Jump to content

Welke lijm voor MDF ?

Paul Jenner
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door Paul Jenner:

Jawel, maar ik begrijp niet hoe je het gedaan hebt. Ik ga nogmaals naar je posting kijken.

Hou je d'r buiten Audio P.   ;)

Paul.

Ik zal nog een poging doen (maar dan wel voor de laatste keer :) ):

Ik heb eerst een uitslag van de 2 driehoeken getekend (de kleine en de grote). Dan heb je dus de uitslag van de halve pyramide. Vervolgens heb ik een lijn getekend, loodrecht op de snijlijn van de 2 driehoeken. Je creeert dan een vlak (driehoek) dat loodrecht op de 2 driehoeken staat, zoals die in de pyramide zitten. Vervolgens heb ik 1 een gedeelte van die getekende loodlijn dat binnen 1 van de driehoeken ligt, een bepaalde waarde gegeven. Daarna heb ik de 'onderste' hoeken van de beide driehoeken berekend (65,8 en 72,6 graden). Met die hoek en die lijn die ik een waarde heb gegeven kun je de overige (relatieve) lengtes berekenen, totdat je alle 3 de lengtes van de gecreeerde driehoek (die loodrecht op de driehoeken van de pyramide staat) hebt berekend. Vervolgens kun je met de cosinusregel de hoeken van die driehoek berekenen. Ik kom dan uit op een hoek van ongeveer 98 graden tussen de 2 driehoeken van de pyramide...

Hmm... moeilijk hoor... Ik zit hier van alles te gebaren en zo, maar ja dat heeft geen nut... :)

Geplaatst door Henrie:

De term "Forumheerser" heb ik gekregen op basis van het aantal posts dat ik heb gedaan. Ik heb het niet zelf verzonnen. En het is puur op kwantiteit gebaseerd. Als ik hier 2900 keer 'goeiemorgen' had gepost, was ik ook "Forumheerser" geweest. Mits ik niet van het forum geschopt zou zijn natuurlijk   :D

Valt niet mee om een beetje met jou te dollen! ;):P:D

Geplaatst door Henrie:

Ik zal nog een poging doen (maar dan wel voor de laatste keer      :) ):

Volgens mij klopt het wel.

Ik zal eens proberen uit te leggen wat ik heb gedaan: Een stuk papier en potlood kan hierbij helpen.

Van de piramide zijn de hoogte (312 mm), breedte (196 mm) en lengte (281 mm) bekend. Met Pythagoras kun je de lengte van de zijvlakken (x) en de ribben berekenen (y). Met de tangus van de hoogte gedeeld door de halve breedte (of lengte) kun je de hoek van de zijvlakken met het grondvlak te berekenen. Zo ver waren we al.

Nu snij je de piramide over de ribben in vieren en kantelt de segmenten zo dat het zijvlak nu de basis wordt. Je hebt vier driehoekige piramides: twee met

Dit verhaal klopt niet helemaal. Die 31,2 is niet de hoogte van de pyramide, maar de lengte van de lijn uit de top naar het midden van de basis van een van de vlakken. En omdat het grondvlak niet vierkant is zijn er dus 2 * 2 van die lijnen met verschillende lengtes.

Ik heb Paul en schetsje gemailed, maar dat zal wel weer rechtstreeks zijn prullenbak ingevlogen zijn. Dat is jammer, want als hij het op zijn website had geplaatst, dan had hij het zo hier kunnen neerzetten. Dat praat veel makkelijker...

John,

ga er maar van uit dat de hoogte van de pyramide inderdaad 31.2 moet zijn, daarbij had ik dus sowieso de driehoeken in de verkeerde lengte laten zagen, want de schuine kant van de driehoeken moet uiteraard meer dan die 31.2 zijn.

Wat in jouw tekening staat aangegeven als loodlijn vanuit de punt naar het centrum van het grondvlak moet dus 31.2 zijn.

Ik heb het veranderd in de tekening !

Paul.

Geplaatst door Paul Jenner:

Richard en Henrie,

zijn jullie in staat om je berekeningen te verduidelijken met een tekeningetje ?

Paul.

Ik heb geen scanner, dus nee, dat zal niet gaan. Maar ik zie ook dat ik je de verkeerde waardes hebt opgegeven. Of ik heb ze verkeerd geinterpreteerd...

Ik zal het nog wel een keer opnieuw berekenen...

Dit is de tekening die ik van Richard mocht ontvangen. Hij heeft de pyramide in vier stukken verdeeld, waardoor er een "driehoekige" pyramide overblijft:

piramide3.bmp

Hiermee moet de verstekhoek van de driehoeken af te leiden zijn.

Paul.

De zijvlakken maken allemaal een hoek me het grondvlak. Indien ze vertikaal zouden staan, maken ze een hoek van 90 graden t.o.v. elkaar en als ze horizontaal liggen, dan komen ze in elkaars verlengde te liggen.

Het verstek wordt dus bepaald door de helling van de vlakken t.o.v. het grondvlak. De hoek tussen de zijvlakken zou je dus kunnen bepalen door de hellingshoek van die op te tellen bij 90 graden en door twee te delen. Dat moet je dan voor beide elkaar rakende panelen doen, want het grondvlak is niet vierkant...

Wellicht klopt dit niet, maar dan is er vast iets goniometrisch.. Er is een duidelijke relatie tussen de hellingshoek van de zijvlakken en de hoek van het verstek..

Geplaatst door Kermit:

Paul kan die kasten ook veel beter van lompe stenen maken. Is akoustisch ook veel beter. En Paul heeft nou eenmaal niet de subtiele kwaliteiten die nodig zijn voor de edele kunst van houtbewerking    ;). Hij kan beter met stenen gooien...      :D

Ik heb die subtiele kwaliteiten ook niet, maar ik kan iig nog wel fatsoenlijk uitrekenen in welk verstek de zijden moeten staan :D:P

Voor de houtbewerking vraag ik m'n vader wel. Die kan dat prima... :)

Geplaatst door Kermit:

Paul kan die kasten ook veel beter van lompe stenen maken. Is akoustisch ook veel beter. En Paul heeft nou eenmaal niet de subtiele kwaliteiten die nodig zijn voor de edele kunst van houtbewerking   ;). Hij kan beter met stenen gooien...     :D

Goed idee. Speksteen b.v.

:)

Nou zeg, jullie doen net of iedere Hagenaar het stenen gooien met de paplepel is ingegoten. Ik kom uit een relaxte familie hoor ! :o

Een tekeningetje van Henrie ? Graag hoor. Ik moet nog uitgebreider kijken naar de schets van Richard. Gisteren de hele dag weggeweest. Er even naar gekeken, maar het licht nog niet gezien ..

Kom maar op !

Paul.