is het gelijk zo extreem, alsof je een waaier opent.. :blink:

Ik heb ook met spanbanden gewerkt. Je moet hierbij wel goed oppassen dat je de randen van de panelen niet beschadigt wanneer er veel spanning op de band komt. Zet er desnoods een latje op of zo.

Nee geen latjes, haal bij de ijzerhandel 30mm x 30mm aluminium hoekprofiel. Zaag daar stukjes van 10 cm van. Is prima bescherming van je kastenranden voor trekbanden. En het komt ook niet muurvast te zitten als er lijmresten tussen komen. Heb zelf een combinatie van die hoekklemmen en spanbanden gebruikt. Met die hoekklemmen kun je het mooi haaks in elkaar zetten en met de spanbanden mooi sluitend aantrekken. Je hebt voor iedere hoek zo'n klem nodig, dus 8 in totaal.

B)

moet een ;) bij, LaMa. Pjotr en ik kennen elkaar al wat langer ...

Maar dat van die aluminium hoekjes, ik zie daar het licht nog niet schijnen. Zou m.i. alleen goed aangesjord kunnen worden als je de tegenoverliggende hoeken tegelijkertijd aanspant. Aluminium hoekjes kunnen natuurlijk niet "krimpen". En dat lijkt me wel de bedoeling als je een hoek wilt aansjorren, vgl. het systeem van de spanband.

Paul.

moet een ;) bij, LaMa. Pjotr en ik kennen elkaar al wat langer ...

Ja, we moeten binnenkort maar weer eens samen een hapje gaan eten ;)

Paul, die spanbanden gaan om de hele kast heen. Ik gebruik overigens hele goedkope spanbanden die eigenlijk verkocht worden om je reisbagage bij elkaar te houden.

Die aluminium hoeken zijn alleen ter bescherming om te voorkomen dat je de band "in" het hout trekt op de scherpe rand van het hout. Omdat de opstaande kant van die hoeken langer is dan het hout dik is, fungeren ze ook gelijk als aanslag om het mooi aansluitend te krijgen.

;)

In de loop van deze week kunnen we een vorkje gaan prikken. Ik weet een adres in Den Haag dat wel aardig lijkt.

Paar anderen er nog bij ...

Vanavond g ik MISSCHIEN naar Poetri Ajoe. Die heeft een andere eigenaar en is wel wat minder geworden. Maar nog wel te doen denk ik. Heb gewoon trek in iets pittigs.

Interesse ?

PAul.

Poetri Ajoe maar links laten liggen vanavond. Was de laatste keer toch minder. Ik las ook op Iens nogal negatieve kritieken. Maar even naar een ander Indonesisch tentje geweest. Aanradertje ! Kunnen we deze week proberen evt.

Spiekertjes "Eerste Poging" in elkaar gezet. Niet helemaal goed gegaan dat kassie. Maakt niet uit, het zijn toch proefmodellen.

Ik zit nu te luisteren. Die dingen zullen ongetwijfeld nog iets moeten inspelen. Klinkt toch heel behoorlijk. Redelijke diepgang. Dynamisch. Ruimtelijk. Zeer gedetailleerd. Wel een beetje erg helder, misschien ietsie scherp, terwijl ik voor de tweeter toch 4 dB gas heb terug genomen. Dat moet kloppen zo: Middentoner 88 dB, tweeter 92 dB. Maar eens zien in de loop van de week ! Klinken slechts een klein beetje hol, terwijl er helemaal geen dempingsmateriaal inzit. Kastje niet stevig genoeg, trilt behoorlijk mee (18 mm MDF). Gehoormatig valt dat mee, vanwege de geringe afmetingen denk ik.

spiekertjeEerstePoging.jpg

Paul.

P.S.

De Rogers staan voorlopig helemaal afgeschakeld. Ik luister dus naar het zelf gebouwde tweeweg systeem. Links en rechts de onvolprezen Koda stereo eindversterkers. OP lijnniveau actief gefilterd met 24 dB/octaaf Linkwitz/Riley.

• 3 weeks later...

Na enig geklooi eindelijk weer eens verder gegaan met de pyramides. Twee keer is het mij gebeurd dat ik de panelen verkeerd heb laten zagen :( Maar nu zit er dus eindelijk eentje in elkaar:

Zo ziet e.e.a. er uit als de Rogers tijdelijk even als stand misbruikt worden:

PyramideVersieIfoto1.jpg

Vanaf de zijkant is goed te zien hoe het ding nu eigenlijk in elkaar zit:

PyramideVersieIfoto2.jpg

Om de verhoudingen te kunnen inschatten een overzichtfoto. Om het hoekje piept nog juist het schoenendoos model, de kolomboor en natuurlijk een Koda, waar hier het hele huis mee vol lijkt te staan ....

PyramideVersieIfoto3.jpg

Om nog even op de topictitel terug te komen:

PU lijm werkt dus uitstekend. De panelen zitten werkelijk bom-proof muurvast. Het is wel zaak dat de panelen tijdens het verlijmen goed worden aangeklemd. Ik heb daarvoor spanbanden gebruikt en een enkele keer wat lijmtangen. Gewoon met schilderstape aanelkaar plakken en de lijm laten uitharden werkt niet. De lijm zet dan uit. Er komen kieren en de panelen zitten dan dus niet stevig aan elkaar.

Paul.