Jump to content

Welke lijm voor MDF ?

Paul Jenner
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door Paul Jenner:

Een tekeningetje van Henrie ? Graag hoor. Ik moet nog uitgebreider kijken naar de schets van Richard. Gisteren de hele dag weggeweest. Er even naar gekeken, maar het licht nog niet gezien ..

Kom maar op !

Paul.

Ik zal kijken of ik er vanavond tijd voor heb...

Pyramide1.bmp

Pyramide 1

Om de hoek tussen driehoek ABE en BCE te berekenen hebben we eerst de onderste hoeken van beide driehoeken nodig.

Allereerst beginnen we met hoek B in driehoek BCE (= hoek B in driehoek BEH). Hiervoor hebben we lengte EH nodig. Met GH=14,05 en EG=31,2 volgt via Pythagoras dat EH=34,218

Nu geldt: tan(hoek B)= 34,218/9,8 = 3,492

Dus hoek B=74,020

Geplaatst door dick jansen:

(...) Pasteus, pasteus.......???? Noch in woordenlijst, noch in woordenboek te vinden. (...)

Beste Dick,

Toevallig geraakte een Van Dale (8e druk, 1969, "ter gelegenheid van je 67e verjaardag van je liefhebbende opa en oma") in mijn nabijheid, en uit balorigheid zocht ik het woord "pasteus" op.

Niet dat ik dacht het te zullen vinden, hoor!

Dick had immers zo stellig beweerd dat het er niet in zou staan...

Maar wat zie ik op bladzij 1491, tussen de trefwoorden "pasteuriseren" en "pastiche"?

Jaw

Geplaatst door spido:

Beste Dick,

Toevallig geraakte een Van Dale (8e druk, 1969, "ter gelegenheid van je 67e verjaardag van je liefhebbende opa en oma") in mijn nabijheid, en uit balorigheid zocht ik het woord "pasteus" op.

Niet dat ik dacht het te zullen vinden, hoor!

Dick had immers zo stellig beweerd dat het er niet in zou staan...

Maar wat zie ik op bladzij 1491, tussen de trefwoorden "pasteuriseren" en "pastiche"?

Jaw

Geplaatst door richard 1:

Bij een piramide is de som van de hoeken tussen de zijkanten groter dan 360 graden tenzij hij oneindig hoog is.

Idd. Elke hoek tussen 2 van de 4 driehoeken is groter dan 90 graden. Dus het totaal is ook groter dan (4x90=) 360 graden...

Geplaatst door Henrie:

Idd. Elke hoek tussen 2 van de 4 driehoeken is groter dan 90 graden. Dus het totaal is ook groter dan (4x90=) 360 graden...

Ach maakt het uit, beertje PUR d'er tussen en een likkiue verf erover. De PP's zitten zo ook in elkaar en die klinken toch ook goed ? :D

Henrie,

Drie opmerkingen:

De maat 14,01 moet volgens mij 14,05 zijn (28,1 : 2). Heeft nauwelijks invloed op het resultaat.

Ook zit er denk ik nog een foutje in de toepassing van de cosinusregel, ik kom op 97,05 graden (dat is ook de som van de hoeken zoals ik ze heb uitgerekend).

Als je de hoek tussen de zijpanelen gelijk verdeeld over de beide panelen krijg je wel het probleem dat de panelen in de top van de piramide niet sluiten. De 'brede' panelen komen met de binnenkant tegen elkaar, je zou hier aan de binnenkant nog wat af moeten schuren.

Geplaatst door Pjotr:

Ach maakt het uit, beertje PUR d'er tussen en een likkiue verf erover. De PP's zitten zo ook in elkaar en die klinken toch ook goed ?   :D

Achja, dan heb je straks de maten perfect en dan zaagt die mafketel van de gamma (want dat zijn het :)) het toch schots en scheef :D

Hee jongens, geen ruzie in mijn topic he :D

Overigens goed om te horen dat onze koene held, de heer Spido, het bestaan van het woordt "pasteus" heeft weten aan te tonen.

Dat sterkt mij in het vertrouwen om de uitgang "-eus" vaker te gaan toepassen,

heus !

Paul.

Geplaatst door Paul Jenner:

Overigens goed om te horen dat onze koene held, de heer Spido, het bestaan van het woordt "pasteus" heeft weten aan te tonen.

Dat sterkt mij in het vertrouwen om de uitgang "-eus" vaker te gaan toepassen,

heus !

Paul.

Wat is dat nou? Staat ie dan Spideus naast je confused.gif

Vertel eens wat meer Paul :rolleyes:

Bij een piramide is de som van de hoeken tussen de zijkanten groter dan 360 graden tenzij hij oneindig hoog is.

Okay...laat je die controle 8erwege!

Enne... misschien kom je gauwer 8er de Waarheid van de Hoeken wanneer je de hoeken van je vouwmodel aan de bodemzijde meet met een gradenboog.

Al dat gereken... schei uit, zeg!

Nou, voor de nauwkeurigheid van een vouwmodel doe ik het niet, heer Spido ! Bovendien ben ik er afgelopen weekend niet in geslaagd om een gradenboog te bemachtigen bij de plaatselijke antiquair :(

Ik ga vanavond, bij leven en iets beter welzijn dan momenteus, de hersenspinsels van de heren Richard en Henrie bestuderen.

Maar ik geeft toe, Origami is ook lekker ...

Paul.

Henrie,

Drie opmerkingen:

De maat 14,01 moet volgens mij 14,05 zijn (28,1 : 2). Heeft nauwelijks invloed op het resultaat.

Klopt, dom van mij... Maar het heeft idd niet veel invloed...

Ook zit er denk ik nog een foutje in de toepassing van de cosinusregel, ik kom op 97,05 graden (dat is ook de som van de hoeken zoals ik ze heb uitgerekend).

Ik heb dat scriptje gebruikt om de hoeken te bepalen. Was te lui om zelf de waardes in te voeren. Zal er nog wel ff naar kijken...

Als je de hoek tussen de zijpanelen gelijk verdeeld over de beide panelen krijg je wel het probleem dat de panelen in de top van de piramide niet sluiten. De 'brede' panelen komen met de binnenkant tegen elkaar, je zou hier aan de binnenkant nog wat af moeten schuren.

Ja klopt (denk ik). Je moet ze bovenaan naar beneden afzagen zeg maar. Maar dat mag Paul zelf uitzoeken   :)

Geplaatst door spido:

De demo te Hengelo zal, zo de Heere het toestaat, plaatsgrijpen op 15-11, in het Van der Valk hotel aan de Bornsestraat 400, van 13.30 tot 17.30 uur.

Je mag je lievelingsceedees, je lieveling's ceedees en je lieveling zelf meebrengen.

Mijn compaan ziet je komst met vreugdevolle spanning tegemoet!

Beste Spido,

Normaal gesproken pleeg ik geen etablissementen als Van der Valkhotels te frequenteren maar ik maak gaarne een uitzondering. Uiteraard laat ik mij accompagneren door mijn lief :)

De toevoeging "vreugdevolle" gaf de doorslag.

Met als immer opgewekte groet,